Gå til innhold

Hva koster det å pusse opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet dette er som å spørre om hvor langt et tau er, men prøver likevel. Jeg har mulighet til å få kjøpe en leilighet til en god pris, gjennom familie. Den er i underkant av 80 kvm. og er helt totalherpet. ALT må gjøres. Ingenting er gjort der siden 94. Badet skal tas i regi av boretslaget, ellers må alt tas. Jeg kan fint regne meg frem til hva materialene koster, men hva koster arbeidet. Altså, rørlegger, elektriker, snekker i forbindelse med nytt kjøkken, sparkling og maling av alle tak og vegger, legging av nytt gulv, nytt el. anlegg. Er det noe jeg glemmer? Det er en blokkleilighet fra 1970 tallet,om det har noe å si.

Kan noen gi en veldig ca. pris på arbeidet?

Anonymkode: 6bf10...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du selv sier... Hvor langt er et tau?

bygge kjøkken kan dere fint klare selv.  Trenger ikke snekker til det om dere er litt nevenyttige. Du har flere muligheter. Skal du bruke gips så krever det også endel mer arbeid. Du kan f.eks drite i gips å bruke ferdig malte panelplater. Du får disse både med med "panel" eller helt slette. De slette heter walls2paint. Begge krever lite og er enkle å sette opp. Da kan du også bruke ferdig malte takplater så kan du evt få noen til å listenfor deg. Kjøp en liten kompressor og en spiker/krampepistol på biltema. Gulv er også enkelt å legge selv. Velg selv parkett eller laminat men gå for god kvalitet ala dyrer pergo eller alloc modellene om du går for laminat. 

Kjøkken får du avhengig av størrelse, hvilken fronter du ønsker, benkeplate/vask og hvitevarer på ikea for 50-150000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Akay skrev:

Som du selv sier... Hvor langt er et tau?

bygge kjøkken kan dere fint klare selv.  Trenger ikke snekker til det om dere er litt nevenyttige. Du har flere muligheter. Skal du bruke gips så krever det også endel mer arbeid. Du kan f.eks drite i gips å bruke ferdig malte panelplater. Du får disse både med med "panel" eller helt slette. De slette heter walls2paint. Begge krever lite og er enkle å sette opp. Da kan du også bruke ferdig malte takplater så kan du evt få noen til å listenfor deg. Kjøp en liten kompressor og en spiker/krampepistol på biltema. Gulv er også enkelt å legge selv. Velg selv parkett eller laminat men gå for god kvalitet ala dyrer pergo eller alloc modellene om du går for laminat. 

Kjøkken får du avhengig av størrelse, hvilken fronter du ønsker, benkeplate/vask og hvitevarer på ikea for 50-150000

Litt enig i det, men så er tid penger også. Vi jobber 100% begge to og min samboer (som er den desidert mest nevenyttige av oss jobber veldig veldig lange dager. Vi kan ikke bi i leiligheten under oppussingen, så vi blir sittende og betale på to lån i oppussingsperioden. Vi må regne litt på hvor lang tid det vil ta oss å gjøre det vi kan gjøre selv (rive kjøkken, rive opp gammelt gulv og til nød kanskje montere sammen kjøkkenet). Det er litt derfor jeg ønsker å få et ca. tall på hva det ville koste oss å sette bort rubbel og bit, or så å regne litt på hva som lønner seg for oss. 

Jeg hater slike ferdigmalte paneler, får veldig "shabby chic- følelse" av det, så vi hadde sett for oss helsparkling, men nå skjønte jeg kanskje ikke helt hva du mener med "slette panel"

Nå virket jeg veldig negativ merker jeg, jeg setter pris på tips altså, dette var ting jeg ikke hadde tenkt på.  Vi tenker IKEA kjøkken ja, og akkurat den utgiften er jo greit å få oversikten over, men jeg er helt åpen på hva det kan joste med alt arbeidet. 200 000 eller en mil. liksom??? Jeg har 0 peil... Er du enig med den over om 500 000?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne ca det samme i arbeidspenger som i materialkostnader.

Anonymkode: 91cc6...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan regne ca det samme i arbeidspenger som i materialkostnader.

Anonymkode: 91cc6...2fc

ehm... Materialkostnader varierer jo ekstremt mye. et kjøkken fra Ikea kan koste så lite som 50 000, og et fra HTH kan koste flere hundre tusen, de er vel ca. like vanskelig/tar like lang tid å settte opp?

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi totalrenoverte kjøkkenet for ca 150 000 kr (10 kvm, innredning fra Kvik, hvitevarer fra Siemens). Gjorde absolutt alt selv, og hadde ingen utgifter til håndverkere da dette er i nær familie (betalte kun for utstyr/materialer/deler). Byttet alt det elektriske og la opp nye kurser, men flyttet ingen rør. Vi byttet vegger og gulv.

Hvor mye håndverkere som elektriker og rørlegger koster, kommer an på hva som skal gjøres. Et vennepar betalte 60-80 0000 da de for noen år tilbake fikk lagt opp et par nye kurser til kjøkkenet.

Et annet vennepar pusset opp kjøkkenet. De la gulvet (laminat) og malte selv, mens håndverkere flyttet en lettvegg, flyttet rør (det er dyrt) la smartpanel og satte opp innredningen. Elektrikere var med i bildet, men vet ikke hva som ble gjort. De betalte ca 500 000. Ikke luksusinnredning, men enkel og rabattert innredning fra Sigdal. Ikke mye kjøkkeninnredning.

Anonymkode: 7bca4...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pusset opp soverom for under 10 000 (Laminat, litt maling, pussing og sparkling og Pax garderobe), og for over 100 000 (nye innervegger, plating tak, planering gulv og nye vinduer). Bad for 150 000 (lite bad og billigste løsninger) og for 500 000 (stort, full renovering, integrert lyd og dyre valg). Kjøkken for 50 000 (Ikea og egeninnsats) og for 650 000 (flytting av rør, HTH innredning, Kompositt benkeplate og dyre hvitevarer).  

Dersom det er totalrenovering av 80kvm uten mye egeninnsats er mitt estimat nærmere 1 000 000 enn 500 000, særlig dersom du ønsker å unngå veggplater, laminat og billigst mulig hele veien. Men mye avhenger av om gulv må planeres, om dere bytter innervegger eller kun plater, om man behøver nye vinduer, om rør må legges om, om det er fuktskader og mye annet. Er det kun snakk om overflatebehandlinger og et nytt kjøkken er det ikke noe problem å holde det under 500 000. 

Mitt beste tips er å unngå dette med mindre dere har råd til å sette ut alt og ta kostnadene litt som de kommer, eller om dere har tid og lyst til å legge inn en egeninnsats. Å gå inn i dette uten å kunne noe om oppussing, selv om dere setter ut mye, kan være drepen for økonomien og forholdet. 

Har dere mulighet til å ta med snekker på befaring? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Athene skrev:

Jeg har pusset opp soverom for under 10 000 (Laminat, litt maling, pussing og sparkling og Pax garderobe), og for over 100 000 (nye innervegger, plating tak, planering gulv og nye vinduer). Bad for 150 000 (lite bad og billigste løsninger) og for 500 000 (stort, full renovering, integrert lyd og dyre valg). Kjøkken for 50 000 (Ikea og egeninnsats) og for 650 000 (flytting av rør, HTH innredning, Kompositt benkeplate og dyre hvitevarer).  

Dersom det er totalrenovering av 80kvm uten mye egeninnsats er mitt estimat nærmere 1 000 000 enn 500 000, særlig dersom du ønsker å unngå veggplater, laminat og billigst mulig hele veien. Men mye avhenger av om gulv må planeres, om dere bytter innervegger eller kun plater, om man behøver nye vinduer, om rør må legges om, om det er fuktskader og mye annet. Er det kun snakk om overflatebehandlinger og et nytt kjøkken er det ikke noe problem å holde det under 500 000. 

Mitt beste tips er å unngå dette med mindre dere har råd til å sette ut alt og ta kostnadene litt som de kommer, eller om dere har tid og lyst til å legge inn en egeninnsats. Å gå inn i dette uten å kunne noe om oppussing, selv om dere setter ut mye, kan være drepen for økonomien og forholdet. 

Har dere mulighet til å ta med snekker på befaring? 

Jeg er egentlig bar ute etter hva det koster å få jobben gjort, materialvalg/billig eller dyrt er lett å få en oversikt over.  Vi ønsker å vite hva jobben vil koste oss, for så å regne på om det er verd det for oss å gjøre noe selv, og eller om det i det hele tatt er verd det å kjøpe denne leiligheten. Vi (spesielt min samboer)har som sagt liten fritid og jobber mye.

