AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #1 Skrevet 24. august 2016 Er det slik at en bør gå til mammografi fra fylte 25år? Mulig jeg blandet dette med livmorhalsprøve. Men man hører jo om flere og flere unge som får brystkreft, så jeg har jo lyst å sjekke meg oftere enn for sjeldent. Men jeg har veldig små bryster, er nesten flat. Er det lettere å kjenne noe unormalt i brystene da? Flere kjenner jo klumper, er øm, ser at brystet har forandret seg osv. Jeg vil jo tro at jeg ser/kjenner dette ganske raskt? Erfaringer? Anonymkode: b32ff...fcf
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #2 Skrevet 24. august 2016 Celleprøve fra 25 år. Mamografi får du ikke tatt før du er betydelig eldre eller har noe klart misstenkelig i brystet. Unge kvinner har brystvev som er vanskelig å tolke på mamografi. Derfor har det liten hensikt å ta mamografi. Ved msitenkelige forhold i bryst hos unge kvinner er som oftetst ultralyd som blir brukt. Kjenner du ingenting ved undersøkelse av brystene så er der ingen grunn til å gå videre med undersøkelser for å lete etter noe galt. Snakk med legen om du er usikker. Anonymkode: 3c779...e3b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå