Gå til innhold

Impregnere treterrasse med grønnsåpe?


Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Er dritlei av å olje terrassen hvert bidige år ,så lurte på om noen har erfaring med å sette den inn med grønnsåpe og om de da vil beskrive fremgangsmåten for meg?

 

Meldt fint vær til uka så hadde vært bra å få gjort dette før vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Sanne__ skrev:

Er dritlei av å olje terrassen hvert bidige år ,så lurte på om noen har erfaring med å sette den inn med grønnsåpe og om de da vil beskrive fremgangsmåten for meg?

 

Meldt fint vær til uka så hadde vært bra å få gjort dette før vinteren.

Har aldri hverken hørt om, eller prøvd å "olje" terassen med grønnsåpe, men det høres jo ut som en veldig dårlig plan. Kan ikke se for meg hvordan det skulle gi noe særlig beskyttelse av treverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåper er jo ypperlig impregnering, innendørs. Men, ute vil den jo regne vekk, eller er det under tak du tenker? Uansett så må du regne med mye mer jobb med grønnsåpe enn terrasseolje. Det jeg vil anbefale når du er lei, er å kjøpe skikkelig uteolje, ikke disse typene som alltid er på tilbud, det er vanligvis skrale saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pinkee skrev:

Grønnsåper er jo ypperlig impregnering, innendørs. Men, ute vil den jo regne vekk, eller er det under tak du tenker? Uansett så må du regne med mye mer jobb med grønnsåpe enn terrasseolje. Det jeg vil anbefale når du er lei, er å kjøpe skikkelig uteolje, ikke disse typene som alltid er på tilbud, det er vanligvis skrale saker.

Har du link til en god uteolje?

Endret av Sanne__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe utendørs høres ut som en dårlig idè. Den vil jo løse seg opp i fuktig vær og da risikerer du at det, bokstavelig talt, blir såpeglatt. Sannsynligvis vil ikke "impregneringen" var særlig lenge heller.

Jeg skal ut og ha på Trebitt fra Jotun på trappen nå. Den holder i hvert fall et par år.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hundre år senere, så kan jeg informere om at det fungerer supert! Og det blir en veldig fin farge på plattingen🤩

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frøken bra nok skrev (3 timer siden):

Hundre år senere, så kan jeg informere om at det fungerer supert! Og det blir en veldig fin farge på plattingen🤩

Vil du beskrive prosessen? 

Har to plattinger selv. Den ene delvis under tak, den andre uten tak.

Anonymkode: bdedc...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vil du beskrive prosessen? 

Har to plattinger selv. Den ene delvis under tak, den andre uten tak.

Anonymkode: bdedc...120

Er den behandla så må du bruke terrasserens og evt pusse lett over. Man sauser den godt inn med ren grønnsåpe med malekost, lar det være i 2 døgn (pass på at det er meldt opphold). Finn fram bøtte og bland ut 50/50 vann og grønnsåpe og vask over terrassen. Fix ferdig😊 Jeg har gjort dette i flere år, i fjor er første gang at jeg merka at den trengte en runde til! Men det var jo nok av nedbør i fjor😅 Jeg kjøper grønnsåpe på europris til en slikk og ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frøken bra nok skrev (5 timer siden):

Er den behandla så må du bruke terrasserens og evt pusse lett over. Man sauser den godt inn med ren grønnsåpe med malekost, lar det være i 2 døgn (pass på at det er meldt opphold). Finn fram bøtte og bland ut 50/50 vann og grønnsåpe og vask over terrassen. Fix ferdig😊 Jeg har gjort dette i flere år, i fjor er første gang at jeg merka at den trengte en runde til! Men det var jo nok av nedbør i fjor😅 Jeg kjøper grønnsåpe på europris til en slikk og ingenting. 

Spyler du over etterpå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen her på KG som hørte om grønnsåpe på terrasse? Dette er jo den anbefalte behandlingen i diverse grupper på FB 😅 

Anonymkode: 226be...6fe

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaneel skrev (På 30.4.2024 den 23.08):

Spyler du over etterpå? 

Nei som jeg skriver, vask over med sterkt grønnsåpevann, ikke spyl noe mer enn det😊

 

AnonymBruker skrev (På 30.4.2024 den 23.15):

Er det ingen her på KG som hørte om grønnsåpe på terrasse? Dette er jo den anbefalte behandlingen i diverse grupper på FB 😅 

Anonymkode: 226be...6fe

Stussa på dette jeg og! Jeg hørte om noen som hadde blada inn noe andre greier, så var derfor jeg googla og kom over denne diskusjonen😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for de veldig syke, så kan jeg fortelle at man kan sette inn stuegulvet med fløte og🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...