Gå til innhold

Diane P-piller og kviser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lyst til å høre deres erfaringer angående temaet, altså Diane P-piller og kviser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fungerer bra mot kviser, i hvert fall på meg. Tar ikke alt hvis det er alvorlig akne det er snakk om, men hjelper. Kvisene kommer ofte tilbake hvis man slutter på p-pillene, noe som er veldig dumt hvis man ikke tåler dem. Jeg fikk noen bivirkninger av dem. Deprimert er vel feil ord å bruke, men de gjorde meg litt nedfor og nedstemt med humsørsvingninger i tillegg. Tror også jeg fikk litt lavt blodtrykk av dem, merket i hvert fall at jeg kunne ble svimmel og følte at jeg skulle svime av hvis jeg reiste meg fort. Dette sluttet da jeg tok en pause fra Diane. Tror også at jeg fikk litt større bryster, noe som gikk ned igjen da jeg tok pause fra dem.

Skrevet

Fungerte bra på meg, men jeg gikk opp ca. 5 kg., noe jeg likte særdeles lite. Gikk over til Yasminelle, og selv om jeg kanskje får litt mer kviser enn når jeg gikk på Diane (da hadde jeg absolutt ingen), betyr det ikke noe, ettersom det ikke er et hudproblem jeg har lenger.

Skrevet

Hei!

Jeg har fått veldig fin hud etter at jeg begynte på Diane. Merket effekten etter noen uker. Nå hadde jeg ikke så veldig dårlig hud til  å begynne med (startet på Diane av andre årsaker), men det fjernet nuppene i panna og får veldig sjelden kviser. Vet dessverre ikke hvor sterk effekt de har dersom man har større hudproblemer.

Skrevet

Tusen takk! 

Jeg begynte på Yasminelle i mai og etter 2-3 måneder fikk jeg kviser på haken og kjeven. Var hos hudlege som sa at Yasminelle ikke var noe for meg, og ga med derfor Diane. Har nå gått på det i 2 1/2 uker, så jeg håper virkelig at de kvisene jeg fikk blir borte snart!

Skrevet

Diane funker glimrende for meg. Tre månder etter start har jeg nærmest null kviser. Men syns det er viktig å ha i bakhodet at det øker faren for blodpropp. Noe å ha i tankene og følge med på. Jeg var så plaget av kviser at jeg tar risken. Men sluttet røyke og har ikke blodpropp i nær famile. Just saying ;)

Anonymkode: 91128...ba6

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diane funker glimrende for meg. Tre månder etter start har jeg nærmest null kviser. Men syns det er viktig å ha i bakhodet at det øker faren for blodpropp. Noe å ha i tankene og følge med på. Jeg var så plaget av kviser at jeg tar risken. Men sluttet røyke og har ikke blodpropp i nær famile. Just saying ;)

Anonymkode: 91128...ba6

Ble du litt verre før du ble bedre. For synes jeg ikke har blitt så mye bedre enda etter å ha gått på det i 2 1/2 uke

Skrevet

Det e rikke lovlig å utskrive Diane som p-piller lenger pga alvorlige bivirkninger. Dette regnes nå kun som midlertidig løsning for kviser og ikke langtidsbruk. Du får dessuten verre hud når du slutter etter egen erfaring, måtte altså slutte da denne regelen kom om at de ikke får lov til å skrive ut nye resepter som p-piller. 

Anonymkode: bcb82...091

Skrevet

Fungerte bra før jeg fikk barn, av en eller annen grunn ikke like bra etter. Jeg tålte forresten ikke kopiversjonen av Diane, for de som blir tilbudt det på apoteket. Jeg ble kjempetørr på øynene, klarte nesten ikke å åpne dem om morgenen. Jeg byttet frem og tilbake et par ganger før jeg så sammenhengen, det var det eneste "nye", og det gikk over med en gang jeg byttet tilbake til originalen, veldig merkelig, jeg reagerer ytterst sjelden på noe som helst.

Huden min er nå endelig blitt nesten helt kvisefri i en alder av 40. Har fortsatt veldig fet hud og har litt sorte prikker, men det blir nesten aldri kviser lenger. Om det er alderen, hormonspiralen jeg fikk satt inn etter siste barn, eller at jeg har blitt flinkere til å rense huden (eller alt sammen) vet jeg ikke. Anbefaler i hvert fall serien ACO Spotless fra apoteket rett og slett fordi den er overkommelig i pris, og det er den eneste jeg har prøvd (og jeg har prøvd en god del ulike merker og prisklasser) som gir nok fukt uten at jeg blir fet i huden, og uten at jeg flasser (fet og tør hud på en gang, det er gøy det!). Renser slavisk morgen og kveld, er jeg skikkelig trøtt går jeg uansett over med toneren. Bruker ansiktsvasken (pumpeflaska, ikke med peeling for det irriterer som regel huden mer enn det hjelper), toner og fuktighetskrem, peeler et par ganger i mnd, men da med et peelingpulver fra Kanebo, ikke noe med korn.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg har mye kviser og har lyst til å starte med Diane for å forhåpentligvis bli kvitt de! Har prøvd tetracykliner og ulike kremer/gel, funket ikke/svært lite, men ifølge hudlegen var ikke tilfellet mitt alvorlig nok for å starte med isotretinoin. Nå gruer jeg meg til sommeren fordi det kommer til å være for varmt til å bruke genser eller jakke, og da kommer det til å synes :( 

Kan det være en sjanse for at legen lar meg starte på Diane? Er under 30 år og røyker ikke, men kreft og blodpropp ligger i familien, heldigvis noe jeg ikke har fått enda. 

Trenger forsåvidt ikke et prevensjonsmiddel da jeg er ultra-singel, så tenker kanskje argumentene mine er for dårlige mtp. at det kategoriseres som et prevensjonsmiddel. 

Og... ikke for å avspore, men kan helsesøster på skolen skrive ut resept på p-piller en ikke har brukt før? Eller må man til fastlege eller hudlege? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, fitlife skrev:

Jeg har mye kviser og har lyst til å starte med Diane for å forhåpentligvis bli kvitt de! Har prøvd tetracykliner og ulike kremer/gel, funket ikke/svært lite, men ifølge hudlegen var ikke tilfellet mitt alvorlig nok for å starte med isotretinoin. Nå gruer jeg meg til sommeren fordi det kommer til å være for varmt til å bruke genser eller jakke, og da kommer det til å synes :( 

Kan det være en sjanse for at legen lar meg starte på Diane? Er under 30 år og røyker ikke, men kreft og blodpropp ligger i familien, heldigvis noe jeg ikke har fått enda. 

Trenger forsåvidt ikke et prevensjonsmiddel da jeg er ultra-singel, så tenker kanskje argumentene mine er for dårlige mtp. at det kategoriseres som et prevensjonsmiddel. 

Og... ikke for å avspore, men kan helsesøster på skolen skrive ut resept på p-piller en ikke har brukt før? Eller må man til fastlege eller hudlege? 

Har ikke testet Diane, men Yasmin. Er mildere enn Diane og tok knekken på kvisene mine. Tror jeg var medium hardt angrepet, mye vanlige kviser, men få dypere kviser. 

Jeg har også noe som heter leidenmutasjon som øker sjansen for blodpropp endel i familien. Testet om jeg hadde det hos fastlegen, en enkel blodprøve. Sikkert greit å utelukke evt. 

Anonymkode: 1cfd1...9d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På Tuesday, August 16, 2016 den 23.30, Guro93 skrev:

Hei!

Jeg har lyst til å høre deres erfaringer angående temaet, altså Diane P-piller og kviser?

Diane er ikke lenger definert som p pille. https://www.felleskatalogen.no/t/medisin/diane-bayer-ab-547929

På Wednesday, August 17, 2016 den 19.29, Guro93 skrev:

Tusen takk! 

Jeg begynte på Yasminelle i mai og etter 2-3 måneder fikk jeg kviser på haken og kjeven. Var hos hudlege som sa at Yasminelle ikke var noe for meg, og ga med derfor Diane. Har nå gått på det i 2 1/2 uker, så jeg håper virkelig at de kvisene jeg fikk blir borte snart!

Har du ikke fått antibiotika for kviser før du fikk Diane? I så fall kan legen få problemer fordi han ikke følger retningslinjene for å skrive ut Diane, slik det tydelig står i felleskatalogen.no.

Anonymkode: 15b0e...91d

• Liker 1
Gjest mimoe
Skrevet

Jeg bruker Diane som p piller på 2 året nå. Ba om de pga kviser, og ble kvitt problemet.

Men siden jeg hater mensen, har jeg sjelden opphold. Av og til 3 og v og til 6 brett mellom hvert opphold. Er dette farligere med Diane enn andre p piller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...