Gå til innhold

Ufin svigermor- igjen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av å bli hakket på av svigermor, kjenner at jeg holder på å koke over.

Hver gang vi treffes (bor heldigvis et stykke unna hverandre)er det nye spydigheter. Begge ungene er "altfor for tynne"- selv om de spiser sunt og allsidig. I vinter da yngstebarnet var 6 mnd, mente hun jeg hadde for lite melk (selv om ammingen gikk strålende, barnet fulgte kurven sin helt perfekt) pluss at vi hadde begynt med grøt osv for lengst....Dette er bare et eksempel.

Siste stikk fikk jeg nå da minste har startet i barnehage- i likhet med 80% av alle 1-åringer. Da jeg fortalte at jo, det gikk litt opp og ned nå i starten, at det var gråt innimellom og ved avskjed, men at det også stort sett gikk veldig fint med lek og tillit til de voksne, sa hun "hvordan KAN du utsette barnet for dette?! Det kan skades for livet!"

Det hører med til historien at hun har en datter som også sendte begge sine i barnehage da de var ett år. Sa hun det samme til henne også? Neppe...

Skal jeg bare holde meg unna henne, eller svare tilbake? Hva ville dere gjort?

Anonymkode: fe4ba...18e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest chisandra
Skrevet

Spørs hvor ofte dere treffes. Er det sjelden og kortvarig, ville jeg bare bitt tenna sammen.

Skrevet

En gang i mnd - ikke si noe

en gang i uka- jeg ville glefset 

Anonymkode: 1cd3c...83a

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av å bli hakket på av svigermor, kjenner at jeg holder på å koke over.

Hver gang vi treffes (bor heldigvis et stykke unna hverandre)er det nye spydigheter. Begge ungene er "altfor for tynne"- selv om de spiser sunt og allsidig. I vinter da yngstebarnet var 6 mnd, mente hun jeg hadde for lite melk (selv om ammingen gikk strålende, barnet fulgte kurven sin helt perfekt) pluss at vi hadde begynt med grøt osv for lengst....Dette er bare et eksempel.

Siste stikk fikk jeg nå da minste har startet i barnehage- i likhet med 80% av alle 1-åringer. Da jeg fortalte at jo, det gikk litt opp og ned nå i starten, at det var gråt innimellom og ved avskjed, men at det også stort sett gikk veldig fint med lek og tillit til de voksne, sa hun "hvordan KAN du utsette barnet for dette?! Det kan skades for livet!"

Det hører med til historien at hun har en datter som også sendte begge sine i barnehage da de var ett år. Sa hun det samme til henne også? Neppe...

Den generasjonen var opptatt av at unger skulle være lubne.

Det var i etterkrigsåra og da var det lite mat og man måtte fete opp ungene så de hadde litt å gå på. En sunn unge var en lubben unge.

Det du skal gjøre er å bare svare henne, rett ut, uten å virke fornærmet eller noe.

Det kan hende de er tynne, men det er nok genetisk, både jeg og min mann er tynne.

Barna spiser normalt, til frokost spiser de det og til lunsj det osv...

og de spiser godteri hver lørdag. Men de er aktive barn, de leker masse, og de vokser fort, og da er det ofte de er tynne...

men hør her du kjære svigermor, vi har en helsestasjon som følger opp barna og de ser på vekstkurven, og den ser helt normal ut, de er helt innenfor normalområdet.

Vet du svigermor? Nå skal jeg passe på meg og mine, så kan du passe på ditt. Din sønn er voksen og du har ikke lenger ansvar for han: Jeg ønsker å ha et godt forhold til deg siden du tross alt er bestemor til mine barn,

og da forventer jeg at du behandler meg med samme resepkt som jeg akter å vise deg. Om ikke for min skyld, så gjør det i alle fall for din sønn og dine barnebarns skyld. 

Dersom hun begynner å kjekle tilbake, så sier du - beklager, men jeg akter ikke å ta noen diskusjon om dette nå.
Nå skal du tenker over det jeg har sagt - så drar jeg hjem, og du trenger ikke ta kontakt med oss igjen før du har tenkt gjennom det jeg sa og aksepterer at sånn er det og sånn må det være.

Anonymkode: c3b9c...216

• Liker 13
Skrevet

Jeg hadde ikke funnet meg i det, så jeg hadde tatt igjen med samme mynt, si at du ikke tolerer det! :)

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
2 minutter siden, CMHuser skrev:

Jeg hadde ikke funnet meg i det, så jeg hadde tatt igjen med samme mynt, si at du ikke tolerer det! :)

Dette

Skrevet

En hver fornuftig og opplyst person vet at barn går i barnehage i dag. Så denne typen reaksjoner og uttalelser står ikke til troende. Og hvorfor forteller du dette når du eventuelt vet reaksjonen? Bare å svare at alt er fint og går strålende så løser du et eventuelt problem. 

Anonymkode: d9e4d...0bc

• Liker 3
Skrevet

Takk for støtte og inspirasjon til hva jeg kan si.

det hjelper.....!

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den generasjonen var opptatt av at unger skulle være lubne.

Det var i etterkrigsåra og da var det lite mat og man måtte fete opp ungene så de hadde litt å gå på. En sunn unge var en lubben unge.

Det du skal gjøre er å bare svare henne, rett ut, uten å virke fornærmet eller noe.

Det kan hende de er tynne, men det er nok genetisk, både jeg og min mann er tynne.

Barna spiser normalt, til frokost spiser de det og til lunsj det osv...

og de spiser godteri hver lørdag. Men de er aktive barn, de leker masse, og de vokser fort, og da er det ofte de er tynne...

men hør her du kjære svigermor, vi har en helsestasjon som følger opp barna og de ser på vekstkurven, og den ser helt normal ut, de er helt innenfor normalområdet.

Vet du svigermor? Nå skal jeg passe på meg og mine, så kan du passe på ditt. Din sønn er voksen og du har ikke lenger ansvar for han: Jeg ønsker å ha et godt forhold til deg siden du tross alt er bestemor til mine barn,

og da forventer jeg at du behandler meg med samme resepkt som jeg akter å vise deg. Om ikke for min skyld, så gjør det i alle fall for din sønn og dine barnebarns skyld. 

Dersom hun begynner å kjekle tilbake, så sier du - beklager, men jeg akter ikke å ta noen diskusjon om dette nå.
Nå skal du tenker over det jeg har sagt - så drar jeg hjem, og du trenger ikke ta kontakt med oss igjen før du har tenkt gjennom det jeg sa og aksepterer at sånn er det og sånn må det være.

Hvilken verden lever du i? Det er snakk om bestemor, ikke tippoldemor. 

• Liker 13
Skrevet

Det er hennes måte å vise omsorg på. 

Anonymkode: 17456...af6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er hennes måte å vise omsorg på. 

Anonymkode: 17456...af6

Stakkars kjerring. Kan hun ikke bedre, synes jeg synd på henne :D

• Liker 3
Skrevet

Hvor er din mann oppi alt dette? Hører han dette, eller er hun slu nok til å kun hakke på deg når han ikke er til stede?

Anonymkode: 488c0...188

• Liker 2
Skrevet

Hun vil definitivt det beste for sine barnebarn, og jeg tror ikke hun ser på det som hakking på deg, men rett og slett hjelpsomme råd-fordi hun ville ha gjort noe annet enn deg.

Nå stemmer jo ikke hennes "beste" overens med det du anser som dine barns beste, og det er jo du som er deres mor, og dermed avgjør hva som ER barnas beste. Du trenger verken forsvare eller forklare dine valg til henne.

Jeg skjønner du blir irritert, men er dette virkelig noe å henge seg så opp i, du ser henne jo ikke så ofte, og et godt forhold til svigermor, det lønner seg på sikt. Garantert!

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en vane. Noen mennesker lærer seg fra ung alder en uvane der de er negative og kritiserer. Mange av dem skjønner ikke hvordan de fremstår og irriterer andre, selv ikke når man sier det til dem.

Om det ikke hjelper å si fra på en fin måte, så må du nesten bare innse at svigermor er litt sosialt tilbakestående og "ta henne som hun er". Du får bare tenke at hun er litt enkel og at hun bare er sånn

Anonymkode: ae74f...fe8

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte noe lignende. De som blir besteforeldre idag, er vel stort sett rundt 45-50 år, altså født på 60-70-tallet.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spurt henne om hun sa det samme til **** (sett inn datterens navn der) om det samme.

Skrevet
1 minutt siden, Arabella skrev:

Jeg tenkte noe lignende. De som blir besteforeldre idag, er vel stort sett rundt 45-50 år, altså født på 60-70-tallet.

Nja, førstegangsfødende mødre blir jo stadig eldre, så det er ikke uvanlig med "nyblivne" bestemødre i 60-70-årene. Om det er greit å oppføre seg slik som denne svigermoren, uanhengig av årsak, det er jo en annen sak.

Skrevet (endret)
11 minutter siden, ti10 skrev:

Nja, førstegangsfødende mødre blir jo stadig eldre, så det er ikke uvanlig med "nyblivne" bestemødre i 60-70-årene. Om det er greit å oppføre seg slik som denne svigermoren, uanhengig av årsak, det er jo en annen sak.

Jeg synes ikke det er greit slik denne svigemoren holder på. På den annen side tror jeg ikke hun mener noe vondt med bemerkningene sine, hun er nok bare ubetenksom. Noe som er smart å tenke over, er å gå stille i dørene hvis man ikke blir spurt om råd direkte.Det gjelder forsåvidt generelt.

Endret av Arabella
Skrevet
Et øyeblikk siden, Arabella skrev:

Jeg synes ikke det er greit slik denne svigemoren holder på. På den annen side tror jeg ikke hun mener noe vondt med bemerkningene sine, hun er nok bare ubetenksom. Noe som er smart å tenke over, er å gå stille i dørene hvis man ikke blir spurt om råd direkte.

Enig!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke hvor gamle foreldrene hennes er. Jeg har småbarn, og mine foreldre er ca. 70, født i etterkrigstiden. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...