Gå til innhold

PFC:Ladycomp/Babycomp/Pearly

Hva mener du om naturlig prevansjon?  

11 stemmer

1. 1. Hva mener du om naturlig prevansjon?

• godt alternativ til hormonell prevansjon!
      18
    • ikke noe for meg.
      2
    • naturlig prevansjon, hva er det?
      3

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen her på forumet som bruker det? Jeg har brukt pearly i et par md nå, og er så langt fornøys.har såklart endel røde dager, siden jeg nettopp har begynt å bruke den. Men jeg syns den er knallkul.

Har gått på p-piller i 3 år, så det var på tide å finne en alternativ form for prevansjon, som ikke innebar hormoner. og da er pfc'en genial + at den varer resten av livet. og så er det lettere å huske den enn p-pillene, siden den har vekkerklokkefunksjon.

Hvis noen andre bruker det, hva syns dere? er dere fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker Ladycomp og er fornøyd. Har prøvd hormonell prevensjon og hatet det, så for meg er naturmetoden best.

Skrevet

Jeg har brukt Ladycomp fordi jeg ikke tåler p-piller og det fungerte greit. (Men da jeg skulle bli gravid måtte jeg legge den vekk, det ble for mye "press" og følge med på temperaturene..)

Gjest StoreSky
Skrevet

Dere som bruker "naturlig prevansjon", hvor lenge har dere brukt det? (og ikke blitt gravid..)

Kunne tenke meg å vurdere dette, men er redd for å bli gravid!

Skrevet

Jeg har brukt såkalt "naturlig prevensjon" i syv måneder uten å bli gravid.

Hvis du vurderer å prøve naturlig prevensjon, les "Taking Charge of Your Fertility" av Toni Weschler, og du vil se at det ikke er større grunn til å tvile på naturlig prevensjon enn andre prevensjonsmetoder.

Skrevet

Dette har jeg ikke hørt om før. Kan noen forklare hva det er? Eller gi link? :)

Gjest Anonymous
Skrevet
Dette har jeg ikke hørt om før. Kan noen forklare hva det er? Eller gi link? :)

PFC'ene bruker naturmetoden når de kalkulerer din fruktbarhetsstayus. Naturmetoden går ut på å følge temperaturene, og utifra det finne de fruktbare dagene ( 5 d før og en dag etter eggløsning) Dette måler du ved å føre temperaturkurve siden temperaturen stiger med ca 0.5 grad på eggløsningsdagen. Pette kan en også følge med på selv, med å ta i bruk et termometer, og føre en temperaturkurve du selv tyder. Problemet er da at dettte er både vanskelig+ at det kan ha store konsekvenser hvis en skulle tyde kurven feil.

PFC'ene gjør denne jobben for deg. De er av høyeste teknologi, og er like sikre som p-piller. De gir deg status-rød, grønn dag, opg de røde dagene bør du enten avstå, eller bruke kondom hvis du har sex. PFC'ene lagrer også endel dager bak i tid (min pearly lagrer 99) slik at du får oversikt om hvordan syklusene er. Dvs. de er en veldig grei måte å bli kjent med kroppen sin på.

For mer info gå inn på www.buenaventuraa.no. Her finner du masse info + at du kan bestille en gratis brosjyre som gir deg masse info om pfc'ene.

:)

Skrevet

Problemet er da at dettte er både vanskelig+ at det kan ha store konsekvenser hvis en skulle tyde kurven feil.

:)

Det er overhodet ikke vanskelig. Jeg bruker bare de samme reglene som computeren. En computer kan ikke mer enn det noen har fortalt den.

Og til den prisen ? Neitakk !

Gjest Anonymous
Skrevet

PFC'ene opererer med et selvlærende program, slik at de kan tilegne seg ny info om deg og din syklus. De inneholder også massevis med syklusdata. I tillegg er temperatursonden mer følsom enn de fleste termometer.

Jeg syns det er kjempebra at du benytter deg av temperaturmetoden. Jeg sier bare at dette kan oppleves som vanskelig og tidskrevende for noen. Jeg hadde vært konstant redd for å tyde kurven feil. Derfor syns jeg at det er greit at pfc'en gjør jobben for meg. det er lett å huske på den også fordi den ringer og vekker meg om morgenen. :)

Skrevet
Dette måler du ved å føre temperaturkurve siden temperaturen stiger med ca 0.5 grad på eggløsningsdagen. (...) Problemet er da at dettte er både vanskelig+ at det kan ha store konsekvenser hvis en skulle tyde kurven feil.

Jeg synes heller ikke det er vanskelig å tyde temperaturkurven. Forresten stiger temperaturen først etter eggløsning har inntruffet, dvs dagen etter eggløsning.

