Gå til innhold

Hvordan ble du kvitt sosial angst?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sliter fortsatt etter terapi, selvhjelp, eksponering osv. Er 27 og vil ikke at angsten kontrollerer resten Av mitt liv. 

Anonymkode: c22c6...e3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje ikke så mye hjelp, men for noen av oss må man nesten bare akseptere angsten og prøve å leve med den i stedenfor å kjempe mot den..

Anonymkode: 5768c...494

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter fortsatt etter terapi, selvhjelp, eksponering osv. Er 27 og vil ikke at angsten kontrollerer resten Av mitt liv. 

Den sosiale angsten vil nok alltid ligge langt der bake i bevisstheten...

men jeg har alltid vært kjempesjenert og hatt sosialangst... jeg unngikk f.eks. å hente posten pga jeg var redd for å møte naboer, og når jeg skulle til skolen gikk jeg fort så jeg slapp å treffe noen, jeg gjemte meg i friminuttene så ingen skulle se at jeg var ensom, jeg snakket kun om jeg ble snakket til, men da så jeg ned og snakket veldig lavt, og da ble jeg ertet pga jeg bare mumlet og da turte jeg i hvert fall ikke åpne munnen....

Men da jeg ble 17 bestemte jeg meg for å trene meg selv til å bli modigere.
Jeg begynte med selvhypnose. Vanligvis skal man jo tenke seg om før man sier noe... men når man er så sjenert, så er man jo redd for å si noe dumt og derfor holder kjeft! Det jeg gjorde var å hver dag se meg i speilet og si: Du kan si HVA du vil - til HVEM du vil, NÅR du vil - og HVOR du vil! Dette gjentok jeg tre ganger på rad hver dag! 
Etterhvert fikk jeg meg en jobb som jeg trivdes dårlig i pga de andre pratet og pratet og var jo ikke intr i å spørre meg om hva jeg hadde gjort i helgen og sånn, jeg satt der bare og smilte og kjedet vettet av meg, turte ikke avbryte osv...

men etterhvert som vi ble bedre og bedre kjent turte jeg å åpne kjeften, 

og jobben min er sånn at jeg har mye med folk å gjøre, så jeg fikk masse sosial trening.
Nå har jeg omtrent glemt hvordan det er å ha sosial angst og å være sjenert. Jeg var f.eks nylig på en fest der jeg kun kjente verten, men jeg pratet med de fleste... uten problem. 

Det som er cluet er å gi f! Om folk ikke liker deg, verst for de. 

Hold deg oppdatert på nyheter, gjør deg opp egne tanker og meninger og ikke vær redd for å stå for dine meninger. 

Anonymkode: f9e33...190

Skrevet

Du har nok hørt dette tusen ganger før, men mitt beste tips og personlige erfaring er at eneste måten å komme over sosial angst er å utfordre deg selv og møte den. Ikke isoler deg, da stangnerer du eller angsten blir bare verre. Samtidig må du ikke ta for store skritt av gangen, da risikerer du tilbakefall. Sett deg delmål, utfordre deg selv og omgi deg med positive folk som du stoler på og som kan hjelpe deg. Prat med dem, ikke hold følelsene dine for deg selv. Jeg kjenner deg ikke og vet ikke hva som hjelper for deg, men dette hjalp for meg. Jeg tok imidlertid tak i angsten med en gang, etter bare noen måneder. Har du levd lenge med det er det kanskje vanskeligere... men du må vite at det er masse hjelp å få, du er ikke alene <3 vet at angst er jævelig, men du kan komme deg ut av det. Ønsker deg lykke til <3 

Anonymkode: 24259...646

Skrevet

For meg hjalp det faktisk å utfordre meg selv, litt etter litt. Aldri tatt medisiner, eller gått i terapi, så kan ikke si noe om det. Men det hjalp enormt, for da blir man etterhvert vant til det og ser hvor ufarlig det. Høres enkelt ut, men hjalp meg, og har hjulpet mange andre også. Jeg leste også litt selvhjelpsbøker med gode råd. 

Anonymkode: 5bc95...468

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg hjalp det og øke selvtilliten! Sa til meg selv av visst faen er jeg like god som alle andre og ingen har grunn til og se ned på meg.. Jeg trodde jo alle gjorde det, men sannheten var at jeg så ned på meg selv. Nå er jeg så og si helt kurert😊 håper du finner din vei ut TS. Ønsker deg lykke til og alt godt.

Skrevet

Ble kvitt det ved å aldri gå ut døra. :pirat:

Anonymkode: 36786...00d

Skrevet

Det er mange måter. Prøv å tenk positive tanker. Hvis ikke det går kan du prøve og tenke at du har 1 dag igjen og leve.

Hvis ikke det heller nytter kan du prøve med lykkepiller eller alkohol. Du må og være sterk og virkelig ville komme ut av det.

Finn ut hva som gjør deg handikappet og jobb med det. Er det spesifike ting som er vanskelig å snakke om.

Øv med deg selv i speilet. les deg opp hva som er lurt å gjøre i visse situasjoner. 

Men for all del ikke vær deg selv eller hold deg isolert. Gå ut av din komfor zone. Utfordre deg selv. Slik blir du bedre.

lykke til :kose:

Anonymkode: 7fecd...0e1

Skrevet

Meh, høres teit ut men man må slutte bry seg så mye om seg selv.

Seriøst.

Sosial angst = redsel for å dumme seg ut/bli ledd av/at andre skal se ned på en og ikke like deg. Det er jo egentlig veldig egosentrisk. At alt skal handle om en selv og hvordan andre oppfatter en.

Hvis du klarer å slutte bry deg om at du dummer deg ut, slutter bry deg om at andre syntes du er rar/ikke liker deg, da forsvinner jo den sosiale angsten òg. 

Og jeg snakker ikke om å ikke bry deg på måten "Åh huff, det jeg sa/gjorde nå var skikkelig teit. Nå tror alle jeg er den tullebukken, men.. Vent, nei! Det gjør ikke noe! Nå skal jeg lære meg å ikke bry meg om hva andre mener, så hvis andre mener jeg er en tullebukk, så gjør ikke det noe!!". Så prøver man sterkt å overbevise seg selv om at man faktisk ikke bryr seg - men det er jo bare tull. Man bryr seg jo fortsatt som bare det, selv om man prøver innbille seg noe annet.

Jeg snakker om å ikke bry seg på den måten at selv om det du sa/gjorde var skikkelig teit, og du skjønner at nå syntes sikkert folk du er en raring, så gir man totalt faen i det. Man ofrer det ikke en videre tanke en gang.

Da er man blitt kvitt den sosiale angsten.

Hvordan du skal klare å akseptere og gi blaffen i om folk ikke syntes du er all that - og kanskje til og med fremstår som en tulling i blant, det blir jo en annen sak.

Anonymkode: 82498...2fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...