Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

jeg vil bli advokat og vil derfor studere på UiO. Jeg går i vg3 nå og vil studere rett etter VGs. 

Siden jeg bor i Oslo vil jeg studere ved universitet i Oslo og helst unngå flytting. 

Jeg gikk inn på samordnaopptak for å sjekke snittet, men jeg skjønner ikke helt hvilket snitt som gjelder for meg.  Her er det:

Supp ord    ORDF        Hoved ord    ORDF

høst  60.6 

lurer også på noe annet. Vet ikke om jeg får høyt nok snitt for høst, men klarer vår. Hvordan søker jeg meg inn på vår? Er det bare slik at hvis snittet mitt er for lavt for høst, men høyt nok for vår, kommer jeg inn på vår?

Vet absolutt ikke noe om dette. Kan noen fortelle meg noe mer som f.eks hvor mange dom søker og venteliste osv..

takk for alle svar :)

Anonymkode: fa1ca...e5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det:

Supp ord    ORDF        Hoved ord    ORDF

høst  60.6 

Anonymkode: fa1ca...e5e

Skrevet

Hei!

Jeg ser på oversikten over poenggrenser her:
https://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/16/poenggrenser_2016_2015.html

Jeg ser at det står følgende:
Rettsvitenskap (jus): ORD: 60.5, ORDF: 53.9
Rettsvitenskap (jus): ORD 59.2, ORDF: 51.9

Det er litt klønete skrevet opp, for det står ikke der at førstnevnte er med start om høsten og sistnevnte med start om våren, men det er i hvert fall sånn det er. Kravet er, som det ser ut til at du vet, høyere om høsten enn om våren.

For deg, som ville komme rett fra videregående, er det tallene under ORDF som gjelder. Det betyr ordinær førstegangsvitnemålskvote. Det er karakterene du har rett ut fra videregående, uten at du har tatt opp fag, og du kan søke med dette vitnemålet de tre første årene etter avsluttet videregående. Tallene for ORD-kvoten, ordinærvitnemålskvoten, er for de som søker med en poengsum der alderspoeng, militærpoeng, fag man har tatt opp o.l. er med. Kravet er naturlig nok høyere der, siden dette er folk som har forbedret poengsummen sin.

Så for deg ville kravet i år altså vært 53.9 poeng (karaktersnitt*10 + eventuelle realfagspoeng e.l.) for å komme inn på høstinntaket, mens kravet for å komme inn om våren ville vært 51.9. Dette kan forandre seg neste sommer, men enorme forandringer blir det vanligvis ikke.

Når det gjelder hvordan du kommer inn på våren: Når du søker gjennom Samordna opptak kan du føre opp en prioritert liste med opptil ti studier. "Jus, start høst" og "Jus, start vår" er forskjellige studievalg, så du kan sette opp begge to uavhengig av hverandre og i den rekkefølgen du ønsker. Hvis du helst vil studere jus fra høsten av setter du det på førsteplass på listen din, og hvis andrevalget ditt er jus i Oslo fra våren setter du opp det som andrevalget ditt. Hvis du kommer inn på førstevalget ditt får du tilbud om plass der, og da får du ikke tilbud om andrevalget. Hvis du ikke kommer inn på førstevalget, men kommer inn på andrevalget ditt, får du tilbud om plass på andrevalget. Da vil du samtidig få mulighet til å stille deg på venteliste på førstevalget, slik at du kan få plass på høsten i stedet hvis mange nok takker nei til plassen. Det er veldig mange som søker jus og få som takker nei, så det er sjelden det blir aktuelt, men det skader ikke.

Anonymkode: ca872...c2f

Skrevet

Ville valgt Bergen! Har selv gått på UIO, og kom inn på høsten. Men opplegget der er utrolig dårlig. Kun selvstudium. 

Anonymkode: 58369...5a6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...