Gå til innhold

apoteket tok resepten min?

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei, jeg var på apoteket og hentet mine første p-piller. men jeg fikk ikke tilbake resepten? er det vanlig? hva gjør jeg neste gang jeg skal hente p-piller og ikke har resept?

Anonymkode: cb5dd...764

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er digitalt nå. De har resepten din på data. Du sier bare fødselsnummeret ditt neste gang.

• Liker 4
Skrevet

Enten er den digitalisert eller så er den tom

Anonymkode: 1818d...213

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, FlyBabe skrev:

Det er digitalt nå. De har resepten din på data. Du sier bare fødselsnummeret ditt neste gang.

Nei, det er ikke alle legekontor som gir ut e-resept enda og det er ikke mulig å gjøre om en papirresept til en e-resept. 

TS må kontakte apoteket. Sannsynligvis må TS ha en ny resept av legen dersom apoteket har kastet den. 

Anonymkode: 6f75a...e5f

• Liker 3
Skrevet

Hadde du papirresept? Dersom det er flere ganger igjen på respten din så ber du om å få resepten tilbake. 

3 minutter siden, FlyBabe skrev:

Ikke alt går digitalt noen leger/helsesøstre har ikke tilgang til minerespter.no. da må de skrive papirresept. 

Anonymkode: aa4ff...27c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke alle legekontor som gir ut e-resept enda og det er ikke mulig å gjøre om en papirresept til en e-resept. 

TS må kontakte apoteket. Sannsynligvis må TS ha en ny resept av legen dersom apoteket har kastet den. 

Apotek har absolutt ikke lov å kaste resepter. Reseptene sendes inn til reseptregisteret når de er "oppbrukt". 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hei, jeg var på apoteket og hentet mine første p-piller. men jeg fikk ikke tilbake resepten? er det vanlig? hva gjør jeg neste gang jeg skal hente p-piller og ikke har resept?

Hvorfor spurte du ikke på apoteket?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Apotek har absolutt ikke lov å kaste resepter. Reseptene sendes inn til reseptregisteret når de er "oppbrukt". 

Jo, de har lov til å kaste resepter. Blå-resept sendes inn til helfo, men alle tomme hvite resepter kan apotekene makulere uten å registrere noe videre. 

Det kan hende apoteket har tatt vare på den, og lagt det i egen mappe for at du skal slippe å tenke på hvor den ligger. Ellers kan det hende at resepten enten er tom, eller har gått ut pga dato. Det beste her er å gå dit og spørre selv. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De trodde sikkert du ville ha den lagret der for å slippe og ta den med hele tiden. Neste gang sier du at du har en resept liggende. Med mindre den er tom eller har gått ut på dato... Jeg vil gjette på det siste, for papirresepter skal ikke være aktuelle lenger nå, nå går alt på e-resept. Det bør du uansett be legen din om å ordne opp i. 

Anonymkode: 7838f...c08

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du papirresept? Dersom det er flere ganger igjen på respten din så ber du om å få resepten tilbake. 

Ikke alt går digitalt noen leger/helsesøstre har ikke tilgang til minerespter.no. da må de skrive papirresept. 

Det er ikke lov, alle legekontor skal ha e-resept nå, samt mulighet for å bestille time/resept på nett/sms. 

Dessverre er det sykehus som er dårligst på dette.

Skrevet

Sist gang jeg hadde en papirresept spurte de om jeg ville de skulle ta vare på den for meg. Neste gang jeg kom dit (hvis jeg husker rett) viste jeg bare identifikasjon og fikk hentet ut den.

Så det kan godt hende de bare har tatt vare på den for deg. Men du må nesten spørre de, vi kan ikke svare på om de har den eller ikke. :) 

Det du kan gjøre neste gang, gjerne noen dager før du er tom for p-pillene du har nå, er å gå dit og si at forrige gang du hentet ut noe der så beholdt de resepten din. Også lurer du på om de fortsatt har den eller om du må lage deg ny resept. Da sjekker de sikkert i systemene sine og ordner det. I verste fall må du kontakte legen på nytt for ny resept, men det kan gjøres i løpet av et par minutter over en telefon. :) 

Anonymkode: 95940...16c

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utifra hvor mange pakker du fikk, kan det hende du fikk ut alt som stod på resepten og at den nå er tom. Det kan også hende de tok vare på resepten for deg for at du skal slippe å rote den bort. Gå tilbake og spør om du ikke fikk dette med deg.
Noen ganger skriver legen/helsesøster kun resept for én pakke p-piller (3 brett) fordi de vil at du skal tilbake til lege eller gynekolog for å se hvordan det har gått, men de fleste gangene skriver de ut p-piller for et års tid av gangen. (3-5 pakker á 3 brett)
(Ja, resepten er kun for en viss mengde medisiner i tilfelle du ikke allerede visste det.)

