Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jeg spør dere som har erfaring med slankeoperasjoner.

Jeg er inne på tanken om å spørre legen min om hjelp til dette da jeg ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd. Jeg er 22 år, 165 cm høy og veien 104 kg. Sjekket med en bmi kalkulator og fikk en bmi på 38. Jeg har i tillegg lavt stoffskifte.

Er det innafor for å bli godkjent for å få dekket operasjon?

Jeg vet at det er et stort steg og har absolutt ikke avgjort noe enda, men jeg syns alt er så vanskelig og jeg mistrives så ekstremt med hvordan jeg ser ut. Har gått opp 20 kg det siste halve året å det er helt forferdelig for jeg strevde så veldig for å komme ned til 85 kg...

Fortell gjerne litt om hvordan livet ble ettee operasjon. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 minutter siden, mnhi skrev:

Hei jeg spør dere som har erfaring med slankeoperasjoner.

Jeg er inne på tanken om å spørre legen min om hjelp til dette da jeg ikke klarer å gå ned i vekt på egenhånd. Jeg er 22 år, 165 cm høy og veien 104 kg. Sjekket med en bmi kalkulator og fikk en bmi på 38. Jeg har i tillegg lavt stoffskifte.

Er det innafor for å bli godkjent for å få dekket operasjon?

Jeg vet at det er et stort steg og har absolutt ikke avgjort noe enda, men jeg syns alt er så vanskelig og jeg mistrives så ekstremt med hvordan jeg ser ut. Har gått opp 20 kg det siste halve året å det er helt forferdelig for jeg strevde så veldig for å komme ned til 85 kg...

Fortell gjerne litt om hvordan livet ble ettee operasjon. :)

Vel, det er en lang prosess. Du må ha bmi over 40 for å kvalifisere, over 35 dersom du har livsstilsrelatert sykdom i tillegg. For å være aktuell for operasjon må du bevise at du kan gå ned i vekt i forkant, samt bli klarert ift psykisk helse. Anbefaler på det sterkeste at du heller går ned ved hjelp av trening og endringer i kosthold - hva med å skaffe personlig trener og timer hos ernæringsfysiolog?

Endret av Nappetass1
Skrivefeil
Skrevet

Du bør virkelig prøve ALT før du ber om henvisning til slankeoperasjon, det er ingen quick fix. Jeg er selv overvektig og har vurdert operasjon, men har konkludert med at jeg heller veier for mye enn å risikere alle komplikasjonene en operasjon kan gi, både ifm selve operasjonen og i etterkant. De som får slangeoeprasjon av det offentlige har hatt stor overvekt lenge (et halvt år er ikke nok), operasjonskøen er lang og ventetiden kan for komme opp i ett par år. Hvis du har gått opp 20 kg på et halvt år så må du se på årsaken til det, er det noe du kan gjøre noe med? Be gjerne legen din om hjelp, men få heller måltidsplan og veiledning av ernæringsfysiolog og hjelp av personlig trener enn å gå til slkrittet med operasjon. Kjenner flere som har tatt operasjon og sliter både med å få i seg nok og rett næring i etterkant, og som har brukt store summer på privat psykolog etter oeprasjonen fordi de ikke automatisk blir bedre av å bli tynnere.

Anonymkode: 38788...781

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...