Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Lii
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke svare deg på hva som skjedde feil og hvilke medisiner du får, men jeg kan svare deg på dette med tuberkulosesmitte ihvertfall.

BCG-vaksinen er egentlig en falsk trygghet mot tuberkulose. Den beskytter veldig dårlig. Brukeren din med aktiv tuberkulose er kun smittsom mens den er aktiv, så dersom du har vært mye i kontakt med denne brukeren (altså mye stell eller vært i samme rom som pasienten i 8 timer eller mer i strekk) mens pasient har vært smittsom bør du teste deg. Jeg tviler dog på det da det er veldig strengt med smitteoppsporing av tuberkulose, så du hadde blitt kontaktet dersom det er en reell fare for at du har blitt smittet. Er du redd kan du selvsagt kontakte tuberkulosekoordinator der du bor (sykehuset i nærheten av deg kan nok gi deg kontaktinfo). 

Den pasienten med TB i annet sted enn lungene trenger du selvsagt ikke bekymre deg for. 

Tuberkulose er ikke så smittsomt som man tidligere har trodd, men det er forskjell på hvor smittsomme de med lungeTB er. Noen er svært smittsomme og noen er mindre smittsomme. Har du tilgang til pasientjournal kan du sjekke dette. 

Personlig har jeg vært i kontakt med pasienter som har hatt TB i lungenr uten at det var kjent på det tidspunkt, men trenger ikke teste meg fordi jeg ikke har stelt disse pasientene mye eller vært svært mye inne hos disse pasientene. 

Jeg synes dog at det er bedre og mer profesjonelt av deg å snakke med f.eks fastlege eller TB.koordinator der du bor i stedet for å spørre om dette på Kvinneguiden. Du kan aldri vite om svar du får her inne er riktige og du har faktisk et ansvar for slikt som dette selv! Er du usikker på om du kan ha blitt smittet så er det ditt ansvar som helsepersonell å teste deg. 

Anonymkode: 6cc7a...190

• Liker 1
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Lii
Skrevet
4 minutter siden, Lii skrev:

Ja, jeg skal jo selvfølgelig kontakte legen. Ville bare høre andre sine erfaringer med bcg-vaskinasjon også. Beklager at jeg ikke var profesjonell nok. Det er slike som deg som gjør at jeg gruer meg til å poste innlegg her inne, og som gjør at jeg revurderer det, og etterpå anger. Tror bare det er lettere om jeg bare melder meg ut. 

Ikke bry deg så mye om svar som du syns er krasse når de er postet av noen som ikke ønsker å underskrive med kallenavnet sitt.

Men jo anonym hadde noen poeng, men du gjorde intet galt med å spørre her inne 😀

Skrevet
1 minutt siden, Lii skrev:

Ja, jeg skal jo selvfølgelig kontakte legen. Ville bare høre andre sine erfaringer med bcg-vaskinasjon også. Beklager at jeg ikke var profesjonell nok. Det er slike som deg som gjør at jeg gruer meg til å poste innlegg her inne, og som gjør at jeg revurderer det, og etterpå anger. Tror bare det er lettere om jeg bare melder meg ut. 

Dette blir for dumt. Det jeg skreiv til det var ikke rettet mot deg som person, men mot deg som helsepersonell. Det var da nærmest ikke kritikk engang. Du fikk bare påpekt hva du egentlig bør gjøre. Hvis du ikke vil høre det bør du ikke skrive noe om at du er helsepersonell i innlegg som dette. 

Men det var takken for at jeg brukte tid på å gi deg så god info som jeg klarte om TB-smitte. Hyggelig.. 

Anonymkode: 6cc7a...190

Skrevet (endret)
6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

.

Endret av Lii

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...