Neste gang du trenger p-piller, ringer du legen din eller helsesøster eller hvem det nå var som skrev ut den første resepten din, og sier at du trenger flere p-piller. Da skriver de ut en ny resept med en ny mengde p-piller til deg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan forresten tipse deg om Mineresepter.no. Veldig greit å sjekke den før man eventuelt drar på apoteket for å hente ut medisiner. Kanskje har du en resept der inne likevel? (Du må ha elektronisk ID for å logge inn.)

Anonymkode: 95940...16c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De trodde sikkert du ville ha den lagret der for å slippe og ta den med hele tiden. Neste gang sier du at du har en resept liggende. Med mindre den er tom eller har gått ut på dato... Jeg vil gjette på det siste, for papirresepter skal ikke være aktuelle lenger nå, nå går alt på e-resept. Det bør du uansett be legen din om å ordne opp i. 

Altså.. enten så bor du midt i Oslo eller så vet ikke jeg. Det er absolutt ikke korrekt det du skriver uansett. Papirresepter er absolutt aktuelle. På svært mange sykehus har de heller ikke e-resept. Samme gjelder for helsesøster og helsestasjon for ungdom også. 

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. enten så bor du midt i Oslo eller så vet ikke jeg. Det er absolutt ikke korrekt det du skriver uansett. Papirresepter er absolutt aktuelle. På svært mange sykehus har de heller ikke e-resept. Samme gjelder for helsesøster og helsestasjon for ungdom også. 

Haha jeg bor midt i Oslo og bruker ofte papirresepter fortsatt. Bare fastlegen som bruker e-resept hos meg. Aldri fått det på sykehuset.

Skrevet

Jeg bor i Rogaland og her (liten by) har vi papirresepter (jeg kan bestille den på nett, men må hente den fysisk på legekontoret og ta den med til apoteket). Apoteket spurte sist om jeg ville oppbevare den der til neste gang. De har nok bare oppbevart den for deg fordi de regnet med at du ville komme der neste gang også.  Hvis du ikke ønsker det, så kan du nok gå dit å be om å få den tilbake så du kan gå til et annet apotek. Ville uansett gått til apoteket og forsikret meg om at de hadde resepten så du ikke plutselig står der uten resept om du er litt treig når du går tom for piller. Men regner jo med at de er såpass rutinerte at de sjekker om det er flere ganger igjen på resepten før de evt. kaster den.

Anonymkode: b7d08...0de

Skrevet
1 time siden, Vesentlig skrev:

Haha jeg bor midt i Oslo og bruker ofte papirresepter fortsatt. Bare fastlegen som bruker e-resept hos meg. Aldri fått det på sykehuset.

Haha, okei, da kan ikke brukeren jeg siterte bo i Oslo heller :fnise: Lurer på hvor brukeren bor der det ikke eksisterer papirresepter lenger! 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, okei, da kan ikke brukeren jeg siterte bo i Oslo heller :fnise: Lurer på hvor brukeren bor der det ikke eksisterer papirresepter lenger! 

Da det ble påbudt med refleksvest i bil, så var det en diskusjon gående om hvor teit det var. Ene fyren som diskuterte mente det var unødvendig, for man så jo folk langs veien pga gatelysene... Vil tro at denne personen bor på samme stedet hvor de tror at e-resepter og gatelys finnes over hele verden over alt :D

Anonymkode: b7d08...0de

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

Skrevet
19 timer siden, Pavilion skrev:

Jo, de har lov til å kaste resepter. Blå-resept sendes inn til helfo, men alle tomme hvite resepter kan apotekene makulere uten å registrere noe videre. 

Det kan hende apoteket har tatt vare på den, og lagt det i egen mappe for at du skal slippe å tenke på hvor den ligger. Ellers kan det hende at resepten enten er tom, eller har gått ut pga dato. Det beste her er å gå dit og spørre selv. 

Beklager, men her er du ikke oppdatert. Hvite resepter på B preperater skal alle oversendes reseptregisteret og en rekke andre resepter deriblant på antibiotika skal sendes reseptregisteret blant annet for at man skal kunne ha oversikt over bruken av ulike legemidler, lage aldersstatistikk over brukere, ha oversikt over hvor mye en bestemt lege skriver ut av vanedannende medisiner, og her på p piller og annen prevensjon ha statsitkk på hvor mange som bruker p piller i ulike aldersgrupper. 

Kaster en apotekansatt en resept med vilje og vitende så er faktisk dette ikke lov. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...