Gå til innhold

Hvordan bli rik?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel de fleste rike jeg kjenner startet som noen skikkelige skurker. Med mindre de hadde arvet pengene. Slik jeg ser det er det tre måter og bli rik uten å ha rike slektninger. Nummer 1 å være først. Starte en bransje som ikke eksisterer ennå lettere sagt enn gjort det.  

metode 2: Å være best. Å være den beste på noe er jo meget vanskelig man må jo ha et skikkelig talent for noe da.

metode 3: Å jukse. Skaffe seg penger på en uærlig måte når man har nok penger kan man bli "ærlig" dette er nok den vanligste metoden. 

Grunnene til at det er sånn mener jeg er at det går ikke ann å jobbe seg opp lenger. Man må ha en høy utdannelse for å få en god jobb og da har man masse studielån og man starter å tjene penger alt for sent. Systemet er lagt opp til at de rike skal fortsette å være rike og de fattige ikke blir for rike. Men nå snakker jeg om de superrike da.

Vis man bare har lyst til å bli velstående er det vel nok å leve ganske nøysomt en god stund for å bygge seg opp litt kapital og la kapitalen vokse men det går ikke raskt og de fleste blir ikke skikkelig velstående før man runder 40-50 år.

Endret av grinchen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noe tilfeldig
Den 22. august 2016 at 20.10, Fru Uperfekt skrev:

Vi har blitt velholdte uten hjelp fra foreldre.

1) Ikke sløs

2) Tomflasker som andre har satt fra seg = penger

3) Invester, les deg opp og finn ut hva som passer for deg

4) Handle på tilbud og gjerne datovarer som tåler lagring.

Jeg har litt problemer med å tro på at man blir velholdt av panteflasker og å kjøpe på tilbud. Greit nok; ikke sløs, men antar det er punkt tre; invester, da i noe som gir god avkastning, som er det virkelige svaret her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Raven.WritingDesk skrev:

Jeg har litt problemer med å tro på at man blir velholdt av panteflasker og å kjøpe på tilbud. Greit nok; ikke sløs, men antar det er punkt tre; invester, da i noe som gir god avkastning, som er det virkelige svaret her. 

Så lenge det er ting en trenger så vil det lønne seg å handle på tilbud, men om en kjøper ting en ikke trenger så vil det regnes som sløsing.

Ja investeringer er det som virkelig teller men da må en nesten få opp litt midler.

Bare i går fant jeg over 30 flasker imenst jeg likevel var ute med hunden, kanskje ikke så mye for enkelte men når det er penger jeg ikke hadde før jeg gikk ut så er det lønnsomt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. august 2016 at 18.44, AnonymBruker skrev:

Hvordan bli rik i Norge egentlig? Hva jobber de rike vestkantsfolkene i Oslo som feks? Tjener alle 30 mill i året eller? HVA gjør de så pengesterke? Er det nok å gå økonomi og administrasjon for å lykkes i livet liksom?

Anonymkode: 66d25...42c

De fleste som har mye penger i dag, har arvet majoriteten av sin formue. Flere av dem har ingen utdannelse eller forretningsans for fem flate øre, så de får gjerne en enkel stilling i familiebedriften. Og er du dum nok, får du bare overført noen millioner på 18 årsdagen med en enkel beskjed om å holde deg jævlig langt unna bedriften. Flytt til India og aldri vis deg på Karl Johan igjen. Enkelte arvinger har utdannelse og forvalter den sikkert gjennom kjøp og salg (avhending) av eiendom, som med en tykk lommebok og litt trening gir low risk and high reward.

Er du dyktig vil du ofte vinne, men er du både dyktig og kan jukse, så vil du aldri tape. Man får ikke masse penger uten å tråkke noen på tærne. Fredriksen stjal last fra et annet selskap og kalte det i ettertid "god business" siden saken den gang ble henlagt, og nå er saken foreldet. Han stjal 60(!) millioner kroner. Skal man nå helt opp til toppen må man dessverre være en skurk og en bølle.

Skal man tjene penger på den ærlige måten, må man være flink gutt og gjøre lekser, og vie all sin tid til utdannelse som det etterpå tar et helt år (kanskje mer) å finne relevant jobb til. Med et godt nettverk, en dyr koksgrå dress fra Ferner Jacobsen og en grad hånden kan du få lov til å begynne som en melkeku på Aker Brygge eller Barcode. Således må du nå jobbe deg oppover i rang i et gigantisk og uoversiktlig rotterace der du sitter i et åpent kontorlandskap som ligner på et bilde av Pushwagner. For å bli partner må du ikke bare være den som spar mest penger inn i firmaet, men du må også være godt likt blant alle som omsider skal avgi veto for å la deg få hedersplassen som partner i inntil 10 år (jf. Vedtektene). Og tre barn, kone, Volvo og nesten nedbetalt rekkehus i Bærum senere, så får du for første gang se syvsifret. Dette er den ærlige måten å bygge seg opp på. 

Ellers kan man starte et foretak og håpe at du treffer riktig. Enten forske på noe nyttig som får betydning i fremtiden, satse på en original ide og håpe at folk slår opp din bedrift i stedet for et annet fordi du står først i katalogen, eller overskrider markedsføringsloven og har gule salgspriser året rundt på alle dine produkter. Eller du kan finne noe artig på en utenlandsreise som vi ikke har i Norge, og begynne å importere eller imitere.

Men som sagt, de fleste rike i dag har arvet. Det er ikke deres egne vidunderlige hoder som har skapt disse verdiene. Det var en far eller bestefar, eller en kjøpmann fra Danmark som emigrerte til Norge sent på 1600-tallet og senere ble adlet for sin militære tjeneste ved å klubbe en general i hode med geværet sitt.

 

Endret av Pene sko...
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de rike jeg kjenner (hus og hytter for over 25 millioner samt flere biler i garasjer i England, du skjønner tegningen) har ikke arvet pengene. De kommer fra helt gjennomsnittlige familier, har jobbet hardt på skolen og fått en god utdannelse, er flinke til å lage et nettverk og har funnet hverandre, bruker penger til å investere istedenfor ferieturer, bruker lange dager på jobb, er kreative og nytenkende, gode ledere, og generelt lever for å jobbe. 

 

Anonymkode: 238c7...843

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror i alle fall at du er nødt til å ta noen sjanser. Hvis du skal bli rik (ikke er født rik) så må du investere i noe. Du må ha så stor tro på din egen ide, enten det er troen på at du kan jobbe deg opp i den jobben du har, eller at din ide gir avkastninger. Det vil nok som regel medføre en del søvnløse netter og bekymringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Puny skrev:

Jeg tror i alle fall at du er nødt til å ta noen sjanser. Hvis du skal bli rik (ikke er født rik) så må du investere i noe. Du må ha så stor tro på din egen ide, enten det er troen på at du kan jobbe deg opp i den jobben du har, eller at din ide gir avkastninger. Det vil nok som regel medføre en del søvnløse netter og bekymringer. 

Ja, det stemmer :) Flere bekjente av meg nekter selge oljeaksjene sine fordi de venter på en opptur. Nytter ikke å forklare at de kan tape masse, de har tross satt penger som de kan tape inn i investering 

Anonymkode: 238c7...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.8.2016 at 8.36, Pene sko... skrev:

 

Er du dyktig vil du ofte vinne, men er du både dyktig og kan jukse, så vil du aldri tape. Man får ikke masse penger uten å tråkke noen på tærne. Fredriksen stjal last fra et annet selskap og kalte det i ettertid "god business" siden saken den gang ble henlagt, og nå er saken foreldet. Han stjal 60(!) millioner kroner. Skal man nå helt opp til toppen må man dessverre være en skurk og en bølle.

 

Har du link til denne påstanden? Jeg har ikke hørt om den saken.

Anonymkode: 391ff...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. august 2016 at 21.46, AnonymBruker skrev:

Har du link til denne påstanden? Jeg har ikke hørt om den saken.

Anonymkode: 391ff...8f4

https://nbl.snl.no/John_Fredriksen

Dette skjedde i 1987. Haakon Stang Lund representerte assuranceforeningen Gard mot John Fredriksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. august 2016 at 7.39, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer :) Flere bekjente av meg nekter selge oljeaksjene sine fordi de venter på en opptur. Nytter ikke å forklare at de kan tape masse, de har tross satt penger som de kan tape inn i investering 

Anonymkode: 238c7...843

Det er vel fordet det er en forventet oppsving senhøstes 2017/ tidlig 2018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av norges rikeste driver tank-skip. Jeg veit ikke hvordan det foregår og hvorfor man blir rik av det, og en annen driver matbutikk (det er mat, og derfor skjønner jeg at man kan bli rik av det).

Jeg vil anbefale deg å starte som avisbud eller en slags selger for å bli skikkelig rik. Du kan begynne å lage noe selv. Pins med kule ting på eller noe sånt, eller noe annet som du lager og gjør selv.

Endret av fuglekvinnen__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26.8.2016 at 7.39, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer :) Flere bekjente av meg nekter selge oljeaksjene sine fordi de venter på en opptur. Nytter ikke å forklare at de kan tape masse, de har tross satt penger som de kan tape inn i investering 

Anonymkode: 238c7...843

Det er idiotisk å ikke selge seg ut "nedover" (stop loss) eller lage seg "hedge" mot tap på andre måter. Man kan jo kjøpe seg inn på et lavere nivå igjen.

Sannsynligvis blir de som sitter med oljeaksjer skuffet. Oljealderen slik vi kjenner den kommer aldri tilbake igjen. Joda, prisene har variert tidligere også, men det nye i denne lavkonjunkturen er at vi har sett at skiferoljen kommer inn for fullt, OPEC landene ikke er villige til å regulere produksjonen like hard lenger samt at alternative engergikilder etterhvert kommer inn. Solenergi har bla. steget kraftig de siste 4-5 årene. 

Den viktigste grunnen er at produksjonskostnadene for å bevare oljeproduksjon i Norge sannsynligvis vil vise seg å være for høye, sammenlignet med produksjonskostadene for landbasert olje og skifer olje, samt også solenergi. Det er for så vidt mye olje igjen ennå, men den ligger som regel ganske dypt, hvilket er grunnen til de økte produksjonskostnadene. Oljealderens død vil deretter dra med seg det meste av resten av økonomien. Mange tror det verste er over, men det vi så sommeren 2014 vil fremstå som en bagatell i forhold til oljealderens fullstendige kollaps. Og med så store offentlige forpliktelser i folketrygden vil det være duket for en riktig nedtur om 10-15 år - kanskje også før den tid, så det er bare å feste setebeltene, for fremtiden er mørk for nordmenn. Fattigdom og sosial nød vil bli ganske vanlig, ikke så ulikt det vi har sett i Hellas. 

Anonymkode: a1ba7...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

På 22.8.2016 den 20.38, AnonymBruker skrev:

Du vil nok ikke høre sannheten, men man blir ikke rik i Norge. Det må man flytte til utlandet for å bli.

Du kan leve komfortabelt og nå den øvre middelklassen, men å bli rik her er veldig lite sannsynlig.

Anonymkode: bc0e6...69b

DET DER ER SÅ SANT OG SÅ DEPRIMERENDE Å TENKE PÅ😭 Skulle ønske jeg var født i USA eller noe i stedet, men er jo ikke sjans i å kunne få oppholdstillatelse der. Har du noen andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2016 den 10.29, AnonymBruker skrev:

Alle de rike jeg kjenner (hus og hytter for over 25 millioner samt flere biler i garasjer i England, du skjønner tegningen) har ikke arvet pengene. De kommer fra helt gjennomsnittlige familier, har jobbet hardt på skolen og fått en god utdannelse, er flinke til å lage et nettverk og har funnet hverandre, bruker penger til å investere istedenfor ferieturer, bruker lange dager på jobb, er kreative og nytenkende, gode ledere, og generelt lever for å jobbe. 

 

Anonymkode: 238c7...843

Eksempler på utdanninger? Og hva bør man investere i? Aksjer? Jeg er jente på 18 og får gode karakterer, men tar ikke realfag siden jeg suger på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ran en bank, omtrent som David Toska...        

Anonymkode: 3b22f...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.8.2016 den 10.29):

Alle de rike jeg kjenner (hus og hytter for over 25 millioner samt flere biler i garasjer i England, du skjønner tegningen) har ikke arvet pengene. De kommer fra helt gjennomsnittlige familier, har jobbet hardt på skolen og fått en god utdannelse, er flinke til å lage et nettverk og har funnet hverandre, bruker penger til å investere istedenfor ferieturer, bruker lange dager på jobb, er kreative og nytenkende, gode ledere, og generelt lever for å jobbe. 

 

Anonymkode: 238c7...843

Disse alle du kjenner, hvor mange utgjør de?

Sånn ca?

Anonymkode: f4e7d...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Former pengene dine - kjøp aksjer, sett pengene i fond (kan såklart gå begge veier), invester i eiendom som du videreutvikler eller leier ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...