AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #1 Skrevet 1. september 2016 Til å pusse opp, kjøpe etter stilmoten, så bytte ut etterhvert. Ferier, kjøpe mat i kantina og ute, feire ditt og datt, velvære, dyre biler osv. Ja, vet ikke alle, men de aller fleste har jo mer enn alt. Ikke noe kritikk, men hvordan har dere råd til det. Snakker om uføre og fulltidsansatte, ALLE! Anonymkode: 30b0f...f49 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #2 Skrevet 1. september 2016 Det er jo nettopp det folk ikke har....råd. Vi er nedsyltet i gjeld. Vinteren er i anmarsj på alle områder, og jeg tror mange skal få det stritt. http://e24.no/privat/finanstilsynet/finanstilsynet-historisk-hoey-gjeld-i-husholdningene/23558598 Anonymkode: 48511...e62 18
asterix Skrevet 1. september 2016 #3 Skrevet 1. september 2016 De fleste har ikke råd til alt. De fleste må prioritere hva de vil bruke penger på eller så lever de på kreditt og går strake veien utfor bakke økonomisk. Det er en grunn til at luksusfellen ikke mangler deltakere. Det gjelder å ikke la seg lure med på karusellen fordi man går rundt og tror at alle har råd til alt. 14
Angelheart2 Skrevet 1. september 2016 #4 Skrevet 1. september 2016 5 minutter siden, asterix skrev: De fleste har ikke råd til alt. De fleste må prioritere hva de vil bruke penger på eller så lever de på kreditt og går strake veien utfor bakke økonomisk. Det er en grunn til at luksusfellen ikke mangler deltakere. Det gjelder å ikke la seg lure med på karusellen fordi man går rundt og tror at alle har råd til alt. Signerer dette. Mitt inntrykk er at de fleste har råd til noe, men ikke alt. Noen prioriterer interiør og fancy klær men bruker minimalt på ferier eller helgeturer. Andre reiser til Barcelona på jentetur og Paris på kjærestetur flere ganger i året, men har et lite husholdningsbudsjett når det gjelder mat og klær. Så har du selvsagt de som bruker penger på alt og som har kredittkortgjeld til langt over hodet....(Det er dessverre veldig mange i denne kategorien for tiden...) Selv får vi ofte kommentarer på at vi reiser så mye - hvordan har vi råd til det? Joda, vi handler alltid mat på Rema1000, vi handler klær på HM og Lindex og vi kjøper ny sofa hvert 20'nde år. Prioriteringer, kalles det. 15
makkapakka Skrevet 1. september 2016 #5 Skrevet 1. september 2016 lurer jeg også på, nytt hus og jammen kom det en feit flunk ny bil utenfor huset også, 3 små barn og flotte i klær og sko. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #6 Skrevet 1. september 2016 Ja, men mange virker å ha alt prioritert. Og det å kjøpe klær fra hm oh lindex er dyrt. Må på fretex eller rullere med andre... Anonymkode: 30b0f...f49 1
stan Skrevet 1. september 2016 #7 Skrevet 1. september 2016 Utfordringen er at man hører om noen som er på dyre ferier, andre som pusser opp huset, igjen noen som kjøper ny bil osv. Så de andre har hele tiden råd til allverden. Men er det de samme som gjør alt dette? Dessuten er det jo flere faser i livet, og noen av dem kjøper og bruker man mye, så er det igjen faser hvor man sparer eller betaler lån. 3
Pås Skrevet 1. september 2016 #8 Skrevet 1. september 2016 Rik mann selvsagt! :-) Før noen halshugger meg: han var ikke rik da vi ble sammen for hundredeogfjørten år siden! 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #9 Skrevet 1. september 2016 Svært mange har god råd i dag, og da er forbruket tilsvarende. Og med svært lave renter, er det ikke noe i veien for å øke lånet for å pusse opp kjøkken/bad. Så klart, noen lever over evne og låner mer enn de har råd til. Andre lever med to gode inntekter, og da skal det ikke mye til for at en har 70-80000 i måneden. Da er det ikke vanskelig å kjøpe nye sko, ny jakke, eller siste innen interiør. Vi har ikke råd til det, men vi er i etableringsfasen så det er ikke akkurat forventet at vi har råd til slik. Derimot er det mange i min krets som er i samme situasjon som oss som allikevel prioriterer ferier, bryllup, bursdager, det siste innen mote og interiør fremfor å spare til bolig, bil eller nytt kjøkken. Så det kan jo se ut som de har god råd av den grunn Anonymkode: 0a0ce...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #10 Skrevet 1. september 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til å pusse opp, kjøpe etter stilmoten, så bytte ut etterhvert. Ferier, kjøpe mat i kantina og ute, feire ditt og datt, velvære, dyre biler osv. Ja, vet ikke alle, men de aller fleste har jo mer enn alt. Ikke noe kritikk, men hvordan har dere råd til det. Snakker om uføre og fulltidsansatte, ALLE! Anonymkode: 30b0f...f49 Som andre påpekte, man må prioritere, ikke alt samtidig. Vi kjøpte hus og driver og pusser opp - dyrt! Men, vi har ikke bil - og det er minst 50 tusen spart pr år. Alle sisteårs ferier har vært hos mine eller samboeren sine foreldrene, billig men sånn er det også enklere og mer avslappende med småbarn. Mat i kantina får jeg sponset av arbeidsgiver mot å betale 400 kr pr måned. Velvære kjøpes billig på nett, håret farges hjemme, og jeg bruker ikke akkurat mye penger på klær. Møblene kjøper vi brukt på finn, og barneting også. Synes egentlig vi sparer også på å handle mat på kolonial.no - da sitter man på sofa og er sikret mot impulskjøp vs. når man er sulten i butikk. Og blir nødt å planlegge ei uke med middager på forhånd. Så jeg ser at vi lever ellers svært sparsomt - og derfor hadde råd til hus, men det er sånn jeg prioriterer. Føler meg ikke fattig av den grunn. Anonymkode: 0c7b5...9b8 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #11 Skrevet 1. september 2016 Tror nok en del lever over evne, men vil tro de fleste er fornuftig nok til å prioritere. Jeg elsker å reise, og bruker jo naturlig nok en del penger på det og på opplevelser(fra festival til bilkjøring på bane), så det ser sikkert ut som jeg hiver rundt meg med penger:P Men ellers lever jeg billig, jeg bruker lite på mat, klær, sminke/hygiene/velvære, kiosk/kantine/bensinstasjon/kafe osv., har ikke tv-kanaler, ikke trenings-abonnement, røyker/snuser ikke, kjøper mye brukt(møbler, klær, sportsutstyr), billig mobil abonnement osv. Men for meg er disse opplevelsene så viktig, derfor er jeg villig til å nedprioritere omtrent alt annet. Anonymkode: 75171...46d 1
Fru Uperfekt Skrevet 1. september 2016 #12 Skrevet 1. september 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til å pusse opp, kjøpe etter stilmoten, så bytte ut etterhvert. Ferier, kjøpe mat i kantina og ute, feire ditt og datt, velvære, dyre biler osv. Ja, vet ikke alle, men de aller fleste har jo mer enn alt. Ikke noe kritikk, men hvordan har dere råd til det. Snakker om uføre og fulltidsansatte, ALLE! Anonymkode: 30b0f...f49 Jeg har faktisk råd til alt du ramser opp, men gjør det ikke, Eneste luksusen jeg gjør fast er at jeg har en alenedag uten barn 1 dag i uken, den bruker jeg til cafebesøk med venninner, hårklipp, voksing, neglepleie m.m Kan nok regnes som sløsing men har en fast sum i mnd som går til dette. Er nok endel som bare tar seg råd selv om de egentlig burde latt være. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #13 Skrevet 1. september 2016 30 minutter siden, asterix skrev: De fleste har ikke råd til alt. De fleste må prioritere hva de vil bruke penger på eller så lever de på kreditt og går strake veien utfor bakke økonomisk. Det er en grunn til at luksusfellen ikke mangler deltakere. Det gjelder å ikke la seg lure med på karusellen fordi man går rundt og tror at alle har råd til alt. Luksusfellen er mest tv underholdning, mindre relevant for de fleste med litt økonomiske problemer. De fleste som sliter økonomisk har kanskje: -Maksa 1 kredittkort, i luksusfellen møter vi idioter som kanskje har maksa 10 kredittkort -Kjøpt en veske/mobil/sko i året for mye/for dyrt og må betale kreditt på det, i luksusfellen møter vi idioter som kanskje har kjøpt 10x antallet veske/mobil/sko i året for mye/for dyrt og må betale kreditt på det -Dratt på en dyr ferie i året og må betale kreditt på det, i luksusfellen møter vi idioter som kanskje har kjøpt 10x dyre ferier i året for mye/for dyrt og må betale kreditt på det Osv osv. Dermed er luksusfellen bare en program som gir andre økonomiske tapere en bedre selvfølelse fordi de kan se større idioter på tv enn dem selv. Anonymkode: 5a6b0...e8e 2
Fru Uperfekt Skrevet 1. september 2016 #14 Skrevet 1. september 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som andre påpekte, man må prioritere, ikke alt samtidig. Vi kjøpte hus og driver og pusser opp - dyrt! Men, vi har ikke bil - og det er minst 50 tusen spart pr år. Alle sisteårs ferier har vært hos mine eller samboeren sine foreldrene, billig men sånn er det også enklere og mer avslappende med småbarn. Mat i kantina får jeg sponset av arbeidsgiver mot å betale 400 kr pr måned. Velvære kjøpes billig på nett, håret farges hjemme, og jeg bruker ikke akkurat mye penger på klær. Møblene kjøper vi brukt på finn, og barneting også. Synes egentlig vi sparer også på å handle mat på kolonial.no - da sitter man på sofa og er sikret mot impulskjøp vs. når man er sulten i butikk. Og blir nødt å planlegge ei uke med middager på forhånd. Så jeg ser at vi lever ellers svært sparsomt - og derfor hadde råd til hus, men det er sånn jeg prioriterer. Føler meg ikke fattig av den grunn. Anonymkode: 0c7b5...9b8 Hvordan klarer du å spare 50k i året på ikke å ha bil? Vi har flere biler men la oss ta den som er personbil siden det nok blir best grunnlag for å sammenligne. Lån = 0,-kr Forsikring = 2000,- Årsavgift = 3655 (den har høyeste sats) Drivstoff = 1 tank hver 14 dag = ca 26*500,-kr = 13000,-kr Reprasjoner og EU kontroll siste 2 år = ca 10000/2 = 5000 Som du ser blir da summen på 23655,-kr noe som avviker dine 50000,-kr med 26345,-kr som er over 50% av ditt eksempel beløp 2
asterix Skrevet 1. september 2016 #15 Skrevet 1. september 2016 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Hvordan klarer du å spare 50k i året på ikke å ha bil? Vi har flere biler men la oss ta den som er personbil siden det nok blir best grunnlag for å sammenligne. Lån = 0,-kr Forsikring = 2000,- Årsavgift = 3655 (den har høyeste sats) Drivstoff = 1 tank hver 14 dag = ca 26*500,-kr = 13000,-kr Reprasjoner og EU kontroll siste 2 år = ca 10000/2 = 5000 Som du ser blir da summen på 23655,-kr noe som avviker dine 50000,-kr med 26345,-kr som er over 50% av ditt eksempel beløp Hva slags bil har du som det ikke er verditap på? 15
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #16 Skrevet 1. september 2016 6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev: Hvordan klarer du å spare 50k i året på ikke å ha bil? Vi har flere biler men la oss ta den som er personbil siden det nok blir best grunnlag for å sammenligne. Lån = 0,-kr Forsikring = 2000,- Årsavgift = 3655 (den har høyeste sats) Drivstoff = 1 tank hver 14 dag = ca 26*500,-kr = 13000,-kr Reprasjoner og EU kontroll siste 2 år = ca 10000/2 = 5000 Som du ser blir da summen på 23655,-kr noe som avviker dine 50000,-kr med 26345,-kr som er over 50% av ditt eksempel beløp Det er jo lett å få det til å se billigere ut når man ikke tar med alle utgiftene...Her mangler du jo f. eks. bompenger og ikke minst avskrivninger av verdi som kan være ganske heftig på en ny og fancy bil, spesielt de første årene. Anonymkode: 83b16...588 7
Fru Uperfekt Skrevet 1. september 2016 #17 Skrevet 1. september 2016 2 minutter siden, asterix skrev: Hva slags bil har du som det ikke er verditap på? 2003 modell så den er ferdig nedskrevet for mange år siden Legger ikke inn verditap på biler som er 10år + siden det i tilfelle er minimalt 2
Fru Uperfekt Skrevet 1. september 2016 #18 Skrevet 1. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo lett å få det til å se billigere ut når man ikke tar med alle utgiftene...Her mangler du jo f. eks. bompenger og ikke minst avskrivninger av verdi som kan være ganske heftig på en ny og fancy bil, spesielt de første årene. Anonymkode: 83b16...588 Kjører ikke gjennom bompenger så hvorfor skal jeg da ta med det i regnestykket? Hvem snakker om en ny og fancy bil? Jeg snakker om bil. Avskrivingene/ verditapet på en bil som er 10år + er neglisjerbart så det tar jeg ikke inn i kalkulasjonene. 3
Fru Uperfekt Skrevet 1. september 2016 #19 Skrevet 1. september 2016 (endret) 6 minutter siden, asterix skrev: Hva slags bil har du som det ikke er verditap på? Slettet av bruker Endret 1. september 2016 av Fru Uperfekt Dobbelt posting
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #20 Skrevet 1. september 2016 Har to ganske høye fulle lønninger. Renta er lav, og har ikke så mye lån. Gjør ikke ALT som du ramser opp samtidig. Har faktisk et ganske nøkternt forbruk i det daglige, "velvære" bruker vi ikke penger på, følger for eksempel slett ikke moten, men kjøper en sjelden gang et nytt plagg, og da er det virkelig noe vi liker. Har velstående familie og venner, det betyr noe, for vi arver en masse flott, kan låne gratis ting som hytter, biler, barna arver alt av klær, også merkeklær og utstyr og får flotte gaver og blir spandert med på mye. Det er mye dyrere å være fattig. Anonymkode: 5b07c...742
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå