AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #1 Skrevet 31. august 2016 https://www.p4.no/nyheter/--redd-for-a-bli-kastet-ut-blir-i-usunne-forhold/artikkel/671342/ Jeg tenker at hvis de har det så ille, hvorfor drar de da ikke hjem til hjemlandet om de har det så ille? Eller var målet fra scratch opphold i Norge, og det vil de ha for enhver pris? Selv om de da må leve 3 år i vold? Da kan de jo etter min mening ha det så godt da! Det er altfor lettvindt å få opphold i Norge. Det skulle vært 10 år minst før de får permanent opphold, så hadde vi kanskje unngått en god del gold-diggere som kommer hit kun fordi vi er verdens beste land. Anonymkode: 4830f...eb4
stan Skrevet 31. august 2016 #2 Skrevet 31. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.p4.no/nyheter/--redd-for-a-bli-kastet-ut-blir-i-usunne-forhold/artikkel/671342/ Jeg tenker at hvis de har det så ille, hvorfor drar de da ikke hjem til hjemlandet om de har det så ille? Eller var målet fra scratch opphold i Norge, og det vil de ha for enhver pris? Selv om de da må leve 3 år i vold? Da kan de jo etter min mening ha det så godt da! Det er altfor lettvindt å få opphold i Norge. Det skulle vært 10 år minst før de får permanent opphold, så hadde vi kanskje unngått en god del gold-diggere som kommer hit kun fordi vi er verdens beste land. Anonymkode: 4830f...eb4 Det gjelder vel samme regler for disse kvinnene som for andre som ønsker å komme til landet. Men de blir ofte feilinformert av mennene. Hadde de hatt ressurser til å reist tilbake til hjemlandet, så hadde nok mange gjort det. Men vi hører om at de er blitt fra tatt pass, har lite eller ingen penger selv, og mangler kunnskap om hvordan det norske samfunnet fungerer. De er "fanget" av menn som ønsker seg en dame de kan tyrannisere. 2
Drizzt Skrevet 31. august 2016 #3 Skrevet 31. august 2016 (endret) 3 timer siden, stan skrev: Det gjelder vel samme regler for disse kvinnene som for andre som ønsker å komme til landet. Men de blir ofte feilinformert av mennene. Hadde de hatt ressurser til å reist tilbake til hjemlandet, så hadde nok mange gjort det. Men vi hører om at de er blitt fra tatt pass, har lite eller ingen penger selv, og mangler kunnskap om hvordan det norske samfunnet fungerer. De er "fanget" av menn som ønsker seg en dame de kan tyrannisere. Det er et veldig stort nettverk i landet som består av kvinner fra Thailand og Filippinene hvor informasjon utveksles i stor skala. Spesielle møtesteder hvor ''ledige'' kvinner fra disse landene møter ''ledige'' norske menn som ønsker et forhold, osv (bare i Oslo er det minst 2 slike steder). Det er så mye som skjer at å si at de mangler kunnskap om hvordan det norske samfunnet fungerer er rett og slett feil. De får tips og råd og mye kunnskap i det de kommer hit. Problemet er at de må ''holde ut'' i ekteskapet i 3 år for å få permanent opphold og da finner de seg i veldig mye, også i voldelige forhold. Hadde det vært 10 år i ekteskap før de får permanent opphold, så ville det vært annerledes, som TS sier. Da ville vi sett mange flere som går ut av ekteskapet tidligere og kanskje færre som i det hele tatt inngår slike ekteskap. Det er selvfølgelig kjærlighet noen ganger som holder 2 stk sammen tross kulturelle forskjeller og alt, men det er et stort antall proforma ekteskap hvor mennene vil bare ha en dame hjemme å vaske, rydde og ligge med mens kvinnene bare vil ha fotfeste i Norge. Her, synes jeg, bør UDI og andre relevante myndigheter være mye tettere på disse parene. Endret 31. august 2016 av Drizzt 1
stan Skrevet 31. august 2016 #4 Skrevet 31. august 2016 51 minutter siden, Drizzt skrev: Det er et veldig stort nettverk i landet som består av kvinner fra Thailand og Filippinene hvor informasjon utveksles i stor skala. Spesielle møtesteder hvor ''ledige'' kvinner fra disse landene møter ''ledige'' norske menn som ønsker et forhold, osv (bare i Oslo er det minst 2 slike steder). Det er så mye som skjer at å si at de mangler kunnskap om hvordan det norske samfunnet fungerer er rett og slett feil. De får tips og råd og mye kunnskap i det de kommer hit. Problemet er at de må ''holde ut'' i ekteskapet i 3 år for å få permanent opphold og da finner de seg i veldig mye, også i voldelige forhold. Hadde det vært 10 år i ekteskap før de får permanent opphold, så ville det vært annerledes, som TS sier. Da ville vi sett mange flere som går ut av ekteskapet tidligere og kanskje færre som i det hele tatt inngår slike ekteskap. Det er selvfølgelig kjærlighet noen ganger som holder 2 stk sammen tross kulturelle forskjeller og alt, men det er et stort antall proforma ekteskap hvor mennene vil bare ha en dame hjemme å vaske, rydde og ligge med mens kvinnene bare vil ha fotfeste i Norge. Her, synes jeg, bør UDI og andre relevante myndigheter være mye tettere på disse parene. Er det ikke ganske vanlig at alle som gifter også oppnår økonomiske og andre fordeler? Hvilke kriterier skal myndighetene kunne bruke? Disse kriteriene må jo også gjelde for alle par. Er det egentlig noe stort problem at damer fra østen får opphold? I følge statistikkene får de enslige damene seg stort sett jobb og bidrar positivt til samfunnet.
Drizzt Skrevet 31. august 2016 #5 Skrevet 31. august 2016 49 minutter siden, stan skrev: Er det ikke ganske vanlig at alle som gifter også oppnår økonomiske og andre fordeler? Hvilke kriterier skal myndighetene kunne bruke? Disse kriteriene må jo også gjelde for alle par. Er det egentlig noe stort problem at damer fra østen får opphold? I følge statistikkene får de enslige damene seg stort sett jobb og bidrar positivt til samfunnet. Her viste jeg til risikogrupper hvor proforma ekteskap er mer utbredt - slike eksempel er norske menn og kvinner fra Sør-Øst Asia og norske kvinner og menn fra Tyrkia. Særlig i den andre gruppen ble mange proforma ekteskap avdekket hvor det eneste formålet med ekteskapet var opphold for den utenlandske parten. Det kan selvfølgelig forekomme proforma ekteskap også andre steder, men der hvor det er veldig stor aldersforskjell og særlig der hvor det er grunn til mistanke om proforma eller vold, må man tørre å følge bedre med. Problemet er ikke at de får opphold i seg selv, men måten det skjer på både ved proforma ekteskap og ved å tåle vold og ydmykelse hjemme over lang tid. Jeg synes ikke kvinner bør finne seg i å tåle vold og ydmykelse fra mannen sin, uansett grunn. Heller ikke synes jeg at det er bra å inngå ekteskap kun for å få oppholdstillatelse i et annet land.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå