AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Er det noen her som har prøvd det? Jeg sliter med PTSD og trenger egentlig bare et sted der jeg kan komme innom, kjøpe en kopp kaffe og prate med folk om løst og fast. Men jeg har nok noen fordommer, dessverre, som hindrer meg i å prøve. Så det kunne vært greit å høre om noen har erfaringer. Anonymkode: 12b02...b53
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Har veldig god erfaring fra støttesentre f.eks. Håper du kan teste ut fordommene dine og bare hoppe ut i det! Anonymkode: 24440...79a
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 Finnes det sånne steder altså? Anonymkode: 90015...34d
ajarRun Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Det virker for meg som at det du beskriver er en pub, cafè eller bar. Drar du på et bar eller pub på en tirsdag ettermiddag møter du mange som sliter psykisk. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Finnes det sånne steder altså? Anonymkode: 90015...34d De fleste kommuner/tettsteder/byer har det. Det er bare å gå kommunen/bydelen sin hjemmeside og se Anonymkode: 53dbc...429
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Jeg prøvde noe sånt en gang og det ble med den ene gangen. De som var der var ganske syke og/eller rare. Ble for øvrig advart om at jeg var for frisk til å gå der, men jeg ville prøve. Skulle ønske at det var et slags tilbud for de som ikke er veldig syke. Bare et sted å prate eller treffe andre i samme situasjon. Anonymkode: 752db...2d9 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde noe sånt en gang og det ble med den ene gangen. De som var der var ganske syke og/eller rare. Ble for øvrig advart om at jeg var for frisk til å gå der, men jeg ville prøve. Skulle ønske at det var et slags tilbud for de som ikke er veldig syke. Bare et sted å prate eller treffe andre i samme situasjon. Anonymkode: 752db...2d9 Veldig enig i dette. Jeg savner et sted for folk som sliter psykisk kan møtes. I kommunen min er det noen sånne steder. Men det er enten for ungdommer eller folk som er stortsett rundt 50 + og der er folk veldig tydelige syke. Det syns ikke at jeg sliter psykisk, men jeg har sosial angst og unngår alle sosiale situasjoner, unntaket er rundt andre som sliter psykisk da jeg føler mer fortåelse rundt dem og skammer meg dermed ikke over situasjonen min og prater tryggere rundt dem. men det er vanskelig og finne disse menneskene. Passer verken inn i gruppen 50 + som er tung medisinert eller rusproblem og som 30 åring passer jeg heller ikke inn i ungdomsgruppen. skulle ønske det kunne vært noe tilbud for også min gruppe. Anonymkode: 6f152...89f 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig enig i dette. Jeg savner et sted for folk som sliter psykisk kan møtes. I kommunen min er det noen sånne steder. Men det er enten for ungdommer eller folk som er stortsett rundt 50 + og der er folk veldig tydelige syke. Det syns ikke at jeg sliter psykisk, men jeg har sosial angst og unngår alle sosiale situasjoner, unntaket er rundt andre som sliter psykisk da jeg føler mer fortåelse rundt dem og skammer meg dermed ikke over situasjonen min og prater tryggere rundt dem. men det er vanskelig og finne disse menneskene. Passer verken inn i gruppen 50 + som er tung medisinert eller rusproblem og som 30 åring passer jeg heller ikke inn i ungdomsgruppen. skulle ønske det kunne vært noe tilbud for også min gruppe. Anonymkode: 6f152...89f Jeg har også sosial angst og unngår mange situasjoner. Vet jo om angstringen, men det eksisterer ikke her jeg bor og jeg gidder ikke å kjøre i en time for å komme til den nærmeste. Synes det er litt dumt at det ikke finnes tilbud til dem med mildere diagnoser og jeg tror at det hadde vært interesse for det. Det er jo ganske mange som sliter med angst,depresjon osv. Anonymkode: 752db...2d9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også sosial angst og unngår mange situasjoner. Vet jo om angstringen, men det eksisterer ikke her jeg bor og jeg gidder ikke å kjøre i en time for å komme til den nærmeste. Synes det er litt dumt at det ikke finnes tilbud til dem med mildere diagnoser og jeg tror at det hadde vært interesse for det. Det er jo ganske mange som sliter med angst,depresjon osv. Anonymkode: 752db...2d9 Jeg savner og ett slikt sted. Kommunen har et dagsenter som er åpent for alle med psykiske sykdommer men ja, de er I en helt annen kategori enn meg. De fleste (eller alle) har vert uføre hele livet, noen av de faste bor i omsorgsboliger og enkelte har gått på spesialskole. Noen helt få av dem har barn og enda færre har daglig omsorg for barn. Utfordringene dems og mine er som to verdener... Anonymkode: 5d0f5...304
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 Jeg savner også et slikt sted. Jeg har riktignok blitt ufør i voksen alder, men har utdanning og har jobbet en del. Har en ryddig økonomi. Ønsker å møte mennesker jeg har noe til felles med, som har litt av den samme erfaringsplattformen. Det er annerledes med tungt medisinerte mennesker med tunge psykoselidelser eller psykisk utviklinghemming, som aldri har vært i jobb og kanskje heller ikke på skole. Man søker gjerne mennesker man har noe til felles med. Anonymkode: 8a15e...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 Jeg gikk på et slikt sted over lengre tid. Jeg sluttet å gå der fordi i miljøet var det så sterkt fokus på medisiner og at jeg følte meg for frisk til å gå der. Det blir enten eller på slike steder. Det hjalp ikke på den sosiale angsten at jeg ikke følte meg "rar" nok. De som jobber på slike steder er ganske rare også. Nå synes jeg det er bedre å vente på at jeg kanskje blir kjent med noen som er litt mer lik meg. Eller gå alene. Anonymkode: 0363a...449
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 Vet ikke hovr du bor men sjekk med kommunen din om de har Mestringssenter/enhet. Der jeg bor har vi det. Der kan man komme og ta en kaffi evnt litt mat. Kan kjøpe middag. Her prater folk og litt av hvert. De har også forskjellige kurs man kan melde seg på. Anonymkode: 93f41...224
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 Jeg gikk på et slikt treffsted et par ganger, men fant ut at det var for mye snakk om hvor ille folk hadde det og derfor sluttet jeg å gå dit. Jeg ville komme meg videre i livet og fant derfor ut at jeg heller ville omgi meg med folk som var positive og som ikke snakket om sin psykiske tilstand hele tiden. Jeg slet psykisk selv, men feilen var nok at jeg ikke hadde behov for å snakke om det. Anonymkode: 5fb51...48d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke hovr du bor men sjekk med kommunen din om de har Mestringssenter/enhet. Der jeg bor har vi det. Der kan man komme og ta en kaffi evnt litt mat. Kan kjøpe middag. Her prater folk og litt av hvert. De har også forskjellige kurs man kan melde seg på. Anonymkode: 93f41...224 De fleste kommuner har jo slike tilbud. Jeg har sett på tilbudet her, og sånn i teorien så er det flere ting jeg kunne vært med på, men jeg er skeptisk siden jeg tror at jeg er for frisk til å gå der. Hvilke folk er det som går der? Anonymkode: 752db...2d9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde noe sånt en gang og det ble med den ene gangen. De som var der var ganske syke og/eller rare. Ble for øvrig advart om at jeg var for frisk til å gå der, men jeg ville prøve. Skulle ønske at det var et slags tilbud for de som ikke er veldig syke. Bare et sted å prate eller treffe andre i samme situasjon. Anonymkode: 752db...2d9 Takk for så mange svar! Det er dette jeg er litt redd for, ja. At det er bare institusjonaliserte folk med tunge diagnoser og ditto medisinering. Ikke noe galt med dem, bevares, alle er mennesker. Men en bekjent av meg gikk ganske lenge på et av treffstedene i byen her. Hun er som meg, og som du her skriver "ikke så veldig syk." Altså, det er ikke synlig utenpå, man er normalt sosialt oppegående. Hun ble totalt utnyttet av noen av brukerne der . Som sjåfør, støttekontakt, handlehjelp og jeg vet ikke hva annet. Jeg skjønner at det handler om å sette grenser, men jeg har skuldrene høyt nok fra før om jeg ikke skal være på "alerten" for utnyttere. I tillegg var jeg raskt innom et slikt sted sammen med en annen for en god del år siden. Det første en av de ansatte sa da hun fikk se meg var "deg kan vi få god bruk for!" Men jeg var ikke der for å brukes, jeg var der fordi jeg trengte et sted selv, for min egen del. Så dit gikk jeg aldri tilbake. Jeg ønsker meg også et slikt uformelt sted å stikke innom, som du sier. Et sted der man ikke blir stemplet "for frisk." Det er ikke alltid så lett for de som ikke er tungpsykiatriske svingdørspasienter heller (jeg unner dem tilbudet deres, altså, bare så det er sagt). TS Anonymkode: 12b02...b53
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #16 Skrevet 3. september 2016 Jeg kunne og tenke meg et sånt sted. Men ser og for meg at jeg er ikke syk nok. Og jeg framstår nok som veldig oppegående, og omsorgsfull, så tror nok jeg fort hadde blitt mer brukt enn fått hjelp. Vært på noen nav kurs, og der vil de jo ha meg, til å hjelpe alle andre. Har ellers og jobbet en del frivillig. Men nå trenger jeg hjelp, og det hadde vært så godt og møtt andre mennesker som sliter med lignende ting. Anonymkode: abe6d...f1d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste kommuner har jo slike tilbud. Jeg har sett på tilbudet her, og sånn i teorien så er det flere ting jeg kunne vært med på, men jeg er skeptisk siden jeg tror at jeg er for frisk til å gå der. Hvilke folk er det som går der? Anonymkode: 752db...2d9 Det er all slag personer som går det. Noen sliter psykisk, noen er arbeidsledige andre kan slite med rus. MEN det er ikke tillatt og møte ruset. Der jeg går aner jeg ikke hva som feiler folk, jeg spør heller ikke. Mange kjekke folk, vi prater om alt mulig. Noen er det bare en 1/2 time for en kaffi noen er der hele åpningstiden som er 4 timer, åpent 2 ganger i uka. Anonymkode: 93f41...224
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #18 Skrevet 3. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er all slag personer som går det. Noen sliter psykisk, noen er arbeidsledige andre kan slite med rus. MEN det er ikke tillatt og møte ruset. Der jeg går aner jeg ikke hva som feiler folk, jeg spør heller ikke. Mange kjekke folk, vi prater om alt mulig. Noen er det bare en 1/2 time for en kaffi noen er der hele åpningstiden som er 4 timer, åpent 2 ganger i uka. Anonymkode: 93f41...224 Dette høres jo bra ut! TS Anonymkode: 12b02...b53
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå