Gå til innhold

Emlakrem og konisering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal gjennom konisering i morgen, og har blitt bedt om å sette Emla-krem på en tampong 2 timer før selve koniseringen.
Jeg er mildt sagt livredd for å gjøre dette feil, slik at jeg vil kjenne at de setter lokalbedøvelsen.

Kanskje et utrolig dumt spørsmål, men hvor mye krem? Og skal jeg føre den så langt opp i underlivet som jeg overhodet kommer?

Anonymkode: a2e9e...81c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ringe sykehuset eller legen eventuelt legevakt. 

Anonymkode: d1441...9b8

Skrevet

De kan vel bruke bedøvelsesspray? Her har du fått dårlig info...

Min erfaring er at Emlakrem virker i 2/10 tilfeller. Jeg har brukt det nesten hver dag i 9 mnd.

Anonymkode: 7096c...543

Skrevet

Øh, hjelp! Bare 2/10 tilfeller? Fikk bare et skriv om å påføre Emla/Tapinkrem på en tampong og føre inn i skjeden. Står ingenting mer. Får vel ringe og høre med sykehuset.

TS

Anonymkode: a2e9e...81c

Skrevet

Legg kremen på tuppen av tampongen og før den opp i skjeden på samme måte som du gjør når du har mensen. De bruker ofte bedøvelsesspray i tillegg, når du kommer.

Anonymkode: b7dc9...1b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil anta at tampongen med kremen bør komme i kontakt med livmortappen, det er jo der bedøvelsen settes? Så om du har livmortappen langt inn, så må tampongen langt inn. Noen har livmortappen litt lavere eller skrått.

Anonymkode: 7bc1c...256

Skrevet

Vet ikke om min er langt inn, skrå eller lav. Men smurte en god klætt krem på tampongen og satt inn, den sklei så langt opp jeg kan nå med fingrene.

TS

Skrevet

Lykke til! :hug:

Skrevet

Problemet med dette er jo at mange ikke vil nå livmortappen, det kommer helt ann på anatomi og hvor i syklusen man er. Så jeg synes dette var en dum løsning. I tillegg kan man regne med at det meste av kremen ligger i skjedegangen da man kommer borti skjeden hele veien, den er jo ikke åpen.

Lykke til! Håper det gikk greit.

Anonymkode: 6d2da...a39

Skrevet

Takk for lykkeiønskinger og informasjon :) 

Koniseringen gikk helt fint, kjente ingenting til bedøvelsessprøyten :) Satt en god andel Emlakremen på toppen av tampongen og førte inn. Ble noe krem på skjedegangen, men det gjorde ingenting, da var det ikke så ille når de brukte denne "åpne"redskapen :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med dette er jo at mange ikke vil nå livmortappen, det kommer helt ann på anatomi og hvor i syklusen man er. Så jeg synes dette var en dum løsning. I tillegg kan man regne med at det meste av kremen ligger i skjedegangen da man kommer borti skjeden hele veien, den er jo ikke åpen.

Lykke til! Håper det gikk greit.

Anonymkode: 6d2da...a39

Siden skjeden gjennomsnittelig er 7 cm lang, så vil de fleste klare å dytte en tampong helt inn ;)

Skrevet
5 timer siden, Einebær skrev:

Koniseringen gikk helt fint, kjente ingenting til bedøvelsessprøyten :) Satt en god andel Emlakremen på toppen av tampongen og førte inn. Ble noe krem på skjedegangen, men det gjorde ingenting, da var det ikke så ille når de brukte denne "åpne"redskapen :)

Så bra! God bedring :)

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! God bedring :)

Tusen takk :)

Skrevet
3 minutter siden, Einebær skrev:

Tusen takk :)

ups :fnise:

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

ups :fnise:

Jupp, jeg glemte meg av litt lenger opp i tråden, så da lot jeg bare være å tryke på AB-funksjon etter det :fnise:

Skrevet
18 timer siden, Einebær skrev:

Så bra! Fikk du vite hvor mye de tok ut? Synes det er så merkelig at du fikk beskjed om å bruke krem, og ikke kjente bedøvelsessprøyta. Jeg fikk ingen krem eller spray, og kjente alle sprøytestikk veldig godt, og måtte stoppe underveis da jeg kjente at de skar. Totalt fikk jeg fem sprøyter, pluss beroligende doser i armen tre ganger. Lurer på om de tok veldig mye av meg siden det blir så forskjellig. Jeg måtte også diskutere meg til å få det i lokalbedøvelse. Lillehammer sykehus.

Anonymkode: 3211d...a27

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bra! Fikk du vite hvor mye de tok ut? Synes det er så merkelig at du fikk beskjed om å bruke krem, og ikke kjente bedøvelsessprøyta. Jeg fikk ingen krem eller spray, og kjente alle sprøytestikk veldig godt, og måtte stoppe underveis da jeg kjente at de skar. Totalt fikk jeg fem sprøyter, pluss beroligende doser i armen tre ganger. Lurer på om de tok veldig mye av meg siden det blir så forskjellig. Jeg måtte også diskutere meg til å få det i lokalbedøvelse. Lillehammer sykehus.

Var vel en bit på 1,5 cm og omkrets litt større enn en 5-kroning så det ut som :)

Jeg er bosatt i Sverige, og tok koniseringen her. Her er det vist vanlig å bruke krem, og de satt i 3 sprøyter. Sprøyte nummer 2 kjente jeg, og den var jævlig, men de andre sprøytene kjente jeg så vidt. 

Merkelig å måtte diskutere seg frem til lokalbedøvelse? Ville de sette deg i narkose, eller ville de ikke bruke bedøvelse? 

Skrevet
3 minutter siden, Einebær skrev:

Var vel en bit på 1,5 cm og omkrets litt større enn en 5-kroning så det ut som :)

Jeg er bosatt i Sverige, og tok koniseringen her. Her er det vist vanlig å bruke krem, og de satt i 3 sprøyter. Sprøyte nummer 2 kjente jeg, og den var jævlig, men de andre sprøytene kjente jeg så vidt. 

Merkelig å måtte diskutere seg frem til lokalbedøvelse? Ville de sette deg i narkose, eller ville de ikke bruke bedøvelse? 

De ville ha meg i narkose. Fikk ikke se biten de tok ut, de snakket om litt større enn en bruskork. Som nevnt var ikke bedøvelsen nok heller, så jeg måtte si fra at nå kjenner jeg faktisk det dere driver med. Og de klarte ikke å bedøve alt, så jeg tok det i puljer hvor jeg telte til ti mens de drev på. Så fikk jeg pause. Mener det var med laser for det var veldig varmt inni der de drev på.. 

(Vet det er vanlig med lokalbedøvelse i Norge også, så skjønte ikke hvor Lillehammer som egentlig har en veldig god gynekologisk avdeling mente narkose var best)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ville ha meg i narkose. Fikk ikke se biten de tok ut, de snakket om litt større enn en bruskork. Som nevnt var ikke bedøvelsen nok heller, så jeg måtte si fra at nå kjenner jeg faktisk det dere driver med. Og de klarte ikke å bedøve alt, så jeg tok det i puljer hvor jeg telte til ti mens de drev på. Så fikk jeg pause. Mener det var med laser for det var veldig varmt inni der de drev på.. 

(Vet det er vanlig med lokalbedøvelse i Norge også, så skjønte ikke hvor Lillehammer som egentlig har en veldig god gynekologisk avdeling mente narkose var best)

Oida, hørtes ikke no særlig ut! :hug:

Merkelig at de ville ta narkose i stedet, det tar jo lengre tid, med tanke på oppvåkningen og alt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...