AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #21 Skrevet 23. august 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer venter vårt første barn. Vi eier et hus med 3 soverom. Vi er i slutten av 30 årene og vi ønsker bare et barn. Det er her vi ønsker å bo til vi blir så gamle at vi ønsker leilighet. Det er jeg som eier huset og jeg vet at jeg blir boende. Selv om forholdet tar slutt. Fortalte foreldrene mine i går at vi har planer om å ha bruke det minste rommet som soverom. Der skal det kun stå seng og klesskap. Ingen leker, for det litt større rommet skal være lekerom. Når barnet blir eldre så blir det lekerom og tv-rom. Begge rommene er funksjonelle soverom altså. Plass til mere på soverommet. Mamma mener jeg er gal og kalte meg for barnemishandler. "Barnerom skal jo være fult med leker! annet er barnemishandling!" Ropte hun i ansiktet på meg. Jeg vokste opp med soverommet som oppholdssted. Hadde TV med tvspill fra ung alder og når PC kom så hadde jeg det på rommet. Søsknene mine hadde sin egen TV og pc også. Jeg slet med søvn i mange år. Samme gjorde søsknene mine. Pappa stormet innpå rommene våre for å koble av pc og tv, fordi vi ville ikke, eller fikk ikke sove. Dette skjedde ofte i barneskole-alder. Så flyttet jeg for meg selv og søvnen ble mye bedre. Jeg leser ikke på senga, ikke sitter jeg på pc eller nettbrett heller. Jeg mener at Tv og leker ødelegger nattesøvnen til barna. Soverom er for å sove i. Siden jeg har to rom så føler jeg dette er et godt valg. Samboer er enig og mente det var en genial plan. Svigerforeldrene mine mener også det var smart tenkt. Hva mener dere? Er det virkelig så galt å ha et rom som er til for å sove i, og ikke noe annet? Barnet har jo det andre rommet vegg i vegg. Så jeg forstår ikke helt hva som er så galt... Anonymkode: 82eb6...3cc Eksperter sier jo at man sover best i rom med minst mulige forstyrrelser. TV og andre duppeditter bør være bannlyst. Men det skal være koselig og litt "barnslig" da, dere kan jo ha noen barnslige gardiner og kanskje sånne klistremerker som man pynter tapeten med, også kan det være et par bamser i senga. Ingen fristende leker. Kanskje en bokhylle med bøker. Det er bedre med en bok enn IPAD i alle fall. Barna mine sovner lettere om jeg leser et eventyr til de før de sovner. Det er liksom rutine. Og de vet at det kun blir et eventyr, og det et kort et. Mannen min vil at ungene skal ha tv på rommene og ipad... men tvn står aldri på, og jeg lar de aldri se tv når de skal legge seg og ungene spør heller aldri om å ha på tvn, så det har ikke vært noe problem. Det som var problem en stund var når mannen min la ungene, han lot de se på ipad i senga! Problemet da var at de ville bare se mer og mer, og til slutt måtte jeg ta fra de ipaden, til skrik og protest. Mannen min orket ikke ta kampen og ga bare etter og tenkte at de sovnet nok til slutt... men nå har jeg lagt de en stund, og jeg gir meg ikke samme hvor mye de griner, så nå vet de at de ikke får se ipad når de legger seg. Eldstejenta sovner uten eventyr, minstejenta MÅ ha et eventyr før hun legger seg. Mannen min er lat og gidder ikke lese eventyr til henne, da begynner hun å grine, for hun er vant til at mamma gjør det. Barn er vanedyr, finn en leggerutine som er gjennomførbar og ikke sliter foreldrene ut og begge foreldrene må ha samme rutinen. Det var en stund barna sa - nei pappa skal legge meg, og det var for at han ville la de se ipad... men nå har mannen min lært seg at ipad er utelukket... Av og til må man oppdra mennene og hehe... Jeg er nok litt streng, men når jeg ser at ungene aldri sovner med ipad så er ikke det å anbefale. Ekspertene sier også at lyset fra slike duppeditter forstyrrer søvnen så de ikke sover dypt nok. Anonymkode: 485fd...1e9
GammelKaktus Skrevet 23. august 2016 #22 Skrevet 23. august 2016 Moren din må definere barnemishandling på en særegen måte. Høres ut som en flott måte å gjøre det på når dere har muligheten til det.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #23 Skrevet 23. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Eksperter sier jo at man sover best i rom med minst mulige forstyrrelser. TV og andre duppeditter bør være bannlyst. Men det skal være koselig og litt "barnslig" da, dere kan jo ha noen barnslige gardiner og kanskje sånne klistremerker som man pynter tapeten med, også kan det være et par bamser i senga. Ingen fristende leker. Kanskje en bokhylle med bøker. Det er bedre med en bok enn IPAD i alle fall. Barna mine sovner lettere om jeg leser et eventyr til de før de sovner. Det er liksom rutine. Og de vet at det kun blir et eventyr, og det et kort et. Mannen min vil at ungene skal ha tv på rommene og ipad... men tvn står aldri på, og jeg lar de aldri se tv når de skal legge seg og ungene spør heller aldri om å ha på tvn, så det har ikke vært noe problem. Det som var problem en stund var når mannen min la ungene, han lot de se på ipad i senga! Problemet da var at de ville bare se mer og mer, og til slutt måtte jeg ta fra de ipaden, til skrik og protest. Mannen min orket ikke ta kampen og ga bare etter og tenkte at de sovnet nok til slutt... men nå har jeg lagt de en stund, og jeg gir meg ikke samme hvor mye de griner, så nå vet de at de ikke får se ipad når de legger seg. Eldstejenta sovner uten eventyr, minstejenta MÅ ha et eventyr før hun legger seg. Mannen min er lat og gidder ikke lese eventyr til henne, da begynner hun å grine, for hun er vant til at mamma gjør det. Barn er vanedyr, finn en leggerutine som er gjennomførbar og ikke sliter foreldrene ut og begge foreldrene må ha samme rutinen. Det var en stund barna sa - nei pappa skal legge meg, og det var for at han ville la de se ipad... men nå har mannen min lært seg at ipad er utelukket... Av og til må man oppdra mennene og hehe... Jeg er nok litt streng, men når jeg ser at ungene aldri sovner med ipad så er ikke det å anbefale. Ekspertene sier også at lyset fra slike duppeditter forstyrrer søvnen så de ikke sover dypt nok. Anonymkode: 485fd...1e9 TS. Har tenkt å ha pynt som wallstickers eller noe. Gjøre det koselig. Det skal se ut som et barnerom altså. Bøker er ok, for det kan ikke sammenlignes med ipad og tv. Så ei lita bokhylle, pynt på veggene og en bamse eller to. Koseklut eller smokker skal få sin faste plass på soverommet også. Jeg sugde på tommelen til jeg var 9 år, alt for gammel. Så jeg kommer til å starte tidlig med dette. Så har planer om å kjøpe en kurv som skal henge på veggen eller noe. også skal smokk eller kult være forbeholdt natten. Smokke og klut kan også være ok i vogn. Men ikke under lek og slikt. For jeg vet godt selv hvor tungt det er å slutte. Husker det som det var i går. Sambo brukte smokke frem til han begynte skolen. Så sjansen for at vi får et barn som bruker smokk eller tommel er der, og vi er klar over konsensene av å ikke sette grenser eller stoppe riktig. Noen slutter på egenhånd, men ikke alle. Vi kommer ikke til å presse barnet fra dag 1. Men noen grenser kan man sette. Jeg mener det er lettere å få inn gode vaner, enn å endre på dårlige. Så vi har tenkt å være litt føre var. Søsteren til sambo elsker å tegne og male. Hun skal male veggene på rommet. Vi er usikker på hva vi skal gå for og når. Tenker på tegnefigurer som ole brumm og hva som er populært i fremtiden. Slik at den ene veggen er med motiver. De andre er kun hvit, men bokhylle, bilder og slike ting. Tenker slik som dette: https://antikkemobler.files.wordpress.com/2014/05/17.jpghttps://monicaalme.files.wordpress.com/2015/01/dsc_1011.jpg Så soverommet skal bli fint. Men ikke med masse leker og tv. Anonymkode: 82eb6...3cc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå