Gå til innhold

Halsbetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har siden tirsdag hatt vondt i halsen, og er ganske sikker på at jeg har halsbetennelse. Har hatt dette en del ganger tidligere. Har ikke merket noe særlig bedring i halsen ennå, det er fremdeles vondt i svelge, stemmen min er grøtete og føler meg "tykk" i halsen. Tok en titt inn i munnen tidligere i kveld og da så jeg at mandlene var røde og hovne og fulle av store, hvitgule flekker. Sånne flekker tror jeg ikke jeg har hatt tidligere. Har ingen forkjølelsessymptomer som tett nese eller hoste. Har litt feber og føler meg nokså klein og har vondt i kroppen, men det går fint med to paracet. Det har også kommet opp noe skikkelig kjipe slimklumper (beklager detaljene). Har googlet og begynner å lure på om halsbetennelsen kan være bakteriell, og ikke forårsaket av virus. Erfaringer, anyone?

Anonymkode: 7e278...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det vondt å spise? Jeg har hatt halsbetennelse to ganger. Kan ikke huske at det var noe annet enn at jeg var tykk i halsen, hosta og hadde smerter ved spising.

Skrevet

Har du feber? Hvordan føler du deg?

Anonymkode: dbcc4...ad9

Skrevet

Kom deg til lege. Du må sannsynligvis ha antibiotika. Dette er ikke noe du skal sitte og gi selv-diagnose på.

Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Kom deg til lege. Du må sannsynligvis ha antibiotika. Dette er ikke noe du skal sitte og gi selv-diagnose på.

Trenger ikke antibiotika når man har halsbetennelse. Man kan få det ja, men man trenger ikke. 

Skrevet
13 minutter siden, Brimi skrev:

Trenger ikke antibiotika når man har halsbetennelse. Man kan få det ja, men man trenger ikke. 

Dersom den er av bakteriell årsak kan den være ganske så hardfør og sitte ganske lenge. TS får uansett ikke en legetime før det har gått en ukes tid etter oppstart, og dersom det ikke har bedret seg innen den tid er det likevel lurt å oppsøke lege. Da er det mest sannsynlig bakterielt. 

Anonymkode: 4b1d4...344

Skrevet

Puss tennene veldig godt minst to ganger om dagen, men munnskyllevann og hele greia. Halsbetennelse skyldes bakterier i munnregionen. Kjøp deg Zyx på apoteket, og drikk mye vann og ta ibux. Forsøk å slappe av så mye som mulig. Spis is som lindrer, og drikk cola som renser. Du trenger ikke antibiotika, men hvis feberen ikke går ned må du til lege. Lykke til fra ei med mye halsbetennelse!

Anonymkode: 08e92...9d0

Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Er du lege kanskje?

Jeg har hatt halsbetennelse flere ganger i livet selv, hver gang bakteriell, og det har blitt antibiotikakur.

Skrevet

Takk for svar, dere! Det ble legevakt, positiv test og antibiotikakur.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, dere! Det ble legevakt, positiv test og antibiotikakur.

God bedring! 

Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Er du lege kanskje?

Jeg har hatt halsbetennelse flere ganger i livet selv, hver gang bakteriell, og det har blitt antibiotikakur.

Nei, er ikke lege, men de fleste halsbetennelser går over av seg selv etter en stund. I tillegg er det overforbruk av antibiotika (men det er en annen diskusjon) og derfor bør man bruke det bare når man absolutt må. Men man velger selv om man vil ta den eller ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som halsbetennelse ja, jeg var plaget ofte av det før jeg valgte å fjerne mandlene fordi jeg hadde kronisk halsbetennelse og inflamerte mandler

Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Nei, er ikke lege, men de fleste halsbetennelser går over av seg selv etter en stund. I tillegg er det overforbruk av antibiotika (men det er en annen diskusjon) og derfor bør man bruke det bare når man absolutt må. Men man velger selv om man vil ta den eller ikke. 

Streptokokkinfeksjon behandles gjerne med penicillin. Jeg velger å følge legens råd.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

God bedring! 

Takk! :)

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.
/lillesky (mod)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...