Thomasine Skrevet 14. november 2004 Forfatter #21 Skrevet 14. november 2004 Ja, her var det like mange meninger og "logiske" forklaringer som jeg har fått tidligere... Det blir som med Ole Brum: Ja, takk - begge deler! Det var det legen min sa også.
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2004 #22 Skrevet 14. november 2004 Den flate enden skal inn først, ikke spissen! Dette for at den ikke skal skli ut igjen.
Thomasine Skrevet 14. november 2004 Forfatter #23 Skrevet 14. november 2004 Den flate enden skal inn først.....det er jo mest logisk hvis man tenker på hva som skjer inne i endetarmsåpningen etter man har dyttet inn pillen...hvis man er litt oppdatert på hvordan tarmen jobber....Det står jo dessuten i bruksanvisningen at den flate enden skal inn først.....sitter med den her nå Hvordan oppdatert da... :-)
Cilla Skrevet 14. november 2004 #24 Skrevet 14. november 2004 Jeg stemte feil, stemte den butte, fordi jeg trodde det betydde den flate enden. Den rette/flate enden SKAL først, samme hvor lite logisk det høres ut. Dette har nylig vært en artikkel om i tidskriftet Sykepleien,. der jeg fikk bekreftet det jeg har lært under utdannelsen. Her er den:http://www.sykepleien.no/default.asp?Content=FagArtikler&Loc=FagArtikler%2FArticleindex%2Easp%3FIssue%3DLatest
Cilla Skrevet 14. november 2004 #25 Skrevet 14. november 2004 I denne atrikkelen blir endene omtalt som den spisse og den butte, og er derfor motsatt betydning enn i avstemmingen her.
Klips Skrevet 14. november 2004 #26 Skrevet 14. november 2004 Hm, er avstemningen feil da? Butt betyr jo det motsatte av spiss! Derfor stemte jeg butt - det er jo bare å lese bruksanvisningen på pillene, ingen grunn til å eksperimentere, vel?
Thomasine Skrevet 14. november 2004 Forfatter #27 Skrevet 14. november 2004 Hm, er avstemningen feil da? Butt betyr jo det motsatte av spiss! Derfor stemte jeg butt - det er jo bare å lese bruksanvisningen på pillene, ingen grunn til å eksperimentere, vel? Kan en avstemning være feil?! Om leger er uenige eller sier at man kan bruke de begge veier kan vel ikke avstemningen være feil?! Her blir det vel mere et valg man tar - medisinene funker "åkke som"! Det kan være at navne-valgene kanskje ikke stemmer med de faglige termene som er brukt innen medisin, men jeg mener jeg har forklart meg ganske bra: Den butte enden eller den rette ( den som ser avkappet ut!)?! Kan det missforståes?! Og jeg har eksperimentert da jeg har fått like mange ulike svar som i denne avstemningen!
Gjest LoisLane Skrevet 14. november 2004 #28 Skrevet 14. november 2004 Den butte enden eller den rette ( den som ser avkappet ut!)?! Kan det missforståes?! Ja, det kan det. Hvilken ende mener du er den spisse? Jeg ville ha valgt spiss eller butt (evtentuelt rett) som alternativer. Tror dine alternativer har skapt litt forvirring for de som har stemt, det har det i alle fall gjort for min del.
Tilde Skrevet 14. november 2004 #29 Skrevet 14. november 2004 Den butte enden først ja. Men hvordan søren åpner man egentlig en sånn stikkpille?!!
