Gå til innhold

Å velge navn til barnet.

Fremhevede innlegg

Skrevet
31 minutter siden, H Smith skrev:

Mange rare familier...

Valgte navn uten å diskutere med slekta, og slekta var glad for navnene. Noe jeg tror de ville vært om navnene var helt på trynet. Foreldrene velger navn, og slekta er glad uansett. Forstår ikke hva folk skal bry seg om noe som er foreldrenes ting.

Man er rar fordi man har en mening? :P

Slekta er glad uansett? Falsk kalles det. :P

Anonymkode: a6d7f...e42

Videoannonse
Annonse
Gjest H Smith
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man er rar fordi man har en mening? :P

Slekta er glad uansett? Falsk kalles det. :P

Falsk? Om min søster kaller barnet sitt for Mette Marit eller Olga er like greit for meg, så lenge hun og mannen ønsker det og er fornøyd med det, Hvorfor skulle jeg bry meg om det? Man har særdeles lite problemer i livet sitt om man gidder å bruke et tonn med energi på navnet. Har viktigere tilng i livet å bruke tiden på.

Rar? Nei, folk må gjerne fortelle hva de synes er pene navn, men å ha sterke meninger om andres navnevalg finner jeg ingen grunn til.

Skrevet

Er det ikke vanlig å bruke det første navnet, og evt mellomnavnet når man skal kjefte eller få oppmerksomhet? ;) Aldri opplevd andre veien faktisk.. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjæresten ble veldig fort enig om navnet til vår lille. Men vi har dobbeltnavn, og mitt barn har dobbeltnavn også, så det falt seg veldig naturlig å gi vår lille dobbeltnavn. Vi hadde en diskusjon, som ikke varte veldig lenge. Navnet vi ble enige om, passer best til mellomnavn. Så det var fornavnet, altså et kortere et, som vi ble enige om. Vi diskuterte ikke lenge. Vi ble ganske fort enige der også. 

MEN, mitt barn og min familie ble ikke imponerte når jeg fortalte navnet. Barnet mitt er helt imot det, hun vil ikke at vår lille skal hete det. Men hun begynner å godta det, siden det er så likt hennes navn. Da hun tenkte slik, ble hun fornøyd. Familien min mener det er dumt, siden det er en i veldig nær slekt som heter det samme.

Jeg og kjæresten er veldig enige begge to, dette navnet vil vi ha. Det er ikke stygt eller noe, det er mange som heter det, veldig vanlig navn. Sammensatt så blir jo dette navnet helt noe for seg selv, det er ikke registrert noen ift. Ssb at noen heter det samme. Men det er ikke problendet. Navnet klinger veldig fint. Det er et utrolig vakkert navn. Det mener de fleste. Har ikke sagt det til så mange enda. Siden familien reagerte så idiotisk... skjønner at oppkalling er dumt, men det var ikke oppkalling fra vår side, vi tenkte ikke på det slikt.

Så jeg lurer på? Kommer folk til å venne seg til tanken på dette navnet? Skal jeg snakke med kjæresten? Burde jeg heller foreslå at vi velger et annet navn til fornavn, og bare beholder mellomnavnet? Vi er så enige, og så glade i navnet begge to. Litt rådvill. Vet ikke hva kjæresten min mener om saken. Kjenner jeg han rett, og det gjør jeg nok, så kommer han til å si; " det er vårt barn, vi bestemmer". Men jeg føler meg litt ego når jeg tenker slik. Burde jeg kanskje fortelle fler om navnet og se hvordan fler reagerer? De utenfor familien syns det jo er kjempe fint, originalt og spennende. 

Vet noen kommer til å spørre om navnet, det skriver jeg ikke her, men det er f.eks, 

Harald-emanuel, thor-philip, geir-chrissander, espen-William, jan-emanuel... sånn litt nytt, og litt "vanlig". Haha, ikke de peneste forslagene, vårt valg er mye penere altså,men dere skjønner greia. 

Selvsagt kan dere kalle babyen for det dere vil. Navnet er sikkert kjempefint for dere, - og det at det er en annen i nær slekt som heter det skal da ikke være noe problem. Det er jo bare å si at det er oppkalling etter han :) Oppkalling er ikke dumt i det hele tatt. I gamle dager var det nesten "forbudt" å ikke kalle barnet opp etter andre i slekta. Fortsatt er oppkalling veldig vanlig, spesielt i bygde-strøk, og det er også veldig fint. Dere finner sikkert eksempler på oppkalling lengre bak i slekta til begge, - om det så er at en tippoldefar het Johannes, og tippoldefars barnebarn het John. 

Skrevet

Navn er vanskelig og det er mange meninger. Det viktigste er at dere gjør det som blir rett for dere. Jeg døpte barnet mitt med et navn vi bestemte sammen, men etter 1,5 år hadde jeg fortsatt ikke klart å bruke navnet fordi det passet ikke barnet. Da barnet var 1,5 år hadde jeg brukt 6 måneder på å bestemme meg og stålsette meg for å skifte navn. Det ble møtt med en del negative kommentarer, spesielt fra hans familie, men det som var det viktigste var at jeg fant et navn som jeg klarte å bruke og som ble det rette. Det var absolutt verdt det. 

Velg det dere selv vil og ikke bry dere om andre😊

Anonymkode: 1cfb4...ef9

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Navn er vanskelig og det er mange meninger. Det viktigste er at dere gjør det som blir rett for dere. Jeg døpte barnet mitt med et navn vi bestemte sammen, men etter 1,5 år hadde jeg fortsatt ikke klart å bruke navnet fordi det passet ikke barnet. Da barnet var 1,5 år hadde jeg brukt 6 måneder på å bestemme meg og stålsette meg for å skifte navn. Det ble møtt med en del negative kommentarer, spesielt fra hans familie, men det som var det viktigste var at jeg fant et navn som jeg klarte å bruke og som ble det rette. Det var absolutt verdt det. 

Velg det dere selv vil og ikke bry dere om andre😊

Anonymkode: 1cfb4...ef9

Er det mulig? :daane::hakeslepp::klaske: Jeg hadde skjønt det hvis det var en voksen kriminell type, men et lite barn?! Hva med heller å bruke navnet på nestemann i flokken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...