Gå til innhold

Hvit saus

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Når jeg lager fiskeboller i hvit saus til mine barn må jeg røre i sausen hele tiden. Allikevel blir det alltid litt småbrent eller klumpete i bunn av gryta. Nei, jeg har ikke veldig høy varme. Er det noen gode triks?

Oppskriften jeg benytter er 2 ss smør, 4 ss hvetemel og 8 dl lettmelk.

Takknemmelig for svar :-)

PK

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det eneste som hjelper er å røre hele tiden. Og å koke opp på svak varme og la det koke på laveste temp. Hvitsaus trenger ikke stormkoke, det er nok at den koker opp og får trekke i fem til ti minutter.

Du kan prøve med en aluminiumspanne, siden den fordeler varmen litt mer utover og oppover kantene enn en stål panne med trippel bunn som leder all varmen rett opp i panna.

Skrevet

eller du kan legge noen 50 øringer på plata mellom plata og gryta?

Skrevet

Gryte med teflonbelegg - skal litt mer til før det svir.

Skrevet
Gryte med teflonbelegg - skal litt mer til før det svir.

:Nikke: Hvordan klarte de seg uten teflon i gamle dager..

Skrevet

så er det bedre smak av sausen om du bruker søet som fiskebollene ligger i, det brenner heller ikke like lett som melk.

Melkeprodukter har en tildens å legge seg som en hinne i bunnen av pannen og det kan resultere i at dt brenner :)

Skrevet

:Nikke: Hvordan klarte de seg uten teflon i gamle dager..

Ved å legge 50 ører(dvs egentlig 5-ører) på plata akkurat som ^me^foreslår. Jeg bruker den metoden!

Skrevet

Kjelen kan ha noe å si her. Jeg bruker ikke teflongryte, men merker at sausen svir seg lettere i enkelte gryter enn i andre. En god visp som tar godt i alle kantene, samt at du husker å røre godt over hele bunnen av gryta (lett å glemme mindten faktisk) er viktig. Jeg lager saus uten smør, rister sammen mel og melk i en "shaker" og sper med mer melk/kraft etter hvert. Både sunnere og enklere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...