Thomasine Skrevet 15. november 2004 Forfatter #30 Skrevet 15. november 2004 Ja, det kan det. Hvilken ende mener du er den spisse? Jeg ville ha valgt spiss eller butt (evtentuelt rett) som alternativer. Tror dine alternativer har skapt litt forvirring for de som har stemt, det har det i alle fall gjort for min del. Ja,ja, det er dumt om alternativene har skapt forvirring - var ikke meningen!! Men alle kan vel være enig i at "den avkappede" ikke kan være den spisse...?! Når noe bli kappet over er det som oftest rett - ikke spiss... :o Kan ikke forklare meg nærmere jeg... :-)
Marlena Skrevet 15. november 2004 #31 Skrevet 15. november 2004 Den spisse delen skal inn først. Skjønner ikke at dere kan mene noe annet. Det er jo sånn den ikke spretter ut så lett igjen når man har satt den. Jeg har satt stikkepiller hundre ganger minst, og har aldri tenkt på å sette den butte delen inn først. Da kan jo barnet bare skyte den ut igjen og den glir rett ut igjen pga spissen.....Kan det virkelig være delte meninger om dette???
Arkana Skrevet 15. november 2004 #32 Skrevet 15. november 2004 Kan det virkelig være delte meninger om dette??? Ja, så lenge det fremdeles finnes folk som tror at den spisse skal inn først. Det er jo nettopp den spisse enden som gjør at pillen ikke glir ut.
Gjest Melk Skrevet 15. november 2004 #33 Skrevet 15. november 2004 Den tykkeste enden skal jo inn først, nettopp for at det ikke skal være så lett å skyte den ut igjen. Hvis man presser, vil den svuppe inn igjen. Tar man den smaleste delen først, er den tykke delen nærmest anus. Om denne presses ut, skvetter hele pillen ut igjen på et blunk. Dette er ren fysikk.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2004 #34 Skrevet 15. november 2004 Jeg foreslår at dere tar dere tid til å lese Cillas artikkel. Hvis dere ikke tror på den, får dere finne mer pålitelige kilder enn sykepleieren.no, som bekrefter ders syn. Egenkomponerte teorier om hva som er logisk etter fysikkens lover står ikke høyt i kurs hos meg. Her er linken: http://www.sykepleien.no/default.asp?Conte...FIssue%3DLatest Som Cilla sier blir endene i dette tilfellet referert til som "den spisse" og "den butte". Den butte er altså den flate enden. stikkpillen settes inn med den butte enden først (3). Dersom den butte enden er satt inn først, lukker anus seg inntil den spisse enden av stikkpillen, og kontraksjonen gjør at stikkpillen blir presset oppover. Blir stikkpillen satt inn med spissen først, klarer ikke anus å kontrahere stikkpillen oppover. Dermed stimulerer det til avføringstrang og stikkpillen kan komme ut igjen (1). Det er sikkert ikke verdens undergang å gjøre det feil, men: Det var ingen stor forskjell på om stikkpillen kom ut igjen, på de to måter stikkpillen blir satt inn på, men stikkpillen kom bedre på plass når den butte enden ble satt inn først.
Cilla Skrevet 15. november 2004 #35 Skrevet 15. november 2004 Den tykkeste enden skal jo inn først, nettopp for at det ikke skal være så lett å skyte den ut igjen. Hvis man presser, vil den svuppe inn igjen. Tar man den smaleste delen først, er den tykke delen nærmest anus. Om denne presses ut, skvetter hele pillen ut igjen på et blunk. Dette er ren fysikk. Helt riktig Melk, Endetarmen lukker seg bedre rundt stikkpillens spiss, og gjør at den blir presset oppover. Settes den med spissen først, blir den "liggende" i åpningen og kan gi avføringstrang, som gjør at det glir ut igjen. Men for all del, virkningen er den samme, men den glir altså lettere ut med spissen først.
Gjest Qlio Skrevet 15. november 2004 #36 Skrevet 15. november 2004 Da jeg gikk på skolen, samt i jobb etterpå, fikk jeg beskjed om at pillen skulle inn som en kule fra en pistol. Altså, spissen først og i "gropa" bak puttet man fingeren. Da har man god kontroll. Dessuten skal pillen så langt inn som mulig for å unngå trykketrang og mindre sjanse for at den skal skli ut. *lusker ut igjen*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå