Gå til innhold

Tips til å bli frisk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nesen er sår og tett, halsen sår, jeg hoster mye, har vondt i ryggen og hoften min. Tok tempen den er bare på 34,3 grader. Jeg er med andre ord ikke helt i form. Hodet dunker også. Jeg trenger sårt tips for å bli bra. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: e9b7a...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjerringråd er ingefær, sitron og honning-brygg. 

Mye hvile og hold deg varm. 

Anonymkode: 35e02...8a3

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nesen er sår og tett, halsen sår, jeg hoster mye, har vondt i ryggen og hoften min. Tok tempen den er bare på 34,3 grader. Jeg er med andre ord ikke helt i form. Hodet dunker også. Jeg trenger sårt tips for å bli bra. Hva kan jeg gjøre?

Har du målt feberen under armen? Tror ikke den er helt korrekt den der. Man pleier ikke å få så lav temp når man er syk.. da er du i såfall nedkjølt! 
Om du har feber føler du deg kald, men samtidig er du varm i pannen... 

Det mest korrekte å er måle i ørene, i munnen eller i rumpen... spørs hva slags termometer du har :)

men du ser det mest an på formen. Har du frostbyger og føler deg slapp og rar, så har du nok feber.
Husk å drikke masse. Å drikke masse er også bra for halsen, det tynner slimet så det blir lettere å få opp.

Varm drikke lindrer og er bra. Jeg anbefaler kamomillete med en god skje med honning og saften av en halv sitron!

Mot hoste er det også bra å ha i litt timian, det er hostedempende.
Smerter i hofte og rygg er vanlig når man er forkjølet.
Du har nok den syka som går nå, datteren min har hatt det, flere på jobb, og jeg er også forkjøla nå, men har sluppet unna feberen så langt. 
Du får ta et par Paracet mot hodepine, feber og muskelsmerter, drikk en god kopp te, kos deg under et pledd og slapp av. Unngå å stresse, unngå kald luft, få nok søvn. 
FÅ i deg honning, naturens antibiotika, drikk et stort glass appelsinjus så får du i deg masse C-vitaminer. Hoster du på natta, ligg med overkroppen høyt hevet, bygg opp med puter. 

Anonymkode: 918f8...b56

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ro og hvile rikelig å drikke, varmt eller kaldt etter hva du selv ønsker. 

34,3 i kroppstemperatur har du neppe. Da ville kroppen din vært sterkt nedkjølt. Mål igjen. 

Anonymkode: f6484...a1b

• Liker 2
Skrevet

Ta tempen igjen, dersom du får lavere enn 36 har du målt feil.

Drikk masse, gjerne varm drikke. Varm te eller varmt vann med honning hjelper. Varm saft lindrer.

Hold deg i ro og la kroppen bruke alle krefter på å bli frisk.

Bygg opp hodeenden av senga med masse puter så du kan ligge med overkroppen høyt, da blir det lettere å puste.

Få noen til å dra på apotek mandag og kjøp hostesaft til deg. Den vil ikke gjøre at du hoster mindre, men vil gjøre det lettere å hoste så det ikke sliter deg ut.

Bruk sukkerfrie pastiller når det kribler i halsen, så ikke den såre halsen utløser hoste som gjør halsen mer sår.

Sov masse. Dersom du har så vondt i hodet at du ikke får sove kan du ta en paracet. Om du har sovet så mye at du ikke får sove mer kan du ligge i sengen og høre på lydbok eller rolig musikk.

Dersom dette ikke blir bedre i løpet av en uke kan du kontakte legen.

Anonymkode: 4ef9c...17d

Skrevet

Kok opp vann og ha i et par dråper med japansk pepprmynteolje ( kjøpes på helsekost)  Kan også med godt resultat dryppes i et glass med kaldt vann.  Men husk 1 maks to -tre dråper for det river godt, og ikke få det i øynene.  Virker slimløsende og dermed lindrer det hosten.

Skrevet
Sitat

Buljong med litt revet gulrot, ingefær, hvitløk og chili bruker gjøre meg raskt bra igjen, også gjerne urtete med ekte honning og /eller ingefærte. Ta 2-3000 mg C-vitaminer og solhatt. Hold deg unna melkeprodukter som gir økt slim. Er hosten plagsom ville jeg kontaktet lege og fått hostesaft på resept.

Skrevet

En forkjølelse tar 14 dager hvis du behandler den og 2 uker hvis du ikke gjør noe med den :opplyser:

Anonymkode: aa5ef...29d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...