Gå til innhold

Menn: Har dere voldtatt noen?

Fremhevede innlegg

Skrevet
9 timer siden, Cambria skrev:

Jeg er meget sikker i min sak rundt denne dommen ja :) trusler er en del av den psykiske mishandlingen selvfølgelig, trusler er jo ikke fysisk vold.

Trussler om fysisk vold er en utvidelse av fysisk vold. Gidder ikke å gå inn i prinsippene av det. Når du dømmes for drapstrussler er det ikke "psykisk vold" du dømmes for.

9 timer siden, Nefarian skrev:

Nå er overskriftet her "Menn: Har dere voldtatt noen?" Da regner jeg med at TS er mest nysgjerrig på mennene som voldtar og ikke kvinnene. Men litt rart å bare ta utgangspunkt i menn som voldtar kvinner, og ikke menn som voldtar menn. En større norsk undersøkelse viser at rundt 20 000 norske menn sannsynligvis har vært utsatt for voldtekt, to tredjedeler av menn, men allikevel, en tredjedel av kvinner. Av "kvinnelige overgriperne" var to tredjedeler kvinne, resten var mann og kvinne.

Jeg er enig i at spørsmålet hadde vært mer interessant om det var rettet til både menn og kvinner. Og jeg er absolutt enig i at det er et mye større tabu, og at det er knyttet enda mer skam (om mulig) for menn som har blir voldtatt, enn kvinner, og det er synd. 

Selvsagt er det legitimt å spørre om menn som voldtar kvinner, eller en hvilken som helst arbitrær gruppe. Men hvis jeg sier jeg kun vil ta utgangspunkt i "dverger som voldtar barn, fordi dverger er de som oftest voldtar barn" håper jeg noen kommenterer begrunnelsen for å kun høre om den gruppen når den helt åpenbart er riv ruskende gale.

Jeg var ikke uenig i begrensningen av spørsmålet, det var begrunnelsen, at menn som voldtar kvinner er normen jeg hadde et problem med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Enig! Jenter må læres opp til å stå på sitt! Man har for pokker ikke sex med en fyr fordi han maser! Det er bare idiotisk! Enten blir hun truet/ holdt fast eller ikke. Så lenge hun fysisk klarer å fjerne seg uten at han hindrer henne, så er det jo ikke voldtekt! Ufin oppførsel, patetisk forsøk, men ikke voldtekt! Det er ikke bare å slenge rundt seg med "voldtekt" når man har hatt sex man ikke ønsket! Det undergraver virkelige voldtekter! Folk må ta ansvar for seg selv, begge kjønn! Hvis du blir voldtatt har du ikke noe ansvar, men ved sex du egentlig ikke vil ha, da har du et ansvar! 

Psykisk vold...

Derav voldtekt!: Det kan være fysisk vold eller psykisk vold for å true til seg sex.

Anonymkode: 659a6...ff7

Skrevet
8 timer siden, Ulla Ullsokk skrev:

Enig! Jenter må læres opp til å stå på sitt! Man har for pokker ikke sex med en fyr fordi han maser! Det er bare idiotisk! Enten blir hun truet/ holdt fast eller ikke. Så lenge hun fysisk klarer å fjerne seg uten at han hindrer henne, så er det jo ikke voldtekt! Ufin oppførsel, patetisk forsøk, men ikke voldtekt! Det er ikke bare å slenge rundt seg med "voldtekt" når man har hatt sex man ikke ønsket! Det undergraver virkelige voldtekter! Folk må ta ansvar for seg selv, begge kjønn! Hvis du blir voldtatt har du ikke noe ansvar, men ved sex du egentlig ikke vil ha, da har du et ansvar! 

Helt enig! Utrolig hvor utvannet voldtektsbegrepet har blitt.

Kanskje ikke så rart når det florerer av tråder her inne som: "Jeg lå og gnikket rompa mi mot penisen hans hele natten og følte meg for sjenert til å si nei da akten startet- var det voldtekt?".

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkeligheten er ikke så enkel. Om man allerede er langt nede psykisk, så er det mye lettere å utnytte en. Når det er sagt, så kan man være en normal, oppegående person og fortsatt bli gradvis psykisk nedbrutt til det punkt der vedkommende har klart å overbevise en om at det alltid har rett og at en selv er verdiløs. Det du skriver her vitner om et veldig simplitisk menneskesyn. Les om for eks stockholm's syndrom og du skjønner kanskje litt mer av hvor komplekse psykologiske mekanismer som ligger bak oppførsel. Mennesker er ikke roboter som handler rasjonelt, de er begrenset av egne følelser, bias, ønsker, håp, tro, mangel på evne til å se hele bilde, bakgrunn og oppvekst, erfaringer osv.

Anonymkode: ff962...693

Jeg vet det, og kall det gjerne overgrep, men voldtekt er det likevel ikke.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virkeligheten er ikke så enkel. Om man allerede er langt nede psykisk, så er det mye lettere å utnytte en. Når det er sagt, så kan man være en normal, oppegående person og fortsatt bli gradvis psykisk nedbrutt til det punkt der vedkommende har klart å overbevise en om at det alltid har rett og at en selv er verdiløs. Det du skriver her vitner om et veldig simplitisk menneskesyn. Les om for eks stockholm's syndrom og du skjønner kanskje litt mer av hvor komplekse psykologiske mekanismer som ligger bak oppførsel. Mennesker er ikke roboter som handler rasjonelt, de er begrenset av egne følelser, bias, ønsker, håp, tro, mangel på evne til å se hele bilde, bakgrunn og oppvekst, erfaringer osv.

Forresten, men denne tankegangen så kan man jo ikke si eller gjøre noe som helst mot folk, fordi man ikke kjenner deres bagasje! Hvordan ting OPPLEVES stemmer ikke alltid med hvordan det faktisk VAR!

F eks var jeg streng mot en litt yngre jente som gjorde noe helt idiotisk på et arrangement jeg var på en gang (hadde ikke noe med sex el l å gjøre), og hun begynte å grine. Jeg husker ikke grunnen nå, men hun måtte trøstes og passes på veldig. Dagen etter gjorde hun det igjen og jeg ble streng igjen. Og hun begynte å grine igjen. Altså. Man kan ikke oppføre seg som man vil og så trekke fram offerkortet etterpå. Bagasje eller ei. Isåfall må man gå med en plakat på seg. "Jeg har opplevd ditt og datt og tåler ikke annet enn at folk er hyggelige mot meg uansett hvordan jeg selv skulle opptre."

• Liker 2
Gjest Sjørøveren
Skrevet
9 timer siden, Charmander skrev:

Ifølge Kvinnegruppen Ottar har man vel det så fort begge parter har en promille på mer enn 0.2%. Så da har vi vel alle her inne det?

Ja tydeligvis :P Hvis folk skal høre på de sprø kvinnegruppene så bør vel alle menn være fengslet og gjerne dødsdømt. Så hatefulle mennesker!

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

De dumme blir dømt for voldtekt, de smarte kan bare manipulere de mentalt svake og slippe unna. Jeg har til og med lest strategier fra en voldtektsmann som forklarte hvordan han brukte fysisk makt for å få sex, men så hadde en rutine etterpå som gjorde at jentene ble usikre på om han hadde gjort det med vilje etterpå. Vil ikke gå inn på detaljer da jeg ikke vil gi andre potensielle overgripere triks, men bare vit at det er individer der ute som vet nøyaktig hva de gjør og hvordan de skal utføre det for å ikke bli tatt etterpå. Der er mennesker som tar glede i denne type lek med andre mennesker sin psyke. Jeg tror mennesker har en tendens til undervurdere hvor slemt et annet menneske er i stand til å være, hvor utspekulert og hvor likegyldig til andres lidelse.

Så sant! De i Hemsedalssaken ble beskrevet av noen som påstår de kjenner til dem, som "smarte voldtektsmenn", de kommer unna gang på gang...

Skrevet

Gjelder emosjonell og psykisk voldtekt da? 

Jeg rører de ikke, men mine ord planter seg inn i deres underbevissthet. Og så blir de mentalt voldtatt.

Anonymkode: 0bfce...6c6

Skrevet
20 timer siden, Hummels3 skrev:

Wow, så du hadde virkelig vært villig til å ta en straff for at hun valgte å ha sex med deg av egen fri vilje? Det synes jeg er ganske sykt, men hver sin lyst.

Har du vondt for å forstå det du leser? Man velger ikke av egen fri vilje å ha sex når mannen maser og maser. Da gir man seg til slutt for å slippe gnålet og kanskje verre ting enn gnål, som korporligheter. Skjønner du nå?

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, amativeReflection skrev:

Du har ingen holdepunkt for å påstå at menn blir voldtatt mindre ofte enn kvinner. Denne type vrangforestillinger er ekstremt skadelig for menn utsatt for overgrep og bidrar til at overgrep mot men ikke blir rapportert inn (noen tolker underrapporteringen som fravær av overgrep mot menn, noe som selvsagt er riv ruskende galt).

Hvis man ser på lovteksten har jeg både voldtatt og blitt voldtatt. Dog var ingen av partene misfornøyd etterpå. At en eller begge var ute av stand til å samtykke går igjen. 

Det er synd at menn opplever enormt sosialt stigma når de anmelder festvoldtekter og voldtekter der de var for fulle til å samtykke og de ble utnyttet av kvinner. Men for all del ikke tro at det ikke forekommer.

Denne bør alle legge merke til. Jeg vet personlig om to menn som ble far slik. De husker ikke de har hatt sex en gang. Barnet KLM med storken for de. 

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå tar jeg utgangspunkt i den mest vanlige situasjonen i Norge, at en mann voldtar en kvinne. Er det noen her som har voldtatt noen? Eller vært i en situasjon der det har vært uklart om det var samtykke eller ikke?

Jeg regner med at de som svarer velger å være anonyme.

Anonymkode: 2aa40...192

Er dette så vanlig, da? Det kommer hvel ann på hva man mener med vanlig? De fleste menn har hvel gjerne en regel om at menn ikke bruker vold mot kvinner, om jeg ikke tar feil? Voldtekt er å presse noen til å ha sex, selv om personen sier nei. Dette er blant de mest kollektivt fordømte handlinger(som det bør være), men dessverre er det nok mange som heller vil slippe å bli avslørt. 

Skrevet
2 timer siden, Arabella skrev:

Har du vondt for å forstå det du leser? Man velger ikke av egen fri vilje å ha sex når mannen maser og maser. Da gir man seg til slutt for å slippe gnålet og kanskje verre ting enn gnål, som korporligheter. Skjønner du nå?

Nå må'ru faenmeg rulle'n inn Arabella!! Mase seg til sex = voldtekt??? Jeeeeeezus.. Da tror jeg vi kan oppjustere tallene til at 80% av befolkningen, menn og kvinner, har opplevd voldtekt en eller annen gang i livet.

Og 100% opplevd voldtektsforsøk!

Anonymkode: fcea5...3e9

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må'ru faenmeg rulle'n inn Arabella!! Mase seg til sex = voldtekt??? Jeeeeeezus.. Da tror jeg vi kan oppjustere tallene til at 80% av befolkningen, menn og kvinner, har opplevd voldtekt en eller annen gang i livet.

Og 100% opplevd voldtektsforsøk!

Dette har jeg ikke skrevet! Les mitt innlegg omigjen.

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, Nefarian skrev:

Siden du tydeligvis ikke har hørt om dette. Her er en enkel definisjon, og et par linker med diverse artikler og info rundt temaet. Kunnskap er en fin ting vettu :)

Psykisk vold er alle måter å skade, skremme eller krenke på som ikke er direkte fysiske i sin natur, eller måter å styre eller dominere andre på ved hjelp av en bakenforliggende makt eller trussel.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/psykisk-vold-er-verst-1.283457

http://tryggere.no/om-sinne-og-vold/vold/

http://www.mentalhelse.no/nyheter/arkiv/2008/den-usynlige-volden

http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/2892/44746669.pdf;jsessionid=55DD5C26881EA7A2AC3090CC32466775.bora-uib_worker?sequence=1

Ja, enig! Kunnskap er en fin ting!

Så, kan du som innehar så mye av denne kunnskapen, vennligst linke til noen rettskilder som sier noe om begrepet psykisk vold?

Jeg finner ikke noe i straffeloven, skjønner du.

Jeg finner dog begrepet "vold" nevnt flere ganger i paragrafer om kroppskrenkelse.

Og herunder er det tydeliggjort at det handler om fysiske krenkelser.

Skrevet
3 minutter siden, Arabella skrev:

Dette har jeg ikke skrevet! Les mitt innlegg omigjen.

Ok, så ufrivillig sex er da ikke voldtekt?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ufrivillig sex er da ikke voldtekt?

Ikke i seg selv, nei. Du kan ta blodprøver selv om du ikke vil ta dem. Du kan ha sex med noen selv om du ikke vil, men dersom du ikke har gitt noe tegn på uviljen, så er det jo ikke voldtekt

Skrevet

Voldtekt er fravær av samtykket.

Samtykket er noe som kan variere i grad. Mens noen per definisjon ikke kan samtykket i det hele tatt, for eksempel barn.

Å mase seg til sex, kan reise spørsmål om graden av samtykket på grunn av utilbørlig påvrikning som kan gjøre at samtykket ikke er reelt. Et ja er ikke nødvendigvis et ja, det kommer an på konteksten.

For eksempel er et samtykket oppdrevet på bakgrunn av tortur, ikke anerkjent som et samtykket. Andre eksempler finnes i saker om arv. Testamenter som er kommet i stand og underskrevet på bakgrunn av utilbørlig press er ikke verdt noe.

I nyere tid er dette særlig aktuelt i saker om "grooming". Hvor reelt er egentlig de unge jentenes "samtykket" i møte med en gjeng eldre menn. Stykrefoholdet gjør at jenta har liten eller ingen mulighet til å forsvare seg.

Når man maser om sex, kan det være straffbart om samtykket altså kommer frem etter utilbørlig press. MEn det må altså avgjøres fra tilfellet til tilfellet.

Så det er ikke riktig å konkludere på generell basis at masing ikke er voldtekt, på samme måte som at det ikke er mulig å koonkludere på generell basis at masing er voldtekt.

Anonymkode: 8171b...025

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig! Kunnskap er en fin ting!

Så, kan du som innehar så mye av denne kunnskapen, vennligst linke til noen rettskilder som sier noe om begrepet psykisk vold?

Jeg finner ikke noe i straffeloven, skjønner du.

Jeg finner dog begrepet "vold" nevnt flere ganger i paragrafer om kroppskrenkelse.

Og herunder er det tydeliggjort at det handler om fysiske krenkelser.

Det er ikke meg du spør, men jeg skriver noen ord likevel: Voldsbegrepet skal forståes vidt og relativt ifølge https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2008-4/id497659/?ch=4

Den truende adferden kan være muntlige trusler, jeg finner ikke begrepet "psykisk vold" akkurat her, men det er nevnt under vold i nære relasjoner, som såvidt man kom innpå tidligere i tråden her http://www.frirettshjelpadvokat.no/vold-i-naere-relasjoner2.html

Anonymkode: 5f7e1...8c7

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg du spør, men jeg skriver noen ord likevel: Voldsbegrepet skal forståes vidt og relativt ifølge https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2008-4/id497659/?ch=4

Den truende adferden kan være muntlige trusler, jeg finner ikke begrepet "psykisk vold" akkurat her, men det er nevnt under vold i nære relasjoner, som såvidt man kom innpå tidligere i tråden her http://www.frirettshjelpadvokat.no/vold-i-naere-relasjoner2.html

Beklager, blandet denne tråden med en annen tråd. Likefullt interessant lesning, slår ihjel endel myter som verserer her på KG og i samfunnet ellers, men skal ikke spore av tråden mer nå.

Skrevet
3 timer siden, Arabella skrev:

Ja, jeg skjønner at man velger å ha sex med han for få en slutt på gnålet. Har du vondt for å forstå det jeg skriver?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...