Gå til innhold

Hvilket folkeslag mangler dovett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk som kaster doen full av tørkepapirer som gjør at den ikke kan trekkes ned, eller kaster bleier og bind nedi, er de utlendinger som er vant itil andre forhold fra hjemlandet,, er det uoppdragne barn, eller mennesker som bare gir F?

Glad jeg ikke jobber på denne kafeen og som har som jobb å fikse dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rapportert

Anonymkode: 14f1f...2e5

• Liker 1
Skrevet

Kan være nordmenn også. Jeg har jobba som renholder, og joda, det er utrolig hva noen tror går ned i do :)

Men jeg ser for meg at f. eks indere kanskje har dårlig dovett, fordi det er store forskjeller på India og Norge. Der er det flere folk med mobiltelefon enn vannklosett, i tillegg er det mange steder i verden de bruker vann for å bli ren.

• Liker 1
Skrevet

Vi var i Disneyland i Paris nå i sommer, der var det ved flere anledninger vi sto i kø på dametoalettet og det kom ut voksne damer fra avlukket og når vi gikk inn så var det så gale at vi måtte bakke ut igjen og vente på neste ledige. Jeg tok meg i å tenke om noen faktisk stiller seg med skoene på skåla og huker seg. Det var ekskrementer all-over-the-place. Ikke vasket de hender heller etterpå. 

I tillegg til å være utrolig ekkelt så var det vanskelig å forklare til både en fireåring og en niåring at voksne folk faktisk oppfører seg sånn og er "frekke nok" til å se deg i øynene når de går i fra toalettet sånn. 

Jeg nevner ikke nasjonalitet for det er ikke sikkert det er grunnen, men ved alle tilfeller vi opplevde dette så vi likhetstrekk. Vi var i parken i fire dager. 

Skrevet
15 minutter siden, Dollyådi skrev:

Vi var i Disneyland i Paris nå i sommer, der var det ved flere anledninger vi sto i kø på dametoalettet og det kom ut voksne damer fra avlukket og når vi gikk inn så var det så gale at vi måtte bakke ut igjen og vente på neste ledige. Jeg tok meg i å tenke om noen faktisk stiller seg med skoene på skåla og huker seg. Det var ekskrementer all-over-the-place. Ikke vasket de hender heller etterpå. 

I tillegg til å være utrolig ekkelt så var det vanskelig å forklare til både en fireåring og en niåring at voksne folk faktisk oppfører seg sånn og er "frekke nok" til å se deg i øynene når de går i fra toalettet sånn. 

Jeg nevner ikke nasjonalitet for det er ikke sikkert det er grunnen, men ved alle tilfeller vi opplevde dette så vi likhetstrekk. Vi var i parken i fire dager. 

Jeg fløy med FlyDubai. Inne på doene var det både illustrasjoner og instrukser på hindi etc om hvordan doen brukes.. :) Blir litt kulturforskjeller, for å si det sånn. Og det er (dessverre) ikke sitte-do overalt i Europa heller :( Men igjen - noen nordmenn eier ikke vett heller.

Det verste er at mange hevder torturdoene (på huk) er mest hygienisk. Jeg ser ikke helt den. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Dovett har ingenting med "folkeslag" å gjøre.

Skrevet
4 minutter siden, Loki Laufeyson skrev:

Nja, har du jobbet på steder der utenlandske bussturister bruker doene? Kanskje ikke folkeslag, men vi ser forskjell på hvordan ulike nasjonaliteter etterlater doene.

Anonymkode: 3456b...144

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært mye i Marokko og da så vi mye rart. Folk som bæsjer på gulvet foran do istedenfor oppi f.eks. Og en gang kom vi inn på en do med flere avlukker, og felles vask helt foran. Der stod en mor og løftet sønnen sin opp mot håndvasken så han kunne tisse i den :ohmy: Mødre som hjelper barna sine med å tisse på gulvet osv osv.. Ble helt matt av å se på det. Ingen håndvask etterpå heller.

Anonymkode: cb032...3c3

• Liker 1
Skrevet

Trenger bare å gå på doene på jobb og la seg sjokkere over voksne mennesker. Fatter ikke at folk syns det er greit å etterlate seg grisete toaletter.

Skrevet

Hvis man er anaalfabet og kommer fra et uland der de aldri har sett en dass før, så er det jo klart de ikke skjønner hva dassen skal brukes til... 

Ang. håndhygiene så varierer dette og veldig. I mange av disse landene er det lite vann, og de må spare på vannet.

Så de tørker seg med venstrehånda og bruker høyrehånda til å spise med. Derfor slipper de å vaske seg.

Jeg observerte en østeuropeisk dame som kom ut fra toalettet, hun gikk rett bor til vasken og jeg trodde hun skulle vaske seg, det stinket på do der hun hadde vært, så jeg regner med hun hadde gjort nr 2. 
Men nei, hun bare stod der og så seg i speilet, børstet håret, fikset sminke. Brukte lang tid, og neste mann som kom inn skulle vaske hendene, da gikk hun til side og fortsatte så å sminke seg.

Grunnen til at jeg var der var at datteren min var på do i et annet avlukke. Da hun kom ut skulle hun vaske hendene, dama flyttet seg, og så gikk hun tilbake og vasket hendene. Jeg lot som jeg lette etter noe i veska for å se om hun hadde tenkt å vaske hendene... men nei. Nå var hun fornøyd med looken og gikk ut. UTEN å vaske hendene!

Det var altså viktigere å se pen ut, enn å ha rene hender tydeligvis... 

Anonymkode: 27652...ffb

Skrevet
16 timer siden, Loki Laufeyson skrev:

Jeg ser på "folkeslag" i mer utvidet betydning, ikke bare nasjonalitet.

Skrevet

Var innom McDonalds i NY, tenkte det var safe. Haha det var det ikke. Vi kastet opp av synet og lukten.
Det var et lag med urin på gulvet. Dette var unisex-do, eller ble brukt som det ihvertfall. Jeg fatter ikke hvordan folk larer å urinere på gulvet, flere! ikke bare en person.
Det lå også avføring på gulvet, fra flere. Vi kastet opp, vi var 3 stk som skulle på do. 2 kastet opp av toalettet, en kastet opp fordi de andre kastet opp :fnise:
Vi klarte ikke å holde kjeft heller. De ansatte tilbød oss gratis måltid, for de så hva som skjedde. Da sa vi det rett ut. Er toalettet så heslig og skittent så er det garantert like skittent på kjøkkenet. Ikke fader om vi spiste der. Fikk noen stygge blikk men det ga vi fader i. Noe så heslig har jeg aldri sett før! 

Et råd til de i NY. Hold dere unna turist-plasser. Ihvertfall om du skal på do! 
Hard rock cafè var det reneste vi fant. En KFC var OK men ikke så ekkelt. 

Anonymkode: 83bab...1c4

Skrevet

Jeg opplevde på et tog at det kom to damer ut fra doen. Når jeg gikk inn der skjønte jeg at også damer har problemer med å sikte. Selv i min skitneste fantasi skjønner jeg ikke hvordan de to greide å grise slik.

Skrevet
1 minutt siden, stan skrev:

Jeg opplevde på et tog at det kom to damer ut fra doen. Når jeg gikk inn der skjønte jeg at også damer har problemer med å sikte. Selv i min skitneste fantasi skjønner jeg ikke hvordan de to greide å grise slik.

Hvordan vet du at det var akkurat _de to_ som hadde skitnet til toalettet? Det kan jo ha vært noen før dem også? 

• Liker 1
Skrevet

Hadde en IT-fyr fra India som skulle hjelpe til på jobben. Pen dresskledd mann. Jeg skulle inn på dassen etter han. Verste jeg har sett. Der var det to klare skoavtrykk oppå dosetet og enden på setet samt nedre del av dolokket var regelrett sprayet inn med suppebæsj. 

Jeg måtte sende bud på rengjøringspersonellet. Kollegaene mine lo godt av opptrinnet. Jeg syntes det IKKE var noe morsomt. Mitt syn på den meget pent kledde indieren med sin milde væremåte fikk seg en knekk.. Er det mulig liksom??

Anonymkode: 91b08...133

• Liker 1
Skrevet

Hvilken folkeskikk folk har som kaster bleier og bind i toalettet tror jeg spørsmålet bør være. 

Man trenger jo ikke all verdens inteligens for å forstå at bind og bleier ikke går å trekke ned i et toalett? Tørkepapir bruker vel folk i nøden fordi der ikke er toalettpapir? Hvor skal de gjøre av tørkepapiret etter bruk? Ta det med seg i vesken eller lommen? De som da bør skjerpe seg er de som passer på at der er toalettpapir på toalettene. Da unngår man nemlig tørkepapir i do.

Noen som kan være enig i dette?

Anonymkode: a3f3f...18f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken folkeskikk folk har som kaster bleier og bind i toalettet tror jeg spørsmålet bør være. 

Man trenger jo ikke all verdens inteligens for å forstå at bind og bleier ikke går å trekke ned i et toalett? Tørkepapir bruker vel folk i nøden fordi der ikke er toalettpapir? Hvor skal de gjøre av tørkepapiret etter bruk? Ta det med seg i vesken eller lommen? De som da bør skjerpe seg er de som passer på at der er toalettpapir på toalettene. Da unngår man nemlig tørkepapir i do.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis jeg var på en do, hvor jeg ikke  visste at det ikke var nok dopapir så hadde jeg i hvertfall ikke tømt hele tørkerullen nedi. Jeg hadde tatt så lite som mulig, eventuelt kastet det jeg tørket med meg i  søppelkassa.

Skrevet

På kontoret hvor jeg jobber er det bare nordmenn, og det er noen her som alltid klarer å tette dassen med å tørkepapir. Det er aldri tomt for dasspapir heller, så jeg skjønner ikke hvorfor. Vil også påstå at fulle folk har sært dårlig dokultur. De fleste dasser på utesteder er ganske ekle ut over kvelden. 

Jeg kan vel også nevne hvem jeg syns har veldig bra dokultur: Tanzanianere. Jeg har vært mye i Tanzania, og det er mange steder det er veldig primitivt men likevel er jeg imponert over standarden på hygienen. De er også veldig nøye på å vaske seg på hendene, både etter toalettbesøk og før man spiser. Der er nordmenn ikke like flinke. Jeg tror det har sammenheng med at de er mer nødt til å være flinke med det i land der de ikke har så god tilgang på helsehjelp. En runde med diare kan jo ta livet av barn der nede, det gjør det jo ikke her. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Pipaluk skrev:

Hvordan vet du at det var akkurat _de to_ som hadde skitnet til toalettet? Det kan jo ha vært noen før dem også? 

Jo da, det er mulig, men jeg ventet mer enn 1 minutt. Og jeg så dem ikke gå inn på toalettet, dette var på et tog, og vi satt slik at vi så døren helt fra vi reiste oss og begynte å gå. Det var guttungen som skulle på do, jeg bare fulgte ham. 

Det var så nedsølet at det ikke var mulig for en mann å tisse tørrskodd. Å sette seg på doen var utelukket. Nedbæsjet. 

Jeg lurte på om damene hadde hjulpet hverandre, slik at en kunne balansere rumpa i lufta over doen. Slik kunne de få gjort noe uten å være i kontakt med doen. Men med manglende treffsikkerhet. Men jeg tror ikke damene var skyld i alt griseriet. 

Toalettet ble stengt litt etter. Og doen på første klasse ble gjort tilgjengelig. 

Dette skjedde på toget et sted i Kina. 

Skrevet
1 time siden, Pipaluk skrev:

Hvis jeg var på en do, hvor jeg ikke  visste at det ikke var nok dopapir så hadde jeg i hvertfall ikke tømt hele tørkerullen nedi. Jeg hadde tatt så lite som mulig, eventuelt kastet det jeg tørket med meg i  søppelkassa.

Fordi du har oppdragelse og folkeskikk pluss evne til handling/konsekvens-tenkning. Ikke alle har den evnen. Se bare på alt søppelet som flyter utendørs. Tror du folk ville forsøplet eller brukt tørkepapirrullen i do hjemme? Neppe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...