AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #1 Del Skrevet 1. september 2016 Hei, Jeg har akkurat lært meg å strikke. Har begynt på grytekluter som går veldig bra. Men har lyst å gjøre litt mer ut av det. Jeg har funnet noen diagrammer jeg liker, for eksempel marius mønsteret. Jeg har tidligere strikket på rundpinne å strikket rundt, sånn at jeg strikker dobbelt. Meen, det jeg lurer på. På diagrammet står det feks: "Gjenta" både oppe og nede på diagrammet. Hva betyr det, hvordan vet jeg hvor mange ganger skal det gjentas? Og hvis jeg vil strikke rundt. Må jeg da strikke hver "linje" i diagrammet x2? For at det skal bli likt på begge sider? Eller er det lettest å strikke to grytekluter så hekle dem sammen? Beklager hvis det ble litt vanskelig å forstå, men litt vanskelig å forklare Anonymkode: 227fa...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 1. september 2016 #2 Del Skrevet 1. september 2016 Jeg må nesten se diagrammet for å tolke "gjenta", da det varierer så mye hva det kan bety. Skal du strikke mønster med farger er det lettest for de fleste av oss å strikke rundt. Da strikker du mønsteret to ganger ja. eller sagt på en annen måte, du følger mønsteret hele omgangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
illhop Skrevet 1. september 2016 #3 Del Skrevet 1. september 2016 Ok, takk for svar Legger med et bilde med et diagram jeg fant tilfeldig som er nokså likt det jeg har, det med marius finner jeg ikke her på nettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 1. september 2016 #4 Del Skrevet 1. september 2016 8 minutter siden, illhop skrev: Ok, takk for svar Legger med et bilde med et diagram jeg fant tilfeldig som er nokså likt det jeg har, det med marius finner jeg ikke her på nettet "Gjenta" er såkalte rapporter. Det vil si at du skal repetere denne delen av mønsteret ut pinnen (den nederste "gjenta"). Den øverste "gjenta" sier at når du har strikket den delen som er i klammer helt opp, så begynner du ved nedre klamme-punkt igjen. Du kan nummerere rekkene/omgangene, og den øvre "gjenta"-klamma består av 20 omganger. Når du har strikket disse tjue omgangene, begynner du på omgang 1 igjen. Og dette gjentar du til strikketøyet har fått ønsket lengde. Den nederste "Gjenta" har en rapport på 16 masker. I tillegg kommer de to maskene på begynnelsen av omgangen. Hvis du har 82 masker totalt på pinnen, så strikker du de to første, og så gjentar du rapporten fem ganger (82 msk - 2 msk = 80. 80 msk/16 rapportmasker = 5 rapportgjentagelser) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå