Gå til innhold

Anger etter selvbestemt abort


fredagfebruar

Anbefalte innlegg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg. Jeg vil først bare sende deg gode tanker og håp om at du kommer deg igjennom dette! Det høres ut for meg som at du er midt i sorgen, og den kan være kjempevond! Men den letter også med tiden, -om du klarer å slippe taket i det som ikke ble. Om du klarer å tilgi deg selv og gå fremover. Jeg vil råde deg til å ta dette opp med psykologen din på ny, fortell hvor viktig det er for deg. Om du ikke har gjort det allerede, fortell hvordan det føles å prate med en som ikke har opplevd det selv. Kanskje kan psykologen kaste et annet lys på det?

Det jeg tror er viktig nå, det er å kjenne på hvordan det føles for deg. Hva som er riktig for deg, ikke hva du burde føle. Det er jo helt individuelt hvordan det føles etter en abort. For meg var det en kjempesorg, -det var både over det som ikke ble, men også alt det dette barnet representerte- all den kjærligheten jeg skulle gi, alt jeg skulle gjøre riktig som ble gjort feil mot meg. Som deg, var også det å få et nytt barn det eneste som stod i hodet mitt en periode. Og jeg kjenner meg godt igjen i hovedinnlegget. 

Det jeg tror er lurt er å finne en balanse mellom å kjenne på og å gå videre. Å drukne seg i sorgen blir ikke riktig, men å rømme fra det som er vondt blir også feil. Jeg tror det kan være lurt å prate med psykolog eller Amathea om dette. Finn en måte  å takle å se gravide og barn- dette er også noe som blir lettere med tiden. Tro meg. 

Kan du gjøre noe for andre? Nå var du jo klar til å gi så mye kjærlighet til det som, ikke ble, -kan du gi det til noen andre? Kan du tenke på det som at nå har du overskudd til å gi dette til noen andre? Du går jo ikke tom for gode handlinger og medmenneskelighet, -du fyller opp igjen begeret til det eventuelt blir din tur igjen. Du har god tid, du har hele livet foran deg. Gi deg selv tid, ta vare på deg selv, tilgi deg selv-stå i det- og så kommer du sterkere ut på den andre siden av sorgen. 

Med de beste ønsker fra en som har vært der

Anonymkode: d537f...a7c

Tusen tusen takk, dette var veldig gode ord ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Minner igjen om at Vi som sørger ikke er stedet for diskusjoner.

Alice i Eventyrland, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid med nummer 3 uka før eksen min skulle sterilisere seg. Vi var fast bestemt på å bare ha 2, men så sprakk kondomet. Den gang fantes ikke angrepille heller. 

Da dette ble oppdaget så ville jeg ta det bort samtidig som jeg gjerne ville beholde det. Jeg håpet at vi da endelig kanskje fikk den jenta vi ikke hadde fått hittil.

Eksen min sto på sitt og skulle ikke ha det, så jeg måtte fjerne det. Til og med på sykehuset samme dag som aborten så spurte jeg om vi ikke bare kunne beholde det, men nei det skal bort.

Dette kommer jeg til å tenke på resten av livet pga at nabokona hadde termin i samme mnd som jeg ville hatt. Jeg ser sønnen hennes hver dag og tenker at mitt 3 barn kunne vært like gammelt 😢

Samtisig skal det sies at jeg får ikke og gråter og har vondt lenger, men tankene er der ofte.

Anonymkode: 4a64e...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.8.2016 at 14.00, fredagfebruar skrev:

Jeg vet at jeg har så mye kjærlighet, tid, og oppmerksomhet å gi et eventuelt barn. Jeg har også alltid sett for meg å gjøre det alene, ettersom jeg har mye familie rundt meg som alltids kan hjelpe når det trengs. Jeg vet at det ikke nødvendigvis er "riktig" grunn, men hva er rett og galt når det kommer til en sånn beslutning, egentlig? Dessuten vet jeg jo at kroppen min nå er på "peak" når det kommer til å fullføre et svangerskap. Takk for at du deler tanker!

Det som er rett i en sånn stor beslutning som det å faktisk få barn er, er å få barn i samarbeid med faren til barnet. Alle barn fortjener en far som vil ha h*n like mye som mor vil.

Anonymkode: 48350...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det som er rett i en sånn stor beslutning som det å faktisk få barn er, er å få barn i samarbeid med faren til barnet. Alle barn fortjener en far som vil ha h*n like mye som mor vil.

Anonymkode: 48350...0aa

Nei. Nettopp fordi det du sier er riv ruskende feil har hun det helt jævlig nå. Det er ikke hans kropp eller han som skal leve med det hun står oppe i akkurat nå. Så hva han skulle synes eller mene er revnende likegyldig. Synd hun ikke holdt han langt unna seg så hun i alle fall kunne vært helt sikker på at hun tok valget hun tok fordi det føltes rett for henne der og da. Hun har ikke engang det å holde fast i. 

Tror du han føler eller bryr seg om noe av det hun går igjennom nå? Neppe. Det er hun som står igjen med sorgen hun er i nå og hun går igjennom det alene. Og det er bare trist. 

Anonymkode: 10747...b57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt abort og det var ganske sårt ja. Sånn ca rundt det som skulle vert termin fikk jeg en kjempereaksjon. Jeg bare gråt og gråt. Det smertefulle for meg at jeg bestemte at det ikke skulle leve. Jeg følte meg ikke sikker på aborten i forkant, fornuften og "faren" sa abort var riktig men hjertet mitt sa det var feil. Jeg lot fornuften og far bestemme men i ettertid ser jeg jo at det var meg som bestemte iom kvinnen har siste ordet og det har jeg hatt dårlig samvittighet for.

Det som har hjulpet meg var å anerkjenne følelsene omkring aborten. Det ER lov å sørge over noe man selv har gjort. Anerkjenn, la det komme ut og gi slipp. Psykologen kan hjelpe deg på veien. 

Anonymkode: 8de2c...9b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Nettopp fordi det du sier er riv ruskende feil har hun det helt jævlig nå. Det er ikke hans kropp eller han som skal leve med det hun står oppe i akkurat nå. Så hva han skulle synes eller mene er revnende likegyldig. Synd hun ikke holdt han langt unna seg så hun i alle fall kunne vært helt sikker på at hun tok valget hun tok fordi det føltes rett for henne der og da. Hun har ikke engang det å holde fast i. 

Tror du han føler eller bryr seg om noe av det hun går igjennom nå? Neppe. Det er hun som står igjen med sorgen hun er i nå og hun går igjennom det alene. Og det er bare trist. 

Anonymkode: 10747...b57

Tenk deg sorgen til barnet om mor trumfer gjennom å vokser opp uten en far. Jeg står på mitt, alle barn fortjener en far som virkelig vil ha det barnet!

Anonymkode: 48350...0aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg sorgen til barnet om mor trumfer gjennom å vokser opp uten en far. Jeg står på mitt, alle barn fortjener en far som virkelig vil ha det barnet!

Anonymkode: 48350...0aa

Nå skal ikke jeg starte akkurat den diskusjonen, men det er vel en ganske heteronormativ og homofobisk holdning å ha. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg sorgen til barnet om mor trumfer gjennom å vokser opp uten en far. Jeg står på mitt, alle barn fortjener en far som virkelig vil ha det barnet!

Anonymkode: 48350...0aa

Alle barn hadde villig gått i døden om de ikke har en far mener du? Yeah..den aller siste grunnen på planeten noen kvinne bør ha når det gjelder om hun skal ta abort eller ikke, er hva barnefaren mener om den saken. Det er sikkert og du bekrefter hvorfor. Takk.

Anonymkode: 10747...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, fredagfebruar skrev:

Nå skal ikke jeg starte akkurat den diskusjonen, men det er vel en ganske heteronormativ og homofobisk holdning å ha. 

Nå var det snakk om et heteropar her da så da ble det til at jeg skrev mor og far. Et barn av homofilt par kan ha det like fint, men det burde være på samme måte som med et heterofilt par, at det er to om barnet. Alle barn fortjener to foreldre.

Anonymkode: 48350...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det snakk om et heteropar her da så da ble det til at jeg skrev mor og far. Et barn av homofilt par kan ha det like fint, men det burde være på samme måte som med et heterofilt par, at det er to om barnet. Alle barn fortjener to foreldre.

Anonymkode: 48350...0aa

Det var snakk om en kvinne, aka meg, som hadde samleie som førte til graviditet. Ikke et par.  Jeg hadde vært hovedforsørger hvis jeg hadde gått gjennom med graviditeten, men jeg hadde ikke vært alene om det. En familie er ikke bare mor + far + barn. Alle barn fortjener omsorg og kjærlighet, uansett hvem det kommer fra. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, fredagfebruar skrev:

Det var snakk om en kvinne, aka meg, som hadde samleie som førte til graviditet. Ikke et par.  Jeg hadde vært hovedforsørger hvis jeg hadde gått gjennom med graviditeten, men jeg hadde ikke vært alene om det. En familie er ikke bare mor + far + barn. Alle barn fortjener omsorg og kjærlighet, uansett hvem det kommer fra. 

Jeg svarte på det du skrev om at du hadde alltid sett for deg å gjøre dette alene og at det ikke var noe rett eller galt i en sånn situasjon. Jo det er faktisk det, et barn bør komme av kjærlighet mellom mor og far/mor og mor/far og far. Ikke ved et uhell mellom to som ikke vil ha det engang.

Anonymkode: 48350...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarte på det du skrev om at du hadde alltid sett for deg å gjøre dette alene og at det ikke var noe rett eller galt i en sånn situasjon. Jo det er faktisk det, et barn bør komme av kjærlighet mellom mor og far/mor og mor/far og far. Ikke ved et uhell mellom to som ikke vil ha det engang.

Anonymkode: 48350...0aa

Jeg ville jo ha det. Det er det hele denne tråden handler om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, fredagfebruar skrev:

Jeg ville jo ha det. Det er det hele denne tråden handler om. 

Ja, du ja. Men dere var to om å lage barnet, da bør man også være to om å oppdra det.

Anonymkode: 48350...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du ja. Men dere var to om å lage barnet, da bør man også være to om å oppdra det.

Anonymkode: 48350...0aa

Sånn jeg forstår det du sier er at du mener alle som blir gravide utenfor et fast forhold, planlagt eller uplanlagt, skal ta abort for å skåne barnet fra å vokse opp med én forelder? Teller ikke all annen familie rundt? Som sagt hadde jeg ikke vært alene om å oppdra barnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at jeg nå har blitt helt imot selvbestemt abort! Jeg skriver "blitt" etter samme erfaring. Angrer etter selvbestemt abort- og mener hele prossessen bør være mer grundig nettopp pga at vi kvinner må leve med de valgene vi tar resten av våre liv. Det stilles ikke spørsmål ved valget, og det finnes ingen obligatoriske spørsmål før en abort gjennomføres. Får vondt langt inn i hjertet over alle de stakkars jentene og kvinnene som kanskje ikke har noen støtte seg til og møter ingen hjelp i helsevesnet for å ta dette valget som kanskje vil prege dem resten av sitt liv. Det burde ikke vært lov gjennomføre en abort uten en god samtale på forhånd for å forsikre seg om at det virkelig ikke er noen annen utveg! Synes helsevesnet svikter fullstendig på dette området! 

Anonymkode: cc55c...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at jeg nå har blitt helt imot selvbestemt abort! Jeg skriver "blitt" etter samme erfaring. Angrer etter selvbestemt abort- og mener hele prossessen bør være mer grundig nettopp pga at vi kvinner må leve med de valgene vi tar resten av våre liv. Det stilles ikke spørsmål ved valget, og det finnes ingen obligatoriske spørsmål før en abort gjennomføres. Får vondt langt inn i hjertet over alle de stakkars jentene og kvinnene som kanskje ikke har noen støtte seg til og møter ingen hjelp i helsevesnet for å ta dette valget som kanskje vil prege dem resten av sitt liv. Det burde ikke vært lov gjennomføre en abort uten en god samtale på forhånd for å forsikre seg om at det virkelig ikke er noen annen utveg! Synes helsevesnet svikter fullstendig på dette området! 

Anonymkode: cc55c...9c7

Jeg er veldig glad for at jeg hadde muligheten til å avbryte svangerskapet. Det er mange som havner i samme situasjon av ulike grunner, og for noen /er/ faktisk det beste å ta abort. Og mange klarer seg også greit. Det er derfor jeg synes det er så fint med selvbestemt abort, nettopp fordi man i teorien kan velge selv. Men at det bør være bedre oppfølging, både før og etterpå, er jeg veldig enig i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er grunnen til at jeg nå har blitt helt imot selvbestemt abort! Jeg skriver "blitt" etter samme erfaring. Angrer etter selvbestemt abort- og mener hele prossessen bør være mer grundig nettopp pga at vi kvinner må leve med de valgene vi tar resten av våre liv. Det stilles ikke spørsmål ved valget, og det finnes ingen obligatoriske spørsmål før en abort gjennomføres. Får vondt langt inn i hjertet over alle de stakkars jentene og kvinnene som kanskje ikke har noen støtte seg til og møter ingen hjelp i helsevesnet for å ta dette valget som kanskje vil prege dem resten av sitt liv. Det burde ikke vært lov gjennomføre en abort uten en god samtale på forhånd for å forsikre seg om at det virkelig ikke er noen annen utveg! Synes helsevesnet svikter fullstendig på dette området! 

Anonymkode: cc55c...9c7

Jeg er enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25. august 2016 at 20.02, AnonymBruker skrev:

Du gjorde kanskje ikke det beste for deg, men du gjorde det beste for barnet. Barnet fortjener å vokse opp under de beste betingelser. Noen ganger kan ulykker komme i veien for det, men det betyr ikke at man ikke burde prøve å få barn i de mest optimale situasjoner

Anonymkode: ed869...863

Det argumentet har jeg aldri skjønt. Er det virkelig det beste å fjerne et barn som kan leve i potensielt 100 år bare fordi det var uplanlagt og ikke alt er på stell der og da? Alle fortjener en sjanse..

Anonymkode: a9e95...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner i sin mest sårbare situasjon som kanskje ikke ser noen annen utvei enn å avbryte et svangerskap. Oppsøker fastlegen og får henvisning til abort uten spørsmål. Synes ikke kvinners helse blir ivaretatt. Er ovverasket over hvor lett aborter utføres idag på norske sykehus. Og kvinnen må bære valget resten av livet. Synes ikke det er menneskelig forvente at kvinner i denne situasjonen er i stand til å ta et så stort valg, og der bør absolutt gjøres noe med støtteapparatet rundt disse kvinnene. Ikke bare utføre aborten. Skjønner ikke hvordan kirurgene som utfører disse inngrepene klarer forsvare disse enkle prosessene.. Men, det er norsk lov. Selvbestemt abort. Men, er det selvbestemt alltid? Uten påvirkning utenfra? Er kvinner istand ta et slikt valg i den situasjonen på så kort tid? Uten noen form for rådgivning.. Håper dette endres veldig raskt. Prosessen idag er ikke forsvarlig.

Anonymkode: cc55c...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...