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg synes heller ikke det er vanskelig å tyde temperaturkurven. Forresten stiger temperaturen først etter eggløsning har inntruffet, dvs dagen etter eggløsning.

Men da kan man jo bli gravid på selve eggløsnings dagen?! Sædceller kan jo dessuten overleve 9 dager i livmora!! Da blir det ikke mange sikre dager igjen...

Gjest Anonymous
Skrevet

Men da kan man jo bli gravid på selve eggløsnings dagen?! Sædceller kan jo dessuten overleve 9 dager i livmora!! Da blir det ikke mange sikre dager igjen...

Selvfølgelig kan man bli gravid på eggløsningsdagen. Sædceller kan overleve opp til 5 dager i kvinnekroppen, men mer reelt 3 dager.

Ved å observere sekret daglig vet man når den potensielt fruktbare perioden begynner. Ladycomp/Babycomp/Pearly ser på de foregående syklene og regner ut i fra det når de usikre dagene begynner.

For mange dreier det seg ikke om mer enn 10 usikre dager. Min syste syklus hadde 13 usikre og 24 sikre dager.

Skrevet

Jeg bruker Persona (om enn med et litt annet formål nå... ;-) ), men den har fungert helt fint som prevensjonsmiddel i tre måneder.

Skal man benytte denne type prevensjonsmiddel, skal det ikke være noen "krise" at man blir gravid. I følge legen min er ikke-hormonelle prevensjonsmidler IKKE like sikre som hormonelle prevensjonsmidler fordi:

1. De baserer seg på informasjon fra tidligere sykluser, og det kan skje ting i livet som påvirker syklusen.

2. De tar ikke høyde for at man kan ha en "ekstra" eggløsning i løpet av syklusen.

På den andre siden - ikke-hormonelle prevensjonsmidler er en flott måte å bli kjent med syklusen sin. Og kroppen har garantert ikke vondt av å slippe å bli tilført hormoner.

Skrevet

Naturmetoden (symptotermal metode) slik jeg praktiserer den er ikke det samme som kalendermetoden (og Ladycomp/Babycomp/Pearly) som baserer seg på tidligere sykler.

Hvis en skulle få to eggløsninger er det slik at den andre alltid inntreffer innen 24 timer etter den første. Det tar naturmetoden hensyn til.

Så vet du det :wink:

Skrevet
Jeg bruker Persona (om enn med et litt annet formål nå... ;-) ), men den har fungert helt fint som prevensjonsmiddel i tre måneder.

Skal man benytte denne type prevensjonsmiddel, skal det ikke være noen "krise" at man blir gravid. I følge legen min er ikke-hormonelle prevensjonsmidler IKKE like sikre som hormonelle prevensjonsmidler fordi:

1. De baserer seg på informasjon fra tidligere sykluser, og det kan skje ting i livet som påvirker syklusen.

2. De tar ikke høyde for at man kan ha en "ekstra" eggløsning i løpet av syklusen.

På den andre siden - ikke-hormonelle prevensjonsmidler er en flott måte å bli kjent med syklusen sin. Og kroppen har garantert ikke vondt av å slippe å bli tilført hormoner.

En PFC er ifølge pearl indexen, som brukes til å måle prevansjon sikkerhet like sikker som p-piller. Så det er ikke mer risikabelt å bruke den, enn å bruke p-piller(så sant det ikke er et spesielt tilfelle - person med veldig ustabil syklus.)

PFC'ene er hovedsakelig beregnet på jenter som er i faste forhold, og da litt eldre. Da har syklusen som regel stabilisert seg.

Når det gjelder leger opplever jeg at mange ikke er interresert i å finne mer ut av PFC-metoden. Leger sverger jo som regel til skolemedisinen, og har til tider vanskelig for å tro på alternative metoder, og itillegg har noen avtaler med selskaper om å anbefale deres preparater (som p-piller).

Jeg er veldig fornøyd med min PFC, og syns det er viktig at jenter finner ut at det finnes flere former for prevansjon- og som du nevnte som er både naturlig og lærerik.

Og så syns jeg ikke det er særlig dyrt heller, hvis en tenker på hva en bruker på p-piller. Pearlyen min kostet ca 3400, og den varer resten av livet.

:blomst:

Skrevet

Det trenger ikke koste mer enn et termometer og kondomer/pessar for de som vil ha sex på de usikre dagene.

Skrevet

eneste er at et vanlig termometer er ikke så nøyaktig. pfcen måler med nøyaktighet på 0.05º, mens de fleste termometer måler med 0.3º.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...