AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Huff, nå trenger jeg sårt råd.... Har fått beskjed fra barnehagen at min sønn på 5 stenger ute andre gutter på samme alder fra lek. Han kan leke med en og stenge ute en annen. Så er det en ny som er inne i varmen og da stenger han ute den andre. Dette gjør meg så fortvilet, for det er ikke dette vi har oppdratt han til! Dette er mobbing i mine øyne. Og det må ta slutt nå. Han er en flink og oppvakt gutt; leser, kan regne, har et veldig bra ordforråd, kan utrolig mye, er moden for alderen, og leser andre mennesker veldig bra. På hjemmebane kan han prøve å manipulere, men blir fort gjennomskuet. Han tåler dårlig irettesettelse; da tror han at alle er sinte på han og han blir kjempefortvilet. Tok en alvorlig samtale med han i dag og sa at vi foreldre og de ansatte i barnehagen bare vil han vel- at han skal ha det bra og få de rundt seg til å ha det bra. Hva gjør vi? Noen som har opplevd lignende? Er det noe man kan si som virkelig fungerer? Anonymkode: e4f13...6d8 1
Fillifjong Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 En tøff beskjed å få, men det er jo fint at det legges merke til, og jeg synes det er spesielt flott at dere nå står klare til å hjelpe til i situasjonen. Veldig mange vil sette ut piggene og fornekte om de får en slik beskjed. Tommel opp! Jeg tenker at kjeft er nytteløst, ditt barn trenger veiledning og tydelige rollemodeller. Snakk med ham om de spesifikke situasjonene, ha med venner hjem og vær tilstedeværende så dere kan veilede. Det er ikke noe galt med ditt barn, men han trenger å utvikle sin sosiale kompetanse og empati. Ingenting kommer av seg selv, det må læres. Snakk med ham om situasjonene, hvorfor blir det slik? Rollespill! Gi ham alternativer, hva vil være lurt å gjøre. Bevisstgjør ham på andres følelser, og aller viktigst: hans egne følelser i disse situasjonene eller i omvendte situasjoner. Femåringer er fulle av seg selv ☺️ Jobb sammen med barnehagen. Hvordan vil de jobbe med barnet ditt? Legg en plan, prøv, feil, prøv igjen. Jeg tror det vil ordne seg med veiledning, økt sosial kompetanse og modning. 5
Gjest NotNaomi Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 Og hva gjør ansatte i barneagen med dette,lurer jeg på? Når dette skjer der,så er det deres oppgave å ta tak i dette! Helt greit og på sin plass at dere foreldre snakker med ham,veldig bra. Veldig bra at du tar dette på alvor også. Men hva sa de i barnehagen om hva de gjorde/ville gjøre med dette?
Missy1 Skrevet 19. august 2016 #4 Skrevet 19. august 2016 For meg høres det ut som han har vanskeligheter med å ha samspill med flere barn samtidig og at det kan være årsak, ikke at han mener å være slem mot noen. Er veldig viktig å ta tak i det dersom et barn mobber, men det er også dumt å anta at han har den intensjonen også "ta han" på det. Dere som foreldre bør snakke med gutten og prøve å finne ut av hvorfor han gjør dette- snakke om hvordan det føles for den som ikke får være med osv. BHG burde følge opp og hjelpe gutten med å være i lek med flere barn samtidig- altså være litt tettere på og "dytte han i riktig retning" når dette skjer (da mener jeg ikke ved å irettesette, men ved å guide han). Jeg sier ikke at det er greit å mobbe, men jeg mener at det alltids ligger noe mer bak slik atferd og at det må tas tak i. Noen barn som mobber har det ikke bra hjemme, noen har dårlig selvtillit og rakker ned på andre for å føle seg bedre selv, noen har vanskeligheter i sosiale settinger osv. Det er det en må ta tak i og gi barnet hjelp før det går for langt- det vil ikke være noe hjelp for barnet å få tilsnakk og beskjed om at sånn gjør man ikke- barnet må få vite hva han skal gjøre 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, Missy1 skrev: For meg høres det ut som han har vanskeligheter med å ha samspill med flere barn samtidig og at det kan være årsak, ikke at han mener å være slem mot noen. Er veldig viktig å ta tak i det dersom et barn mobber, men det er også dumt å anta at han har den intensjonen også "ta han" på det. Dere som foreldre bør snakke med gutten og prøve å finne ut av hvorfor han gjør dette- snakke om hvordan det føles for den som ikke får være med osv. BHG burde følge opp og hjelpe gutten med å være i lek med flere barn samtidig- altså være litt tettere på og "dytte han i riktig retning" når dette skjer (da mener jeg ikke ved å irettesette, men ved å guide han). Jeg sier ikke at det er greit å mobbe, men jeg mener at det alltids ligger noe mer bak slik atferd og at det må tas tak i. Noen barn som mobber har det ikke bra hjemme, noen har dårlig selvtillit og rakker ned på andre for å føle seg bedre selv, noen har vanskeligheter i sosiale settinger osv. Det er det en må ta tak i og gi barnet hjelp før det går for langt- det vil ikke være noe hjelp for barnet å få tilsnakk og beskjed om at sånn gjør man ikke- barnet må få vite hva han skal gjøre Hvis 5-åringen deres ikke har det bra hjemme - kanskje barnehagen vil sende bekymringsmelding til Barnevernet, slik at dere kan få hjelp og tiltak? Anonymkode: b6f8b...c8f
Missy1 Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis 5-åringen deres ikke har det bra hjemme - kanskje barnehagen vil sende bekymringsmelding til Barnevernet, slik at dere kan få hjelp og tiltak? Anonymkode: b6f8b...c8f Her er det ikke snakk om mitt barn og jeg sier heller ikke at problemet ligger i at barnet ikke har det bra hjemme. Det var eksempler på ting som kan ligge bak og at det er viktig å hjelpe barnet fremfor å bare "kjefte" og fokusere på at det barnet gjør er galt 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 Så utrolig bra du tar dette på alvor, TS! Anonymkode: 6498a...03d
palamina Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Huff, nå trenger jeg sårt råd.... Har fått beskjed fra barnehagen at min sønn på 5 stenger ute andre gutter på samme alder fra lek. Han kan leke med en og stenge ute en annen. Så er det en ny som er inne i varmen og da stenger han ute den andre. Dette gjør meg så fortvilet, for det er ikke dette vi har oppdratt han til! Dette er mobbing i mine øyne. Og det må ta slutt nå. Han er en flink og oppvakt gutt; leser, kan regne, har et veldig bra ordforråd, kan utrolig mye, er moden for alderen, og leser andre mennesker veldig bra. På hjemmebane kan han prøve å manipulere, men blir fort gjennomskuet. Han tåler dårlig irettesettelse; da tror han at alle er sinte på han og han blir kjempefortvilet. Tok en alvorlig samtale med han i dag og sa at vi Hva gjør vi? Noen som har opplevd lignende? Er det noe man kan si som virkelig fungerer? Anonymkode: e4f13...6d8 Ikke fortvil. Det er helt naturlig for barn å prøve å manipulere omgivelsene og vennekretsen på den måten. Selv om det gjerne er jenter så holder på sånn i barnehagen ettersom de modner tidligere mentalt. Gutta begynner med favorisering og utestenging i skolealder et sted, men jeg vil påstå at alle barn gjør det på ett eller annet tidspunkt i en eller annen grad. Det betyr ikke at hjemmet har gjort noe feil eller at barnet er en mobber. Men at du beskriver han som moden for alderen stemmer jo bra. Sånt må taes tak i og det er supert at du tar dette alvorlig. Mitt stalltips er å fokusere på hvilke konsekvenser den slags oppførsel kan få for sønnen din når du snakke med han, at det ikke lønner seg for han å holde på med det. Spør han hva han syns om gutter som stenger han ute fra leken og plutselig ikke lar han være med. Syns han de er gode venner? Eller blir det sånn at han heller har lyst til å leke med de guttene som alltid er greie og lar han være med? Han skal tenke seg frem til at når man oppfører seg sånn så mister man venner og risikerer å ikke ha noen å leke med en dag. I tillegg er det selvfølgelig viktig å snakke om hvilke følelser han får når han ikke får være med på leken, og om det er greit å få andre til å føle seg sånn. Kanskje han har opplevd å bli stengt ute selv, og at det er derfor han gjør det mot andre?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå