Gå til innhold

Kommentere utseende på FB

Fremhevede innlegg

Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Jeg er en av disse synderne som skriver komplimenter, men bruker nok ikke begreper som "søt" ettersom majoriteten av vennene mine på FB er i sent tyveårene opp til 70, og de synes jeg stort sett ikke er så veldig "søt". Det går mer i "flott mann/kvinne", "fin gjeng/familie" (om det er bilde av flere bekjente) eller en like eller et hjerte. kommentarer retta mot utseende prøver jeg å unngå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan gjøre profilbilder privat. Trykk på bare meg så kan ingen kommentere. Verste er de på 14-30. De kan få opptil 400 likes på et stivsminket bilde og 100 du er sååååå perfekt svar. Blir uvel av slikt.

Anonymkode: 9c4a1...cd1

Synes 14-åringer må få lov, de er jo så unge!:) Men at 30- 40-50-åringer omtaler hverandre som fina, søta, besteste osv... Da blir jeg litt flau på deres vegne.

Skrevet

Penasøtafinagjengen er en av årsakene til at jeg ikke legger ut bilder. Selv om jeg nok i beste fall hadde fått "flott", og vi vet hva det betyr :) 

Anonymkode: ccf28...d44

Skrevet
5 timer siden, applestories skrev:

Komplimenter irriterer meg ikke, men superlativer har gjort det. I stedet for "fina" eller "du er fin" blir det "fineste", "søteste", "beste", "flotteste". Heldigvis skriver ikke folk slikt til meg, og det ser ut til at det blir mindre av det på Facebook... eventuelt at jeg ikke besøker de profilene lenger.

En perifer bekjent kommenterte et bilde på denne måten: "Vakreste, fineste tanteungen min sin første skoledag." Dette syntes jeg var merkelig, for ettersom jeg hadde forstått, var hun ikke tante til flere enn én. Jeg kunne ikke dy meg, men måtte bare spørre om hun drev med sortering av "tanteunger".

Skrevet
7 minutter siden, Arabella skrev:

En perifer bekjent kommenterte et bilde på denne måten: "Vakreste, fineste tanteungen min sin første skoledag." Dette syntes jeg var merkelig, for ettersom jeg hadde forstått, var hun ikke tante til flere enn én. Jeg kunne ikke dy meg, men måtte bare spørre om hun drev med sortering av "tanteunger".

Hvordan ble det mottatt?

Anonymkode: 0a95a...aa5

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ble det mottatt?

Anonymkode: 0a95a...aa5

Hun forstod ikke ironien, skrev bare "Ha ha ha" og flere lattersmilyes.

Skrevet
39 minutter siden, ti10 skrev:

Synes 14-åringer må få lov, de er jo så unge!:)

Men det er jo i den alderen at de former seg og utvikler sine syn på ting, det er jo da det er mest kritisk. Ville du latt tenåringen din spise bare godterier hele tiden fordi de "er jo så unge"? Tror du de ville automatisk fått sunne kostholdsvaner når de da ble 18?

Det er det samme med holdninger og perspektiv på ting, disse begynner å formes allerede i ung alder, akkurat som kostholdsvaner i barndommen kan ha stor innvirkning senere i livet.

Vi risikerer da at denne utseendefikseringen blir med dem inn i voksenlivet. Kan dette føre til økt andel spiseforstyrrelser for eks?

Anonymkode: e18ad...1c4

Skrevet

Hvorfor legger dere ut nye bilder av dere selv da? Poenget med at dere legger ut bilder av dere selv er jo for å vise dere fram og at folk skal se bildene. Er jo ingen annen grunn til å legge ut bilder av seg selv til offentlig beskuelse på fb.

Skrevet

Det er en av grunnene til at jeg ikker på FB. Jeg vil ikke få trykt opp i trynet bilder av damer som har en partner.

En annen grunn er at du må trykke på bilder av masse folk du ikke kjenner for og logge på.

Anonymkode: 3b73e...3f3

Skrevet

Jeg kommentert bilder jeg syntes er fine. Legger ofte igjen et fint ord til en jeg er venn med "litt baki vennekretsen". Jeg forventer ikke å få kommentarer tilbake og håper folk kommenterer mine bilder fordi de har lyst. Ikke alltid jeg kommenterer heller. 

Jeg legger igjen fine ord, fordi jeg vil, fordi det gleder og er positivt for både meg og den personen som har lagt ut.

Anonymkode: c4b41...fbe

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo i den alderen at de former seg og utvikler sine syn på ting, det er jo da det er mest kritisk. Ville du latt tenåringen din spise bare godterier hele tiden fordi de "er jo så unge"? Tror du de ville automatisk fått sunne kostholdsvaner når de da ble 18?

Det er det samme med holdninger og perspektiv på ting, disse begynner å formes allerede i ung alder, akkurat som kostholdsvaner i barndommen kan ha stor innvirkning senere i livet.

Vi risikerer da at denne utseendefikseringen blir med dem inn i voksenlivet. Kan dette føre til økt andel spiseforstyrrelser for eks?

Anonymkode: e18ad...1c4

Jeg synes du konstruerer en veldig søkt problemstilling. Poenget mitt er at jeg forventer mer moden oppførsel fra en voksen enn fra en tenåring. 

Skrevet

For meg fremstår det temmelig tomt of overfladisk og det virker på meg som det å skryte uhemmet av andres utseende på facebook, særlig blant jenter, er blitt den nye "standarden" og noe som er forventet. Det er igrunn et interessant apropos til debatten rundt ros fra kvinner og menn, som gikk for en tid tilbake.

For min del betyr i allefall ros veldig mye mindre fra en person som jeg tidligere har sett kommentere hvor vakre og pene direkte stygge mennesker er. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Hvorfor legger dere ut nye bilder av dere selv da? Poenget med at dere legger ut bilder av dere selv er jo for å vise dere fram og at folk skal se bildene. Er jo ingen annen grunn til å legge ut bilder av seg selv til offentlig beskuelse på fb.

Nei, i mange tilfeller er det ikke det. Noen har bare lyst til å skifte bilde engang iblant og vi trenger ingen superlativer eller annen ros

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver bare hyggelige ting om jeg mener det- om det er på Facebook eller andre steder. Hva som er andres motiver får de stå for selv. Det kan jeg ikke vite, men jeg har det best med meg selv om jeg velger å tro at de som kommenterer noe fint til andre faktisk mener det. Skriver noen en hyggelig kommentar til meg, tar jeg det til meg og sier takk, på samme måte som jeg takker IRL. Jeg grubler mer enn nok over andre ting, så akkurat dette er det lett å velge bort å bekyrmre seg for min del iallfall.

Anonymkode: c8359...8b4

Skrevet
4 timer siden, Honey Dew skrev:

Nei, i mange tilfeller er det ikke det. Noen har bare lyst til å skifte bilde engang iblant og vi trenger ingen superlativer eller annen ros

Men hvorfor har man lyst til å skifte bilde da? Det må jo være fordi man har lyst til at andre skal se et annet bilde av en selv. Sier ikke at man trenger å få superlativer, men det er litt rart å ikke forvente at man får respons om man legger ut et bilde for at andre skal se. Om du har ei venninne på besøk hjemme og viser henne et bilde av deg på veggen hjemme, så er det jo naturlig at du får en respons.

Skrevet
7 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Men hvorfor har man lyst til å skifte bilde da? Det må jo være fordi man har lyst til at andre skal se et annet bilde av en selv. Sier ikke at man trenger å få superlativer, men det er litt rart å ikke forvente at man får respons om man legger ut et bilde for at andre skal se. Om du har ei venninne på besøk hjemme og viser henne et bilde av deg på veggen hjemme, så er det jo naturlig at du får en respons.

Nei, jeg skifter ikke bilde fordi jeg vil ha respons. Jeg skifter bilde for meg selv, da jeg er lei av å ha samme bilde på fb hele tiden

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Honey Dew skrev:

Nei, jeg skifter ikke bilde fordi jeg vil ha respons. Jeg skifter bilde for meg selv, da jeg er lei av å ha samme bilde på fb hele tiden

Så du skifter bilde kun fordi du ønsker å se på et annet bilde av deg selv på fb? Du sitter altså og titter på profilen din og tenker at nå har jeg lyst å se på et annet bilde av meg selv... Nuvel...

Gjest lipgloss
Skrevet

Er ikke det fint da :) syns det er helt greit å gi positive kommentarer på facebook jeg så lenge du mener det.

Skrevet
Den 4.9.2016 at 9.44, Anonym90059005 skrev:

Så du skifter bilde kun fordi du ønsker å se på et annet bilde av deg selv på fb? Du sitter altså og titter på profilen din og tenker at nå har jeg lyst å se på et annet bilde av meg selv... Nuvel...

"Nuvel" alt du vil, men jeg er helt enig med den du "nuveler". Såvidt jeg vet finnes det ikke en funksjon der du kan forandre profilbilde på Facebook uten at det kringkastes til alle dine venner [men opplys meg gjerne!]. Jeg har et bilde som begynner å bli gammelt, men dersom jeg laster opp et nytt er det tydeligvis fordi jeg ønsker oppmerksomhet, kommentarer og komplimenter. Dersom jeg ikke laster opp et nytt er det misvisende og fordi jeg ønsker å mislede. Ikke helt lett å bli klok på det der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...