AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #1 Del Skrevet 23. august 2016 F.eks: "Den store, fôrete skoen" eller "Den store, fôrede skoen"? Jeg lener meg mest mot fôrede, men vil bare forsikre meg om at jeg ikke er på bærtur. Anonymkode: d10cd...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 23. august 2016 #2 Del Skrevet 23. august 2016 Jeg tenker at fôrete er dyr som har fått mat, mens fôrede er klær av høy kvalitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillhet Skrevet 23. august 2016 #3 Del Skrevet 23. august 2016 Du lener rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 28. august 2016 #4 Del Skrevet 28. august 2016 Fôrede inneholder suffiks "de" adjektiv flertall. De fôrede dyrene/ skoene. Verbet "å fôre" vil derimot bøyes i preteritum fôra eller fôret. Dersom det brukes som passiv vil de bøyes etter entall og flertall. Hanen er fôret/fôra, sauene er fôret/fôra, men hvor er de fôrede kyrne? Spurte bonden med de fôra/fôrede støvlene, og klappet en nettop fôret hest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå