Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Eg lure på ka KREFT kommer av ???? Blir jo bare mer og mer som får kreft enn før tid...........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som finner svaret på det er et geni og løser hele kreftgåten. 

Anonymkode: c9620...2fe

Skrevet

Det blir også fler og fler mennesker, mer og mer kunstig fremstilt mat og sprøytestoffer og stråling fra alle mulige elektroniske duppeditter. Uavhengig av dette vet man ikke om det faktisk blir så mye mer kreft, da kunnskapen man trenger for å diagnosere kreft jo ikke har eksistert i ekstremt mange 10-år :) 

men den grunnleggende årsaken til kreft vil i mange tilfeller ligge til genene, på samme måte som blå øyne og andre sykdommer som Alzheimer og lignende. Ellers er man nok uheldig.. 

Anonymkode: bfded...045

Skrevet
1 time siden, Dracula skrev:

Hei

Eg lure på ka KREFT kommer av ???? Blir jo bare mer og mer som får kreft enn før tid...........

Kreft kommer av at genetiske mekanismer som regulerer celledeling settes ut av funksjon, eller ikke fungerer som de skal.

All kreft er et resultat av én enkelt celle som begynner en ukontrollert replikasjon, og når denne massen blir stor nok vil den begynne å fortrenge omkringliggende vev, og om den er ondartet vil den invadere og ødelegge omkringliggende vev og kunne spre seg til andre deler av kroppen. Fordi slike svulster kommer av én enkelt cellelinje, sier vi at de ondartede cellene er monoklonale.

Den beste definisjonen jeg har sett på kreft er omtrent slik:

"Kreft er en uregulert og autonom monoklonal celledeling som fortsetter å replikere selv etter at den stimulus osm forårsaket den har opphørt."

For at kreftceller skal kunne oppstå må visse genetiske mekanismer settes ut av spill. Det finnes gener som regulerer celledeling (protoonkogener) og gener som kontrollerer den, samt utløser celledeling i celler med unormalt DNA (tumorsupressorgener). Når disse mekanismene svikter vil man få en ukontrollert deling av en cellelinje med unormalt arvemateriale. Alt avhengig av hvilke gener som er skadet, vil disse svulstene ha en langsom eller rask vekstrate, og de kan ha funksjon som minner om det vevet de utsprang fra (f. eks, kan en svulst fra skjoldbruskkjertelen være hormonproduserende). Generelt er slike funksjonelle svulster mer langsomtvoksende enn de som ikke har slike funksjoner - med andre ord er veksten avhengig av hvor spesialiserte de maligne cellene er.

Det er mange ting som kan forårsake kreft, og vi kjenner til mange av disse. Alt som påvirker DNA-syntese (altså celledeling) har potensiale til å skape kreft (det åpenbare eksempelet er ioniserende stråling), og derfor er det også slik at raskt reproduserende celler er mest utsatt. Det vi derimot ikke har så god forståelse av, er hvilke faktorer som skal til for at en slik stimulus skal utvikle seg til kreft, men vi har økende forståelse for det også.

Det er forøvrig ikke skummelt i seg selv med unormal celledeling. Det skjer i alle levende kropper hver eneste dag - men kroppens normale regulerende mekanismer eliminerer disse.

Kreft er forøvrig noe som kan oppstå spontant gjennom mutasjoner etter hvert som man blir eldre. Det er en viss grense for hvor mange ganger en cellelinje kan reprodusere, og etter hvert blir nye cellegenerasjoner mer og mer utsatt for genetiske endringer. Derfor er kreft en sykdom man ser større hyppighet av med økende alder.

Det er i våre dager svært mange kreftformer man enten kan kureres for eller dø MED, der man for bare få år siden døde AV dem. Forskningen går i veldig riktig retning, heldigvis.

Anonymkode: ec720...5aa

Skrevet

tusen takk for tips.

eg tenke at ALLE sei at kreft kommer alltid av røyk. Men eg ser at de fleste som ha fått kreft røyker ikje.

Sko ønsker det finnes noe vaksiner som man slippe kreft i framtid, håper det kommer ! synest at mange få kreft mer nå enn før .

Skrevet
Et øyeblikk siden, Dracula skrev:

tusen takk for tips.

eg tenke at ALLE sei at kreft kommer alltid av røyk. Men eg ser at de fleste som ha fått kreft røyker ikje.

Sko ønsker det finnes noe vaksiner som man slippe kreft i framtid, håper det kommer ! synest at mange få kreft mer nå enn før .

Kreft er ikke én sykdom, som du jo har skjønt. Røyking disponerer bare for noen av disse kreftformene. 

Anonymkode: ec720...5aa

Skrevet

En slekning døde av lungekreft og kreftsykepleier sa at man kan ikke alltid skylde på røyking. De får inn mange mer med lungekreft som aldri har røykt. Røyken er ikke skyld i alt. 

Anonymkode: 33a1d...5f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...