AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #1 Skrevet 17. august 2016 Hvor mye koffein må man innta før det blir skadelig? Jeg regner med toleransegrensen er individuell, og har man hjerterytmeforstyrrelser bør man vel ligge unna koffein. Har hørt om unge på diskotek som har fått illebefinnende etter høyt inntak av energidrikke...som inneholder meget mye koffein! Men så leser vi at koffein også skal være sunt! At det kan forebygge alzheimer og kreft f.eks. Faktisk hevder enkelte forskere at 4 kopper om dagen øker sjansen for kreftpasienter til å overleve eller leve lengre? Jeg får bare drikke mine daglige 3-4 kopper - men ikke mer, for da får jeg hjerteklapp og blir så nervøs...... men bare lurer - hvor blir det av koffeinen? Er koffein et giftstoff som går gjennom leveren, at leveren på sikt kan bli skadet - på samme måte som alkohol er en gift og nedbrytes i lever? noen som vet? JEg vet at koffein er sentralstimulerende og oppkvikkende, men det jeg ikke vet, er hvor koffeinet nedbrytes, om det forsvinner i fordøyelsen osv, eller om det er leveren som får svi ved høyt forbruk? Håper det er lov å spør om dette da. Her skal man ikke gi helseråd at det er bra å drikke kaffe eller farlig... men om noen vet eller har linker til det med koffein, og hvor det nedbrytes. Anonymkode: fcfa0...970
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #2 Skrevet 17. august 2016 Koffein brytes ned gjennom CYP1a2 i leveren, og du bør ikke overskride 100 mg. pr. døgn. Det er ikke primært leveren din som tar skade, men høyt koffeininntak har stor innvirkning på lipolyse (oppregulerer nivået av frie fettsyrer) og, og har negativ innflytelse på blodtrykk og karvegger. Noen metabolitter skilles ut gjennom nyrene. Ekstreme koffeininntak kan utløse hjerterytmeforstyrrelse. Hos pasienter med svekket leverfunksjon kan man observere akkumulering av koffein i kroppen. Ellers burde du ikke bekymre deg over de farmakologiske effektene, men holde deg til et nogenlunde normalt konsum. Anonymkode: 01788...3ef
AnonymBruker Skrevet 17. august 2016 #3 Skrevet 17. august 2016 Vel, som du selv skriver, er det individuelt. Jeg kan ikke få i meg spor av koffein engang før jeg blir alvorlig syk. Anonymkode: 57317...044
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå