Gå til innhold

Svett hest etter ei rideøkt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på hvordan dere gjør det med hesten etter ei rideøkt når det blir kaldt og hesten er svett. Tar dere på ull/flisdekken og setter den inne til den er tørr? Hvor lang tid tar dette eventuelt? Hva gjør dere i mellomtiden om dere ikke bor på stallen og det er lenge til de skal inn for kvelden? Hvor går grensa i grader for når dere tar på ulldekken og setter hesten inne til den tørker? 

Anonymkode: 61391...861

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn som temperaturen er nå så gjør jeg ingenting. Nå klarer den fint å tørke helt på egenhånd :) På vinteren er mine hester som regel barbert, men om de ikke er det så legger jeg på et ulldekken og lar dem tørke med noe godt høy og kose seg med. De tørker som regel relativt kjapt. Er det sol og fint vær kan jeg godt sette ut en svett hest. Hestepelsen er ganske magisk på den måten :)

Skrevet

Dersom det er plussgrader, men sur vind og videre, så tar jeg på den et fleecedekken. Så tar jeg det av 30 min etterpå, når jeg er ferdig med det jeg skal gjøre i stallen før jeg drar inn. Min hest (varmblodstraver) har nesten aldri på dekken gjennom hele dagen da, jeg tar det bare på rett etter ridetur. De tilpasser seg jo til kulden, og det er synd å bruke masse dekken på de som unge, slik at de blir avhengige av det videre...

Anonymkode: 89779...9c1

Skrevet

Dersom han er gjennomsvett etter ei skikkelig økt så tar jeg på han et tynt ulldekken eller fleece. Ull tilpasser seg etter temperaturen. Dersom det er varmt, virker det kjølende og dersom det er kaldt er det varmende. Men det viktigste er at det puster.

• Liker 1
Skrevet

hvorfor barberer folk hestene sine? 

jeg bruekr et ulldekken å setter hesten i stallen etter en rideøkt hvor den har blitt varm og svett hvis det er kaldt ute. men i sånn vær som det er nå så gjør jeg ingenting :) hester er skapt for å klare seg ute, så ved å bruke for mye dekken osv ødelegger man dens naturlige egenskap for å bygge vinterpels. 

Anonymkode: 6f886...362

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor barberer folk hestene sine? 

jeg bruekr et ulldekken å setter hesten i stallen etter en rideøkt hvor den har blitt varm og svett hvis det er kaldt ute. men i sånn vær som det er nå så gjør jeg ingenting :) hester er skapt for å klare seg ute, så ved å bruke for mye dekken osv ødelegger man dens naturlige egenskap for å bygge vinterpels. 

Anonymkode: 6f886...362

Slik at man skal kunne holde dem i full konkurranseform gjennom vinteren uten å "ta livet av dem". Jeg trener ikke selv i tykke klær, da orker jeg ingenting. Det samme gjelder hestene. De blir mye gladere og freshere så fort de får av seg "ulljakka" :) Barberte er de utslitte etter kort tid pga varme.

Skrevet

Om det er tørre kuldegrader og snø ute, så slipper jeg hesten ut uten dekken. Å rulle seg i snø tørker opp hesten på to minutter. Hestepels er fantastisk. 

Er det fuktig luft og/eller sterk vind, så blir det på med noe vind og vanntett. Gjerne med et tynt ullfor. 

Om hesten må gå rett inn på boks etter en hard økt, så blir det fleece eller ull i en halvtimes tid. Og så masse høy så de kan spise seg varm. 

Aldri brukt dekken inne på noen hester. Og dekken ute brukes kun på våte dager. 

Anonymkode: dd7d1...4f3

Skrevet

Noen jeg var på kurs hos en gang fortalte at de hadde aldri hatt friskere hester enn etter at de gikk over til utegang. De slapp bare ut hestene svette selv om det var kuldegrader, og så ikke noen negativ effekt av det. De gjorde det under sterk tvil i begynnelsen, men hadde jo hørt fra andre at dette skulle gå bra, og det gjorde det også. Der som de bodde ble det glatt 20 kuldegrader om vinteren.

Jeg har også hatt utehester, men på et litt "varmere" sted. Nå red jeg aldri hestene til de ble gjennomsvette, men slapp dem jo ut om de var litt svette og så ikke noe problemer som følge av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...