Gå til innhold

Hvordan lage sunn blomkålsuppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier å lage den med smør, hvetemel, melk, kraft fra kokingen og blomkålen. Har idag lyst til å lage den sunn. Tenkte å bytte ut melk med soyamelk, men hva gjør jeg med smøret og hvetemelet? Og bør jeg bruke løk og hvitløk? Hvor sunt er egentlig det? 

Anonymkode: 03d51...b29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løk og hvitløk er vel noe av det sunneste du kan spise? :) 

Om det ikke er slik at du ikke tåler melk/hvetemel ville jeg bare laget den slik du pleier, eventuelt brukt noe mindre smør.. Jeg synes i alle fall ikke dette er spesielt usunt? Noe må du jo ha i for å få den til å smake godt. Skal du gjøre retten sunnere kan det lønne seg å se på tilbehøret, feks skippe brød og heller legge til mer blomkål eller bønner/linser el. lign. 

Hvis du helst ikke vil spise hverken smør eller mel, ser denne ganske god ut; http://allrecipes.com/recipe/216950/roasted-cauliflower-soup/

Skrevet

På hvilken måte vil du ha det sunt da? Lavkalori, lavkarbo, rikt på næringsstoff?

Du kan droppe jevning og mose noe av blomkålen for å tykne den på den måten.

Bruk bare kokekraft evt skummet melk(ser ikke helt hvordan soyamelk skal gjøre den så mye sunnere?). Løk og hvitløk er det ingenting i veien for å bruke.

Anonymkode: ba58e...7d2

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, Rumle skrev:

Løk og hvitløk er vel noe av det sunneste du kan spise? :) 

Om det ikke er slik at du ikke tåler melk/hvetemel ville jeg bare laget den slik du pleier, eventuelt brukt noe mindre smør.. Jeg synes i alle fall ikke dette er spesielt usunt? Noe må du jo ha i for å få den til å smake godt. Skal du gjøre retten sunnere kan det lønne seg å se på tilbehøret, feks skippe brød og heller legge til mer blomkål eller bønner/linser el. lign. 

Hvis du helst ikke vil spise hverken smør eller mel, ser denne ganske god ut; http://allrecipes.com/recipe/216950/roasted-cauliflower-soup/

Man blir ganske oppblåst av løk, og da ser man passe jævelig ut :P Bruker allerede mindre smør, men det er så sinnsykt usunt! Og olivenolje er ikke noe bedre... Spiser aldri brød til, men har noenganger bacon på toppen. Skal ikke ha det i dag altså, Gud så usunt! 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte vil du ha det sunt da? Lavkalori, lavkarbo, rikt på næringsstoff?

Du kan droppe jevning og mose noe av blomkålen for å tykne den på den måten.

Bruk bare kokekraft evt skummet melk(ser ikke helt hvordan soyamelk skal gjøre den så mye sunnere?). Løk og hvitløk er det ingenting i veien for å bruke.

Anonymkode: ba58e...7d2

Lavkalori :) Liker ikke å mose blomkålen, liker ikke den konsistensen... Soyamelk har færre kalorier enn skummet/lettmelk. 

TS

Skrevet

Hva med å lage suppen bastert på buljong og så tilsett kesam i bollen når du skal servere og så legg opp i blomkålbiter?

Anonymkode: 6d687...093

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man blir ganske oppblåst av løk, og da ser man passe jævelig ut :P Bruker allerede mindre smør, men det er så sinnsykt usunt! Og olivenolje er ikke noe bedre... Spiser aldri brød til, men har noenganger bacon på toppen. Skal ikke ha det i dag altså, Gud så usunt! 

Lavkalori :) Liker ikke å mose blomkålen, liker ikke den konsistensen... Soyamelk har færre kalorier enn skummet/lettmelk. 

TS

Du høres egentlig litt forstyrret ut.

Min beste variant av blomkålsuppe er å steke litt løk blank i smør, tilsette blomkålbuketter og grønnsakskraft/buljong til det omtrentlig dekker bukettene. Kokes til blomkålen er mør. Stavmikser hele greia og justerer eventuelt med mer kraft hvis konsistensen er for tykk. Avslutter med litt matfløte og smaker til med enten trøffelsalt eller trøffelolje. Noen beholder en og annen bukett for konsistens, jeg gjør oftest ikke det.

Kalorimessig kommer denne ganske bra ut. Med mer enn nok rom til å supplere med f.eks. godt brød.

• Liker 5
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Kaloriinnhold forteller egentlig lite om hvor sunn en matvare er.

• Liker 1
Skrevet

Er soyamelk sunnere enn vanlig melk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...