Gå til innhold

Kjære hundefolk


dansk1

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Holder det at Mattilsynet sier at det ikke er ok?

De sier ingen ting om at all burbruk er dyremishandling ;) 

Lurer på om noen har lest forskningsrapporter på burbruk på hund jeg? 

Anonymkode: 3cd01...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

De sier ingen ting om at all burbruk er dyremishandling ;) 

Lurer på om noen har lest forskningsrapporter på burbruk på hund jeg? 

Anonymkode: 3cd01...cc8

Mattilsynet sier at bur brukt over tid ikke er forenelig med god dyrevelferd, og anbefaler minimum 2 kvm gulvplass. Det er for de minste hundene, større hunder bør ha mer plass. Vanlige bur tilfredsstiller ikke disse anbefalingene. I Sverige er det til og med forbudt å oppbevare bikkja i bur mer enn 6 timer - men de har sikkert ikke noe grunnlag for det heller? Disse forskningsrapportene du maser om - kan du linke til en som sier bur er fint?

Bur brukes i de aller fleste tilfellene kun for eiers bekvemmelighet, ikke fordi det er et reellt behov. Reelle behov finnes, men kun i unntakstilfeller. Valpekjøpere spør meg om hvor stort bur de trenger hjemme, fordi de har lært at det må man ha - helt uten at de har gitt valpen en sjanse. Det er ikke ok.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt burbruk er ok for hunden er jo veldig enkelt å måle - ikke lukk igjen burdøren. Hvis hunden virkelig trives så godt i buret som mange påstår, så er det jo ikke noe behov for å lukke burdøren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ArtyFarty skrev:

Mattilsynet sier at bur brukt over tid ikke er forenelig med god dyrevelferd, og anbefaler minimum 2 kvm gulvplass. Det er for de minste hundene, større hunder bør ha mer plass. Vanlige bur tilfredsstiller ikke disse anbefalingene. I Sverige er det til og med forbudt å oppbevare bikkja i bur mer enn 6 timer - men de har sikkert ikke noe grunnlag for det heller? Disse forskningsrapportene du maser om - kan du linke til en som sier bur er fint?

Bur brukes i de aller fleste tilfellene kun for eiers bekvemmelighet, ikke fordi det er et reellt behov. Reelle behov finnes, men kun i unntakstilfeller. Valpekjøpere spør meg om hvor stort bur de trenger hjemme, fordi de har lært at det må man ha - helt uten at de har gitt valpen en sjanse. Det er ikke ok.

Jeg trodde det var forbudt å bruke bur til hund i Sverige (utenom ved transport og sånt) og at de seks timene gjelder hvor lenge en hund kan være hjemme i det hele tatt? 

Anonymkode: 4f283...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var forbudt å bruke bur til hund i Sverige (utenom ved transport og sånt) og at de seks timene gjelder hvor lenge en hund kan være hjemme i det hele tatt? 

Anonymkode: 4f283...39d

Bundna hundar och hundar i bur

Du får inte binda din hund inomhus. Om du behöver dämpa en stökig hund kan du hålla den i koppel en stund. Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.
 
Utomhus får hundar inte vara bundna ständigt. Detta gäller även om du använder löplina. Det är inte tillåtet att låta hunden vara bunden mer än två timmar och du måste se till så att den inte skadas. Valpar under sex månader får bara vara bundna under kortare stunder.

Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

  • Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
  • I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
  • Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla.

Anonymkode: 4f283...39d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var forbudt å bruke bur til hund i Sverige (utenom ved transport og sånt) og at de seks timene gjelder hvor lenge en hund kan være hjemme i det hele tatt? 

Anonymkode: 4f283...39d

My bad, jeg husket feil :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Tabris skrev:

Hvorvidt burbruk er ok for hunden er jo veldig enkelt å måle - ikke lukk igjen burdøren. Hvis hunden virkelig trives så godt i buret som mange påstår, så er det jo ikke noe behov for å lukke burdøren.

Enig. Jeg ser flere hunder med bur, der døra aldri er lukket. Til og med fjernet fra buret. Og disse hundene går inn dit frivillig. Spesielt der det er små barn i hus og hvor barna har fått forbud om å forstyrre hunden når den er i buret. Buret er hundens frisone og ikke mer enn en seng med tak. Skjønner ikke hvordan dette kan være dyremishandling. 

Anonymkode: 3cd01...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg ser flere hunder med bur, der døra aldri er lukket. Til og med fjernet fra buret. Og disse hundene går inn dit frivillig. Spesielt der det er små barn i hus og hvor barna har fått forbud om å forstyrre hunden når den er i buret. Buret er hundens frisone og ikke mer enn en seng med tak. Skjønner ikke hvordan dette kan være dyremishandling. 

Anonymkode: 3cd01...cc8

Et bur hvor døra er fjernet er en hundeseng. Lukker du døra så har ikke hunden noe valg, men må bli der. Det er en vesentlig forskjell. Jeg tror du misforsto poenget til Tabris her altså..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Jeg ser flere hunder med bur, der døra aldri er lukket. Til og med fjernet fra buret. Og disse hundene går inn dit frivillig. Spesielt der det er små barn i hus og hvor barna har fått forbud om å forstyrre hunden når den er i buret. Buret er hundens frisone og ikke mer enn en seng med tak. Skjønner ikke hvordan dette kan være dyremishandling. 

Anonymkode: 3cd01...cc8

Det er ingen som snakker om dyremishandling når burdøren er åpen. Mitt innlegg var et motargument mot påstanden om at "Hunder er forskjellige, for mange hunder er bur trygghet, min hund liker buret sitt osv". Sånne påstander er enkle å måle - hvis hunden virkelig trives i buret sitt, så trenger man ingen burdør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. august 2016 at 0.04, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke,  det er IKKE forenelig med godt hundehold 10 t I bur. Å bruke argumentet" de er jo så tilpasningsdyktige er bull. Typisk å komme med" jeg tar meg av min hund som jeg vil og du din etc".

  Hunder blir kuet til å "godta" grov mishandling også , slag, spark,  hundekamper også men det er f meg forkastelig. Ettersom du liksom skal være så bevisst,  og du gir nok endel fysisk trening til hunden din,  så passer det rett og slett ikke inn I bildet med burhold!  Hund I bur utenom I bil  er MISHANDLING .   Dette bør  ALLE ta til seg og skjerpe seg fort som svint å bli kvitt burhold 

Anonymkode: d7150...bf2

Hunden min har tilgang til hundeseng, sofa osv men liker mye bedre å ligge i buret sitt og velger selv å legge seg i buret og sove istedet for andre steder. Skal jeg liksom nekte hunden å ligge i buret sitt når den vil da eller? Det er et stort bur med en sånn "hundemadrass".

Anonymkode: 70148...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden min har tilgang til hundeseng, sofa osv men liker mye bedre å ligge i buret sitt og velger selv å legge seg i buret og sove istedet for andre steder. Skal jeg liksom nekte hunden å ligge i buret sitt når den vil da eller? Det er et stort bur med en sånn "hundemadrass".

Anonymkode: 70148...fd4

Nå må du gi deg, les tråden, hei les de siste innleggene på den siste siden, det er snakk om

ett bur som er låst. Merker det er er endel som bare vil kverulerer og bare diskutere.

Anonymkode: 46f6d...7e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du gi deg, les tråden, hei les de siste innleggene på den siste siden, det er snakk om

ett bur som er låst. Merker det er er endel som bare vil kverulerer og bare diskutere.

Anonymkode: 46f6d...7e6

TS har aldri sagt at buret er låst?

Anonymkode: 70148...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS har aldri sagt at buret er låst?

Anonymkode: 70148...fd4

Var det TS du siterte?

Nei.

Nå må gi deg, for nå ble det veldig åpentlyst hva du er ute etter.

Anonymkode: 46f6d...7e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det TS du siterte?

Nei.

Nå må gi deg, for nå ble det veldig åpentlyst hva du er ute etter.

Anonymkode: 46f6d...7e6

Det er jo helt meningsløst at alle klikker i vinkel og snakker om at det er dyremishandling å ha hund i bur når TS aldri har sagt at hun låser døren? 

Anonymkode: 70148...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det TS du siterte?

Nei.

Nå må gi deg, for nå ble det veldig åpentlyst hva du er ute etter.

Anonymkode: 46f6d...7e6

Og den personen jeg siterte var forresten en person som skrev direkte til TS. :)

Anonymkode: 70148...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...