Regner ikke med at vi trenger å bytte vinduer (da dette er boretslag og det gjerne er noe man gjør samtidig og inkluderer i fellesutgiftene. Vi har ikke planer om å flytte på noen rør, men regner med at alt av rør må skiftes. 

Vi tar gjerne med snekker å ser på det, men det er jo ikke vits i det hele tatt hvis bare jobben kommer opp i en mill, da lønner det seg ikke for oss å kjøpe denne i det hele tatt...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle borettslag som har bytting av vinduer inkludert i felleskostnadene, så jeg ville sjekket vedtektene før jeg konkluderte med det. Bare et lite tips da det kan være en stor utgift du ikke har regner med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt enig i det, men så er tid penger også. Vi jobber 100% begge to og min samboer (som er den desidert mest nevenyttige av oss jobber veldig veldig lange dager. Vi kan ikke bi i leiligheten under oppussingen, så vi blir sittende og betale på to lån i oppussingsperioden. Vi må regne litt på hvor lang tid det vil ta oss å gjøre det vi kan gjøre selv (rive kjøkken, rive opp gammelt gulv og til nød kanskje montere sammen kjøkkenet). Det er litt derfor jeg ønsker å få et ca. tall på hva det ville koste oss å sette bort rubbel og bit, or så å regne litt på hva som lønner seg for oss. 

Jeg hater slike ferdigmalte paneler, får veldig "shabby chic- følelse" av det, så vi hadde sett for oss helsparkling, men nå skjønte jeg kanskje ikke helt hva du mener med "slette panel"

Nå virket jeg veldig negativ merker jeg, jeg setter pris på tips altså, dette var ting jeg ikke hadde tenkt på.  Vi tenker IKEA kjøkken ja, og akkurat den utgiften er jo greit å få oversikten over, men jeg er helt åpen på hva det kan joste med alt arbeidet. 200 000 eller en mil. liksom??? Jeg har 0 peil... Er du enig med den over om 500 000?

TS

Jeg har brukt 600000.- på huset mitt men da har jeg også gjort 70% selv. Håndtverkere koster MYE!

Du kan prøve finn småjobber... Det får du ofte bra folk til billig penge. Walls2paint som nevnt over er panelplater men de er slette uten mønster så det blir samme som å gipse og sparkle i grunnen. Bare prøv å google walls2paint så ser du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for dere som skriver, regne det samme i materialkost som håndtverker så tror jeg det blir helt feil. Materialer er dyre, spesielt om du skal ha skikkelig. Du kan få laminat til 50.-/m2 men det ser deretter ut også.  Min erfaring er at arbeidskraft er mye dyrere enn materialene uansett... Tønmermann tar ofte 7-800 i timen og pluss mva da så kommer det fort på 8000.- per dag... Ser ofte at de er trege også. 

Så skal du til med elektrisk anlegg f.eks - fort 20-40000 for sikringsskapet. Så trekking av nytt pluss brytere og kontakter som lett er 100-150.- pr stk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er egentlig bar ute etter hva det koster å få jobben gjort, materialvalg/billig eller dyrt er lett å få en oversikt over.  Vi ønsker å vite hva jobben vil koste oss, for så å regne på om det er verd det for oss å gjøre noe selv, og eller om det i det hele tatt er verd det å kjøpe denne leiligheten. Vi (spesielt min samboer)har som sagt liten fritid og jobber mye.

Regner ikke med at vi trenger å bytte vinduer (da dette er boretslag og det gjerne er noe man gjør samtidig og inkluderer i fellesutgiftene. Vi har ikke planer om å flytte på noen rør, men regner med at alt av rør må skiftes. 

Vi tar gjerne med snekker å ser på det, men det er jo ikke vits i det hele tatt hvis bare jobben kommer opp i en mill, da lønner det seg ikke for oss å kjøpe denne i det hele tatt...

TS

Du svarer litt negativt til de som bruker tid på å skrive innlegg for å hjelpe deg..  Jeg inkluderte pricerange da det basert på innleggene dine fremgår at du har lite erfaring med oppussing. Man kan selvfølgelig sitte å klikke seg frem til hva et kjøkken eller hva noen fliser koster, men det som virkelig koster er innsatsfaktorer du ikke visste eksisterte en gang, og ikke minst overraskelsene i det man begynner å rive. Hver gang vi har pusset opp er materialene vi regnet inn i utgangspunktet utgjort under 1/3 av kostnaden. 

Montering av et kjøkken koster ca 20 - 25 000. Elektriker på enkelt kjøkken 7 000 (bytter ikke plass på noe, og alt har riktig kurs), mye mer dersom overraskelser, rørlegger ca 4 000 om du ikke flytter rør, mye mer dersom overraskelser. Gulv, vegger og tak kan være alt fra 20 000 til 100 000, avhengig av hva man ønsker gjort. Ønskes fliser må man ha murere i tillegg til snekker. Ville regnet 50 - 100 000 i handverkere for et veldig enkelt kjøkken. 

Elektriker varierer mye, fra ca 3 000 pr rom, til flere hundre tusen om man ønsker å legge om uttak og trenger nytt anlegg i en hel leilighet. 

Dersom du vil sparkle og male (ikke ferdigplater) må man ha opp malere, minst 50 000 for en leilighet på den størrelsen, sannsynligvis mer. I tillegg kommer snekkerkostnader dersom det må settes opp gipsplater først. 

Av det jeg husker, der vi har satt bort nesten alt, har vi betalt følgende til handverkere - Kjøkken - 200 000. Overflatebehandling stue+gang - 150 000. Pusset opp vaskerom - 70 000. Platet tak i hel leilighet - 90 000. Nye gulv i hel leilighet - 50 000. Montert nye innerdører, 7stk - 25 000. Bygget 2 skyvedørsgarderober - 5 000. Ny peis - 60 000.

Ville ikke funnet på å bruke småjobber på Finn til dette. Finn en snekker med gode anbefalinger, som fungerer som prosjektleder og koordinerer andre handverkere. Og avtal fastpris i størst mulig grad (på enkelte områder vil de nekte dette). 

(Her har vi forresten over 400 overtidstimer hver i året, men ser på oppussing som hobby/fritid fra en stillesittende jobb - mye mer givende enn å se på TV. Men setter ofte bort jobb når det kommer på toppen av alt annet, derfor mye erfaring med det og)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å gi et godt svar på hva det vil koste uten å se boligen og vite nøyaktig hva som skal gjøres. Må vegger, tak eller gulv rettes opp, tar dette mye mer tid og koster mye mer penger. Kanskje oppdages det skader som må utbedres, og det er umulig for fremmede på et forum å tippe noe om dette.

Helsparkling av tak er det ikke alle som gjør om taket er veldig stort, da det er vanskelig å garantere for resultatet. Tipper dere må betale mellom 40 og 80 000 for dette.

For en del år siden fikk vi et prisoverslag på bytting av det elektiske anlegget, nytt sikringsskap og trekking av nye ledninger. Det lå på i overkant av 100 000 med åpent anlegg for en bolig på 90 kvm. Skjult anlegg ville koste mye mer, men husker ikke hvor mye. Skal dere pusse opp kjøkkenet, har dere antakelig behov for nye kurser. Kanskje det også trengs i andre rom boligen, f.eks. stua eller badet? Er vaskemaskin, tørketrommel og varmvannstank på egne kurser eller tar de også turen innom kjøkkenet? Kanskje dere bør beregne 150-250 000 for bytte av det elektiske inkl. noen nye kurser? Muligens mer om dere vil ha ledningene inni veggene.

Vil dere ha vasken eller oppvaskmaskinen et annet sted på kjøkkenet, må dere også flytte rør. Dette er kjempedyrt, og koster fort flere titusen.

Er det peis/brannmur i boligen trenger dere kanskje en murer til den for å få en fin overflate, beregn noen tusen. Installasjon av peisovn koster vel rundt 5000.

Om dere vil ha det listfritt opp mot taket, krever det mer presisjon, og koster derfor mer enn å få satt opp lister. Skal dere ha spotter i taket, kreves mer tid fra håndverker enn om dere ikke skal ha takspotter. Skal dere ha fliser med varmekabler i gang eller på kjøkken, må dere kanskje rive mer av gulvet. Støping vil også ta mer tid enn å få lagt et enkelt klikkgulv, og koster dermed noe mer. Å få lagt heltregulv som skal lakkes i flere omganger vil kreve mer tid fra håndverker enn et enkelt klikkgulv.

Jeg håper du skjønner hvor vanskelig (les: umulig) det er å gi et overslag når man vet så lite om boligen og hvilke løsninger dere vil gå form

Pris på håndverker kan variere fra sted til sted, men du bør beregne 1000 kr/t for håndverker. Det beste er å la dem gi et prisoverslag selv. Om dere skal sette bort alt, vil jeg tro det kommer nærmere 1 mill enn 500 000 inkl. materialer - normal standard, ikke luksus. Lagt til: Mesteparten av dette (mye mer enn halvparten) vil da være håndverkerutgifter.

Endret av Grønt blad
La til en setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier... Umulig å si spesifikt... Det kommer an på kravene du stiller til utseende, kvalitet og hva spesifikt som må gjøres. 

Betalte 120000 for mitt eget kjøkken... 83000 inkl alt av hvitevarer på ikea, integrert kaffemaskin utenom fra siemens (20000) nye vegger, nytt tak, nytt gulv, nytt elektrisk, liten tv, nye lamper... Men da gjorde jeg ALT selv - stort kjøkken på 15m2.

300000.- for å endre planløsning i 2e etasje, nye trapper, nye vegger, nye tak, nytt alt. Da brukte jeg kompiser og betalte bare 25000 i arbeid for alt. 275000 var materialer. Dog er jeg perfeksjonist så kun det beste er godt nok av materialer. Tilogmed akrylen som er brukt er 5x høyere i pris.. Kun brukt beste malingen man kan få. 

Har lært en ting oppover. Det finnes bare 1 måte å gjøre jobben på - SKIKKELIG! 

Så du får nesten bare hente inn tilbud. Når du har fått alle prisene så legger du på 20% så nærmer du deg reell pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger ved noen lenker til artikler som handler om Bonytthjelpen og oppussing der man får vite hva de ulike delene kostet: Jeg vil tro at pris for f.eks. rørlegger inkluderer rørleggermaterialene (rørene, "skjøtene", tetningsmiddel o.l.) som ble brukt.

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article1531614.ece Bygging av spabad i kjeller. Totalpris nesten 900 000, derav 285 000 til rørlegger og 235 000 til andre håndverkere.

http://www.klikk.no/bolig/kjokken/article921827.ece Oppussing av kjøkken og ny peis. Totalpris nesten 315 000, derav 63 000 til snekker, 17 500 til maler, 23 000 til elektriker, 42 000 til rørlegger, peisinnsats/murer kostet 49 000

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/pusse-opp-stue-1665424.ece Oppussing av stue. Totalpris nesten 215 000, derav 75 000 til snekker og maler, 25 000 til elektriker. Hylleseksjon (møbelsnekker + skap fra IKEA) kostet nesten 40 000.

http://www.klikk.no/bolig/oppussing/pusse-opp-trapp-1675972.ece Oppussing av trapp (inkl. flytte vegg, ny himling og rive opp og legge gulv). Totalpris 365 000, derav 40 000 til elektriker, 50 000 til maler og 145 000 til snekker.

http://www.klikk.no/bolig/bonytt/article1633543.ece Oppussing av leilighet, inkl. flytting av vegg. Totalpris 467 000, derav 60 000 til rørlegger, 250 000 til snekker og 100 000 til elektriker.

Håper dette kan være til hjelp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
16 minutter siden, Grønt blad skrev:

Legger ved noen lenker til artikler som handler om Bonytthjelpen og oppussing der man får vite hva de ulike delene kostet: Jeg vil tro at pris for f.eks. rørlegger inkluderer rørleggermaterialene (rørene, "skjøtene", tetningsmiddel o.l.) som ble brukt.

Dette er noe de som regel krever, så basert på egen erfaring er det med i prisene. Har opplevd å kjøpe inn eget materiale til rørlegger og elektriker for å spare penger, men de nekter å bruke det. Dette inkluderer også blandebatterier og utstyr man ofte ønsker å velge ut selv. Blant annet vil de fleste rørleggere nekte å installere utstyr fra IKEA.  Dette handler både om sikkerhet, og om at de ønsker å tjene penger på dette (de får rabatt fra leverandør, og plusser dette på igjen på faktura). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du presiserer dette!

Når man innhenter anbud, kan det være lurt å se på priser på materialer. Noen firmaer opererer med lave timepriser, men tar det igjen på høyere materialkostnader enn konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...