AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #1 Skrevet 12. august 2016 Jeg er alenemor og vurderer å flytte inn med foreldrene mine mens jeg leier ut leiligheten jeg eier. Tanken er å bo slik permanent gjennom hele oppveksten slik at barnet mitt kan knytte gode, nære familiebånd til foreldrene mine samt at jeg får bedre økonomi til å spare penger til barnets fremtid og aktiviteter/ferier. Men det er jo ganske uvanlig at man bor sammen med besteforeldre nå til dags. Spesielt i Oslo tenker jeg. Vil jo ikke at barnet mitt skal være flau over en slik bosituasjon eller at barnet skal få negative kommentarer. Hva tenker dere om dette? Anonymkode: aff13...11f
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #3 Skrevet 12. august 2016 Hvis du bor i en adskilt del av huset så er det vel ikke noe problem, men det kan kanskje bli litt mangel på privatliv hvis dere bor sammen hele gjengen. Anonymkode: e9ca3...51b 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #4 Skrevet 12. august 2016 så heldig du er. jeg prøvde å bo med mine foreldre 1 mnd i mellomfase til jeg fikk mitt eget. Det var rene helvete og gud så glad jeg var den dagen jeg kunne flytte ut igjen. Men det er jo forskjell på familieforhold. Anonymkode: 20616...a8a 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 1 minutt siden, liljene skrev: Hva sier foreldrene dine? Jippi? Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvis du bor i en adskilt del av huset så er det vel ikke noe problem, men det kan kanskje bli litt mangel på privatliv hvis dere bor sammen hele gjengen. Anonymkode: e9ca3...51b Vi har et veldig nært forhold og foreldrene mine er like for dette som meg. Vi har snakket om dette en stund nå. De bor i en leilighet sentralt i Oslo og barnet kommer til å ha eget rom og samme gjør jeg. Men ellers kommer vi til å dele kjøkken, bad, stue osv. Jeg er ikke bekymret for privatlivet for min egen del... Anonymkode: aff13...11f 4
Lou Salome Skrevet 12. august 2016 #6 Skrevet 12. august 2016 Hvis negative kommentarer fra andre til barnet er det eneste som eventuelt blir vanskelig, er det ikke noe å lure på. Hvorfor skulle noen være negative? Hvorfor skulle det være utslagsgivende? Det er jo ikke "uvanlig og unormalt" i betydningen "har aldri hørt om lignende og det virker helt sykt", det er bare ikke hyppig forekommende, men helt "vanlig/normalt" selvfølgelig. 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #7 Skrevet 12. august 2016 Et øyeblikk siden, Lou Salome skrev: Hvis negative kommentarer fra andre til barnet er det eneste som eventuelt blir vanskelig, er det ikke noe å lure på. Hvorfor skulle noen være negative? Hvorfor skulle det være utslagsgivende? Det er jo ikke "uvanlig og unormalt" i betydningen "har aldri hørt om lignende og det virker helt sykt", det er bare ikke hyppig forekommende, men helt "vanlig/normalt" selvfølgelig. Jeg tenker i forhold til at det er mye snakk om status helt ned i barneskole-alderen, og kanskje spesielt blant barn i Oslo. Vil ikke at barnet mitt skal føle seg "fattigere" enn andre barn. Synes det er trist at barn skal bli utsatt for slike holdninger, men det er jo et faktum at slike holdninger forekommer ofte. Anonymkode: aff13...11f
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #8 Skrevet 12. august 2016 Hvor i Oslo er dette? Siden det skal bli mobbet for å være fattig. Er selv fra Oslo, men østkanten. Og hadde en venninne som bodde sånn, og vi syntes alle hun var veldig heldig, som fikk bo med besteforeldrene. Og så lenge barnet har sitt eget rom, så ser jeg ikke problemet. Tror ikke dette skulle være grunn til å bli mobbet, samme hvor man bor. Anonymkode: b95d1...073 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #9 Skrevet 12. august 2016 Jeg er oppvokst i samme tomannsbolig som mine besteforeldre i Oslo, kan ikke huske noe annet enn positivt ved det. Anonymkode: 5c86b...a60 4
Tanuki Skrevet 12. august 2016 #10 Skrevet 12. august 2016 Vi bodde med svigerfar før, eller han bodde hos oss, jeg syns det er veldig greit, snart flytter han inn for godt. Det funker fint fordi han bidrar mye, gir oss mye privatliv, samtidig som vi alltid spiser sammen, ofte ser på film etc. Og veldig stas for gutten vår 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #11 Skrevet 12. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker i forhold til at det er mye snakk om status helt ned i barneskole-alderen, og kanskje spesielt blant barn i Oslo. Vil ikke at barnet mitt skal føle seg "fattigere" enn andre barn. Synes det er trist at barn skal bli utsatt for slike holdninger, men det er jo et faktum at slike holdninger forekommer ofte. Anonymkode: aff13...11f Men blir dere ikke reelt sett fattigere hvis du lar være? Det er vel noe av motivasjonen ved å bo slik, da får du mer penger dere kan bruke på aktiviteter, ferie etc? Det er nok vanligere å bo kun med foreldre, men hvis dere ved å bo "alene" får mye dårligere råd er vel det minst like synlig for vennegjengen. Og selv om det er holdninger der ute, går det an å påvirke barna til å ikke synes at det er så farlig. Jeg har klart å oppfostre tre jenter midt i Louis Vuitton-land til å synes at merker er teit, så ikke undervurder den påvirkningskraften du har som forelder. Hvis du vinkler det å bo med besteforeldre som noe positivt og fokuserer på dette, så vil holdningene dine smitte av på gutten Anonymkode: 373a9...b0f 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #12 Skrevet 12. august 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et veldig nært forhold og foreldrene mine er like for dette som meg. Vi har snakket om dette en stund nå. De bor i en leilighet sentralt i Oslo og barnet kommer til å ha eget rom og samme gjør jeg. Men ellers kommer vi til å dele kjøkken, bad, stue osv. Jeg er ikke bekymret for privatlivet for min egen del... Anonymkode: aff13...11f Seriøst? Hvor gammel er du? Voksne barn har ikke godt av å bo så tett innpå foreldrene sine. Foreldre har heller ikke godt av å bo så tett innpå voksne barn. Finn deg heller en bolig tett ved foreldrene dine eller så får de flytte nærmere deg. Dette er et opplegg som tyder på at du ikke er voksen. Hva om du får deg kjæreste? Skal han og flytte inn på ditt pikerom? Anonymkode: ba65e...48e 5
Tanuki Skrevet 12. august 2016 #13 Skrevet 12. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Hvor gammel er du? Voksne barn har ikke godt av å bo så tett innpå foreldrene sine. Foreldre har heller ikke godt av å bo så tett innpå voksne barn. Finn deg heller en bolig tett ved foreldrene dine eller så får de flytte nærmere deg. Dette er et opplegg som tyder på at du ikke er voksen. Hva om du får deg kjæreste? Skal han og flytte inn på ditt pikerom? Anonymkode: ba65e...48e for en hjernedød kommentar, hun kan da ha kjæreste selvom hun bor med foreldrene, hva er problemet? I mange land og kulturer er det helt vanlig å bo med foreldrene til man gifter seg. 5
Gjest Hapi Skrevet 12. august 2016 #14 Skrevet 12. august 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker i forhold til at det er mye snakk om status helt ned i barneskole-alderen, og kanskje spesielt blant barn i Oslo. Vil ikke at barnet mitt skal føle seg "fattigere" enn andre barn. Synes det er trist at barn skal bli utsatt for slike holdninger, men det er jo et faktum at slike holdninger forekommer ofte. Anonymkode: aff13...11f Det trenger vel ikke være bare økonomi som er grunnen til det? Det kan jo også være praktiske ting som å ha noen andre der, barnevakt mm. Jeg syns dette virker helt supert om det fungerer, særlig for barnet. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Seriøst? Hvor gammel er du? Voksne barn har ikke godt av å bo så tett innpå foreldrene sine. Foreldre har heller ikke godt av å bo så tett innpå voksne barn. Finn deg heller en bolig tett ved foreldrene dine eller så får de flytte nærmere deg. Dette er et opplegg som tyder på at du ikke er voksen. Hva om du får deg kjæreste? Skal han og flytte inn på ditt pikerom? Anonymkode: ba65e...48e Nehei, så de har ikke godt av det? Det er ikke lenge siden alle bodde sammen slik, og i deler av verden gjør de det enda. Har man mere godt av å bo alene? Og om hun får seg kjæreste er det vel en sjanse for at de flytter sammen i egen bolig. Maken til problematisering av en smart ordning.
liljene Skrevet 12. august 2016 #15 Skrevet 12. august 2016 Jeg har vokst opp med besteforeldre i nabohuset, og likte det veldig godt. Har også tenkt å gjøre det mulig at ungene etter hvert får egen del i boligen vår, slik at de kan "prøvebo" før de flytter ut. Og hvis alt går bra, så ser jeg for meg en generasjonsbolig. Grunnen til at jeg lurte på om foreldrene dine var klar for det, er at ikke alle er like glade for å få små barn i huset. Senest i ferien snakket vi med noen som fortalte om overgangen fra ro til "uro" i 7 uker da barn og barnebarn fylte huset i sommer. Men hvis dine foreldre liker tanken, så "go for it!" 1
Sjokoladekjeks Skrevet 12. august 2016 #16 Skrevet 12. august 2016 Det kan nok funke for noen. Jeg hadde personlig aldri klart det. Men jeg vokste opp med å ha besteforeldre i nabohuset. Noe som var positivt for oss barna. Men pass på så du ikke gir alt for masse ansvar over på foreldrene dine mtp barnet. Det er ditt barn. Hadde selv tantebarn på besøk i sommer, hvor mor til barna så sitt snitt å forventet at vi tantene og onklene og besteforeldrene skullw ta en stor del av barna mens de var her, så hun kunne få fri. Det var ikke å spørre fint, men rett og slett forvente det. Men dette har du nok tenkt godr over? Mange besteforeldre synes det er godt når barna blir så store at de klarer seg selv og kanskje flytter ut. Men om foreldrene dine ønsker dette av fri vilje og ikke føler seg presset til å gå med på det, så sier jeg. Kjør på og lykke til. Men ang om du får deg kjæreste en gang. Har selv hatt en x som bodde hos foreldrene sine. Av forskjellige grunner var jeg mye dær, og han sjelden til meg. Dette syntes jeg var slitsomt og vanskelig. Privatliv var det dårlig med. Og bo oppå svigerforeldre. Jeg kommer ikke til å godta det igjen. Dette er bare tanker jeg gjør meg. Satser på at du har tenkt over dette? 1
EvaLena Skrevet 12. august 2016 #17 Skrevet 12. august 2016 Jeg hadde aldri klart å bo sammen med mine foreldre. De er verdens beste foreldre, men allikevel funker det ikke å bo sammen med de. Jeg skjønner faktisk ikke at noen klarer det i voksen alder engang 😊 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #18 Skrevet 12. august 2016 Jeg hadde aldri klart det. Hadde følt meg overvåket. Det er fryktelig lett at de kommer til å tviholde på sin oppdragerrolle ovenfor deg da, tror jeg, selv om du nå er myndig og har ett eget barn. Hvor flink er du til å stå opp for deg selv, på en bestemt men hyggelig måte, i forhold til dine egne meninger? Jeg skjønner at det må være flere fordeler ved dette, blant annet hvis barnet ditt blir sykt så kan kanskje de stille opp mer enn ellers, det er kanskje lettere for deg å få et pusterom i hverdagen og de kan kanskje hente/levere barnet ditt noen ganger ekstra i barnehagen/på skolen. Men dette fordrer nok i så fall at dere sammen setter dere ned og finner ut hva de tenker om det. De har jo også sine liv. Og skal du flytte inn dit, så er det nok også best med klare regler dere mellom at dere alltid ringer på døra til hverandre som normale folk dersom dere vil på besøk og så videre. Hadde heller ikke klart det hvis det ikke var i en adskilt øvre etg. i huset for eksempel. Anonymkode: ae28f...448
Atea Skrevet 12. august 2016 #19 Skrevet 12. august 2016 Det kan gå bra, men ha en tidsramme. Jeg trivdes kjempefint med å bo sammen med min far når førstefødte var mini. Min mor var kontrollerende så det taklet jeg ikke. Jeg hadde kjøpt en leilighet, og den ble ikke ferdigstilt før til høsten. Når jeg følte at det ikke gikk på skinner flyttet jeg sammen med min far. Gikk kjempebra å bo sammen med pappa, vi delte en fireroms. Men min mor ville jeg ikke taklet å være under samme tak med i mer enn en uke. Om barna blir mobbet hvis de bor med besteforeldre i en felles bolig? Nei det tviler jeg på.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2016 #20 Skrevet 15. august 2016 Vi har bodd i samme hus som mine svigerforeldre i 3,5 år. Vi hadde riktignok egen leilighet. For oss fungerte dette veldig bra. Ungen fikk ett nært forhold til sine besteforeldre. De var veldig flinke til å avlaste oss med barnet. Å vi passet på deres hunder når de hadde behov for det. Vi flyttet for 8 mnd. siden og savner virkelig å bo i samme hus som svigers.. Men hadde aldri klart å dele leilighet med de.. Anonymkode: 03327...083
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå