Gå til innhold

D-vitamin mot muskelsmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med muskelsmerter som har "vandret" - bekken/hofte en dag, skulder-nakke en annen dag siden i sommer etter en lang biltur... 

Nå har jeg begynt å ta D-vitaminpiller - dette er en tyggetablett som smaker dritgodt mmmmmmmm :) Det står man kan ta 1-2 om dagen, 

så jeg har tatt 2 siden vi har hatt så dårlig vær i sommer. I tillegg har jeg tatt Omega3 pluss multivitamin med mineraler.

Det som har skjedd er at plutselig kan jeg sove uten å våkne av muskelkramper og jeg har ikke vondt i muskulaturen om dagen heller... jeg tenkte litt på hva jeg har gjort, for jeg har ikke beveget meg mer eller noe, men så kom jeg på mitt nye "vitaminregime"....

og jeg vet at omega3 har litt å si, men jeg har ikke merket noen bedring før når jeg bare har tatt det, men nå når jeg tar så mye D-vitaminer (er d-vitamin i multivitamintilskuddet og) - så har jeg merket bedring!

Jeg har lest at A, D og E er fettløslige vitaminer og lagres i leveren, derfor skal man ikke ta for mye av det, men det har blitt skrevet mye siste tiden om at vi bør få i oss mer D-vitaminer og at hvor mye vi trenger bør oppjusteres...

En annen gang jeg tok D-vitaminer merket jeg noe annet som jeg ikke visste var "bivirkning", nemlig at jeg plutselig klarte å gå ned i vekt, uten å gjøre noe spesielt for det. jeg gikk ned en halv kilo i uka. Jeg googlet D-vitaminer og leste at det hjelper kroppen å kvitte seg med fett.

I tillegg er det bra for immunforsvaret og mot kreft osv.... pluss forebygger beinskjørhet. Skal nevnes at jeg i tillegg tar kalsiumtabletter pga jeg ikke drikker melk pga laktoseintoleranse.

Anonymkode: 55aaf...9af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen skal  ruke D vitamintilskudd utover i multivitamintabletter eller lignende ute etter avtale med lege og etter å ha fått målt vit D nivået i blodprøve. Dette er for å unngå alvorlige forgiftininger og eller leverskade. Leveren din er du nemlig avhengig av resten av livet. 

At du tror det har hjulpet deg med så ymse er noe du tror og er eksempler som kan være farlig for andre å følge. 

Anonymkode: 30845...a31

Skrevet

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen
/lillesky (mod)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...