AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Hei! Jeg har hatt en del plager nedentil. Blir ofte rød og irritert i huden ved kjønnsleppene og ved anus, tenker sopp, men tror ikke det er det heller. Blir også fort sår ved skjedeåpningen. Har en slags tapp like ved skjedeåpningen. Var hos gynekolog for rundt 2 års tid siden for å se om alt var greit. Da tok hun en del tester og celleprøve, jeg spurte om den tappen og hun sa det ikke var noe å tenke over. Bestilte en time hos legen like etter for en second opinion.. Legen mente heller ikke det var noe. Hos den nye fastlegen min så fikk jeg beskjed om at det kunne være en vorte og ble sendt til gynekolog, Dette er i år. Var hos gynekolog som tok mange tester, så og kjente, men som mente det ikke var en vorte. Jeg har prøvd det legemiddelet som du pensler på vorter (husker ikke hva det heter i farta) uten at det hjalp. Hun mente derfor at det var unødvendig å bruke mer legemidler som irriterer når det ikke var en vorte. Hun var ganske sikker i sin sak da men jeg kunne få den fjernet og sendt inn. Jeg har bestilt time for det. Aner ikke om det hjelper, mest sannsynlig ikke, men vet også at jeg ikke har hatt den der bestandig da. Det er noe som har dukket opp.. Gynekologen sa at jeg hadde såre slimhinner, men blir man rød og irritert i huden av det? Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Sex kan også gjøre vondt fordi huden blir så irritert. Jeg bruker ikke skyllemiddel i undertøy, sengetøy eller håndkler, bruker kun mild intimvask eller vann nedentil, bruker bomullstruser (sexy, not, men behagelig!), tar tilskudd av melkesyrebakterier både oralt og vaginalt (en gang i blant). Skjønner at ingen kan si hva det er da, men er det noen som har hatt lignende problemer eller har noen tips? Evt.noen spørsmål jeg burde stille gynekologen når jeg er der? Var litt stressa forrige gang jeg var der, forsinkelser og skulle på jobb rett etterpå, pluss at jeg alltid er litt stressa når jeg er der, så føler ikke jeg klarer å ordlegge meg så bra eller stille glupe spørsmål Anonymkode: 7d37a...cd5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Jeg hadde samme opplevelse hos leger når jeg hadde sopp, de overså det. Merkelig at noe så "enkelt" skal være så vanskelig å diagnostisers, det bare førte til unødige bekymringed. Måtte henvises til gynekolog på et sykehus som så at jeg trengte langtidsbehandling med Diflucan. Diflucan er rimeligere på resept. Ville forsøkt det, om jeg var deg. Hadde samme symptomer som deg med rødhet og sårhet. Den tappen er sikkert ikke noe farlig. Anonymkode: 1ca96...8bc
Stillhet Skrevet 22. august 2016 #3 Skrevet 22. august 2016 Tappen kan jeg ikke si noe om, men stadig tilbakevendende ubehag i underlivet, med negative svar på de vanligste prøvene, er ofte underlivseksem. Eksem gir også grobunn for sopp, så det henger sammen. Jeg har dette problemet og må ta ganske mange forholdsregler, i tillegg til behandling med Diflucan og Daktacort når soppen blusser opp, og dettte virker for meg: Allergivennlig, uparfymert vaskemiddel på alle klær. Aldri skyllemiddel. Bomullstruser, ingen stramme bukser, ingen nylonstrømper. Jeg bruker leggings som er et nummer for store, under skjørt, så stoffet er posete i skrittet. Hvitt dopapir. Resirkulert papir inneholder for mye lim. Ingen engangs mensprodukter eller truseinnlegg. Kun vaskbare bomullsbind eller menskopp. Ingen intimservietter. Ingen barbering i underlivet, kun ev. trimming. Ingen bading, aldri vannstrålen direkte på slimhinnene under dusjing. Kun lunkent vann til vask foran, men jeg bruker litt intimvask bak. Allergivennlig, uparfymert kroppsvask og sjampo. Et tynt lag med underlivskrem fra apoteket på slimhinnene, men ikke i skjeden, ved behov og alltid før sex eller fysisk aktivitet - dette er for å beskytte huden mot gnisninger som virker irriterende. Alltid vannbasert, uparfymert glidemiddel ved sex, med mindre jeg er "veldig klar". Melkesyrevagitorier ved behov. På det verste måtte jeg ta en toukers kur med vagitorier morgen og kveld - ble dyrt! Melkesyretabletter, svelgetablettter, hver dag. Må inneholde L. reuteri og L. rhamnosus. Yoga og annen stressmestring.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #4 Skrevet 22. august 2016 Tusen takk for svar! Jeg syns jo det er litt rart at de ikke har sagt noe om sopp når jeg har vært der, men det er det første jeg tenker på! Men har ikke cottage cheese lignende utflod da. Skal definitivt spørre litt om sopp og eksem når jeg er der! Er jo plaga med eksem andre steder på kroppen så.. Anonymkode: 7d37a...cd5
Stillhet Skrevet 22. august 2016 #5 Skrevet 22. august 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar! Jeg syns jo det er litt rart at de ikke har sagt noe om sopp når jeg har vært der, men det er det første jeg tenker på! Men har ikke cottage cheese lignende utflod da. Skal definitivt spørre litt om sopp og eksem når jeg er der! Er jo plaga med eksem andre steder på kroppen så.. Anonymkode: 7d37a...cd5 Det er litt rart, ja. Sopp pleier å være noe av det første de undersøker. Man kan ha sopp uten endringer i utflod. Jeg får sjelden klumpete utflod ifm. sopp.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #6 Skrevet 22. august 2016 Jeg får heller ikke klumpete utflod av sopp. Ofte er det bare rødhet, sårhet og svie. Det har heller ikke alltod blitt plukket opp på tester. Diflucan hjelper. Og da er det sopp. Jeg vasker en gang daglig med intimsåpe, men bruker en naturlig olje for å tilføre beskyttelse etterpå. Olivenolje ble spesielt anbefalt. Parfymefritt vaskemiddel, litt eddik som skyllemiddel. Husk å vanske strømpebukser o.l også relativt ofte. Reduser stress. Anonymkode: 1ca96...8bc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #7 Skrevet 22. august 2016 Og ikke spis så mye sukker og hvitt brød etc. Sopp liker sukker. Anonymkode: 1ca96...8bc
Stillhet Skrevet 22. august 2016 #8 Skrevet 22. august 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og ikke spis så mye sukker og hvitt brød etc. Sopp liker sukker. Anonymkode: 1ca96...8bc Den sammenhengen er ikke dokumentert. Noen erfarer bedring med sukkerkutt, men de fleste leger vil si slike råd er tull, ut over det at sukker generelt ikke akkurat er helsefremmende.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #9 Skrevet 22. august 2016 4 timer siden, Stillhet skrev: Den sammenhengen er ikke dokumentert. Noen erfarer bedring med sukkerkutt, men de fleste leger vil si slike råd er tull, ut over det at sukker generelt ikke akkurat er helsefremmende. Så merkelig at gynekologen min har sagt akkurat det, da. Anonymkode: 1ca96...8bc
Stillhet Skrevet 22. august 2016 #10 Skrevet 22. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så merkelig at gynekologen min har sagt akkurat det, da. Anonymkode: 1ca96...8bc Jepp! Jeg hører enkelte si det fungerer for dem, og det er ikke helt utenkelig med tanke på at mye sukker har negativ effekt på tarmfloraen som i tur påvirker intimfloraen, men meg bekjent er det lite forskning som har vist noen signifikant sammenheng. Derimot mange homøopater og lignende som pusher udokumenterte candidadietter osv.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 7 minutter siden, Stillhet skrev: Jepp! Jeg hører enkelte si det fungerer for dem, og det er ikke helt utenkelig med tanke på at mye sukker har negativ effekt på tarmfloraen som i tur påvirker intimfloraen, men meg bekjent er det lite forskning som har vist noen signifikant sammenheng. Derimot mange homøopater og lignende som pusher udokumenterte candidadietter osv. Det har nok begrenset virkning alene, og mest forebyggende, men som du sier så kan sukker føre til oppvekst av candida i tarmen, som igjen kan spre seg til skjeden. Mulig at blodsukkernivå også påvirker skjeden, jeg er usikker. Uansett er detbikke skadelig å redusere litt på sukkerforbruket. Anonymkode: 1ca96...8bc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #12 Skrevet 22. august 2016 Ts her igjen! Jeg spiser relativt lite sukker, jeg spiser mat såklart da, men ikke godteri og hvitt mel og lignende.. Jeg tok en diflucan for ikke lenge siden, det hjalp kanskje litt... Men kommer liksom alltid tilbake.. Det er ikke det at det vondt eller noe, men det kan klø litt og kan svi, pluss at det er irriterende og det irriterer meg Hjelper litt å ta på litt sink da, men føler meg ikke så veldig sexy der nede da..... Prøver å stresse ned, men stress ligger veldig naturlig for meg, så er ofte stressa Anonymkode: 7d37a...cd5
venus_ Skrevet 22. august 2016 #13 Skrevet 22. august 2016 Har du spurt direkte om de kan teste om du har sopp?
Stillhet Skrevet 22. august 2016 #14 Skrevet 22. august 2016 Hvis du har sopp, kan det være du trenger flere doser med Diflucan. Sist måtte jeg ta 3 doser, hver med en ukes mellomrom. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #15 Skrevet 22. august 2016 Jeg spurte ikke direkte om jeg hadde sopp når jeg var der nå sist, men sa jeg ofte var litt rød og irritert i området. Hun sa ikke noe om hva som kunne forårsake det da, bare at hun kunne se at slimhinnene var såre. Skal spørre om sopp på den neste timen! da skal jeg ikke på jobb etterpå heller, så kan senke skuldrene og ikke tenke på at jeg blir forsinka på jobb Er det forresten noen som har fjernet en tapp, vorte eller noe annet det nede? Er det veldig vondt? :o Hilsen ts Anonymkode: 7d37a...cd5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte ikke direkte om jeg hadde sopp når jeg var der nå sist, men sa jeg ofte var litt rød og irritert i området. Hun sa ikke noe om hva som kunne forårsake det da, bare at hun kunne se at slimhinnene var såre. Skal spørre om sopp på den neste timen! da skal jeg ikke på jobb etterpå heller, så kan senke skuldrene og ikke tenke på at jeg blir forsinka på jobb Er det forresten noen som har fjernet en tapp, vorte eller noe annet det nede? Er det veldig vondt? :o Hilsen ts Anonymkode: 7d37a...cd5 Håper det ordner seg. Noen ganger trenger man resept på diflucan ukentlig over flere uker. Jeg har fjernet en stor føflekk en gang ved siden av klitoris, på den ytre kjønnsleppen. Det var ganske vondt å sette bedøvelsen, så man må bite tennene sammen, men etterpå var det ikke vondt, heller ikke da bedøvelsen gikk ut. Anonymkode: 1ca96...8bc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 Ja, stemmer, hun sa det var vondt å sette bedøvelsen! kjenner jeg gruer meg litt til det det er jo ikke sikkert det hjelper noe engang, så er kanskje bare unødvendig, men da har jeg hvertfall gjort det da... Ts Anonymkode: 7d37a...cd5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #18 Skrevet 22. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, stemmer, hun sa det var vondt å sette bedøvelsen! kjenner jeg gruer meg litt til det det er jo ikke sikkert det hjelper noe engang, så er kanskje bare unødvendig, men da har jeg hvertfall gjort det da... Ts Anonymkode: 7d37a...cd5 Kanskje Embla krem på stedet noen timer før kan hjelpe. Men ellers så overlever man det stikket, selv om det selvsagt ikke er behagelig akkurat på den delen av kroppen. Det er jo ganske mange nerver der. Men om tappen plager deg, så er det kanskje verdt det. Jeg angrer ikke på at jeg fjernet føflekken i alle fall Anonymkode: 1ca96...8bc
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #19 Skrevet 22. august 2016 På den måten blir det jo verdt det ja, også liker jeg å være heeeelt sikker på at det ikke er noe alvorlig eller galt, så da finner jeg jo ut av det også ser for meg at den kan være med på noe av irritasjonen, men jeg vet jo ikke Ts Anonymkode: 7d37a...cd5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå