Gå til innhold

Roaccutan og utenlandsstudier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter over 10 år med store kviseproblemer har jeg endelig fått nok og vil få slutt på dritten en gang for alle. Har prøvd alle slags kremer, renser, serum, tonere og tetracykliner. Men er det noen som vet om en kan få nok medisiner fram mot juleferien på en gang? Ser at de bare skriver ut en måneds bruk om gangen og må framvise graviditetstest. Er dette noe som er veldig strengt? Skal enda være utenlandsstudent i mange år, så håper ikke det ødelegger ønsket mitt om å bli kvisefri...noen med egen erfaring, eller som kan reglene rundt dette?:)

Hilsen en som vil ha fin hud:)

Anonymkode: 86dd8...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke har oppsøkt lege ennå kan du like godt oppsøke lege i studielandet og få resept og kontroller der? Du får kun så sterke medisiner hvis det er veldig alvorlig, og ja, det er strenge kontroller underveis og jeg har ikke hørt at man får roaccutane for flere mnd i strekk.

Skrevet

Fillern:( Har hatt kviser på rygg, bryst og ansikt i godt over 10 år så skal ikke være noe problem å få resept tror jeg. Hadde håpet jeg kunne ordne det i norge både på grunn av dårlige engelskkunnskaper i studieland, og at jeg stoler mer på norske leger (mange useriøse leger der virker det som:b). 

Skrevet

Tror du får andre ting før du får roaccutane. Det er kun siste utvei. P-piller, kostholdsendring, trening, antibiotika med epiduo, osv blir nok anbefalt først. Vet ikke hvilket land du skal studere i, men leger skjønner hva du mener hvis du tropper opp med masse kviser på overkropp og i ansikt og du rett og slett bare peker på dem.

Mange leger i utland er ikke useriøse etter hva jeg selv har opplevd som utenlandsstudent, spesielt ikke de som er dermatologister og som spesialiserer seg på hudproblemer. Det er mye mer useriøst av en norsk lege å sende med deg en roaccutane-kur for f.eks. seks måneder uten månedlig oppfølging av leververdier via blodprøver og psykisk helse siden roaccutane påvirker dette. Hvis en norsk lege hadde gjort dette med meg tviler jeg på om jeg hadde turt å gå gjennom kuren fordi det er utrolig useriøst.

Skrevet

Da jeg skulle flytte til utlandet når jeg gikk på Roaccutane fikk jeg med et skriv jeg måtte levere på apoteket hvor det sto at grunnet flytting til utlandet så skulle jeg hente ut medisiner for x antall mnd. Husker også jeg måtte ha med noen papirer med bevis for at jeg skulle ut av landet (hadde med skoleinntaksbrev og avreise-flybillett.

Skrevet

Den medisinen er det uhyre streng utlevering på. Leger har ikke lov til å skrive ut flere måneders forbruk så dette kan du glemme å få med deg. Du skal og til den legen som ordner resept for å ta blodprøver og prøveresultatet skal foreligger før neste måneds rasjon med tabletter skrives ut. Du må og gå på sikker prevensjon under og etter behandling. Les på felleskatalogen.no.

Anonymkode: 3b70a...387

Skrevet

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men har allerede prøvd tetracycliner (antibiotika), epiduo, skinoren og basiron, i tillegg til masse dyre renser. Spiser allerede ganske sunt, er aktiv og slank, så tviler på at det er der det ligger. Jeg personlig vil heller gå på en hestekur og bli kvitt problemet, enn å gå på p-piller i årevis for så å få enda mer kviser når jeg en gang avslutter. Har prøvd å lete etter dermatolog i landet før, men sliter da jeg ikke prater språket  og ikke finner engelsk info på nett:(

Ts

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men har allerede prøvd tetracycliner (antibiotika), epiduo, skinoren og basiron, i tillegg til masse dyre renser. Spiser allerede ganske sunt, er aktiv og slank, så tviler på at det er der det ligger. Jeg personlig vil heller gå på en hestekur og bli kvitt problemet, enn å gå på p-piller i årevis for så å få enda mer kviser når jeg en gang avslutter. Har prøvd å lete etter dermatolog i landet før, men sliter da jeg ikke prater språket  og ikke finner engelsk info på nett:(

Ts

Gjør som jeg skrev over :) I allefall hør med legen.

Skrevet
20 minutter siden, Nuttery skrev:

Da jeg skulle flytte til utlandet når jeg gikk på Roaccutane fikk jeg med et skriv jeg måtte levere på apoteket hvor det sto at grunnet flytting til utlandet så skulle jeg hente ut medisiner for x antall mnd. Husker også jeg måtte ha med noen papirer med bevis for at jeg skulle ut av landet (hadde med skoleinntaksbrev og avreise-flybillett.

Reglene nå er ut av Norge - medisiner for maks en måned. 

Hun må få med seg journalen som viser hva hun har brukt av medisiner og oppsøke lege i det landet hun skal til. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hun må få med seg journalen som viser hva hun har brukt av medisiner og oppsøke lege i det landet hun skal til. 

Anbefaler å prøve likevel. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fikk du den ideen ifra?

Skrevet
20 timer siden, Nuttery skrev:

Anbefaler å prøve likevel. 

Og bli tatt for ulovlig innføring av medikamenter? Skal hun til USA og tar med seg mer enn lovlig kvote så blir hun i tillegg til å få bot og utvist fra landet satt på første fly tilbake til Norge. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og bli tatt for ulovlig innføring av medikamenter? Skal hun til USA og tar med seg mer enn lovlig kvote så blir hun i tillegg til å få bot og utvist fra landet satt på første fly tilbake til Norge. 

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...