AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 For en gjeng med sytepaver studentene er. Det gjelder den nye fraværregelen. Glemmer de ikke at folkehøgskole har hatt denne regelen i mange år? Du hører ikke dem syte og klage. Der kan du tross alt miste flere tusen kroner om du ikke får bestått skoleåret. Penger står på spill, mens VGS elever får skolen gratis og jaggu meg får de ikke betalt for å gå skole også. Jeg har gått to år på folkehøgskole. Vi hadde sykdom vi også. Men vi klarte det. Det var kun en håndfull elever som ikke besto året, for de ga faen allikevel. Resten besto året, med under 10% fravær. Dette gjelder begge årene. Halen skolen satt der tullet inn i pledd og nøs og snufset midt i timen.. Men vi møtte opp, vi lå ikke i sengen og syntes synd på oss. Vi ble ikke tvunget til å gå 5 timer i skogen mens vi var syke. Men vi møtte opp for det, og gjorde det vi kunne. Noen vil si at FHS og VGS kan ikke sammenlignes, for vi bor på skolen. Men vi måtte gå et par kilometer opp en bakke for å komme oss til skolebygget. Så den bakken var tung da vi var syk. Heldigvis så hadde vi kule lærere som kom med egen sykebil og kjørte oss opp bakken. VGS elever har mamma som kan kjøre. Så det blir det samme allikevel. Et klasserom er et klasserom, samme om det er FHS eller VGS. Hvorfor skal ikke VGS elever klare det.. når flere tusen FHS elever har klart det før dem? FHS er faktisk strengere. For hos VGS elever så er det 10% Udokumentert fravær. Er du syk så går det ikke på den 10%'en. Det gjør det hos FHS. Så klart, kronisk og alvorlig sykdom er noe helt annet. Men spysjuka gikk på 10% hos oss. Det gjør det ikke hos VGS elevene. Så... har disse kjære elevene grunn til og syte og klage? Nei! En telefon, et oppmøte til fastlegen og du får papirer på at du er syk, og det går fortsatt ikke på 10%'en. Velkommen til voksenlivet. Nå må du selv ta ansvar dine egne valg. Anonymkode: 34673...6f6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en gjeng med sytepaver studentene er. Det gjelder den nye fraværregelen. Glemmer de ikke at folkehøgskole har hatt denne regelen i mange år? Du hører ikke dem syte og klage. Der kan du tross alt miste flere tusen kroner om du ikke får bestått skoleåret. Penger står på spill, mens VGS elever får skolen gratis og jaggu meg får de ikke betalt for å gå skole også. Jeg har gått to år på folkehøgskole. Vi hadde sykdom vi også. Men vi klarte det. Det var kun en håndfull elever som ikke besto året, for de ga faen allikevel. Resten besto året, med under 10% fravær. Dette gjelder begge årene. Halen skolen satt der tullet inn i pledd og nøs og snufset midt i timen.. Men vi møtte opp, vi lå ikke i sengen og syntes synd på oss. Vi ble ikke tvunget til å gå 5 timer i skogen mens vi var syke. Men vi møtte opp for det, og gjorde det vi kunne. Noen vil si at FHS og VGS kan ikke sammenlignes, for vi bor på skolen. Men vi måtte gå et par kilometer opp en bakke for å komme oss til skolebygget. Så den bakken var tung da vi var syk. Heldigvis så hadde vi kule lærere som kom med egen sykebil og kjørte oss opp bakken. VGS elever har mamma som kan kjøre. Så det blir det samme allikevel. Et klasserom er et klasserom, samme om det er FHS eller VGS. Hvorfor skal ikke VGS elever klare det.. når flere tusen FHS elever har klart det før dem? FHS er faktisk strengere. For hos VGS elever så er det 10% Udokumentert fravær. Er du syk så går det ikke på den 10%'en. Det gjør det hos FHS. Så klart, kronisk og alvorlig sykdom er noe helt annet. Men spysjuka gikk på 10% hos oss. Det gjør det ikke hos VGS elevene. Så... har disse kjære elevene grunn til og syte og klage? Nei! En telefon, et oppmøte til fastlegen og du får papirer på at du er syk, og det går fortsatt ikke på 10%'en. Velkommen til voksenlivet. Nå må du selv ta ansvar dine egne valg. Anonymkode: 34673...6f6 Studenter klager vel ikke over VGS-regler? Anonymkode: 5ee51...1bf 34
Rosa Sitron Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en gjeng med sytepaver studentene er. Det gjelder den nye fraværregelen. Glemmer de ikke at folkehøgskole har hatt denne regelen i mange år? Du hører ikke dem syte og klage. Der kan du tross alt miste flere tusen kroner om du ikke får bestått skoleåret. Penger står på spill, mens VGS elever får skolen gratis og jaggu meg får de ikke betalt for å gå skole også. Jeg har gått to år på folkehøgskole. Vi hadde sykdom vi også. Men vi klarte det. Det var kun en håndfull elever som ikke besto året, for de ga faen allikevel. Resten besto året, med under 10% fravær. Dette gjelder begge årene. Halen skolen satt der tullet inn i pledd og nøs og snufset midt i timen.. Men vi møtte opp, vi lå ikke i sengen og syntes synd på oss. Vi ble ikke tvunget til å gå 5 timer i skogen mens vi var syke. Men vi møtte opp for det, og gjorde det vi kunne. Noen vil si at FHS og VGS kan ikke sammenlignes, for vi bor på skolen. Men vi måtte gå et par kilometer opp en bakke for å komme oss til skolebygget. Så den bakken var tung da vi var syk. Heldigvis så hadde vi kule lærere som kom med egen sykebil og kjørte oss opp bakken. VGS elever har mamma som kan kjøre. Så det blir det samme allikevel. Et klasserom er et klasserom, samme om det er FHS eller VGS. Hvorfor skal ikke VGS elever klare det.. når flere tusen FHS elever har klart det før dem? FHS er faktisk strengere. For hos VGS elever så er det 10% Udokumentert fravær. Er du syk så går det ikke på den 10%'en. Det gjør det hos FHS. Så klart, kronisk og alvorlig sykdom er noe helt annet. Men spysjuka gikk på 10% hos oss. Det gjør det ikke hos VGS elevene. Så... har disse kjære elevene grunn til og syte og klage? Nei! En telefon, et oppmøte til fastlegen og du får papirer på at du er syk, og det går fortsatt ikke på 10%'en. Velkommen til voksenlivet. Nå må du selv ta ansvar dine egne valg. Anonymkode: 34673...6f6 Hadde dere bare 10% fravær på FHS? Vi hadde 20. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en gjeng med sytepaver studentene er. Det gjelder den nye fraværregelen. Glemmer de ikke at folkehøgskole har hatt denne regelen i mange år? Du hører ikke dem syte og klage. Der kan du tross alt miste flere tusen kroner om du ikke får bestått skoleåret. Penger står på spill, mens VGS elever får skolen gratis og jaggu meg får de ikke betalt for å gå skole også. Jeg har gått to år på folkehøgskole. Vi hadde sykdom vi også. Men vi klarte det. Det var kun en håndfull elever som ikke besto året, for de ga faen allikevel. Resten besto året, med under 10% fravær. Dette gjelder begge årene. Halen skolen satt der tullet inn i pledd og nøs og snufset midt i timen.. Men vi møtte opp, vi lå ikke i sengen og syntes synd på oss. Vi ble ikke tvunget til å gå 5 timer i skogen mens vi var syke. Men vi møtte opp for det, og gjorde det vi kunne. Noen vil si at FHS og VGS kan ikke sammenlignes, for vi bor på skolen. Men vi måtte gå et par kilometer opp en bakke for å komme oss til skolebygget. Så den bakken var tung da vi var syk. Heldigvis så hadde vi kule lærere som kom med egen sykebil og kjørte oss opp bakken. VGS elever har mamma som kan kjøre. Så det blir det samme allikevel. Et klasserom er et klasserom, samme om det er FHS eller VGS. Hvorfor skal ikke VGS elever klare det.. når flere tusen FHS elever har klart det før dem? FHS er faktisk strengere. For hos VGS elever så er det 10% Udokumentert fravær. Er du syk så går det ikke på den 10%'en. Det gjør det hos FHS. Så klart, kronisk og alvorlig sykdom er noe helt annet. Men spysjuka gikk på 10% hos oss. Det gjør det ikke hos VGS elevene. Så... har disse kjære elevene grunn til og syte og klage? Nei! En telefon, et oppmøte til fastlegen og du får papirer på at du er syk, og det går fortsatt ikke på 10%'en. Velkommen til voksenlivet. Nå må du selv ta ansvar dine egne valg. Anonymkode: 34673...6f6 Og sånn blir hverdagen min, som en person med nedsatt immunforsvar, enda verre. Hold dere for faen hjemme når dere er syke og smittsomme, forbanna idioter, slik at jeg kanskje kan få gått gjennom hverdagen min jeg også! Og det minste dere kan gjøre, er å vaske henda deres, og alt dere tar på for å minske smitten.. Anonymkode: 79be1...76e 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter klager vel ikke over VGS-regler? Anonymkode: 5ee51...1bf Haha, sant, synes dette var merkelig jeg og. Anonymkode: 5039c...640 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, VinterSnø skrev: Hadde dere bare 10% fravær på FHS? Vi hadde 20. Vi hadde 10% på begge skolene jeg gikk på. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Studenter klager vel ikke over VGS-regler? Anonymkode: 5ee51...1bf Elever som går på videregåendeskole er også studenter. ts Anonymkode: 34673...6f6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og sånn blir hverdagen min, som en person med nedsatt immunforsvar, enda verre. Hold dere for faen hjemme når dere er syke og smittsomme, forbanna idioter, slik at jeg kanskje kan få gått gjennom hverdagen min jeg også! Og det minste dere kan gjøre, er å vaske henda deres, og alt dere tar på for å minske smitten.. Anonymkode: 79be1...76e Hvordan skal det gjøre hverdagen din verre? Sykdom er da gyldig og går ikke på 10%'en. Alle andre elvene kan også dra til fastlegen og få dokumentasjon på sykdom... De må ikke møte opp syk, for det er 10% Udokumentert fravær, ikke dokumentert. For høyt fravær, dokumentert eller ei har da alltid ført til stryk i fag. Så den nye fraværsregelen utgjør ingen forskjell der. ts Anonymkode: 34673...6f6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 ... Du mener vel videregåendelever. Anonymkode: 3d02c...927 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Slutt å syt selv. Anonymkode: e6d52...965 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Det er alt for mange i Norge og vesten som lider av "First world problems" Anonymkode: 1f3a7...286
Gjest BabyBlue Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 Du sammenligner epler og pærer her. Jeg har også gått på fhs, og der var det nok å MØTE OPP. Du trengte ikke delta i timen engang for å få året godkjent. På fhs er det fokus på praktisk læring og det sosiale, på videregående er det fokus på faglig læring og det å møte kompetansekrav. Det er også mye hardere å være syk i eksamensperioder eller når man forbereder seg til prøver, enn å være syk på folkehøgskolen hvor alt man må gjøre er å dra på seg en joggebukse, snyte seg, og subbe opp til timen hvor man bare trenger å være tilstede fysisk. Hvis man en dag har en time norsk, en time matte, en time naturfag og en time geografi, da må man bruke hjernen sin aktivt hele tiden for å lære. Det er ikke bare bare om man har feber, er psykisk syk eller sliter med konsentrasjonsvansker av andre årsaker. Jeg leste DETTE leserinnlegget i dag, og jeg må si det satte fokus på noe jeg ikke har tenkt over før. Før kunne man være hjemme mens man var syk og smitten var forebeholdt hjemmet, nå presser ungdommer seg på skolen og hoster og harker og sprer dritten til medelevene sine som også blir syke. På FHS er det små klasser og ikke så tettpakket i timene, på videregående er det jo elever på rekke og rad som lett kan smitte hverandre gjennom et nys. Det er jo en kjempefin utvikling... not.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 10% på begge skolene jeg gikk på. Elever som går på videregåendeskole er også studenter. ts Anonymkode: 34673...6f6 Nei, de er nettopp elever. Anonymkode: d7a43...f68 19
Tad Skrevet 2. september 2016 #13 Skrevet 2. september 2016 Altså på folkehøgskole er det et oppmøtekrav fordi det ikke er noen annen form for vurdering der. Alt man trenger på FHS for å få året bestått er å møte opp. På vgs vil elevene derimot måtte gjennom en haug av innleveringer, presentasjoner, prøver, tentamener og eksamer som gir lærer et vurderingsgrunnlag for å vurdere om eleven består faget eller ikke. Altså har man allerede på vgs en måte å vurdere bestått/ikke bestått, på FHS har man ikke det. To forskjellige situasjoner. 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #14 Skrevet 2. september 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal det gjøre hverdagen din verre? Sykdom er da gyldig og går ikke på 10%'en. Alle andre elvene kan også dra til fastlegen og få dokumentasjon på sykdom... De må ikke møte opp syk, for det er 10% Udokumentert fravær, ikke dokumentert. For høyt fravær, dokumentert eller ei har da alltid ført til stryk i fag. Så den nye fraværsregelen utgjør ingen forskjell der. ts Anonymkode: 34673...6f6 Det er folk som deg som bidrar til å byråkratisere Norge, for hvorfor i all verden skal legene nå måtte bruke ennå mer tid på å sykmelde elever (ja det heter faktisk det - studenter er de på høyere utdanning) som likevel kunne benyttet seg av egenmelding for slik å ikke belaste det offentlige helsevesenet? I tillegg bidrar man bare til å presse de som er syke til å gå på skolen hvis de ikke får legetime raskt nok. Det er ikke alltid bare bare å få en legetime på rappen når man våkner opp med feber, og man må da gå på skolen for å ikke bli mistenkt for ulovlig fravær. Det bidrar igjen til at man har flere på skolen som sprer smitte, som igjen fører til at andre blir syke, og slik bidrar det til å eskalere problemet. Å måtte dokumentere fravær er bare tull. Det er et personlig ansvar å møte opp på skolen, og gjør man ikke det som videregående elev så får foreldrene ta affære. Anonymkode: 2ac0c...b9f 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #15 Skrevet 2. september 2016 9 minutter siden, BabyBlue skrev: Jeg leste DETTE leserinnlegget i dag, og jeg må si det satte fokus på noe jeg ikke har tenkt over før. Før kunne man være hjemme mens man var syk og smitten var forebeholdt hjemmet, nå presser ungdommer seg på skolen og hoster og harker og sprer dritten til medelevene sine som også blir syke. På FHS er det små klasser og ikke så tettpakket i timene, på videregående er det jo elever på rekke og rad som lett kan smitte hverandre gjennom et nys. Det er jo en kjempefin utvikling... not. Det er jo "nye og bedre løsninger" (ref. Høyres partipropaganda) må vite. Dette og andre ting, som f. eks. at lærere nå plutselig må videreutdanne seg (selv om de har 20 års erfaring og massiv erfaring i fagene de underviser i) bidrar bare til mer byråkratisering og høyere utgifter for det offentlige. Forbanna høyrepakk kalles det. Anonymkode: 2ac0c...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 10% på begge skolene jeg gikk på. Elever som går på videregåendeskole er også studenter. ts Anonymkode: 34673...6f6 Nei, elever på vgs er ELEVER. Studenter er de som tar utdanning utover det 13-årige løpet. Anonymkode: 1a537...c8f 7
Gud Skrevet 2. september 2016 #17 Skrevet 2. september 2016 Studenter har lite å frykte, det har også elever på videregående. Forkjølelse og spysyke vil telle på 10%. Det er ikke meningen at elever skal oppsøke lege for slike småting, på samme måte som vi voksne ikke gjør det. Derfor har elever 10% i stedet for 0%, der arbeidstakere har en viss mengde egenmeldingsdager. Dette blir ikke noe problem. Likevel skjønner jeg godt at elevene er sinte. Det var et stort engasjement for å vise motstand mot regelen, og dette førte til at regelen skulle endres. Det ble ikke noe av (med unntak av ubetydelige endringer). Elevene ble holdt for narr, og det har de grunn til å være sinte for. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #18 Skrevet 2. september 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 10% på begge skolene jeg gikk på. Elever som går på videregåendeskole er også studenter. ts Anonymkode: 34673...6f6 Nei, studenter er de som studerer ved høyere utdanning. Elever er elever. Videregåendelev, ikke videregåendestudent. Anonymkode: 5039c...640 7
Cleopatra. Skrevet 2. september 2016 #19 Skrevet 2. september 2016 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 10% på begge skolene jeg gikk på. Elever som går på videregåendeskole er også studenter. ts Anonymkode: 34673...6f6 Nei det er de ikke. Vær så snill og ikke uttal deg om noe du åpenbart ikke kan. Endret 2. september 2016 av Fireball Skrivefeil 6
Gjest BabyBlue Skrevet 2. september 2016 #20 Skrevet 2. september 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, de er nettopp elever. Anonymkode: d7a43...f68 Jepp. Man er student når man går på universitetet eller høyskoler og studerer høyere utdanning. Videregående og følgehøgskole er ikke det. Videregående er på en måte en forberedelse til universitetet, og folkehøgskole er noe i samme gata bare med mer praktisk undervisning og en plass hvor man kan dyrke interesser etter vgs eller som et "pauseår" i videregående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå