AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #1 Skrevet 28. august 2016 Jeg er 18, altså ut dette året har jeg "gratis" tannlege. Det jeg lurer på, er om noen her har fått nye tenner og fått det dekket, hvorfor? Hvor mye kostet det? Anonymkode: 54f3e...63b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #2 Skrevet 28. august 2016 Hvis man har vært kraftig rusmisbruker og har blitt nøktern/klart å slutte/kommet ut av miljøet og har fått ødelagt tennene (virkelig ødelagt altså...) pga dette så vil det offentlige dekke nye tenner til vedkommede. Vet dette fordi en person i utvidet familie fikk dette dekket av denne grunnen. Anonymkode: da904...7de
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #3 Skrevet 28. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har vært kraftig rusmisbruker og har blitt nøktern/klart å slutte/kommet ut av miljøet og har fått ødelagt tennene (virkelig ødelagt altså...) pga dette så vil det offentlige dekke nye tenner til vedkommede. Vet dette fordi en person i utvidet familie fikk dette dekket av denne grunnen. Anonymkode: da904...7de Takk for svar! Vet du noe om spiseforstyrrelser eller bruk av medikamenter (som gir munntørrhet o.l) kan bli dekket? Anonymkode: 54f3e...63b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #4 Skrevet 28. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du noe om spiseforstyrrelser eller bruk av medikamenter (som gir munntørrhet o.l) kan bli dekket? Ja, det gir refusjonsrettighet. Kontakt tannlegen din. Jeg går til en tannlege med direkterefusjon, veldig ok da jeg slipper å styre med papirarbeidet selv. Men nye tenner? Du er vel litt for ung til å begynne å få nye tenner? Jeg har selv bulimi, er nå 33 år, men jeg har ikke kommet til det stadiet hvor jeg trenger nye tenner på grunn av syreskader. Anonymkode: b52d8...6a9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #5 Skrevet 28. august 2016 Jeg tror at diagnotisert og behandlet bulimi også kan være noe som vil utløse en slags støtte til tannhelsetjenester, uten at jeg vet noe mer spesifikt om dette. Skal google litt. Anonymkode: da904...7de
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #6 Skrevet 28. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gir refusjonsrettighet. Kontakt tannlegen din. Jeg går til en tannlege med direkterefusjon, veldig ok da jeg slipper å styre med papirarbeidet selv. Men nye tenner? Du er vel litt for ung til å begynne å få nye tenner? Jeg har selv bulimi, er nå 33 år, men jeg har ikke kommet til det stadiet hvor jeg trenger nye tenner på grunn av syreskader. Anonymkode: b52d8...6a9 kanskje ikke nye tenner, men skallfasetter... Men tenker at nye tenner er bedre? Det vil jo holde livet ut, men jeg får vel bare dekket det jeg "må" ha. Anonymkode: 54f3e...63b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #7 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det gir refusjonsrettighet. Kontakt tannlegen din. Jeg går til en tannlege med direkterefusjon, veldig ok da jeg slipper å styre med papirarbeidet selv. Men nye tenner? Du er vel litt for ung til å begynne å få nye tenner? Jeg har selv bulimi, er nå 33 år, men jeg har ikke kommet til det stadiet hvor jeg trenger nye tenner på grunn av syreskader. Anonymkode: b52d8...6a9 Har du fikset noe på tennene dine, forresten? Hvordan gikk du fram, snakket med tannlege eller helfo først? Anonymkode: 54f3e...63b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #8 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: kanskje ikke nye tenner, men skallfasetter... Men tenker at nye tenner er bedre? Det vil jo holde livet ut, men jeg får vel bare dekket det jeg "må" ha. Anonymkode: 54f3e...63b 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du fikset noe på tennene dine, forresten? Hvordan gikk du fram, snakket med tannlege eller helfo først? Anonymkode: 54f3e...63b Som jeg skrev til deg over, MIN tannlege har refusjonsavtale med Helfo. Ikke alle tannleger har dette, men går du til en uten reusjonsavtale må du ordne papirarbeidet med Helfo selv. Jeg anbefaler deg å finne en tannlege med en slik avtale, det er mye enklere. Det finnes ikke en eneste tannlege i 2016 i Norge som vil trekke tenner på en attenåring. Det kan du bare glemme. Du trenger ikke snakke med Helfo eller lege først. Det er tannlegen som avgjør om skadene dine gir rett til refusjon. Les mer her: https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6336:store-tannlegeutgifter&catid=129:tannhelse&Itemid=540 Anonymkode: b52d8...6a9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #9 Skrevet 28. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som jeg skrev til deg over, MIN tannlege har refusjonsavtale med Helfo. Ikke alle tannleger har dette, men går du til en uten reusjonsavtale må du ordne papirarbeidet med Helfo selv. Jeg anbefaler deg å finne en tannlege med en slik avtale, det er mye enklere. Det finnes ikke en eneste tannlege i 2016 i Norge som vil trekke tenner på en attenåring. Det kan du bare glemme. Du trenger ikke snakke med Helfo eller lege først. Det er tannlegen som avgjør om skadene dine gir rett til refusjon. Les mer her: https://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6336:store-tannlegeutgifter&catid=129:tannhelse&Itemid=540 Anonymkode: b52d8...6a9 Takk for hjelpen:) Anonymkode: 54f3e...63b 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #10 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for hjelpen:) Anonymkode: 54f3e...63b Håper du får fikset de tingene som plager deg. Anonymkode: b52d8...6a9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #11 Skrevet 28. august 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man har vært kraftig rusmisbruker og har blitt nøktern/klart å slutte/kommet ut av miljøet og har fått ødelagt tennene (virkelig ødelagt altså...) pga dette så vil det offentlige dekke nye tenner til vedkommede. Vet dette fordi en person i utvidet familie fikk dette dekket av denne grunnen. Anonymkode: da904...7de Jeg tviler på at en attenåring uten rusproblemer har kommet så langt. Jeg kjenner også mange som har fått reparert tenner etter rusmisbruk, men da er det snakk om omfattende skader, manglende tenner osv. Uansett vil TS ha rett til refusjon av noe av tannlegeutgiftene på grunn av spiseforstyrrelser. Null stress. Anonymkode: b52d8...6a9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #12 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tviler på at en attenåring uten rusproblemer har kommet så langt. Jeg kjenner også mange som har fått reparert tenner etter rusmisbruk, men da er det snakk om omfattende skader, manglende tenner osv. Uansett vil TS ha rett til refusjon av noe av tannlegeutgiftene på grunn av spiseforstyrrelser. Null stress. Anonymkode: b52d8...6a9 Jeg håper i hvert fall det, ellers må jeg jo bare ta opp lån eller noe... Har ikke noen dokumentasjon på akkurat bulimi dessverre, det som bekymrer meg, men kan kanskje få det. Har massevis på tidligere sf, i tillegg til at emaljen på fortennene mine alltid har vært veldig tynnslitt, men usikker på om det har noe si ettersom jeg ikke kan dokumentere det heller... Anonymkode: 54f3e...63b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #13 Skrevet 28. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper i hvert fall det, ellers må jeg jo bare ta opp lån eller noe... Har ikke noen dokumentasjon på akkurat bulimi dessverre, det som bekymrer meg, men kan kanskje få det. Har massevis på tidligere sf, i tillegg til at emaljen på fortennene mine alltid har vært veldig tynnslitt, men usikker på om det har noe si ettersom jeg ikke kan dokumentere det heller... Anonymkode: 54f3e...63b Men du vet vel at så lenge du går til offentlig tannlegetjeneste så betaler du bare 25 % av utgiftene frem til året du fyller tjue? Les her også: https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din#Tannbehandling-for-ungdom-(19-20-år) Anonymkode: b52d8...6a9
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #14 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du vet vel at så lenge du går til offentlig tannlegetjeneste så betaler du bare 25 % av utgiftene frem til året du fyller tjue? Les her også: https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/hvem-betaler-tannlegeregningen-din#Tannbehandling-for-ungdom-(19-20-år) Anonymkode: b52d8...6a9 Men er så usikker på om dette gjelder nye tenner/skallfasetter? Har liksom ikke helt trua på det, men litt vanskelig å tolke hva som blir dekket og ikke, synes jeg Anonymkode: 54f3e...63b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #15 Skrevet 28. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men er så usikker på om dette gjelder nye tenner/skallfasetter? Har liksom ikke helt trua på det, men litt vanskelig å tolke hva som blir dekket og ikke, synes jeg Anonymkode: 54f3e...63b Du får uansett ikke dekket utgifter som tannlegen ikke ser på som nødvendig, uansett om du går til privat eller offentlig tannlege. Og som jeg har skrevet til deg, det er ingen tannleger som setter i gang med trekking av tenner på grunn av syreskader. Jeg anbefaler deg å snakke med tannlegen om dette, der får du gode svar og korrekt behandling. Anonymkode: b52d8...6a9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå