Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å studere. Det jeg ikke har vært helt forberedt på er mengden med egenstudier, spesielt de gangene det står 3 kapitler av gangen til én enkelt forelesning.. jeg visste jo at det ville være egenstudier og var forberedt på at det krevde selvdisiplin og det der. Men jeg visste jo ikke hvor mye det ville være! Og når jeg sitter og skal lese 3 kapitler om noe som kanskje ikke interesserer meg, så kjenner jeg sperrene inni meg. Det var jo SÅ mye enklere på videregående, der lærern ga oss konkrete oppgaver der vi kunne skumlese etter konkrete ting i bøkene. Også var det jo oppsummeringer og oppgaver i bøkene. Da hadde jeg liksom noe konkret å holde meg til. 

Nå føler jeg liksom at jeg går litt i blinde. Jeg leser, prøver å notere ting som kan være viktig, men klarer ikke helt å se hva som er viktig eller ikke. Jeg føler også at mye bare går rett ut igjen når jeg har lest det, at det liksom ikke fester seg når jeg leser. 

Jeg lurer derfor på om dere har noen lure studieteknikker som kanskje kan hjelpe meg gjennom lesingen. Jeg forventer at jeg må gjennom ting jeg kan synes er kjedelig, men jeg ber bare om noen triks til litt forenkling. Så har dere noen råd? 

Tusen takk for alle hyggelige svar :)

Anonymkode: 7edfe...f39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva du studerer, men sånn som med oss har vi noen temaer i kapitlene som er større enn andre, og de er selvsagt viktigere enn de temaene det står 4 setninger på. I mine emner er egentlig alt viktig, så jeg leser over og så noterer jeg det i korte setninger. Det som for meg er selvsagt i kapitlene (altså det jeg kan om fra før) skriver jeg jo ikke om. Arbeidskravene dine kan og gi en pekepinn på hva som er viktig. 

Anonymkode: c81bc...7fd

Skrevet

Det som fungerer for meg er å lage ordlister. Hver gang det er et ord eller begrep jeg ikke skjønner noterer jeg det i en ordliste. Så bruker jeg lærebøker og nettet til å finne gode forklaringer. Noterer og hvor jeg fant forklaringen. 

Til å begynne med er det veldig mange ord, men etterhvert blir det færre nye. Jeg jobber med lista, pugger den og bruker den som oppslagsverk. 

Deretter lager jeg tankekart over ulike deler eller temaer. 

I forelesninger noterer jeg stikkord og gjerne gode ordforklaringer, som jeg bearbeider inn i lista. 

Jeg har brukt samme metode på alt fra realfag til humanistiske fag. 

Trikset ligger mye i at jeg kjapt kan beherske og bruke fagterminologi,og gjør man det virker det som man behersker faget. I tillegg så skjønner jeg på den måten det foreleser sier 

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, stan skrev:

Det som fungerer for meg er å lage ordlister. Hver gang det er et ord eller begrep jeg ikke skjønner noterer jeg det i en ordliste. Så bruker jeg lærebøker og nettet til å finne gode forklaringer. Noterer og hvor jeg fant forklaringen. 

Til å begynne med er det veldig mange ord, men etterhvert blir det færre nye. Jeg jobber med lista, pugger den og bruker den som oppslagsverk. 

Deretter lager jeg tankekart over ulike deler eller temaer. 

I forelesninger noterer jeg stikkord og gjerne gode ordforklaringer, som jeg bearbeider inn i lista. 

Jeg har brukt samme metode på alt fra realfag til humanistiske fag. 

Trikset ligger mye i at jeg kjapt kan beherske og bruke fagterminologi,og gjør man det virker det som man behersker faget. I tillegg så skjønner jeg på den måten det foreleser sier 

Det hørtes ryddig og fint ut, kan prøve å gjøre det :) tankekart kan jo også være lurt, fremfor bare vanlige stikkord.. fint å føle at jeg kartlegger det jeg leser. Takk for godt råd :)

Skrevet

Jeg sliter også med det samme som deg. I noen fag jeg har er det enkelt å finne ut hva jeg skal fokusere på,men i andre føler jeg at det blir mye mer vanskelig siden forelesningene gjerne sklir ut i diskusjoner og man ikke har noen klare punkter eller noe å forholde seg til. Det står gjerne bare oppført hva man skal lese i planen og det er det.

Så da blir jeg sittende å lese og lese,og føler kanskje ikke at jeg får med meg det jeg skal fordi det er så mye. Sikkert fordi jeg ikke har noen god studieteknikk,så jeg kommer til å følge med i denne tråden :)

Anonymkode: b3323...73d

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes ryddig og fint ut, kan prøve å gjøre det :) tankekart kan jo også være lurt, fremfor bare vanlige stikkord.. fint å føle at jeg kartlegger det jeg leser. Takk for godt råd :)

Tankekart regnes som en av de kraftigste metodene for læring. Men det er viktig å sette opp tankekartet selv. Det er prosessen som er viktigst, og det å se sammenhengen mellom ulike deler av faget. 

Og det holder ikke med et tankekart, når jeg er ferdig med ett, kaster jeg det og begynner på nytt. 

Jeg har etterhvert mentale bilder av tankekartene og kan vel påstå at jeg har lært ihvertfall mye av faget. 

Når jeg da ved hjelp av ordlisten kan gi gode forklaringer, med egne ord,på de fleste begrepene, da er faget mer eller mindre på plass i hodet. 

Dessverre har jeg ikke lyktes med samme metode og språk. Men pedagogikk, psykologi, naturfag og kjemiske fag er noen som har fungert. 

Skrevet
23 minutter siden, stan skrev:

Tankekart regnes som en av de kraftigste metodene for læring. Men det er viktig å sette opp tankekartet selv. Det er prosessen som er viktigst, og det å se sammenhengen mellom ulike deler av faget. 

Og det holder ikke med et tankekart, når jeg er ferdig med ett, kaster jeg det og begynner på nytt. 

Jeg har etterhvert mentale bilder av tankekartene og kan vel påstå at jeg har lært ihvertfall mye av faget. 

Når jeg da ved hjelp av ordlisten kan gi gode forklaringer, med egne ord,på de fleste begrepene, da er faget mer eller mindre på plass i hodet. 

Dessverre har jeg ikke lyktes med samme metode og språk. Men pedagogikk, psykologi, naturfag og kjemiske fag er noen som har fungert. 

Hvordan former du tankekartene? Bare setter du temaet i midten og skriver notater fra kapittelet rundt? 

Jeg skal ihvertfall prøve den metoden, for den virker veldig god :)

Skrevet

Jeg begynner med å lage en plan over semesteret, pensum, eksamensdag, oppgaver etc for å få oversikt. Så planlegger jeg hvor mye som må leses hver uke for å bli ferdig i rimelig tid. Når jeg har lest noe så markerer jeg det i grønt.

Når jeg leser pensum (samfunnsfaglig) pleier jeg samtidig å gule ut setninger og poenger jeg tenker er viktig. Ofte er dette vanskelig å avgjøre derfor blir det mye gult på sidene. Enten etter hvert kapittel eller etter å ha lest alt pensum går jeg igjennom det gule og skriver notater. I de siste ukene/uka før eksamen leser jeg kun på notatene jeg har laget, og hvis jeg har tid lager jeg etterhvert tankekart av de viktigste punktene i hvert notatkapittel for å huske det bedre. Hvis jeg har enda mer tid leser jeg powerpointene til foreleserne. Det er sjeldent at jeg bruker notater fra forelesninger.

I tillegg ser jeg alltid på tidligere eksamensoppgaver for å få en følelse av hvordan eksamen kommer til å bli.

Jeg tror det viktigste er å ha en plan og en oversikt, slik at du har en viss kontroll på hvordan du ligger an. Samtidig vil planen som regel sprekke, så vit at det ikke er krise. Jeg har opparbeidet meg studieteknikker gjennom mange år med studier. I begynnelsen var jeg like forvirret som deg og det ble mye surr og skippertak. Å starte på et studie handler kanskje like mye om å lære seg å studere som å lære seg faget. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler akkurat det samme som deg! Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, hvor mye det er vanlig å gjøre på egenhånd osv.. Jeg går på (nesten) alle forelesningene, og noterer ivrig under de, men ellers gjør jeg ikke så mye for å være ærlig. Tror jeg skal prøve tankekart iallefall:)

Skrevet (endret)
1 time siden, pessimistisk skrev:

Jeg føler akkurat det samme som deg! Vet liksom ikke hva jeg skal gjøre, hvor mye det er vanlig å gjøre på egenhånd osv.. Jeg går på (nesten) alle forelesningene, og noterer ivrig under de, men ellers gjør jeg ikke så mye for å være ærlig. Tror jeg skal prøve tankekart iallefall:)

For å forberede deg til skriftlig eksamen, hvis dere skal ha det, i et "skrivefag" (samf/humaniora) anbefaler jeg å sette opp disposisjoner. Da tar du for deg ett og ett hovedemne, basert på tidligere oppgaver og forelesningene, og legger en plan for hvordan du bør skrive oppgaven. Spesielt på 6 timers skriftlig eksamen med store oppgaver er dette nyttig. Planen kan være mer eller mindre nøyaktig, men det er lurt å få med hovedpunktene fra forelesningene om tema og det viktigste fra bøkene (ergo lurt med sammendrag fra bøkene). Skriv ned forslag til innledning (hvorfor viktig/definisjoner/avgrensing - hva du ikke tar med i oppgaven og hvorfor), hoveddel (der du forklarer temaet) og avslutning (hvorfor viktig, hva skjer i framtida hvis det passer). Jeg har skrevet mange slike disposisjoner sammen med kollokviegruppa mi, og har fått A på flere skriftlige eksamener. 

Ellers bør du selvsagt lese og lage tankekart eller notere stikkord fra pensum, det holder nok ikke å bare fokusere på forelesningene. Du kan risikere å få oppgaver på eksamen som handler om 1-2 sider i pensum, som ikke er diskutert noe særlig på forelesninger (snakker av erfaring). Det fins tankekart-programmer på data om du liker det, f.eks mindmap.com.

Edit: Når det gjelder guling/tusjing i bøkene er dette en treningssak, det går seg til. Lykke til! :) 

Endret av Aviale
Skrevet

Du har fått en del gode tips her. Jeg vil også legge til at det er lurt å sette seg inn i fagplanen/læreplanen tidlig i semesteret, for å vite hva som er forventet at du skal lære ila faget.

Skrevet

Jeg vet ikke hva du studerer, eller hvor, men på studiet jeg går på(fysikk) forventes det at en "gjennomsnittlig" student skal bruke 15 timer per emne i uken for å oppnå en C. Dette blir da 45 timer i uken med skole (siden det er ca 21 timer organisert undervisning i uken, vil det si at jeg i teorien skal jobbe 24 timer ekstra på egenhånd). Nå er det sjelden jeg faktisk bruker 40+ timer i uken på skole, men folk lærer i forskjellig tempo, og flere i kullet mitt sitter på skolen fra 8 om morgenen til 18/20 om kvelden hver dag.

Jeg har ingen konkrete studietips å komme med, men husk at høyere utdanning er en tilvenningssak, siden arbeidsmengden og vanskelighetsgraden er mye større enn hva den er på VGS. Dette gjør at alt virker veldig stort og vanskelig i starten, men jeg er sikker på at du finner "rytmen" etterhvert. Det gjorde i alle fall jeg.

• Liker 1
Skrevet

Så mange gode råd jeg har fått! Tusen takk :) nå føler jeg meg mer orientert og klar for å ta hånd om alt arbeidet med studiet :)

Skrevet
7 timer siden, Aviale skrev:

For å forberede deg til skriftlig eksamen, hvis dere skal ha det, i et "skrivefag" (samf/humaniora) anbefaler jeg å sette opp disposisjoner. Da tar du for deg ett og ett hovedemne, basert på tidligere oppgaver og forelesningene, og legger en plan for hvordan du bør skrive oppgaven. Spesielt på 6 timers skriftlig eksamen med store oppgaver er dette nyttig. Planen kan være mer eller mindre nøyaktig, men det er lurt å få med hovedpunktene fra forelesningene om tema og det viktigste fra bøkene (ergo lurt med sammendrag fra bøkene). Skriv ned forslag til innledning (hvorfor viktig/definisjoner/avgrensing - hva du ikke tar med i oppgaven og hvorfor), hoveddel (der du forklarer temaet) og avslutning (hvorfor viktig, hva skjer i framtida hvis det passer). Jeg har skrevet mange slike disposisjoner sammen med kollokviegruppa mi, og har fått A på flere skriftlige eksamener. 

Ellers bør du selvsagt lese og lage tankekart eller notere stikkord fra pensum, det holder nok ikke å bare fokusere på forelesningene. Du kan risikere å få oppgaver på eksamen som handler om 1-2 sider i pensum, som ikke er diskutert noe særlig på forelesninger (snakker av erfaring). Det fins tankekart-programmer på data om du liker det, f.eks mindmap.com.

Edit: Når det gjelder guling/tusjing i bøkene er dette en treningssak, det går seg til. Lykke til! :) 

Takk! :) 

Gjest PetterPanne
Skrevet (endret)

snip

Endret av PetterPanne
Skrevet
16 minutter siden, PetterPanne skrev:

Spille dota 2, se på twitch, runke minst to ganger daglig.

Ta forelesningsnotater og være i hver eneste forelesning.

Begynne på innleveringer noen dager før fristen.

Se på gamle eksamener, se på løsningsforslag til eksamen. Se hvordan foreleser tenker og hva foreleser forventer av svar. Spekulere som faen.

Møte opp på eksamen. Få B.

Det funker, jeg lover.

Edit: glemte fylla i helgene og hver onsdag.

Dette skal jeg følge til punkt og prikke ;)

Gjest PetterPanne
Skrevet (endret)
På 6.9.2016 den 22.34, AnonymBruker skrev:

Dette skal jeg følge til punkt og prikke ;)

snip

Endret av PetterPanne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...