AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #1 Skrevet 18. august 2016 Dette er en tenkt muligens fremtidig situasjon Vi er far og 3 døtre i vår familie + barnebarn Far eier bolig, 2 døtre eier egne bolig, 1 datter eier ikke nåla i veggen Pliktdelen på 2/3 er ja, pliktig. Greia er at datter uten bolig ser nok sitt snitt til å få seg bolig når far på 81 år, forsvinner ut av denne verden. Hun vil ikke kunne kjøpe oss to søsken ut, jeg har ingen tro på at hun får lån i bank til det / betjene slikt lån. Men vi kan ikke "kaste henne på gata" heller. Så vi må vel la henne bo der, men at vi alle tre står som eiere, så får ikke vi realisert vår arv før hun dør, som til den tid vil tilgodese våre barn, da vi sannsynligvis selv er i 80 årene når det skjer. Far har vel og muligheten til å selge billig / gi henne leiligheten nå mens han lever, og at vi andre to søsken arver ingenting, går det an? Jeg synes bare at dette er veldig vanskelig, det rettferdige er å selge leiligheten, å dele pengene på 3. Men i tenkt scenario som jeg beskrev, er det noen som har tanker rundt det, hvordan det best lar seg løse? Anonymkode: 8d7d6...dfa
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #2 Skrevet 18. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far har vel og muligheten til å selge billig / gi henne leiligheten nå mens han lever, og at vi andre to søsken arver ingenting, går det an? Ja det har han mulighet til. I levende live forvalter han verdiene som han vil, så lenge overføringen er ment å realiseres mens han lever. Det er først når han dør at arvereglene kommer inn i bildet. Anonymkode: ad8f8...183 3
Athene Skrevet 18. august 2016 #3 Skrevet 18. august 2016 For meg er det avgjørende i slike spørsmål hvorvidt hun er skyld i situasjonen selv. Om hun har vært uheldig gjennom livet, med et dårlig forhold der hun ble sittende igjen med lite, med en oppsigelse, med syke barn som har krevd mye, så ville jeg hjulpet økonomisk. Men om hun er en person som sløser bort de pengene hun har, ikke klarer å spare, ødelegger for seg selv i arbeidslivet... Da lærer du ikke av familiens gavmildhet. Men så lenge faren selv er i livet er det opp til han. Han kan overføre midler som han vil. 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2016 #4 Skrevet 18. august 2016 Hun er vel stort sett selvforskyldt med den økonomiske situasjonen hun er i, hun har hatt det tøft økonomisk, men er den som tar opp forbrukslån og sløser det bort på tull nr hensikten med forbrukslånet var å cashe ut andre smålån hun har. Hun synes nok selv at hun har vært uheldig gjennom livet, mens fakta er jo at hun har tatt mange dårlige valg. Vi to andre har vært flinke med penger, fått oss utdannelse og greie kontorjobber. Men hun er vår søster og selv om det er selvforskyldt så kan vi ikke kaste henne på gaten om scenarioet blir at vi tre arver boligen TS Anonymkode: 8d7d6...dfa
Testosteron Skrevet 19. august 2016 #5 Skrevet 19. august 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Far har vel og muligheten til å selge billig / gi henne leiligheten nå mens han lever, og at vi andre to søsken arver ingenting, går det an? Anonymkode: 8d7d6...dfa Det beror på om dere barna har fått morsarven deres. Hvis dere har fått morsarven deres, så står han fritt til å gjøre akkurat som han vil med det han eier, men hvis dere ikke har fått morsarven fordi faren deres overtok moren deres sin formue udelt, såkalt uskiftet bo, så står han ikke helt fritt. Han kan selge leiligheten, men bare til markedspris. Gavesalg og gave er forbudt. 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #6 Skrevet 19. august 2016 Er leiligheten mye verdt (sett i forhold til gjennomsnittlig markedspris i området)? Ser du nevner at hun ikke vil få/betjene lån for å kjøpe dere ut, men er det mulighet for at hun kan få/betjene noe form for boliglån? I såfall så vil hun jo få en grei slump etter salget av leiligheten som hun kan bruke som egenkapital til en leilighet som er billigere. Så sant deres far ikke foretar noe i hennes favør mens han er i livet, så ville jeg ha solgt. Enten for å betale ned eget boliglån, eller gi til barna mine slik at de får kommet seg inn på boligmarkedet (som jeg antar vil være et behov lenge før din søster faller i fra). Hun har etter hva jeg har forstått satt seg selv i denne "knipa" og jeg syns ikke man skal være så naivt forståelsesfull, selv ovenfor nærmeste familie. Anonymkode: b2654...72d
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #7 Skrevet 19. august 2016 Jeg hadde krevd å selge fars bolig. Anonymkode: 912d5...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #8 Skrevet 19. august 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en tenkt muligens fremtidig situasjon Vi er far og 3 døtre i vår familie + barnebarn Far eier bolig, 2 døtre eier egne bolig, 1 datter eier ikke nåla i veggen Pliktdelen på 2/3 er ja, pliktig. Greia er at datter uten bolig ser nok sitt snitt til å få seg bolig når far på 81 år, forsvinner ut av denne verden. Hun vil ikke kunne kjøpe oss to søsken ut, jeg har ingen tro på at hun får lån i bank til det / betjene slikt lån. Men vi kan ikke "kaste henne på gata" heller. Så vi må vel la henne bo der, men at vi alle tre står som eiere, så får ikke vi realisert vår arv før hun dør, som til den tid vil tilgodese våre barn, da vi sannsynligvis selv er i 80 årene når det skjer. Far har vel og muligheten til å selge billig / gi henne leiligheten nå mens han lever, og at vi andre to søsken arver ingenting, går det an? Jeg synes bare at dette er veldig vanskelig, det rettferdige er å selge leiligheten, å dele pengene på 3. Men i tenkt scenario som jeg beskrev, er det noen som har tanker rundt det, hvordan det best lar seg løse? Anonymkode: 8d7d6...dfa Sitter han i uskiftet bo etter deres mor, kan han ikke disponere hennes del av boligen fritt (ved å gi den til den ene av dere). Anonymkode: 510e7...95b
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #9 Skrevet 19. august 2016 2 timer siden, Testosteron skrev: Det beror på om dere barna har fått morsarven deres. Hvis dere har fått morsarven deres, så står han fritt til å gjøre akkurat som han vil med det han eier, men hvis dere ikke har fått morsarven fordi faren deres overtok moren deres sin formue udelt, såkalt uskiftet bo, så står han ikke helt fritt. Han kan selge leiligheten, men bare til markedspris. Gavesalg og gave er forbudt. Vi har fått morsarven. Er det slik som du skriver her, han kan kun selge til markedsverdi, ikke en liten provisorisk sum / gi bort i gave for kr 1 liksom. Det er ikke lov? Så i prinsippet så kan han ikke selge leiligheten billig mens han lever, og i et eventuelt testament etter hans død, så er han pliktig med 2/3 til hver av oss 3 søsken, så det umuliggjør at han kan testamentere leiligheten til kun 1 datter. TS Anonymkode: 8d7d6...dfa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #10 Skrevet 19. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er leiligheten mye verdt (sett i forhold til gjennomsnittlig markedspris i området)? Ser du nevner at hun ikke vil få/betjene lån for å kjøpe dere ut, men er det mulighet for at hun kan få/betjene noe form for boliglån? I såfall så vil hun jo få en grei slump etter salget av leiligheten som hun kan bruke som egenkapital til en leilighet som er billigere. Så sant deres far ikke foretar noe i hennes favør mens han er i livet, så ville jeg ha solgt. Enten for å betale ned eget boliglån, eller gi til barna mine slik at de får kommet seg inn på boligmarkedet (som jeg antar vil være et behov lenge før din søster faller i fra). Hun har etter hva jeg har forstått satt seg selv i denne "knipa" og jeg syns ikke man skal være så naivt forståelsesfull, selv ovenfor nærmeste familie. Anonymkode: b2654...72d Tviler på at hun får noe lån, er pr nå arbeidsledig, har jobbet som vaskedame i flere år, og får ikke ny jobb da hun blir utkonkurrert av øst-europeere som tar disse jobbene for rimeligere lønn. Enig og riktig som du skriver, men vi må jo hjelpe når en søster er så i nød som hun er og vil alltid være. Min andre søster kommer til å steile på dette fullstendig, men hva skal man gjøre?! TS Anonymkode: 8d7d6...dfa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #11 Skrevet 19. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at hun får noe lån, er pr nå arbeidsledig, har jobbet som vaskedame i flere år, og får ikke ny jobb da hun blir utkonkurrert av øst-europeere som tar disse jobbene for rimeligere lønn. Enig og riktig som du skriver, men vi må jo hjelpe når en søster er så i nød som hun er og vil alltid være. Min andre søster kommer til å steile på dette fullstendig, men hva skal man gjøre?! TS Anonymkode: 8d7d6...dfa Om en krever at det selges så må det selges. Anonymkode: 912d5...a2a
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #12 Skrevet 19. august 2016 Herregud, hadde jeg vært pappaen deres hadde jeg snudd meg i graven. Hvordan er det mulig at tre søstre behandler hverandre på den måten. Hvor ble det av alle for en, en for alle? Hvor er famiielojaliteten og søsterbåndene? Den enes problem, er alles problem. Den ene søsterens dårlige økonomi er deres felles problem. Og hvis problemet kan avhjelpes ved at hun får huset, burde du være sjeleglad. Anonymkode: cb975...6c1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #13 Skrevet 19. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, hadde jeg vært pappaen deres hadde jeg snudd meg i graven. Hvordan er det mulig at tre søstre behandler hverandre på den måten. Hvor ble det av alle for en, en for alle? Hvor er famiielojaliteten og søsterbåndene? Den enes problem, er alles problem. Den ene søsterens dårlige økonomi er deres felles problem. Og hvis problemet kan avhjelpes ved at hun får huset, burde du være sjeleglad. Anonymkode: cb975...6c1 Sånn tenker ikke nordmenn. Dessverre. Anonymkode: e57b2...76b 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #14 Skrevet 19. august 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått morsarven. Er det slik som du skriver her, han kan kun selge til markedsverdi, ikke en liten provisorisk sum / gi bort i gave for kr 1 liksom. Det er ikke lov? Så i prinsippet så kan han ikke selge leiligheten billig mens han lever, og i et eventuelt testament etter hans død, så er han pliktig med 2/3 til hver av oss 3 søsken, så det umuliggjør at han kan testamentere leiligheten til kun 1 datter. TS Anonymkode: 8d7d6...dfa Bor hun sammen med faren deres/hennes? Det virker jo slik ut i fra hvordan du skriver. Anonymkode: cf109...127
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #15 Skrevet 19. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, hadde jeg vært pappaen deres hadde jeg snudd meg i graven. Hvordan er det mulig at tre søstre behandler hverandre på den måten. Hvor ble det av alle for en, en for alle? Hvor er famiielojaliteten og søsterbåndene? Den enes problem, er alles problem. Den ene søsterens dårlige økonomi er deres felles problem. Og hvis problemet kan avhjelpes ved at hun får huset, burde du være sjeleglad. Anonymkode: cb975...6c1 Det er jo det jeg prøver å finne en god løsning på her. Som nevnt i hovedinnlegget, så er dette en potensiell fremtidig situasjon. Far lever enda. Men i den tenkte situasjonen, skal vi da bare gi henne leiligheten? Jeg tenker at hun kan få bo der, men alle tre står som eiere, så får arven realiseres når hun dør, da er vi jo alle rundt 80 år, så da går vår farsarv til hans barnebarn siden vi er så gamle tenker jeg. Jeg ser ikke ellers hvordan dette kan løses. TS Anonymkode: 8d7d6...dfa
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #16 Skrevet 19. august 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at hun får noe lån, er pr nå arbeidsledig, har jobbet som vaskedame i flere år, og får ikke ny jobb da hun blir utkonkurrert av øst-europeere som tar disse jobbene for rimeligere lønn. Enig og riktig som du skriver, men vi må jo hjelpe når en søster er så i nød som hun er og vil alltid være. Min andre søster kommer til å steile på dette fullstendig, men hva skal man gjøre?! TS Anonymkode: 8d7d6...dfa Hvis hun ikke bor sammen med faren deres nå forstår jeg ikke helt hva du mener med å kaste henne på gaten. Det er ikke noe krav til at hun skal overta leiligheten bare fordi hun ikke eier. Det dere kan gjøre, er å ta takst på leiligheten og hun løser dere ut med 2/3 hvis hun kan. Husk hun kan søke husbanklån, som er til for de som sliter økonomisk og ikke får lån i vanlig bank, Får hun ikke det, så selger dere leiligheten og deler på 3, så får hun bruke sin del til egenkapital til annen leilighet siden, eller noe annet. Bor hun derimot i leiligheten så forstår jeg at det straks blir litt vanskeligere. Siden dere har fått morsarven, så står han fritt til å gi bort leiligheten til henne mens han lever. Anonymkode: cf109...127 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #17 Skrevet 19. august 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har fått morsarven. Er det slik som du skriver her, han kan kun selge til markedsverdi, ikke en liten provisorisk sum / gi bort i gave for kr 1 liksom. Det er ikke lov? Så i prinsippet så kan han ikke selge leiligheten billig mens han lever, og i et eventuelt testament etter hans død, så er han pliktig med 2/3 til hver av oss 3 søsken, så det umuliggjør at han kan testamentere leiligheten til kun 1 datter. TS Anonymkode: 8d7d6...dfa Så lenge dere har fått morsarven så kan han gi bort alt gan eier mens han fortsatt lever. Da er det ingen krav til markedsverdi e.l Anonymkode: 88855...82f 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #18 Skrevet 19. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det jeg prøver å finne en god løsning på her. Som nevnt i hovedinnlegget, så er dette en potensiell fremtidig situasjon. Far lever enda. Men i den tenkte situasjonen, skal vi da bare gi henne leiligheten? Jeg tenker at hun kan få bo der, men alle tre står som eiere, så får arven realiseres når hun dør, da er vi jo alle rundt 80 år, så da går vår farsarv til hans barnebarn siden vi er så gamle tenker jeg. Jeg ser ikke ellers hvordan dette kan løses. TS Anonymkode: 8d7d6...dfa Ja hun bør få huset til odel og eie. Du sier selv at hun ikke eier nåla i veggen, mens du din ene søster har god økonomi. Hvis hun ikke selv har eller får barn vil uansett huset gå til dine og din andre søsters barn når hun dør. Og skulle ha eller få barn er det vel ingenting i veien for at henens barn arver huset, siden hun ikke har andre verdier. Eller føler du at dette blir feil? Er det forretningstransaksjon vi her snakker om? Eller handler det om å ta vare på familiemedlemmer? Så lenge verdiene blir i familien, ser jeg ikke problemet. De er bare fordelt etter behov. Jeg trodde søstre ville være stolt og glad over å kunne hjelpe hverandre og løfte hverandre frem og gi hverandre alt de er i stand til å gi. Anonymkode: ad8f8...183 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #19 Skrevet 19. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja hun bør få huset til odel og eie. Du sier selv at hun ikke eier nåla i veggen, mens du din ene søster har god økonomi. Hvis hun ikke selv har eller får barn vil uansett huset gå til dine og din andre søsters barn når hun dør. Og skulle ha eller få barn er det vel ingenting i veien for at henens barn arver huset, siden hun ikke har andre verdier. Eller føler du at dette blir feil? Er det forretningstransaksjon vi her snakker om? Eller handler det om å ta vare på familiemedlemmer? Så lenge verdiene blir i familien, ser jeg ikke problemet. De er bare fordelt etter behov. Jeg trodde søstre ville være stolt og glad over å kunne hjelpe hverandre og løfte hverandre frem og gi hverandre alt de er i stand til å gi. Anonymkode: ad8f8...183 Jeg er ikke enig med deg. Jeg synes alltid at arv skal fordeles likt uavhengig av økonomi til de som arver. Men det er storsinnet av deg å tenke slik, hvis du er seriøs. Anonymkode: cf109...127 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2016 #20 Skrevet 19. august 2016 Min søster leier leilighet, vi to andre eier egen bolig selv (brl leiligheter) Vi to andre greier oss absolutt, men vi har ikke god økonomi i forhold til jevnaldrende, da vi er single og står for alle utgifter alene, jeg er på vei til ufør grunnet kronisk sykdom, så det er ikke bare velstand her. Men klart vi klarer oss mye bedre enn søster nr 3. Far er alene, mor og far ble skilt for 20 år siden, morsarven fikke vi for 10 år siden, kr 50 000 på hver. Vi er en familie som treffes stort sett kun til jul og bursdager, ikke alltid at alle treffes da heller, da denne søsteren som denne tråden handler om, ofte ikke dukker opp. Vi tre søstre har alle barn, og begge to, unntatt meg har barnebarn. Nå ble det vel personlig her, men ville bare vise at vi ikke sitter her med hus, hytte og båt og lever i øvre middelklasse vi to andre søsken heller, men når da vi har en søster som leier leilighet og ikke er i posisjon til å få kjøpe seg leilighet, og far ikke kommer til å leve evig, så ble det jo noen tanker om hva som er det riktige å gjøre her. TS Anonymkode: 8d7d6...dfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå