Gå til innhold

Sunt mel?


Cyndi

Anbefalte innlegg

hei!

jeg vil bytte ut vanlig hvetemel med en annen type mel, men hvilket mel er det sunneste?

Må ikke være FOR grovt siden jeg vil bruke det i kaker, etc.

Hører så mye om både soyamel,speltmel etc..men hva bør jeg velge?

takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit å vite når du skal bake med spelt

Spelt er en urgammel hvetesort som passer godt til moderne mennesker. Spelt kan brukes i stedet for hvetemel til brød, kaker osv. Men spelt er helt annerledes enn hvete: Den er mer næringsrik, den smaker bedre og tåles av en del hveteallergikere. Men spelt er annerledes å jobbe med enn hvete:

- Gjærbakst bakt på spelt blir tyngre enn bakst med hvetemel.

- Du kan med fordel kjøre deigen av spelt i kjøkkenmaskin slik at man får slått mer luft inn i bakverket.

- Brukes en oppskrift med hvetemel og du vil bruke speltmel isteden, kan det være lurt å tilsette mer væske enn oppskriftens opprinnelighet, det kan med fordel også brukes ca. 20% mer fett i deigen. En for fast speltdeig gir et tørt brød. Derfor egner spelt seg best til våte deiger som bakes i form. Deigen skal være så våt at du bli klissen på fingrene når du tar i den, men ikke så bløt at den må helles i formen.

- Alle ingrediensene bør ha samme temperatur (romtemeratur) og pass på at det ikke trekker hvis du skal bruke gjær i oppskriften.

- Heves likt som med hvetemel, får og etterheving.

- Brød som stekes i form, kan med fordel hvelves over på et stekebrett mot slutten av steketiden, og stekes ferdig uten form. På denne måten er det lettere å følge med på at brødet blir ordentlig gjennomstekt (hul lyd når du anker på undersiden av brødet er et gjennomstekt brød), samt at brødet får god og sprø skorpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...