Olympia Skrevet 22. juli 2002 #1 Skrevet 22. juli 2002 Nå er jeg lei av å tenke økonomisk,lei av å snu på kronestykkene,men verre skal det tydeligvis bli. Jeg skjønte jo tidlig at vi ikke hadde råd til den type bryllup jeg ønsket meg,med hvit kjole,3-retters middag og hele greia.Dessuten liker ikke sambo sånt,han ville heller vi skulle reise bort og gifte oss i all hemmelighet.Så da ble vi enige om å møtes på halvveien.Vi har invitert kun den nærmeste familien(vi blir 36stk),og har valgt vekk 3-retters middag til fordel for koldtbord.I tillegg gifter vi oss i et lite kapell som rommer kun 14stk. For noen måneder siden måtte jeg så innse at brudekjole,nei det ble for dyrt.Så måtte jeg altså legge lokk på min mangeårige drøm om å stå hvit brud.Istedet gifter vi oss i bunad.Gleder meg til det også,men det blir ikke det samme. Nå er det i underkant av 5 uker igjen,og det gjenstår noen detaljer.Mamma betaler for hele festen(etter eget ønske),så det blir ikke de store utgiftene på oss.Fotograf(2000,-),leie av bunad+sko til sambo(2500,-),bunad/folkedrakt + sko til sønnen vår(ca 800,-),bunadsko til meg(3-400,-),undertøy til meg,bryllupskake,brudebukett(ca 600,-) og litt til. Men da jeg leste opp for sambo hva som mangler,ble han nesten sint.hvordan i alle dager jeg trodde vi skulle betale for alt det der???Han hadde sagt såååå mange ganger at det blir for dyrt,at vi på jenke litt på kravene her. Har prøvd så godt jeg kan,jeg.Har ordna med lokale som vi betaler kun 900,- for,kutta ut brudekjole til fordel for bunad som jeg allerede har,har laget invitasjoner og bordkort selv til minemalistisk pris osv osv. For det er jeg som har odna alt.Jeg spurte sambo for ei stund siden om han kunne være så snill å ringe og avtale møte med presten,men nei,han hadde ikke tid.Dessuten var jeg mye flinkere til sånt.Og sånn har det vært gjennom hele planleggingen.Da er det veldig lett for han å si at alt blir for dyrt,når han ikke engang gidder å hjelpe meg å finne andre løsninger. Så sitter jeg her og føler meg som verdens største syndebukk.For hvis jeg bare hadde sagt ja til å gifte meg i alle hemmelighet,så hadde vi sluppet alt dette.Og hvis jeg hadde hatt en jobb,så hadde vi kanskje hatt råd til bryllupet vi nå skal ha.Og så er det jo jeg som står for innkjøp av mat og det sønnen vår trenger,og jeg bruker tydeligvis for mye penger på det også.... Så nå har jeg slått av mobilen og tatt ut kortet,i håp om å spare noen penger der.Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe bunadsko,men heller bruke noen svarte sko jeg har fra før.Ikke nytt undertøy,får rote i skapet mitt å finne noe der.Ikke 3-etasjers brudekake,men en langpanne-kake med marsipan.Og istedet for å bestille brudebuketten jeg hadde bestemt meg for,så skal jeg heller kjøpe en vanlig bukett med røde roser + litt brudeslør,klippe litt av stilkene og surre noe fint silkeband rundt.Så kan det kanskje bli brudebukett for en 100-lapp. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre for å spare penger.Har allerede sagt ja til å kutte ut morgengave,og bryllupsreise har aldri vært noe tema.Ikke engang overnatting på hotell. Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet,så virker det nesten som om jeg ønsker å gi han dårlig samvittighet ved å kutte ut mine drømmer og ønsker. Men det er bare så leit å høre gang på gang at alt er for dyrt.Istedet for å se fram til den store bryllupsdagen med glede og skyhøye forventninger,så har det liksom blitt en kamp for å gjøre det så billig som mulig,og sette til side eventuelle ønsker vi måtte ha for dagen. Er drittlei,men nå skal jeg ihvertfall gjøre det som står i min makt for at vi ikke skal måtte leve på vann og brød etter bryllupet.Og jeg skal gjøre hva jeg kan for at dagen skal bli perfekt uansett,for gleden over å gifte meg er det ihvertfall ingen som skal få ta fra meg. :D Men ja,jeg misunner dere som kan bruke mange ti-tusener på bryllup.Dere er utrolig heldige.
Augustbrud02 Skrevet 22. juli 2002 #2 Skrevet 22. juli 2002 Vet alt om at bryllup er dyrt og at man bør spare så mye som mulig ja, men allikevel skal man liksom ikke spare så mye slik at man ikke blir fonøyd. Selv synes jeg vi har vært kjempeflinke til å kutte ned på de rette tingene. Antrekkene våre har vi valgt uten tanke på pris, og dette har blitt en stor utgift. Maten og kakene lager vi selv (utenom hovedretten) og dette sparer vi masse på. Drikkevarer til baren har vi fått, vi dropper gammel bil fra kirken, vi har ikke kjøpt dyre lys og servietter, vi lager alt av kirkeprogrammer og hefter selv + + + Vil bare si at jeg håper det går bra og at dere får en kjempeflott dag uansett. Et bryllup skal være flott, og det blir det garantert også. Men det hadde innimellom vært mye enklere å planlegge om man hadde hatt uendelig med penger ja. :D
snowkid Skrevet 22. juli 2002 #3 Skrevet 22. juli 2002 Hei Olympia! Tenkte jeg skulle sende deg en klem for å muntre deg opp litt Skjønner godt at det er slitsomt å snu på hver krone, og du er ikke alene om å endre planene litt etterhvert som man ser hva ting koster. Jeg synes du har vært flink til å finne rimelige løsninger, og om du må lage buketten selv så blir den sikkert fin. Må si at jeg blir litt :evil: på han du skal gifte deg med som ikke er veldig behjelpelig, mange av kostnadene hadde du vel hatt selv om dere reiste bort. Regner med at du fortsatt ville hatt på deg kjole og at han og sønnen fortsatt måtte hatt klær.... Syndebukk er du så absolutt ikke. Selvlagde bordkort og invitasjoner er litt stas synes jeg, har gjort det selv vi også. Du skal se at dagen blir fin, det er som du sier, ingen kan ta fra deg gleden med å gifte deg! klem fra elin
Furstina Skrevet 22. juli 2002 #4 Skrevet 22. juli 2002 Olympia! Åh, det är inte lätt att planera ett bröllop, än mindre med lite pengar men framför allt med en sambo som inte vill hjälpa till. Det är dyrt med bröllop, men det går att göra billigare. Jag tycker ni har kommit långt på väg med era kompromisser om hemlighet vs stor fest. Jag tycker du ska prata med din blivande man. Fråga vad han vill ha, tala om vad olika saker kostar både i stort, medel och litet utförande. Tex brudbukett stor, liten eller göra själv. Fundera tillsammans vad som är värt pengarna? Vad tycker ni får kosta lite och vad kan ni ersätta med billigare alternativ. Se till att ta med honom i besluten så får du inte all börda för planering och kostnader själv. Ni ska ju gifta er, dela livet ihop. Börja dela och hjälpa varandra nu. Kanske kan ni önska er hjälp av släkten med något extra? Bröllopsnatt i hytte som ni lånar eller festpyntningen? Lykke til klem fra Furstina
Gjest Solskinn Skrevet 22. juli 2002 #5 Skrevet 22. juli 2002 Kos til deg, Olympia!! I kveld når dere har litt tid for dere selv syns jeg du skal fortelle ham hva du tenker og si at du hadde satt pris på hans engasjement den siste tiden. Husker jeg rett er det vel ikke så lenge igjen? Sett opp budsjett for deres utgifter sammen og forklar at to hjerner er bedre på å finne kreative og billige lösninger enn en!! Og finn glede i forberedelsene også!! Kjenner du noen som er bra på å bake og som kan hjelpe til med bryllupskaken? Hva med å ymte frampå til resten av familien at dere önsker dere hjelp til bryllupet i gave, en bukett her, en kake der. Dere har ikke noen venner som har en bunad å låne bort? Og ikke glem at dere skal gifte dere!!! Det er jo egentlig det eneste som er viktig. Sett det i höysetet, jeg tror dagen kommer til å bli fantastisk!!! Kos og klem igjen!
NinaS.G Skrevet 22. juli 2002 #6 Skrevet 22. juli 2002 Hei Olympia!! Er enig med solskinn, snakk med ham å fortell hva du føler å ymt frem på til familien om hjelp i stedet for gaver. Vi har heller ikke god råd, men har fått en del vennetjenester som har hjulpet veldig. Forstår ellers godt følelsene dine. For oss er dette noe stort og viktig som går i oppfyllelse. Jeg ville nok også blitt fryktelig lei meg hvis engasjementet fra min sambo hadde vært laber...Penger er desverre noe som alltid setter begrensninger (for de fleste). Jeg håper du ihvertfall får snakket ut med ham om dine frustrasjoner, slik at du slipper dette som skal være en god tid til å bli noe negativt. Du skal nok se at det blir en stor dag fordet!! Endelig får du mannen du elsker :D
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2002 #7 Skrevet 22. juli 2002 Kjære Olympia! Dette høres trist ut... J eg vil gjerne tilby deg å låne min brudekjole gratis, har både slør og sko også. Kjolen er en enkel, lekker Pronovias modell, 2-delt str 38. Brude-sandaler i str 39 og et langt slør til. Så kan samboern din ta på seg den dressen han kansje har hengende i skapet og tenke på alle pengene dere har spart!
jbkaarud Skrevet 22. juli 2002 #8 Skrevet 22. juli 2002 Uff, jeg ble også litt lei meg da jeg leste innlegget ditt - man skal jo glede seg til bryllupet sitt!!! Som gjest ovenfor, vil jeg også gjerne tilby deg å låne min brudekjole gratis. Jeg ser du er fra Rogaland og som du ser er jeg fra Stavanger. Hvis du ikke bor langt herfra, kan du komme innom og se på den. Størrelsen er 38/40 (jeg er 167cm høy) og har også slør. Jeg har faktisk 2 par sko - ett i størrelse 38 og ett i størrelse 39. Jeg kan også, hvis det er av interesse, godsnakke litt med mannen min og høre om han vil låne ut sin smoking. Som du ser av bildene, har vi en sønn på 1,5 år - i dress. Nå vet jeg ikke hvor gammel sønnen deres er, men dersom den skulle passe, kan du gjerne låne den også. Nedenfor kan du se bilder. http://www.kaarud.net/bryllup/ Jeg håper i hvert fall du blir litt glad over å se at noen her som har giftet seg gjerne vil hjelpe deg til å få et bryllup som du ønsker deg :D Ellers er det jo en god idé å snakke litt med samboeren din - han er sikkert fortvilt over å ikke ha penger nok til et bryllup som du ønsker. Det er nok ikke utenkelig at det er derfor han klager stort også. Lykke til uansett!!! :D :D :D
Olympia Skrevet 22. juli 2002 Forfatter #9 Skrevet 22. juli 2002 Tusen takk for svar,og takk til dere som tilbyr å låne meg brudekjole.Utrolig snilt gjort av dere. Men jeg er stooor jeg,så jeg måtte nok hatt en kjole i størrelse 50/52,muligens 46/48. Men takk igjen,jeg setter utrolig stor pris på slik storsinnethet. Jeg har ikke fått prata med sambo ennå.Han har gått ut.Han sa ingenting da han gikk,så jeg vet ikke hvor han er eller når han kommer igjen. Han er ikke seg selv i dag,og jeg har dårlig samvittighet fordi jeg føler jeg forlanger for mye. Men jeg har ihvertfall gjort mitt beste for å være blid og fornøyd siden han kom hjem fra jobb,så jeg håper ikke at jeg er grunnen til at han er uvanlig stille i dag. Det er så vondt når det er sånn.Håper vi kan få prata ut om det snart,sånn at vi kan begynne å glede oss skikkelig til bryllupet. Tusen takk for at dere er her med støtte,gode råd og hjelpsomhet over alle grenser.Dere er herlige.
Vekt74 Skrevet 22. juli 2002 #10 Skrevet 22. juli 2002 Hei vennen! Jeg blir så utrolig :evil: på din tilkommende (beklager, men..)! Hva forventer han egentlig! Det er så innmari lett å bare trekke seg ut på den måten å legge alt arbeidet over på deg. Jeg vet også om det med penger! Hadde ikke vi hatt snille foreldre, så hadde vi ikke hatt råd til å prioritere et stort bryllup. Jeg blir faktisk litt sjokkert over hvor mye noen faktisk bruker på bryllupet sitt, greit nok er det en stor dag, men man skal jo leve etterpå også... Ok, nok om det. Grunnen til at jeg skriver er at jeg har noen tips som kan gjøre det enda billigere, for selv om man aldri så irritert, så er det en kjennsgjerning at man må handle som man har penger til... Vi måtte/ønsket også å spare på enkelte områder. Vi bruker f. eks. broren til min kommende som fotograf, helt gratis(!) Vet at det har vært en del skepsis på amatørfotografområdet her på KG, men mener at det bør bli et par bra bilder av tre ruller film vel? Dessuten vet jeg at han er flink til å ta bilder. Kanskje du har en i familien som kan hjelpe med dette? En annen ting som kan gjøre dagen flottere, er om du i stedet for en stor bryllupskake i firkantet form (selv om dette også er godt nok), baker flere runde i ulike størrelser, og setter dem ved siden av hverandre utover bordet. Det er mange som bruker denne varianten, og jeg har sett oppskrifter på dette i Norsk Ukeblad tror jeg. Det var veldig flott! Til slutt kan dere ønske dere penger til bryllupspresang, slik at dere får dekket inn noen av utgiftene. Snakk også med samboeren din, kanskje han faktisk bare har litt bryllupsnerver, nå når snart det meste er i boks. Lykke til! :D :D :D :D Mange klemmer fra Vekten!
RanneiH Skrevet 22. juli 2002 #11 Skrevet 22. juli 2002 Hei Olympia. :D Jeg fikk innlegget ditt tipset av ei venninne. Og som mange andre her, får jeg vondt inne i meg av å lese ditt innlegg. Å planlegge bryllup skal helst være koselig... Send meg gjerne en mail, så kanskje jeg kan hjelpe deg med noen småting her og der. Jeg har flere gjenstander inne som kan passe til din størrelse vil jeg tro. Også ønsker jeg å kunne sende deg en liten oppmerksomhet i anledning den store dagen. La meg gjerne høre fra deg. Lykke til videre alle sammen med bryllupsplanleggingen. MVH, RanneiH
meta Skrevet 22. juli 2002 #12 Skrevet 22. juli 2002 Har ikke så mye fornuftig å komme med, men jeg vil bare sende deg en STOOR klem. Jeg har også en samboer som dessverre ikke er noe særlig med på planleggingen og det meste faller på meg. Virker som det er endel av oss her inne.. Jeg syns dere (du) har vært veldig flinke og spart masse. Uansett er det jo endel kostnader som man bare Må regne med når man inviterer til bryllup. Det med at samboeren din trekker seg unna, er sikkert "bare" fordi han er lei seg fordi han ikke kan gi deg den dagen du drømmer om. Man vil jo alltid at den man elsker skal ha det beste og det sårer han sikkert å ikke strekke til... Men det er jo uansett en dum måte å unngå problemet på når han bare går.. Sender deg nok en kos og ønsker deg lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå