AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #1 Skrevet 22. august 2016 Jeg og samboer venter vårt første barn. Vi eier et hus med 3 soverom. Vi er i slutten av 30 årene og vi ønsker bare et barn. Det er her vi ønsker å bo til vi blir så gamle at vi ønsker leilighet. Det er jeg som eier huset og jeg vet at jeg blir boende. Selv om forholdet tar slutt. Fortalte foreldrene mine i går at vi har planer om å ha bruke det minste rommet som soverom. Der skal det kun stå seng og klesskap. Ingen leker, for det litt større rommet skal være lekerom. Når barnet blir eldre så blir det lekerom og tv-rom. Begge rommene er funksjonelle soverom altså. Plass til mere på soverommet. Mamma mener jeg er gal og kalte meg for barnemishandler. "Barnerom skal jo være fult med leker! annet er barnemishandling!" Ropte hun i ansiktet på meg. Jeg vokste opp med soverommet som oppholdssted. Hadde TV med tvspill fra ung alder og når PC kom så hadde jeg det på rommet. Søsknene mine hadde sin egen TV og pc også. Jeg slet med søvn i mange år. Samme gjorde søsknene mine. Pappa stormet innpå rommene våre for å koble av pc og tv, fordi vi ville ikke, eller fikk ikke sove. Dette skjedde ofte i barneskole-alder. Så flyttet jeg for meg selv og søvnen ble mye bedre. Jeg leser ikke på senga, ikke sitter jeg på pc eller nettbrett heller. Jeg mener at Tv og leker ødelegger nattesøvnen til barna. Soverom er for å sove i. Siden jeg har to rom så føler jeg dette er et godt valg. Samboer er enig og mente det var en genial plan. Svigerforeldrene mine mener også det var smart tenkt. Hva mener dere? Er det virkelig så galt å ha et rom som er til for å sove i, og ikke noe annet? Barnet har jo det andre rommet vegg i vegg. Så jeg forstår ikke helt hva som er så galt... Anonymkode: 82eb6...3cc 8
Wit Skrevet 22. august 2016 #2 Skrevet 22. august 2016 Jeg syns det er veldig fornuftig. Helt OK å ha et soverom og ett lekerom. Hvilken form for barnemishandling det skulle være skjønner jeg ikke... Er jo mye mer praktisk for barnet å slippe å ha venner på soverommet for å leke. Da vil de jo holde til i senga også, noe som ikke er like OK. Det er mye enklere å få de til å skille mellom lek og søvn også når det foregår i to forskjellige rom. 11
Gjest StripeyPanda Skrevet 22. august 2016 #3 Skrevet 22. august 2016 Moren din har ikke hodet på rett plass. Flott med separert soverom og lekerom
Gjest Ms. Daisy Skrevet 22. august 2016 #4 Skrevet 22. august 2016 Hutteu din mor misbruker virkelig ordet barnemishandling. Vi har et rom til å sove i og et lekerom (eller nå er det tv stue da barna er så store). Synes du er fornuftig jeg og stå på ditt. Moren din bør skjemmes. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #5 Skrevet 22. august 2016 Man skal ikke slenge rundt med det skjellsordet/beskyldningen som moren din gjør, og i hvert fall ikke for noe slikt. Greit at hun er uenig, men hun bør be om unnskyldning for måten hun snakket til deg på. Anonymkode: 1f30c...8ee 2
Ananas. Skrevet 22. august 2016 #6 Skrevet 22. august 2016 Her ville jeg lurt henne trill rundt med språket (for det virker faktisk som at det er mulig..). Heretter kaller du lekerommet for barnerommet, og så er rommet med sengen bare et soverom. Funker ikke det heller, så ville jeg bare trøstet meg med at du har gjort et smart valg, og at hun er på jordet, ikke omvendt. 2
QQbaby Skrevet 22. august 2016 #7 Skrevet 22. august 2016 Jeg hadde en venninne på barneskolen som støtt of stadig ble slått av sine foreldre, og ofte kom med store blåmerker. Selv skyldte hun på merkene var fra karate, og DET var barnemishandling. 1
Rotemor Skrevet 22. august 2016 #8 Skrevet 22. august 2016 Hun er moren din....Mødre sier mye dumt og rart. Det er vel bare å gå videre. Vi har separat soverom og oppholdsrom til minste barna. Ble klok av skade etter at husets ungdommer satt og spilte PC på natten i smug.... Det er veldig fornuftig og jeg tror du vet det Men for all fremtid så kan du jo bare tenke at du stoler på at du og mannen din sine ideer om barnoppdragelse er bra nok og heller ignorere sånn bull.
Lady Skrevet 22. august 2016 #9 Skrevet 22. august 2016 Kan moren din ha misforstått deg? Helt spinnvilt å kalle deg barnemishandler! Jeg er helt enig med deg. Høres ut som en super løsning. Barnet deres er heldig som får både et soverom og et lekerom. 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #10 Skrevet 22. august 2016 Synes moren din er kokkelimonke i hodet! Anonymkode: fd756...1ea 1
Forundret.. Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 Hadde vi hatt samme mulighet så ville vi hatt separat sove og leke rom. Det må jo være mye enklere å holde orden på samtidig som det må være mye rensligere og bedre både lekemiljøet og sovemiljø. Mor di burde ta seg ei pære.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #12 Skrevet 22. august 2016 Bra jeg ikke er å alene om dette. Ble så sjokkert at jeg bare satt der. Aldri fått noe slikt slengt i ansiktet. Kanskje det er fordi hun angrer på hvordan hun gjorde det? Vi barna slet som sagt med søvn som sagt. Fra vi var ganske ung så var søvn et problem. For vi skulle bare leke, se film og slike ting. Barneskolen min kontaktet barnevernet. For jeg kom alltid for seint, jeg var alltid blå under øynene og var veldig slapp og trøtt. Grunnen var enkel, tv og krangling. Pappa var mye sint, for spesielt brødrene mine slet med å slå av TV og spill. Dette gjorde at jeg ble våken, så litt på tv og ble enda mer våken. Så alle barna slet med søvn og pappa var som sagt mye sint. Mamma var fornøyd bare vi var inne på rommene våre. Mamma ble sint om vi okkuperte tv'en nede, så vi ble sendt oppe på rommene våre. Nå har vi jo pc og nettbrett. Så noe krangling om Tv skjer ikke i vår lille familie. Samme om barnet har sin egen TV eller ei. Jeg har selv opplevd hvordan soverom med leker og tv ødelegger nattesøvnen. Så jeg ønsker ikke at mitt barn skal slite som jeg gjorde. Når vi da har et ekstra rom så går det jo greit. Vi hadde først tenkt å bruke det til oppbevaring, bare for å fylle det. Vi har kjeller, garasje og en liten bod i 1.etasje. Så oppbevaringsplass har vi mer enn nok av. Sitter å tenke når, hvorfor hun reagerte så kraftig. Eneste jeg kan tenke meg er at hun har skyldfølelse... Fordi vi slet med søvn på grunn av tv og leker. ts Anonymkode: 82eb6...3cc
Gjest chiki Skrevet 22. august 2016 #13 Skrevet 22. august 2016 Her har de 2 eldste barna på 2 og 6 år hvert sitt soverom, og ett felles lekerom i hovedetasjen. yngste på 4 mnd deler rom med oss enda, men vurderer å la han og mellomste dele rom etterhvert for å beholde lekerommet.
Fru Uperfekt Skrevet 22. august 2016 #14 Skrevet 22. august 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboer venter vårt første barn. Vi eier et hus med 3 soverom. Vi er i slutten av 30 årene og vi ønsker bare et barn. Det er her vi ønsker å bo til vi blir så gamle at vi ønsker leilighet. Det er jeg som eier huset og jeg vet at jeg blir boende. Selv om forholdet tar slutt. Fortalte foreldrene mine i går at vi har planer om å ha bruke det minste rommet som soverom. Der skal det kun stå seng og klesskap. Ingen leker, for det litt større rommet skal være lekerom. Når barnet blir eldre så blir det lekerom og tv-rom. Begge rommene er funksjonelle soverom altså. Plass til mere på soverommet. Mamma mener jeg er gal og kalte meg for barnemishandler. "Barnerom skal jo være fult med leker! annet er barnemishandling!" Ropte hun i ansiktet på meg. Jeg vokste opp med soverommet som oppholdssted. Hadde TV med tvspill fra ung alder og når PC kom så hadde jeg det på rommet. Søsknene mine hadde sin egen TV og pc også. Jeg slet med søvn i mange år. Samme gjorde søsknene mine. Pappa stormet innpå rommene våre for å koble av pc og tv, fordi vi ville ikke, eller fikk ikke sove. Dette skjedde ofte i barneskole-alder. Så flyttet jeg for meg selv og søvnen ble mye bedre. Jeg leser ikke på senga, ikke sitter jeg på pc eller nettbrett heller. Jeg mener at Tv og leker ødelegger nattesøvnen til barna. Soverom er for å sove i. Siden jeg har to rom så føler jeg dette er et godt valg. Samboer er enig og mente det var en genial plan. Svigerforeldrene mine mener også det var smart tenkt. Hva mener dere? Er det virkelig så galt å ha et rom som er til for å sove i, og ikke noe annet? Barnet har jo det andre rommet vegg i vegg. Så jeg forstår ikke helt hva som er så galt... Anonymkode: 82eb6...3cc Da er jeg og barnemisshandler Soverommene her er kun senger i, samt en kommode med sengetøy og pysjer som hører til de rommene. Vi har ett felles garderoberom til barna hvor de har hvert sitt skap samt en kommode. Leker har de på lekerommet samt en liten kasse i hovedstuen.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #15 Skrevet 22. august 2016 Problemet her var ikke at det fantes en TV og leker på rommet deres, men at dere ikke fikk grenser. Jeg hadde leker på rommet, men måtte sove/ikke leke og herje på rommet. Ingen får søvnproblemer av at det finnes andre aktiviteter å gjøre der generelt, poenget er at man ikke skal gjøre det i sovetiden. Men planen din er jo like bra den, sålenge du ikke lar ungen snike seg inn på det rommet - noe de fort kan prøve seg på i alle slags varianter uansett hvordan man organiserer sovingen. Anonymkode: 0ccfe...e5a 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 Barnemishandling Jeg skjønner absolutt hvorfor du gjør det slik TS, i alle fall mens barna er små. Men jeg må bare lufte en tanke: Noe jeg ser mye av, er at folk ikke er i stand til å legge bort mobil, PC, TV, osv., når de skal gjøre andre ting(skole, jogg, lekser osv). Min teori er at mange ikke har lært å regulere dette selv fordi andre gjør det for dem. Foreldrene skrur av wifi, skolene har mobilforbud osv., så det er alltid noen som gjør det for dem. Så som sagt, greit når barna er små, men etterhvert bør man lære dem å legge fra seg ting. Anonymkode: 0233a...92f 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 Her vi bor er det dette som er standard. Store gamle ærverdige leiligheter med mange store stuer, bitte små og få soverom om noen. Her sover både ett, to og tre barn på det som før var "pikeværelset", og med et klesskap der er det ikke plass til mer. Så er en spisestue, bibliotek eller hall gjort om til rent lekerom/oppholdsrom for barn. Folk innreder det med klatrevegger og spillkonsoller og turnapparater. Ikke akkurat barnemishandling. Det høres ut som noe er galt i kommunikasjonen dere to imellom. Hun kommer med en sånn sinnsyk benevnelse bare fordi hun ville gjort det annerledes selv, og du lurer faktisk på om din lure plan er dårlig? Det kan hende dere misforstår hverandre litt, hun er kanskje vant til at barn skal ses men ikke høres (og i finstua ikke ses en gang) alle andre steder enn på barneværelset, som var et fri-og lekested. Anonymkode: 73b31...45c
Juniper Skrevet 23. august 2016 #18 Skrevet 23. august 2016 TS, det handler ikke om deg, men om moren din! Det at du velger en løsning som du gjør, helt ulikt det du vokste opp med, det oppfatter hun som kritikk av seg selv og sine egne valg. Og i stede for å sette seg ned og prate om oppveksten din og ta inn over seg det som var feil reagerer hun med å angripe for å forsvare egne valg. Bare ignorer henne! Hun har ikke stemmerett her, historien viser at hun gjorde ting hoppende feil! 3
TheGirlWhoWaited Skrevet 23. august 2016 #19 Skrevet 23. august 2016 For det første velger du en helt fin ordning for soving og leking/opphold for barnet. At moren din kaller dette barnemishandling hører ingen sted hjemme - og at hun dessuten roper(!) deg i ansiktet tyder på at din mor ikke er helt god i hodet sitt...
Pinnis Skrevet 23. august 2016 #20 Skrevet 23. august 2016 Eldste har eget soverom, men det er ikke mye av leker som kan være der, rett og slett fordi han ikke får sove. Så de har vi i kasser i bokhylla på stua. Han får ta med leker på rommet om han vil på dagtid, men på kvelden blir det ryddet igjen. Jeg vil ikke si det er barnemishandling, og våre barn har ikke engang et eget lekerom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå