AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 Hei. Nå har det seg slik at dette skoleåret har vi svømming. Jeg sliter med astma, og kraftige astmaanfall. Jeg har opplevd dette 2 gang i svømmebasseng, svelgte masse vann og var dårlig i lang tid etterpå. Fikk "sjokk", skalv og ble veldig kald og blek, besvimte også. Og selvfølgelig store pusteproblemer. Med en gang jeg setter foten i svømmehallen, føles det som om jeg ikke kan puste. Bruker seritide fast, og ventoline før aktiviteter. Medisiner meg godt. Spørsmålet er: kan man få noen legeerklæring på at man ikke skal ha svømming? Jeg blir mer og mer redd for vann hver gang, og må opp 2 ganger i løpet av 1 svømmetime for å ta medesin. Må da være noe annet jeg kan gjøre enn å ha svømming. Astmaanfallene er mer kontrollerte på land. Anonymkode: 1f9bc...d50
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #2 Skrevet 12. august 2016 Spør legen. Virker mer som du får panikkangst, men. Panikkangsten kan jo selvsagt komme av at du har hatt anfall i vann før. Anonymkode: b29fb...519
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Spørsmålet er mer om det er astmae eller redselen for å få asmta som er hovedproblemet? Svømming over vann er faktisk en av de anbefalte aktivitetene for astmatikere. Men, der er nemlig et stort men, fuktigheten er høy i svømmehaller. Derfor har bakterier og mugg gode vekstforhold. Bakterier og mygg som kommer av fukt kan virke negativt på astma og dermed være en trigger i forhold til astmaen. Skal du ha gym i den samme hallen som du tidligere har hatt problemer i? Er du obs på at ved astma så skal du ha langsom og lang oppvarming og ikke gå på og gi 100 % fra føste minutt? Du bør snakke med lungespesialisten din og få råd om fremgangsmåte der. Fritak fra gym kan medføre at du ikke får karakter. På sikt er dette uheldig for deg. Samtidig så har du rett på tilretteleging så her er en balansegang det ikke er lett å gå opp uten å snakke med deg uten å gå via skjermen. Anonymkode: 07153...9a9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #4 Skrevet 13. august 2016 Jeg er helt enig i at det kan tyde på at du utvikler angst mot å få astmaanfall i bassenget. Uansett synes jeg du bør rådføre deg med legen din om hvordan du skal gå frem videre. Anonymkode: 6671d...729
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå