ControlU Skrevet 23. august 2016 #1 Skrevet 23. august 2016 (endret) Er blitt avhengig av nesespray dersom jeg ikke bruker det blir nesen helt tett. Må da ha munnen åpen heletiden for å få å puste, men føler samtidig jeg ikke får tilstrekkelig med luft og føler jeg blir kvalt. Noen som har tips eller erfaringer selv? Endret 23. august 2016 av ControlU
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #2 Skrevet 23. august 2016 Du må bare kaste alle nesesprayer du har og så kan du skylle med nesehorn eller bruke nesespray med bare saltvann Hvis du forstetter å bruke nesespray vil du ødelegge nesen din helt. Anonymkode: 796f6...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #3 Skrevet 23. august 2016 Hvor mye nesespray bruker du? Anonymkode: e7ef5...982
ControlU Skrevet 23. august 2016 Forfatter #4 Skrevet 23. august 2016 ca 5 ganger dagen otrivin mentol 1mg.
Akay Skrevet 23. august 2016 #5 Skrevet 23. august 2016 (endret) Jeg var avhengig i noen år. Glemte nesesprayen på en lengre flytur og hadde det helt jævlig på flyturen men det var det som skulle til... Ikke rørt det etterpå og det er 2 år siden. Endret 23. august 2016 av Akay
ControlU Skrevet 23. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2016 lang tid tok det før nesa fungerte normalt igjen?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #7 Skrevet 23. august 2016 18 minutter siden, ControlU skrev: ca 5 ganger dagen otrivin mentol 1mg. Okei, kjenner til problemet. Jeg sluttet selv etter lengre "misbruk". Begynte med å trappe ned. Fem ganger er jo flere ganger enn anbefalt, selv innenfor tidsrommet på ti dager. Tving deg selv til å bare sprayen kveld og morgen. Deretter bruker du det bare på kveld. Og på et tidspunkt kuttet du det helt ut. Den metoden der fungerte bra på meg, merket at behovet ble mindre desto mindre jeg brukte nesespray. Anonymkode: e7ef5...982
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #8 Skrevet 23. august 2016 Veldig mange er avhengige! Når man bruker nesespray over tid, gir den en motsatt effekt som gjør det vanskelig å slutte. Først får man en avsvellende effekt, før slimhinnen i nesa sveller opp og gjør den enda tettere enn den var i utgangspunktet. https://www.nrk.no/livsstil/slik-kutter-du-nesesprayen-1.6990397 Anonymkode: aa11c...e78
lillesky Skrevet 23. august 2016 #9 Skrevet 23. august 2016 Tråden er ryddet for avsporinger. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #10 Skrevet 23. august 2016 Skjønner virkelig ikke hvordan voksne mennesker klarer å gjøre seg avhengig av otrivin! Det står i pakningsvedlegget max 10 dager sammenhengende, inntil 3 g pr dag. Hva er så vanskelig å forstå med det? Etter 10 dager så slutter du, enten du vil eller ikke! Pga slike som dere vil det innen få år ende med at det blir reseptbelagt! Og folk som meg, som trenger det i 2-3 perioder i året a 3-4 dager må oppsøke legen for å få resept på otrivin. Så for en enkel forkjølelse vår, høst og vinter må man kanskje til lege å betale i dyre dommer for en liten flaske otrivin som kan gjøre de verste forkjølelsesdagene litt lettere. I tillegg må mange ta fri fra jobben for å komme seg til lege. Pr dags dato kan jeg handle det på rema når jeg handler middag, og slipper å belaste samfunnet så til de grader pga andres dumskap! Fordi enkelte (mange!) voksne mennesker ikke klarer å bruke sunn fornuft! Reseptfritt er IKKE ufarlig slik mange later til å innbille seg! Pakningsvedlegget SKAL leses og FØLGES! Hva er det dere ikke forstår med "Max 3g pr dag i max 10 dager sammenhengende"? Man blir ikke avhengig etter 11 dager heller... For å bli avhengig skal det mer til, noe som vitner om total mangel på vett, spør du meg! Håper ikke dere er like skjødesløse med paracet og ibux! Paracet kan gi leverskade og ibux kan føre til magesår, om noen ikke visste det. For det er ikke ufarlig det heller, selv om det selges reseptfritt. Anonymkode: d8f6e...7c0 1
Gjest Spiderman Skrevet 23. august 2016 #11 Skrevet 23. august 2016 (endret) Global warming all over again! Endret 23. august 2016 av Plaskebrus
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #13 Skrevet 23. august 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner virkelig ikke hvordan voksne mennesker klarer å gjøre seg avhengig av otrivin! Det står i pakningsvedlegget max 10 dager sammenhengende, inntil 3 g pr dag. Hva er så vanskelig å forstå med det? Etter 10 dager så slutter du, enten du vil eller ikke! Pga slike som dere vil det innen få år ende med at det blir reseptbelagt! Og folk som meg, som trenger det i 2-3 perioder i året a 3-4 dager må oppsøke legen for å få resept på otrivin. Så for en enkel forkjølelse vår, høst og vinter må man kanskje til lege å betale i dyre dommer for en liten flaske otrivin som kan gjøre de verste forkjølelsesdagene litt lettere. I tillegg må mange ta fri fra jobben for å komme seg til lege. Pr dags dato kan jeg handle det på rema når jeg handler middag, og slipper å belaste samfunnet så til de grader pga andres dumskap! Fordi enkelte (mange!) voksne mennesker ikke klarer å bruke sunn fornuft! Reseptfritt er IKKE ufarlig slik mange later til å innbille seg! Pakningsvedlegget SKAL leses og FØLGES! Hva er det dere ikke forstår med "Max 3g pr dag i max 10 dager sammenhengende"? Man blir ikke avhengig etter 11 dager heller... For å bli avhengig skal det mer til, noe som vitner om total mangel på vett, spør du meg! Håper ikke dere er like skjødesløse med paracet og ibux! Paracet kan gi leverskade og ibux kan føre til magesår, om noen ikke visste det. For det er ikke ufarlig det heller, selv om det selges reseptfritt. Anonymkode: d8f6e...7c0 Du virker hissig samt svært uviten når det gjelder avhengighet. Det er nesten til å le av. Anonymkode: 2245b...510 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #14 Skrevet 23. august 2016 Ikke hissig, men forbannet over at voksne mennesker ikke klarer å bruke hodet. Man blir ikke avhengig over natta. Hadde folk lest pakningsvedlegget og forholdt seg til det ville de ikke blitt avhengig av nesesprayen. Anonymkode: d8f6e...7c0 1
Kan litt om mye:) Skrevet 23. august 2016 #15 Skrevet 23. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker hissig samt svært uviten når det gjelder avhengighet. Det er nesten til å le av. Anonymkode: 2245b...510 om det skulle bli sånn sånn at Ottrivin blir reseptbelagt vil det mest sannsynlig ikke påvirke prisen på produktet . En OK fastlege vil heller ikke ha problemer med å skrive ut nesespray en gang du allerede er hos legen eller kun ved en tlf til legen. Så selv om jeg tror det skal mye til før det blir reseptbelagt så vil du nokk ikke gå aldeles i minus alikevel
Kan litt om mye:) Skrevet 23. august 2016 #16 Skrevet 23. august 2016 Her er det hardt og brutalt kun en løsning. Det er å kutte nesesprayen. Du vil nokk føle deg tettere enn noen gang. Individuelt hvor lenge det tar før det blir bedre, men at det blir bedre blir du. Og husk at det å puste med munnen gir deg nokk luft, men det kan oppleves som st du blir kvelt. lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #17 Skrevet 23. august 2016 Du må bare kutte. Bruk saltvannspray i nedtrappingsperioden, den finnes både med menthol og aloe vera. Når du er avvent bruker du kun sprayen til barn de gangene du virkelig trenger det. For meg tok det 14 dager før det værste var over, og etter det har jeg ikke rørt en spray med voksendose de gangene jeg har vært virkelig forkjølt. Sprayen for barn holder i lange baner. Anonymkode: eef7a...2c5
Gjest Chroma Skrevet 23. august 2016 #18 Skrevet 23. august 2016 Jeg er avhengig, klarer ikke å slutte. Blir helt tett og får hodepine uten, jeg våkner på natten og må ha den, ellers får jeg ikke sove igjen. Slitsomt og kjedelig, dyrt i lengden, men jeg klarer virkelig ikke å slutte.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #19 Skrevet 23. august 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner virkelig ikke hvordan voksne mennesker klarer å gjøre seg avhengig av otrivin! Det står i pakningsvedlegget max 10 dager sammenhengende, inntil 3 g pr dag. Hva er så vanskelig å forstå med det? Etter 10 dager så slutter du, enten du vil eller ikke! Pga slike som dere vil det innen få år ende med at det blir reseptbelagt! Og folk som meg, som trenger det i 2-3 perioder i året a 3-4 dager må oppsøke legen for å få resept på otrivin. Så for en enkel forkjølelse vår, høst og vinter må man kanskje til lege å betale i dyre dommer for en liten flaske otrivin som kan gjøre de verste forkjølelsesdagene litt lettere. I tillegg må mange ta fri fra jobben for å komme seg til lege. Pr dags dato kan jeg handle det på rema når jeg handler middag, og slipper å belaste samfunnet så til de grader pga andres dumskap! Fordi enkelte (mange!) voksne mennesker ikke klarer å bruke sunn fornuft! Reseptfritt er IKKE ufarlig slik mange later til å innbille seg! Pakningsvedlegget SKAL leses og FØLGES! Hva er det dere ikke forstår med "Max 3g pr dag i max 10 dager sammenhengende"? Man blir ikke avhengig etter 11 dager heller... For å bli avhengig skal det mer til, noe som vitner om total mangel på vett, spør du meg! Håper ikke dere er like skjødesløse med paracet og ibux! Paracet kan gi leverskade og ibux kan føre til magesår, om noen ikke visste det. For det er ikke ufarlig det heller, selv om det selges reseptfritt. Anonymkode: d8f6e...7c0 Høres ut som en desperat Otrivinavhengig, spør du meg. Om et par år, har sikkert du også mulighet for å bestille resept på nett. Tips for nedtrapping er allerede nevnt, men jeg synes ikke saltvannsspray fungerer i det hele tatt. 1. Gå ned i antall sprayer hver dag. 2. Spray kun i ett nesebor. 3. Bruk kortisonspray i en overgansgperiode. 4. Bli heller vant med å bruke neseskyll med horn. Anonymkode: 4f84c...8c9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #20 Skrevet 24. august 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som en desperat Otrivinavhengig, spør du meg. Om et par år, har sikkert du også mulighet for å bestille resept på nett. Tips for nedtrapping er allerede nevnt, men jeg synes ikke saltvannsspray fungerer i det hele tatt. 1. Gå ned i antall sprayer hver dag. 2. Spray kun i ett nesebor. 3. Bruk kortisonspray i en overgansgperiode. 4. Bli heller vant med å bruke neseskyll med horn. Anonymkode: 4f84c...8c9 Jeg har vært hos fastlegen 2 ganger de siste 10 årene, den ene gangen for en skadet for og den andre gangen for vondt i ryggen. Ergo: legen kjenner meg ikke. Ingen leger skriver ut reseptpliktige medikamenter man ikke står fast på, uten en konsultasjon først. Så det betyr at jeg må ta fri fra jobben minst en halv arbeidsdag, med de ulempene det medfører både for meg og arbeidsgiver. For noe så trivielt som en nesespray. Pga at folk har gjort seg til misbrukere vil det gå utover mange som ikke misbruker det. For ikke å snakke om hva slikt misbruk faktisk koster samfunnet... I form av operasjoner som kunne vært unngått om folk holdt seg til de max 10 dagene... Tør ikke engang tenke på det.... Anonymkode: d8f6e...7c0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå