AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #81 Skrevet 20. august 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ta opptil 20 år fra første gang det skjer en feil ved celledelingen til en svulst er stor nok til å bli oppdaget. Du skal ikke vente til du evt får en større kul før noen vurderer den. Du skal selvsagt sporenstreks ta mammografi, ultralyd og la en spesialist vurdere kulen. Det er fullstendig ansvarsløst av en lege å ikke ta alle kuler i brystet på ramme alvor. En kul som kjennes som en ert, kan være større enn det den kjennes ut som. Hvis du skulle være maks uheldig å ha en ondartet kul, er du likevel heldig som har en kul som ligger sånn til at du har oppdaget den tidlig og får den ut tidsnok. Det hender at godartede kuler også fjernes, for sikkerhets skyld. Ikke tenk at det verste har skjedd, men man skal ikke gamble med helsen. Jeg har litt dårlig samvittighet for å skremme deg og andre her i tråden, men føler det er best å fortelle deg at alle må passe på seg selv og ikke stole på noen som sier at man venter med å sjekke endringer i brystet. Anonymkode: cb85a...65a Dette er skremselspropaganda. Det er fullstendig normalt å avvente mindre vekster i brystet hos yngre kvinner, med mindre det er noe som indikerer at det er noe annet enn et fibroadenom (som forøvrig utgjør nesten alle kuler hos ungre kvinner). Disse er helt ufarlige, og det er ikke nødvendig å gjøre noe med dem om de ikke vokser seg unødvendig store. De er meget langsomtvoksende, invaderer ikke omkringliggende vev, og metastaserer (sprer seg) ikke. Mammografi hos unge kvinner er forøvrig ikke en undersøkelse som gir sikre funn. Legen vet om denne kulen, og den vil bli fulgt opp. Du skaper hysteri med din påstand. Anonymkode: b8053...b8c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #82 Skrevet 20. august 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke bekymret meg om den ikke har vokst. Jeg har hatt en kul i brystet en stund, og når jeg endelig gikk til lege, sa han at jeg skulle følge med på om den vokste og at kuler generelt ikke er farlige i erte-størrelser. Men gå gjerne til lege og hør hva de har å si. Han sa forøvrig at en kreftt-kul ikke er smertefull. Anonymkode: fc9cb...f05 Det der var uforsvarlig av legen din. Har du en kul i brystet, SKAL du på mammografi Anonymkode: 3ebd9...c41 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #83 Skrevet 20. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det der var uforsvarlig av legen din. Har du en kul i brystet, SKAL du på mammografi Anonymkode: 3ebd9...c41 Nei, det er ikke uforsvarlig. Det kommer helt an på hva man finner i klinisk undersøkelse, samt pasientens alder, familiære og gentiske disposisjoner, yrkes- eller mijømessig eksponeringsstatus og generelle helsetilstand. Det er absolutt ikke uvanlig eller uforsvarlig å avvente når den diagnostiske algoritmen gjør ondartet sykdom usannsynlig. Overbehandling er faktisk et alvorlig problem i helsevesenet. Det er meningsløst å skulle sette i gang en utredning på det grunnlaget som her beskrives. Folk må slutte å bruke google og hysteri som sannhetsvitner i helsespørsmål. Anonymkode: b8053...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #84 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan absolutt ha kuler man ikke kan kjenne eller se. Man kan ofte merke kuler før man kan se dem. Anonymkode: 29945...c3a Haha, men da kan det jo ikke kalles kuler. Og det du beskriver deg må være veldig veldig sjeldent. Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #85 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ikke bekymret meg om den ikke har vokst. Jeg har hatt en kul i brystet en stund, og når jeg endelig gikk til lege, sa han at jeg skulle følge med på om den vokste og at kuler generelt ikke er farlige i erte-størrelser. Men gå gjerne til lege og hør hva de har å si. Han sa forøvrig at en kreftt-kul ikke er smertefull. Anonymkode: fc9cb...f05 Ert?? Den er langt ifra like stor. Jeg kan såvidt kjenne min, og når jeg fjernet håret, så kan jeg ennå ikke se noe kul. Rart. Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #86 Skrevet 20. august 2016 1 time siden, WubWub skrev: Gøy nei? Men jeg tenker at det er fornuftig å få TS til å ta dette på alvor da dette bekymrer han men vegrer seg for å dra til legen. Denne tråden føyer seg bare inn i rekken av en lang serie av tråder om samme tematikk og han har blitt bedt av over 100 brukere om å dra til legen (inkludert meg) i tidligere tråder men dette blir oversett. Det har jo ikke noe for seg å sitte diskutere størrelser på kuler og vekstrate eller engang spekulere i hva dette er for vi kan ikke vite. Om han vil ha svar må han til legen, om min plausible teori kan bidra til at han faktisk tar steget så er det absolutt verdt forsøket fremfor å sitte diskutere frem og tilbake hvor store kulene til folk er. Jeg ser ikke hensikten med det. Og nei det er ingenting som ENTYDIG peker mot neoplasmer men det KAN være det. Derfor bør man ta dette på alvor. Neoplasmer? Det er...? Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #87 Skrevet 20. august 2016 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan ta opptil 20 år fra første gang det skjer en feil ved celledelingen til en svulst er stor nok til å bli oppdaget. Du skal ikke vente til du evt får en større kul før noen vurderer den. Du skal selvsagt sporenstreks ta mammografi, ultralyd og la en spesialist vurdere kulen. Det er fullstendig ansvarsløst av en lege å ikke ta alle kuler i brystet på ramme alvor. En kul som kjennes som en ert, kan være større enn det den kjennes ut som. Hvis du skulle være maks uheldig å ha en ondartet kul, er du likevel heldig som har en kul som ligger sånn til at du har oppdaget den tidlig og får den ut tidsnok. Det hender at godartede kuler også fjernes, for sikkerhets skyld. Ikke tenk at det verste har skjedd, men man skal ikke gamble med helsen. Jeg har litt dårlig samvittighet for å skremme deg og andre her i tråden, men føler det er best å fortelle deg at alle må passe på seg selv og ikke stole på noen som sier at man venter med å sjekke endringer i brystet. Anonymkode: cb85a...65a Hva mener du med at "En kul som kjennes som en ert, kan være større enn det den kjennes ut som"? Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #88 Skrevet 20. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Neoplasmer? Det er...? Anonymkode: 71f7f...860 Unormal celledeling fra en monoklonal cellelinje, som i noen tilfeller KAN utvikle seg til kreft. I dagligtale kaller men det en svulst. Anonymkode: b8053...b8c
WubWub Skrevet 20. august 2016 #89 Skrevet 20. august 2016 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Neoplasmer? Det er...? Anonymkode: 71f7f...860 Spør legen din eller bruk google. Svaret står forøvrig på side to i tråden her men du leser jo ikke svarene uansett så. Du vil jo bare diskutere størrelser på kuler, hva er greia med det? Endret 20. august 2016 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #90 Skrevet 20. august 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke uforsvarlig. Det kommer helt an på hva man finner i klinisk undersøkelse, samt pasientens alder, familiære og gentiske disposisjoner, yrkes- eller mijømessig eksponeringsstatus og generelle helsetilstand. Det er absolutt ikke uvanlig eller uforsvarlig å avvente når den diagnostiske algoritmen gjør ondartet sykdom usannsynlig. Overbehandling er faktisk et alvorlig problem i helsevesenet. Det er meningsløst å skulle sette i gang en utredning på det grunnlaget som her beskrives. Folk må slutte å bruke google og hysteri som sannhetsvitner i helsespørsmål. Anonymkode: b8053...b8c Hvor stor er den kulen du har på brystet? På str med? Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #91 Skrevet 20. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvor stor er den kulen du har på brystet? På str med? Anonymkode: 71f7f...860 Jeg har ikke noen svulst. Jeg har ikke en gang bryster. Jeg er en mann som kommenterer et svar som skaper unødvendig frykt. Anonymkode: b8053...b8c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #92 Skrevet 20. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Unormal celledeling fra en monoklonal cellelinje, som i noen tilfeller KAN utvikle seg til kreft. I dagligtale kaller men det en svulst. Anonymkode: b8053...b8c Og dette er kuler, sant? Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #93 Skrevet 20. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, men da kan det jo ikke kalles kuler. Og det du beskriver deg må være veldig veldig sjeldent. Anonymkode: 71f7f...860 Jo, det at man ikke kjenner eller ser den, betyr ikke at den ikke finnes. Det betyr bare at den ikke har vokst seg så stor at den kan kjennes/ses enda. Anonymkode: 29945...c3a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #94 Skrevet 20. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og dette er kuler, sant? Anonymkode: 71f7f...860 Det er veldig mye som arter seg som en kul, og de færreste av disse tilstandene er farlige. Slutt å lese her, og oppsøk hjelp der den finnes. Anonymkode: b8053...b8c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #95 Skrevet 20. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det at man ikke kjenner eller ser den, betyr ikke at den ikke finnes. Det betyr bare at den ikke har vokst seg så stor at den kan kjennes/ses enda. Anonymkode: 29945...c3a Joda, men der og da har man ikke kuler. At de kan vokse plutselig om 20 år, det kan de hos alle. Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #96 Skrevet 20. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig mye som arter seg som en kul, og de færreste av disse tilstandene er farlige. Slutt å lese her, og oppsøk hjelp der den finnes. Anonymkode: b8053...b8c Ja, skal til det. Men hva mener du at mye arter seg som kuler? Trodde alltid at KULER, rett og slett er kuler. Altså noe som er rundt og som enten kan sees tydelig eller mindre tydelig. Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #97 Skrevet 20. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, men der og da har man ikke kuler. At de kan vokse plutselig om 20 år, det kan de hos alle. Anonymkode: 71f7f...860 Jo, fordi den kan ligge såpass gjemt under huden at den ikke er merkbar eller synlig. Anonymkode: 29945...c3a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #98 Skrevet 20. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Ja, skal til det. Men hva mener du at mye arter seg som kuler? Trodde alltid at KULER, rett og slett er kuler. Altså noe som er rundt og som enten kan sees tydelig eller mindre tydelig. Anonymkode: 71f7f...860 Abscesser, kviser, furunkler, cellulitter, granulomer, fremmedlegemer, karbunkler, neoplasmer, vorter, varicer, hyperkeratose, keloidformasjoner, arr....Det er veldig mye som kan manifestere seg som kuler. Anonymkode: b8053...b8c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #99 Skrevet 20. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, fordi den kan ligge såpass gjemt under huden at den ikke er merkbar eller synlig. Anonymkode: 29945...c3a Hvor vanlig er det? Da har man vel i tillegg andre symptomer? Iom at kulen vokser inni huden. Anonymkode: 71f7f...860
AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 #100 Skrevet 20. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Abscesser, kviser, furunkler, cellulitter, granulomer, fremmedlegemer, karbunkler, neoplasmer, vorter, varicer, hyperkeratose, keloidformasjoner, arr....Det er veldig mye som kan manifestere seg som kuler. Anonymkode: b8053...b8c Men kuler som er under huden, det er altså noe man kan ha? Er det vanlig? Anonymkode: 71f7f...860
Fremhevede innlegg