AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #1 Skrevet 11. august 2016 Hei Jeg er ei jente på 23 år med skoliose (svakt S-formet ryggrad, med "svai"). Til tross for skjevheter har jeg aldri hatt problemer, men jeg synes ryggen min har blitt litt mer skjev de siste årene. Jeg er naturlig slank og normalvektig, men jeg er ekstremt lite i fysisk aktivitet. Hverdagen min består hovedsaklig av å sitte. Jeg begynner å bli bekymret for om jeg vil få problemer med ryggen min i fremtiden (og såklart min generelle helse), og har funnet ut at jeg må begynne å trene. Problemet er at jeg har NULL PEILING på trening. Er det noen her inne som kunne tipset meg om gode ryggøvelser? Og ikke minst; er det noen som har kunnskap om trening med skoliose, eller kjenner til hensyn man bør ta i forhold til styrketrening når man har skjev ryggrad? Anonymkode: f1782...1d5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #2 Skrevet 11. august 2016 Jeg har lest at pilates skal være så bra mot skoliose, det trener opp kjernemuskulaturen - som er kroppens innvendige korsett Noe annet jeg har lest er at øvelsen "planken" også skal være bra. Anonymkode: 5cef3...a18 1
Gjest Spiderman Skrevet 11. august 2016 #3 Skrevet 11. august 2016 (endret) 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei .Problemet er at jeg har NULL PEILING på trening. Er det noen her inne som kunne tipset meg om gode ryggøvelser? Og ikke minst; er det noen som har kunnskap om trening med skoliose, eller kjenner til hensyn man bør ta i forhold til styrketrening når man har skjev ryggrad? Anonymkode: f1782...1d5 Anbefaler deg sterkt å ta en tur til en kiropraktor før du tar til deg noen rad her. Kan gi deg noen tips angående svaien ( om svaien går utover din naturlige svai.) som påvirker hofta de, men du burde være forsiktig med å følge råd om ryggøvelser uten en profesjonell avklaring. Endret 11. august 2016 av Plaskebrus
AnonymBruker Skrevet 11. august 2016 #4 Skrevet 11. august 2016 11 minutter siden, Plaskebrus skrev: Anbefaler deg sterkt å ta en tur til en kiropraktor før du tar til deg noen rad her. Kan gi deg noen tips angående svaien ( om svaien går utover din naturlige svai.) som påvirker hofta de, men du burde være forsiktig med å følge råd om ryggøvelser uten en profesjonell avklaring. Du har nok rett, jeg bør få noen til å undersøke ryggen først Jeg er likevel åpen for alle råd og erfaringer om noen skulle ha det! Anonymkode: f1782...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2016 #5 Skrevet 12. august 2016 Denne er lagd for å vise teknikker. Har fått oppleve en hel sånn session en gang på ordentlig. Forsvant helt fra denne verdenen på få minutter. Har etter det forsøkt med venner. Og vi får det til ganske bra, -handler mye om å klare å stole på hverandre, og slappe helt av. Gleder meg til mer. Anonymkode: dc795...4f2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #7 Skrevet 13. august 2016 Har skoliose selv og markløft er favoritten for hele ryggen har ikke merket at det er noen øvelser jeg ikke kan ta Anonymkode: d41da...b77
Leifr Skrevet 13. august 2016 #8 Skrevet 13. august 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Har skoliose selv og markløft er favoritten for hele ryggen har ikke merket at det er noen øvelser jeg ikke kan ta Anonymkode: d41da...b77 Det vil være svært individuelt. Noen med skoliose bør nok unngå visse øvelser, andre ikke... Tidenes beste markløfter hadde et kraftig tilfelle av nettopp skoliose, som var ham til direkte hjelp -- han blir synlig kortere under løftet:
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #9 Skrevet 13. august 2016 Det du må gjøre er å styrke kjernemuskulaturen din. Men akkurat hvilke øvelser som vil være best for deg og hvilke du bør unngå kommer an på hvor sterk svaien er og hvor den starter. Har selv mild skoliose og jeg har fått en del "ro"-aktige øvelser fra kiropraktor. Og det er enkelte øvelser jeg ikke kan gjøre fordi jeg ikke klarer å få riktig teknikk pga min svai. Og dermed vil jeg gjøre vondt verre. Anbefaler deg å kontakte fysioterapaut eller kiropraktor som kan se på akkurat din rygg og anbefale deg øvelser. Og det er kjempelurt av deg å begynne å trene nå. Det legger grunnlaget for en mye bedre helse når du blir eldre. Jeg har begynt sent selv, og har hatt mye ryggplager når jeg har stillesittende jobb. Men merker at det hjelper nå etter jeg har begynt å trene. Anonymkode: 822a0...066
AnonymBruker Skrevet 13. august 2016 #10 Skrevet 13. august 2016 Veldig, veldig viktig å få øvelser av en profesjonell så du ikke gjør vondt verre. Selv har jeg ryggproblemer og går til fysioterapeut for å få treningsprogram og hjelp til å utføre øvelsene riktig. Kan virkelig anbefale det Anonymkode: 3c09d...576 1
rebella81 Skrevet 13. august 2016 #11 Skrevet 13. august 2016 Jeg har en s-formet skoliose på ca 30 grader. Har hatt mye problemer med ryggen, prolaps plenty ganger, mye smerter, osv. Jeg trener allsidig og variert. Gåturer, løpeturer ute ( VIKTIG med gode sko!!), spinner, svømmer, og trener styrke. Det er ingenting du ikke kan gjøre, men som urent trenger du ikke akkurat å begynne med å løfte hundrevis av kilo i markløft ☺ Det verste du gjør er å IKKE trene og røre deg. Det er omtrent obligatorisk når man har ryggproblemer. Du skal unngå det som gir deg smerter, men det kjenner du selv. Bare begynn!
Puny Skrevet 15. august 2016 #12 Skrevet 15. august 2016 Jeg ar også skoliose, Har du benlengdeforskjell? I så tilfelle er kanskje innleggssåler en løsning. Jeg har bla. fått slyngeøvelser av fysioterapaut: Nummer 3 her: http://fitnessbloggen.no/trx-rygg-og-armer/ og en jeg ikke greide å finne en video på men kneståendelene, men slyngen i hendene, lene seg fremover med rake armer og rak overkropp.
Gjest Nikee Skrevet 15. august 2016 #13 Skrevet 15. august 2016 Jeg har en mild form for skoliose og det samme som deg, veldig svai nederst i korsryggen og S-formet rygg. Jeg har fått tøyeøvelser av fysioterapeuten og kiroptraktoren min da den ene siden av ryggen min ofte "låser" seg om jeg har hatt en tung dag eller det har vært en del stress. Men det som har gitt meg en merkbar endring er faktisk yoga! Jeg gjør yoga nå hver morgen og det er helt utrolig hvor enorm forskjell jeg har på ryggen. Trening er viktig og spesielt kjernemusklene som andre nevner Fysio og/eller kiropraktor er til stor hjelp pluss at de kan vise deg de ulike gradene du kan gjøre på hver enkelt øvelse om det blir for vanskelig osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå