Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #1 Skrevet 15. august 2016 (endret) Er noe alvorlig galt med dagens foreldre når barn ned i 2 års alderen mobber. Flere og flere mobber i barnehagen og de fortalte akkurat på nyhetene at folk må SLUTTE å bare kalle det vanlig og barnestreker. Ingen har lov å være slem mot andre. Ikke bittesmå barn heller!! De har ikke lov for de er små. Så på tide at foreldrene lærer barna om mobbing fra de er bittesmå? Ta dere tid til barna deres og lær de hva som er lov og ikke lov. Små barn har også følelser og fortjener for faen ikke å oppleve mobbing og utestenging. Å vær så snill å slutt med det her "GIIID mitt barn er så snilt, det gjør aldri noe galt så det du sier er feil, må være ditt barn det er noe problem med". Nevøen min har blitt mobbet i barnehagen. Han gråt ofte om morgenen for han ville ikke i barnehagen for de andre barna var så slemme. Heldigvis har det roet seg nå. Noe måtte jo gjøres. Moren hans (søsteren min) måtte kjefte på de voksne til de fikk det inn i hjernen sin. Nå når jeg har fått en sønn så gjør det vondt å tenke at det kan skje at han blir mobbet i barnehagen når han begynner, eller (gud forby) blir en mobber selv. (Han har jo ei crazy mor). Så når skal småbarnsforeldre begynne å skjerpe seg å lære barna vett? Ta seg tid til eget barn? Lære om mobbing og hva som er greit og ikke greit? Tenk litt på andres barn også! Det er vondt å bli mobbet og ingen fortjener det, men likevel må noen bli mobbet pga noen foreldre som ikke lærer de opp. Tegn på at mange aldri skulle hatt barn! De ødelegger andres barn for de lar gullungen sin mobbe. Kan ikke barnehager (og skoler) begynne å kaste ut drittunger som mobber? Tenke litt på at de barna som blir plaget vettet av faktisk har FØLELSER?? Endret 15. august 2016 av Sjørøveren
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #2 Skrevet 15. august 2016 Min 2-åring kan knapt snakke 😂😂 vet ikke helt om han hadde klart å mobbe noen 😂 Anonymkode: 2cd32...cbd 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #3 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, Sjørøveren skrev: Er noe alvorlig galt med dagens foreldre når barn ned i 2 års alderen mobber. Flere og flere mobber i barnehagen og de fortalte akkurat på nyhetene at folk må SLUTTE å bare kalle det vanlig og barnestreker. Ingen har lov å være slem mot andre. Link? Anonymkode: 6beee...81b 1
Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #4 Skrevet 15. august 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Link? Anonymkode: 6beee...81b Tv. Nyhetene.
Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #5 Skrevet 15. august 2016 Fant en link om mobbing i barnehagen også. https://www.nrk.no/norge/stor-okning-i-antall-henvendelser-om-mobbing-i-barnehagen-1.13088072
absinthia Skrevet 15. august 2016 #6 Skrevet 15. august 2016 I denne alderen har det lite med oppdragelse å gjøre. Det er såpass enkelt som at Petter svært ofte får lyst til å dra Lise i fletta og at Marthe deltar fordi hun synes det ser morsomt ut. For Lise spiller det liten rolle at dette ikke er bevisst mobbing, hun mistrives med situasjonen uansett årsak til den gjentatte negative adferden og vi etterhvert få et negativt forhold til både Petter og Marthe og muligens også barnehagen, om det er der dette foregår. Mobbing betyr ikke at den som mobber er bevisst på mobbingen, mobbing er gjentatt negativ adferd fra samme person, dersom du føler deg plaget av den. 1
absinthia Skrevet 15. august 2016 #7 Skrevet 15. august 2016 (endret) Det er forresten ikke flere som mobber, det er bare det at man har begynt å få øynene opp for at dette er mobbing, de siste årene og at en har begynt å ta kraftigere tak i det, enn de gjorde for feks 30 år siden. Endret 15. august 2016 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #8 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, Sjørøveren skrev: Er noe alvorlig galt med dagens foreldre når barn ned i 2 års alderen mobber. Flere og flere mobber i barnehagen og de fortalte akkurat på nyhetene at folk må SLUTTE å bare kalle det vanlig og barnestreker. Ingen har lov å være slem mot andre. Ikke bittesmå barn heller!! De har ikke lov for de er små. Så på tide at foreldrene lærer barna om mobbing fra de er bittesmå? Ta dere tid til barna deres og lær de hva som er lov og ikke lov. Små barn har også følelser og fortjener for faen ikke å oppleve mobbing og utestenging. Å vær så snill å slutt med det her "GIIID mitt barn er så snilt, det gjør aldri noe galt så det du sier er feil, må være ditt barn det er noe problem med". Nevøen min har blitt mobbet i barnehagen. Han gråt ofte om morgenen for han ville ikke i barnehagen for de andre barna var så slemme. Heldigvis har det roet seg nå. Noe måtte jo gjøres. Moren hans (søsteren min) måtte kjefte på de voksne til de fikk det inn i hjernen sin. Nå når jeg har fått en sønn så gjør det vondt å tenke at det kan skje at han blir mobbet i barnehagen når han begynner, eller (gud forby) blir en mobber selv. (Han har jo ei crazy mor). Så når skal småbarnsforeldre begynne å skjerpe seg å lære barna vett? Ta seg tid til eget barn? Lære om mobbing og hva som er greit og ikke greit? Tenk litt på andres barn også! Det er vondt å bli mobbet og ingen fortjener det, men likevel må noen bli mobbet pga noen foreldre som ikke lærer de opp. Tegn på at mange aldri skulle hatt barn! De ødelegger andres barn for de lar gullungen sin mobbe. Kan ikke barnehager (og skoler) begynne å kaste ut drittunger som mobber? Tenke litt på at de barna som blir plaget vettet av faktisk har FØLELSER?? Det er ikke mobbing, mobbing er bevisst - 2 åringer har ikke vilje og evne til å tenke ondskapsfullt ennå.... de handler på impuls og har ikke lært seg forskjell og rett og galt, å forstå empati, at andre får vondt om de slår og sånn. De lærer av erfaring. Men det er viktig å ta tak i tidlig. Lære barna empati. F.eks. forklare at den og den blir lei seg når de gjør sånn og sånn. Anonymkode: d0761...c57 4
absinthia Skrevet 15. august 2016 #9 Skrevet 15. august 2016 Her er det basrnehagene skal jobbe etter. Et informativt hefte for dere som vil lese. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/bfd/bro/2004/0006/ddd/pdfv/210592-mobbing_skjerm_bokm.pdf
Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #10 Skrevet 15. august 2016 Uansett grunn. Barn får absolutt ikke lov å holde på sånn uansett hvor små de er og lite vett de har. Så de må stoppes. Hvis ikke foreldrene klarer det så må andre gjøre det. Det er godt at folk begynner å ta tak i det.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #11 Skrevet 15. august 2016 Et øyeblikk siden, Sjørøveren skrev: Uansett grunn. Barn får absolutt ikke lov å holde på sånn uansett hvor små de er og lite vett de har. Så de må stoppes. Hvis ikke foreldrene klarer det så må andre gjøre det. Det er godt at folk begynner å ta tak i det. Det er da vel ingen som lar unger få lov til å holde på sånn. Det skjer innimellom i barnehager at de voksne ikke får med seg alt som skjer, men de tar jo tak i unger som er slemme mot andre. Jeg skulle så inderlig ønske at du kunne holdt deg til en bruker så jeg slipper å lese mer fjas fra deg. Innleggene dine provoserer sånn at det klør i magen. Det er fryktlig irriterende å oppdage at det er ENDA en ny bruker fra deg og så har jeg allerede lest innleggene dine. Du blir blokkert, så jeg kommer ikke til å lese noe svar fra deg. Anonymkode: 8be13...2d9 5
absinthia Skrevet 15. august 2016 #12 Skrevet 15. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er da vel ingen som lar unger få lov til å holde på sånn. Det skjer innimellom i barnehager at de voksne ikke får med seg alt som skjer, men de tar jo tak i unger som er slemme mot andre. Jeg skulle så inderlig ønske at du kunne holdt deg til en bruker så jeg slipper å lese mer fjas fra deg. Innleggene dine provoserer sånn at det klør i magen. Det er fryktlig irriterende å oppdage at det er ENDA en ny bruker fra deg og så har jeg allerede lest innleggene dine. Du blir blokkert, så jeg kommer ikke til å lese noe svar fra deg. Anonymkode: 8be13...2d9 Greia er vel igrunn at noen lar unger få holde på sånn, iblant "hjelper" voksne ganske ubevisst til med mobbingen også. Et typisk tilfelle vil være det tenkte tilfellet " Heidi" Heidi er en aktiv, oppfinnsom jente, som noen oppfatter som slitsom. Heidi er også impulsiv og kommer lett i konflikt med andre. Når noen hyler under lek med Heidi, er det ofte fordi Heidi har dyttet dem i lek, eller funnet på noen andre sprell. Som oftest er likevel Heidi, både snill og grei, det er bare dette at hun er noe impulsiv --spesielt når hun blir litt lei seg. Heidi får etterhvert skylden for litt mer enn hun gjør, selv i situasjoner der hun slår noen fordi andre har plaget henne lenge. Barn begynner å skylde på Heidi, selv for ting som skjer når hun ikke er tilstede. De snakker om dette hjemme hos foreldrene og foreldrene begynner å lure på hvorfor ingen av de voksne i barnehagen tar tak i " problembarnet" Heidi, som gjør så mye galt. de snakker også med de andre i foreldregruppa om dette barnet. Etterhvert som holdningene mot Heidi får slå rot, blir det plutselig greit å ikke la barn dra i Heidis bursdager, fordi hun er jo så slem og vanskelig. Om dette er i ei bygd eller et mindre tettsted, kan Heidi allerede i tidlig barneskolealder, blitt stemplet som den umulige ungen i hele bygda, selv om hun har modnet siden barnehagen og nå bare er som et såkalt standardbarn. En del foreldre vil heller ikke at deres barn skal være sammen med " umulige Heidi". Etter å ha hatt disse holdningene mot seg i en del år, er det naturlig at Heidi har fått noen følelsesmessige arr som hun må slite med. Kjenner til en del slike tilfeller, både fra egen oppvekst og ser stadig at det foregår. 5
Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #13 Skrevet 15. august 2016 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da vel ingen som lar unger få lov til å holde på sånn. Det skjer innimellom i barnehager at de voksne ikke får med seg alt som skjer, men de tar jo tak i unger som er slemme mot andre. Jeg skulle så inderlig ønske at du kunne holdt deg til en bruker så jeg slipper å lese mer fjas fra deg. Innleggene dine provoserer sånn at det klør i magen. Det er fryktlig irriterende å oppdage at det er ENDA en ny bruker fra deg og så har jeg allerede lest innleggene dine. Du blir blokkert, så jeg kommer ikke til å lese noe svar fra deg. Anonymkode: 8be13...2d9 Jo det er mange som lar barna mobbe! Ellers hadde det vel ikke fins mobbing! Voksne mobber jo for faen selv. Så klart blir barna deres lik foreldrene. De lærer fra de voksne. Jeg sletter gamle brukere og lager ny. Så nei jeg har ikke "enda en ny bruker" jeg har bare en ny bruker. Jeg hater mobbing og mobbere, derfor skrev jeg et sånt innlegg. Selv om du godtar mobbing så hater jeg det. Endret 15. august 2016 av Sjørøveren
Gjest NotNaomi Skrevet 15. august 2016 #14 Skrevet 15. august 2016 Så lenge voksne mobber,så gjør barn det. Har hørt foreldre som har snakket nedsettende om andre mens barn hører på,og det tror jeg ganske sikkert flere her har opplevd. Mobbing fra voksne føres videre til barn. Ja,det er viktigere enn noen gang at lærere og andre ansatte i barnehager og skoler tar tak,men uansett er det foreldre som har størst påvirkning på ungene. Hadde foreldre tatt mobbing på alvor,og virkelig lært ungene sine respekt for andre,så hadde mobbing ikke forekommet så mye som det gjør. Det er voksne som viser vei,og det er voksne som har ansvaret.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #15 Skrevet 15. august 2016 Barn skal ikke få lov til oppføre seg sånn, men jeg mener det er feil å kalle det mobbing når det gjelder så små barn som ikke har forutsetning for å forstå hvordan det de gjør påvirker andre. Det kommer først senere at de forstår hvorfor det er feil å slå, og ikke bare at det er feil. Jeg har en treåring som holder på å lære seg det, og jeg korrigerer når han oppfører seg stygt, men jeg vil altså ikke kalle det mobbing. Anonymkode: 686b5...ae3
Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #16 Skrevet 15. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barn skal ikke få lov til oppføre seg sånn, men jeg mener det er feil å kalle det mobbing når det gjelder så små barn som ikke har forutsetning for å forstå hvordan det de gjør påvirker andre. Det kommer først senere at de forstår hvorfor det er feil å slå, og ikke bare at det er feil. Jeg har en treåring som holder på å lære seg det, og jeg korrigerer når han oppfører seg stygt, men jeg vil altså ikke kalle det mobbing. Anonymkode: 686b5...ae3 Så lenge de plager samme barn over lengre tid så er det mobbing.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #17 Skrevet 15. august 2016 2 minutter siden, Sjørøveren skrev: Så lenge de plager samme barn over lengre tid så er det mobbing. Ok, det er din mening. Anonymkode: 686b5...ae3
Sariou Skrevet 15. august 2016 #18 Skrevet 15. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da vel ingen som lar unger få lov til å holde på sånn. Det skjer innimellom i barnehager at de voksne ikke får med seg alt som skjer, men de tar jo tak i unger som er slemme mot andre. Klart de gjør. Gutter kan f.eks. få lov å være temmelig brutale og kjipe mot jenter, mens voksne ler og kaller det "flørting". Også har man flust av tilfeller slik absinthia beskriver. 1
Gjest Sjørøveren Skrevet 15. august 2016 #19 Skrevet 15. august 2016 Mobbing er fysisk eller psykisk mishandling, vanligvis av et menneske. Den som mobber kan være en enkeltperson men det kan og være en gruppe. Mobbing skjer innenfor de fleste aldersgrupper. Sosialt nederlag oppleves ved mobbing. Det kan noen ganger være vanskelig å skille mellom erting og mobbing. Men, når erting foregår over tid, er rettet mot det samme barnet og det er en systematikk i ertingen, så har ertingen gått over til å bli mobbing. Fra forskningsarbeidet Hele barnet, hele løpet; Mobbing i barnehagen, defineres mobbing som handlinger fra voksne og/eller andre barn som krenker barnets opplevelse av å høre til og være en betydningsfull person for fellesskapet. Barn som blir mobbet og barn som mobber trenger hjelp og veiledning av tydelige og trygge voksne. Det er ikke nok med programmer og planer i forhold til mobbing, de voksne rundt barna må sette ord på at mobbing og trakassering skjer. Det er alltid de voksnes ansvar å avdekke og forebygge mobbing. Inngripen: Ikke gå forbi barn som plager hverandre, da tror den som blir plaget eller mobbet at du aksepterer denne type atferd. Ikke spør hva som har skjedd, men sett konkrete ord på det du faktisk har sett. Si til barna at dette ikke er akseptabelt: snakk direkte til barna og møt blikkene deres. Ikke vær emosjonell, men nøytral i ditt budskap. Vær tydelig! Vær en voksen som barna vet at bryr seg. Den som blir plaget eller mobbet og den som plager eller mobber, trenger en sterk og tydelig voksen som både støtter og sier i fra. Her har jeg kopiert og limt inn noe, så dette har ikke jeg kommet på selv. Her er også bevis på at barn blir mobbet i barnehagen til dere som ikke tror det. http://www.familieverden.no/Oppdragelse/De-vanskelige-emnene/Mathias-2-ble-mobbet-i-barnehagen/ http://www.familieverden.no/Oppdragelse/De-vanskelige-emnene/Emma-4-grater-seg-i-sovn-og-vil-ikke-i-barnehagen/
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #20 Skrevet 15. august 2016 Det viktigste foreldre kan gjøre er å ikke snake stygt om eller gjøre stygge ting mot andre. Ikke lære barna at det er greit fordi de ser de vokse gjør det. Altså må vokse passe på å ikke kalle hverandre stygge ting, kalle hverandre "crazy", og være slem mot andre. Anonymkode: 61496...83b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå